کاشت گیاهان روف گاردن

گیاهان روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

گیاهان روف گاردن

گیاهان روف گاردن که برای ایجاد باغ بام یا روف گاردن زیبا علاوه بر المان هایی مانند آبنما ، آلاچیق ، باربیکیو و … شما نیاز به کاشت گل و گیاهانی در این فضا دارید که با شرایط اقلیمی شما سازگار باشند تا بتوانید از زیبایی و ماندگاری آن ها استفاده کنید . ساخت بام سبز و کاشت گیاهان در چندین سال اخیر بین سازندگان ساختمان ها بسیار توسعه پیدا کرده است زیرا افزایش ساخت و ساز ساختمان ها و کمبود فضای سبز باعث بالا رفتن دمای کره زمین شده است .

گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان مناسب برای روف گاردن می توانند با توجه به نوع سازه، زمان اجرای آن، محل سازه و شرایط آب و هوایی و همچنین جغرافیایی منطقه متفاوت باشند. بعضی از گیاهان هوای گرم و خشک را دوست دارند برخی دیگر در هوای معتدل و مرطوب سرزنده تر هستند. از این رو برای اینکه بتوانیم گیاهان مناسب برای کاشت در روف گاردن را بشناسیم ابتدا باید موارد گفته را اندازه گیریم کنیم و سپس بر اساس شرایط موجود گیاه مورد نظر را انتخاب نماییم. از این رو پیشنهاد می کنیم برای مشاوره رایگان با شماره تلفن 09122155348 تماس حاصل فرمایید تا راهنمایی های لازم را در رابطه با این موضوع از کارشناسان ما دریافت نمایید. در ادامه برخی از گیاهان پر کاربرد در روف گاردن را برایتان توضیح داده ایم.

انتخاب گیاهان بام سبز

انتخاب گیاهان بام سبز ، پشت بام ها را می توانیم با کاشت گل و گیاهان سرسبز کنیم ، برای داشتن فضای سبز انتخاب نوع گیاه که مناسب با شرایط آب و هوایی آن منطقه باشد بسیار حائز اهمیت می باشد . گیاهان را می توانیم داخل فلاور باکس های متنوع قرار دهیم و جلوه زیبایی را به بام خود بدهیم .

اصل انتخاب بهترین مقیاس گیاهان

گیاهان را از لحاظ حداکثر رشد به چند دسته تقسیم می کنند . درختان بلند ، درختان متوسط ، درختان کوتاه ، درختچه ها ،پیچ ها ، گل ها و گیاهان پوششی . اینکه با در نظر گرفتن سن بلوغ گیاه ، چقدر از سطح زمین فاصله خواهد گرفت ارتفاع نهایی رشد گیاه مشخص می شود . با شیوه هایی مانند هرس و کنترل آبیاری و کود دهی می توان این حداکثر رشد را تغییر داد. با در نظر گرفتن اینکه نهال 1 متری کاشته شده در سالهای آینده درختی تنومند خواهد شد باید گیاهان را انتخاب و جا گذاری نمود .

اصل بزرگنمایی فضا با بهره گیری از فنون طراحی کاشت

بزرگنمایی فضا را از طرق مختلفی می توان انجام داد .
– از طریق قرار دادن درختان بلند در پس زمینه ، درختان متوسط قامت در میان زمینه و درختچه ها و گل ها و گیاهان پوششی در پیش زمینه
-از طریق قراردادن درختان با بافت نرم و سبک در پس زمینه و درختان متوسط بافت در میان زمینه و درختان با بافت خشن
– قرار دادن رنگ های گرم در پیش زمینه و رنگ های سرد در پس زمینه

اصل انطباق نیازهای گیاهان با شرایط محیطی :

در صورتی که این اصل رعایت نشود هزینه نگهداری به طور سر سام اوری بالا خواهد رفت و با این وجود نتیجه مطلوب بدست نخواهد آمد .

اصل زمینه سازی طرح با عناصر موجود در محیط :

باید افق دید بیننده از همه جهات بررسی شود و آنچه در زمینه و انتهای دید او قرار می گیرد ازنظر طراح دور نماند . مثلا اگر انتهای طرح یک کوه در پس زمینه وجود دارد عناصر باید بر آن تاکید کنند تا دید به سوی کوه جلب شود و اگر ساختمانهای با جلوه بد در پس زمینه است گیاهان باید نظر بیننده را به سوی دیگر متوجه کنند یا منظر زشت را حتی المقدور بپوشانند

دیگر اصولی که می توان در انتخاب گیاهان بام سبز به آنان اشاره کرد :

  •  طراحی معابر و ایجاد سادگی و زیبایی و کارایی در محل های عبور
  • بکار گیری درختچه هایی که جاذب حشرات نیستند در کنار پنجره ها
  • تنظیم طرح کاشت با توجه به دید کاربر از سمت پنجره ها ، درب ورود و یا از جانب خیابان
  • عدم تداخل محیط موثر درختان با یکدیگر
  • بهره گیری از خطوط شاخه های درختان
  • توجه به منظره چهار فصل محوطه
  • تغییر گیاهان پوششی در مناطق مختلف محوطه برای تعریف فضاها
  • انواع گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان مناسب روف گاردن به صورت کلی به شش دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند :

  • گیاهان بالا رونده
  • گیاهان خزنده
  • بوته‌های گل‌دار دائمی
  • گل‌های فصلی
  • درختچه‌ها
  •  درختان

 

گیاهان بالا رونده روف گاردن

گیاهان بالا رونده روف گاردن

گونه های مختلفی از گیاهان بالا رونده وجود دارند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. اکثر مردم به دلیل ظاهر زیبایی که این گیاهان دارند و به صورت چسبیده به دیوار به سمت بالا رشد می کنند می خواهند که در روف گاردن خود از این گونه ها نیز استفاده نمایند. در زیر ما برخی از گونه های پر طرفدار گیاهان بالا رونده مورد استفاده در روف گاردن را برایتان شرح دادیم.

 

طراحی بام سبز

 

1- پیچ امین الدوله :

یکی از مشهور ترین گیاهان رونده که در روف گاردن استفاده می شود پیچ امین الدوله می باشد. این گیاه دارای گلبرگ های سفید می باشد که با گذشت زمان رنگ آن ها به زرد تغییر می یابد. این گیاه سریع رشد می کند و اگر دمای محیط خنک و گرم باشد سرزنده تر خواهد بود. به دلیل اینکه گیاه پیچ امین الدوله بسیار خورشید دوست است می تواند گزینه ای مناسبی برای استفاده در روف گاردن باشد .

2-انواع رزهای رونده :

مانند نسترن رونده، رز هلندی رونده، رز معمولی و رز معطر . زمان گل‌دهی این رز ها اواسط بهار بوده و در این فصل شروع به گل‌دهی می‌کنند.

نسترن رونده در روف گاردن

یکی از گل های بسیار زیبا و خوش عطر که می توان در روف گاردن استفاده کرد نسترن رونده می باشد. این گیاه دارای گل های ریز زیاد در سایز های یک الی 5 متر هستند که اگر شرایط محیطی مناسب باشد می توانند تا حداکثر ارتفاع خود نیز رشد کنند. این گیاه علاوه بر اینکه بسیار زیبا می باشد از مقاومت مناسبی نیز برخوردار است. شما می توانید برای افزایش زیبایی هر چه بیشتر روف گاردن خود از نسترن رونده استفاده نمایید.

 

 

3- پیچ ابجوئی :

گل‌های قرمز صورتی رنگ دارد و در اوایل تابستان گل می‌دهد.

4- پیچ کلماتیس :

دارای رنگ‌های خیلی مختلف بوده و گیاهی بسیار رونده است همچنین این گیاه خیلی گل می‌کند و رنگ های متنوع آن تصویر زیبایی را به روف گاردن می‌دهد .

5- ساناز رونده:

این گیاه دارای گل‌های ریز و بسیار زیاد است و همچنین گیاهی بسیار مقاوم بوده و تقریباً دائما گل دارد . این گیاه در حدود 6 ماه گل های خود را دارد و حدود پنج رنگ متنوع دارد .

کاشت گیاهان روف گاردن

6- گلیسین:

پیچ رونده و گیاه بالا رونده است و در اول بهار پیش از برگ دادن گل‌ها شکوفه می‌دهد و گل‌ها به‌ صورت خوشه‌ای می‌باشند .

7- پیچ اناری:

این گیاه رونده، برگ‌هایی مشابه انار دارد و گل‌های آن نیز شبیه گل انار به رنگ قرمز شیپوری شکل می‌باشند در طول تابستان شروع به گل‌دهی می‌کنند .

کاشت گیاهان روف گاردن

8- آبشار طلایی:

این گیاهان رونده در ابتدای فصل بهار شروع به گل‌دهی می‌کند و گل آن به رنگ زرد لیمویی روشن بوده و به‌ صورت خوشه‌ای بر روی شاخه‌ها آویزان خواهد بود. روندگی این گیاه زیاد بوده و بیشتر برای داربست و پرگولا به کار می‌رود.

9- عشقه یا پاپیتال:

این دو نوع گیاه اصولا قابل کاشت در سطح روف نمی‌باشند چون آفتاب برگ ‌های آن ها را می‌سوزاند .

کاشت گیاهان روف گاردن

10-مو چسب:

این گیاه بسیار رونده بوده و باید به دیوار بچسبد و به‌ عنوان دیوار چسب از آن استفاده می‌شود .

11-آگاو آمریکایی :

آگاو آمریکایی گیاهی بدون ساقه و به شکل ذرت می باشد . این گیاه دارای برگ های ضخیم و گوشتی به رنگ های سبز خاکستری با خارهای تیز و قهوه ای در کنار آن می باشد . گل آگاو آمریکایی در روف گاردن نیاز به نور کامل خورشید دارد و در فصل های سرد سال نیز باید از آن مراقبت کرد چرا که دمای گرم را برای رشد ترجیح می دهد.

بهتر است بدانید که آبیاری زیاد موجب پوسیدگی این گیاه می شود. در زمستان خاک گیاه را خشک نگه دارید. برای کود دهی هم میتوانید کود کم نیتروژن را یک بار در فصل بهار تا پاییز انجام دهید.

مراقبت ویژه: این گیاه نیاز به دوره خواب از مهر تا اردیبهشت دارد که در آن زمان باید در مکانی سرد همراه با نور و دمای تقریبا 5 درجه سانتی گراد نگهداری شود .

 

 

گل های فصلی روف گاردن

برخی از گونه های گیاهی هم موجود هستند که به صورت فصلی رشد می کنند و بعد از گذشت فصلشان از بین میروند. این گیاهان ظاهری بسیار زیبا و دلنوازی دارند و همین مورد به تنهایی توانسته باعث شود افراد زیادی در اجرای روف گاردن خود از این مدل گیاهان نیز استفاده نمایند. در ادامه می توانید برخی از این گیاهان را مشاهده نمایید.

1.گل اطلسی در روف گاردن :

یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهی که در ایام گذشته در خانه ها و باغچه های ایرانی یافت می شد گیاه اطلسی می باشد. گل اطلسی علاوه بر زیبایی ظاهری و بوی معطری که دارد بسیار سریع هم رشد می کند اما متاسفانه عمر آن کوتاه می باشد . گل اطلسی دارای تنوع رنگی بالایی است و می توان با توجه به دیگر المان های روف گاردن از گونه های مختلف آن استفاده کرد.

2.گل آهار در روف گاردن :

گل اطلسی نیز جز زیبا ترین گیاهانی است که می توان از آن در روف گاردن استفاده کرد و زیبایی ظاهر کار را چندین برابر افزایش داد . این گیاه یک ساله می باشد و نسبتا می توان گفت که به شرایط محیطی نور زیاد و گرم مقاومت خوبی از خود نشان می دهد . اما اگر بخواهید گل آهار در روف گاردن شما رشد چشمگیری داشته باشد باید سعی کنید محیطی نسبتا مرطوب برای آن فراهم سازید.

گل آهار در روف گاردن

3- گازانیا :

بسیار مقاوم است و گل‌های رنگی دارد.

4- جعفری :

دارای گل‌های زرد و نارنجی

کاشت گیاهان روف گاردن

5- رود بکیا :

دارای گل‌های نارنجی و زرد است و بوته ای رشد می‌کند.

6- کوکب :

به صورت بوته ای است و دارای گلهای رنگی بوده

7- شمعدانی :

انواع متنوعی از آن در روف گاردن کاشته می‌شود. شامل شمعدانی معمولی، شمعدانی هلندی و شمعدانی اژدر

8- تاج خروس یا آمارانتوس :

دارای نوع های مختلف و مدل های متفاوت است . رنگ آن به صورت قرمز و بنفش می باشد .

کاشت گیاهان روف گاردن

9- رعنا زیبا :

این گیاه دارای گل های دو رنگ قرمز و زرد است .

 

 

گل های بوته ای دائمی روف گاردن:

گیاهان بوته ای در روف گاردن

گیاهان بوته ای عنصری جدا نشدنی از روف گاردن می باشند که برای پوشش گیاهی در هر نوع بام سبز استفاده می شوند . این گیاهان در ارتفاع 30 الی 50 سانتیمتر رشد می کنند و به عنوان گیاهان همیشگی در روف گاردن حضور دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع مدل های پر کاربرد این نوع گونه های گیاهی مورد استفاده در روف گاردن را برایتان معرفی کنیم.

1.شمشاد در روف گاردن :

یکی از درختچه های همیشه سبز و بسیار مقاوم در روف گاردن شمشاد می باشد . این گیاه بسیار کم رشد است و پس از گذشت 5 سال تنها 1 متر رشد می کنند . گیاه شمشاد در محیطی خشک و گرم بهتر رشد می تواند و نیازی به رطوبت بالا ندارد از این رو می توان آن ها در پشت بام قرار داد و حتی در فصل های گرم سال مثل تابستان مشکلی برایشان پیش نمی آید.

2.لوندر ( اسطوخودوس ) در روف گاردن :

لاوندر یا اسطوخودوس در روف گاردن

یکی از بوته های زیبا که در روف گاردن کاشت می شود اسطوخودوس می باشد. ارتفاع این گیاه به 50 سانتیمتر می رسد که دارای گل های کوچک در رنگ های آبی یا قرمز سیر تا بنفش هستند. بهتر است بدانید که لوندر ها علاوه بر مقاومت بالا و ظاهر زیبایی که دارند عطر و بوی خوبی را نیز از خود ترشح می کنند. نگهداری این گیاه بسیار راحت می باشد و نیازی به رسیدگی مداوم ندارد. در هوای گرم و خشک نیز رشد مناسبی دارد.

 

 

3- رزمارینوس:

بوته ای سبز رنگ با گلهای بنفش روشن که گیاه دارویی است.

4- ابری نقره‌ای:

دارای گل‌های نقره‌ای رنگ می‌باشد.

5- ساناز:

دارای گلهای رنگی قرمز، زرد، سفید، نارنجی، صورتی  است.

کاشت گیاهان روف گاردن

6- نسترن سفید:

دارای گل‌های سفید رنگ

7- مریم‌گلی:

جزء گیاهان دارویی می‌باشد

درختچه‌های روف گاردن:

درختچه‌ها شامل درختانی است که قد آن‌ها کوتاه بوده و در حدود یک الی دو متری می‌باشد

1- یاس هلندی:

دارای برگ‌های سبز و گل‌های سفید رنگ است.

کاشت گیاهان روف گاردن

2- پیروکانتا:

این درختچه انواع متفاوتی دارد و دارای گل‌های سفید رنگی است که بعداً تبدیل به میوه نارنجی رنگ می‌شود و تا آخر سال باقی می‌ماند.

3- لگستروم پیوندی:

دارای مدل های مختلف بوده و برگ‌های ریز سبزرنگ و گل‌های سفید رنگ دارد.

4- میخک هندی:

دارای برگ‌های سبزرنگ و گل‌های سفید معطر بوده و بوی عطر آن زیاد می‌باشد.

کاشت گیاهان روف گاردن

5- بربریس:

سرسبزی دائمی دارد و این گیاه حالت بوته‌ای و تیغی دارد و دارای گل‌های زردرنگ می‌باشد.

6- پیتسپورم یا میخک خزنده:

این درختچه رونده می‌باشد و سرسبزی دائمی دارد. از جمله گیاهان تزئینی عالی می‌باشد که حالت کپه ای دارد.

7- آیلکس:

درختچه ای بسیار زیبا که دارای گل‌های قرمز رنگ است و برگ ابلق سبز سفید دارد.

کاشت گیاهان روف گاردن

8- کاملیا:

این درختچه دارای گل‌های رنگارنگ است.

 

 

گیاهان خزنده و ریزشی روف گاردن:

1. لیزوماکیا:

گیاه رونده پوششی و خزنده می باشد.

کاشت گیاهان روف گاردن

2. فرانکینیا:

گل رونده بر روی سطح زمین است و به ‌جای چمن هم می‌توان کاشت. این گیاه در زمستان قرمز رنگ است و در بهار سبز می‌شود.

3. شیر خشت:

بوته خزنده و دارای گل‌های سفید و نرمی می باشد

کاشت گیاهان روف گاردن

خصوصیات گیاهان انتخابی در روف گاردن

برای اینکه بتوانید عمر روف گاردن خود را افزایش دهید و یا اینکه بتوانید از لحاظ ظاهری اجازه ندهید روف گاردن اجرا شده ای شما پژمرده نشود باید با خصوصیات گیاهانی که انتخاب می کنید آشنا شوید.

1. گونه هایی با نیاز آبی پایین :

عامل اصلی در انتخاب گیاه مناسب روف گاردن ، مقاومت در برابر خشکی است . هرچقدر گیاه به آب کمتری نیاز داشته باشد باعث صرفه جویی در هزینه نگهداری آب می شود در نتیجه موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود .

2. گیاهان با طول عمر طولانی :

طول عمر گیاه و هزینه های نگهداری آن رابطه مستقیمی با یک دیگر دارند . هر چه گیاه کمتر عمر کند هزینه های نگهداری و تعویض پوشش گیاهی افزایش می یابد در نتیجه انتخاب گیاهانی که طول عمر بیشتری دارند نسبت به گیاهان ارزان با طول عمر کوتاه ارجحیت بیشتری دارد.

3. گیاهان با توقع پایین :

هرچه گیاه با شرایط آب و هوایی سازگارتر باشد بازدهی بام سبز افزایش می یابد.

سخن پایانی:

ما در این مقاله از وبسایت سورن بام گیاهان مناسب برای روف گاردن را به شما معرفی کردیم تا با شناخت این گیاهان و نحوه نگهداری درست و اصولی آن ها عمر بام سبز خود را افزایش دهید و زیبایی و طراوت را در پشت بام سبز خود به ارمغان بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان شرکت ما تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به اینستاگرام مراجعه فرمایید .

 سوالات متداول 

گیاهان مناسب روف گاردن چیست ؟

1.سازوفری 

2.آگاو آمریکایی در روف گاردن 

1.پیچ امین الدوله 

2.نسترن رونده در روف گاردن 

1. گونه هایی با نیاز آبی پایین 

2. گیاهان با طول عمر طولانی 

3. گیاهان با توقع پایین 

 

 

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید