نورپردازی روف گاردن

نورپردازی روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

یکی از موارد اصلی در طراحی روف گاردن یا بام سبز نورپردازی آن است. فضای سبز روی پشت بام بیشتر در شب استفاده می شود، بنابراین نور نقش اصلی را ایفا می کند. نور خالق زیبایی است و بدون نور روف گاردن معنا ندارد. بنابراین نورپردازی در روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است و در ادامه به انواع روش های نورپردازی روف گاردن می پردازیم.

نورپردازی در روف گاردن

اصول نورپردازی روف گاردن

طراحی نورپردازی روف گاردن دارای نکات و اصولی است که در طراحی هر چه بهتر فضای بام سبز کمک کننده است. برای طراحی حرفه ای نور بهتر است با کارشناسان و طراحان مشورت کنید.

مواردی که جزو ملزومات و اصول نورپردازی روف گاردن می باشد در زیر آمده است.

ایمنی نورپردازی: تمامی عناصر نورپردازی باید تا حد امکان دور از دسترس و پوشیده باشد تا در صورت رطوبت و غیره ایمنی لازم را داشته باشد و آسیبی به استفاده کنندگان نرساند.

شدت نور: شدت نور در ایجاد آرامش بصری برای کاربران بسیار موثر است. شدت نورپردازی روف گاردن باید به گونه ای باشد که ضمن تامین نورپردازی، مزاحمتی برای ساختمان های اطراف ایجاد نکند و چشم کاربران را آزار ندهد.

رنگ نورپردازی: نوع رنگ چراغ ها بر اساس سبک طراحی فضا و هدف استفاده انتخاب می شود. نورپردازی می تواند تک رنگ یا ترکیبی از رنگ های متنوع باشد که با توجه به سلیقه مشتری تعیین می شود.

اجرای بام سبز

هزینه نورپردازی روف گاردن

هزینه کلی نورپردازی برای طراحی روف گاردن به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین آنها نوع و کیفیت تجهیزات است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات اپتیکال متنوع و مفید زیادی در بازار وجود دارد. نکته مهم انتخاب تجهیزات مناسب برای نوع نیاز است

انواع نورپردازی روف گاردن

روش های مختلفی برای نورپردازی بام سبزوجود دارد. نورپردازی در چه فضاهایی باید متمرکز شود یا کدام فضاها قابلیت اجرای نور را دارند. در زیر به آنها اشاره می شود.

نورپردازی چیست؟

نورپردازی دیوار روف گاردن

اگر در روف گاردن دیوارهای نسبتاً بلندی داشته باشیم، بسته به عناصر موجود در روف گاردن، از نورهای مختلفی بر روی آنها استفاده می کنیم. به عنوان مثال برای فضاهای خصوصی از نورهای کم نور و نورهای کوچک استفاده می شود. بهتر است برای رستوران ها، باغ های پشت بام و فضاهای عمومی از چراغ های بزرگ با نور زیاد استفاده کنید.

نوع نور کاملاً به مواد و عناصر به کار رفته در محوطه روف گاردن بستگی دارد.

نورپردازی آلاچیق چوبی

نورپردازی آلاچیق و پرگولا روف گاردن

نوع نور پرگولا و آلاچیق روف گاردن به نوع چوب استفاده شده و رنگ چوب بستگی دارد. اما بهترین نور برای این نوع محیط استفاده از نور زرد است. توصیه می شود برای آلاچیق و پرگولا از نور سفید استفاده نکنید زیرا باعث دید بیشتر از محیط اطراف می شود اما استفاده از نور زرد ملایم یا نور خطی رشته ای بهترین گزینه خواهد بود.

در اجرای نورپردازی روف گاردن سعی کنید از چراغ های ضد آب یا رشته های نور خطی ضد آب و کم مصرف استفاده کنید.

چیدمان فاصله چراغ ها و اینکه در کدام قسمت از محوطه نصب می شوند به نوع طراحی روف گاردن بستگی دارد. اما به طور کلی بهترین مکان برای استفاده از این چراغ ها بیشتر روی سقف آلاچیق ها و آلاچیق ها و همچنین نور خطی در ورودی و اطراف ستون ها و از پایه های ستون ها استفاده شود.

نورپردازی آلاچیق و پرگولا روف گاردن

نورپردازی محوطه روف گاردن

بهترین روش برای نورپردازی محوطه روف گاردن از سطح زمین تا ارتفاع 0.5 متری است به طوری که در بدنه گلدان ها و باکس ها و راهروهای ورودی از چراغ های خطی و رشته ای که چراغ های LED کم مصرف 12 ولتی هستند استفاده می کنیم.

در این روش نورپردازی سعی می کنیم سطح زمین را روشن کنیم و یکی از بهترین روش های نورپردازی در روف گاردن است و بهترین نور نور سفید یا نور زرد است و انتخاب رنگ بستگی به نوع آن دارد. از مواد استفاده شده در این مساحت دارد. اگر از ماسه و سنگ سفید استفاده کنیم نور زرد بهترین نور است و اگر از چوب و پلاستیک و چوب ترمو وود استفاده کنیم نور سفید بهترین انتخاب است اما نوع رنگ روشن بستگی به سلیقه طراح و کارفرما دارد.

نور پردازی راهرو روف گاردن

در روف گاردن سه نوع راه سازی وجود دارد. این راهروها را می توان با آهن و پروفیل، سنگ یا چمن مصنوعی ساخت. نورپردازی در راهروهایی که از پروفیل یا چوب و سنگ ساخته می شوند به صورت افقی در کنار جاده بوده و نور به صورت افقی به سطح می تابد و در صورتی که جاده سازی در سطح سقف با مصالحی مانند سنگ، ماسه، و چوب پلاستیک، بهتر است مسیر را به صورت عمودی و موازی روشن کنید. از هر دو طرف انجام شود.

اگر محوطه روف گاردن دارای چمن مصنوعی باشد بهترین روش نورپردازی از بدنه گلدان ها و فلاور باکس ها است. نور باید به صورت افقی توسط چراغ های ال ای دی کم مصرف تابش شود و پیشنهاد می شود برای روشنایی روی چمن مصنوعی از نور سفید یا زرد استفاده شود.

فلاورباکس

نورپردازی فلاورباکس روف گاردن

اگر روف گاردن ما بزرگ و عریض باشد و درختان بلند و قوی داشته باشد، برای زیبایی محیط به نورپردازی زیر درختان و داخل فضای سبز پشت بام نیاز داریم. در این روش از چراغ های LED ضد آب چمن کم مصرف در زیر درختان استفاده می شود.

بهترین نور برای نورپردازی فلاورباکس استفاده از نور سبز یا زرد است. نحوه چیدمان چراغ ها در این نوع نورپردازی به گونه ای عمودی است که نور کامل به زیر درخت می تابد و یا چراغ ها در داخل بوته های گل و گیاهان و در کنار سنگ ها قرار می گیرند. برای نورپردازی فلاورباکس حتما از چراغ های LED ضد آب استفاده کنید.

آبنما دیواری در روف گاردن همراه با نورپردازی

نورپردازی آبنما روف گاردن

در نورپردازی آبنما روف روف گاردن بستگی به نوع طراحی آب نما دارد اما به طور کلی بهترین نور برای نورپردازی آب نما در روف گاردن استفاده از نور سفید است و حتی الامکان از نور زرد در آبنما بام سبز استفاده نکنید.

مزایای نور پردازی بام سبز

  • تأمین روشنایی محوطه
  • تامین حس امنیت و آرامش در محیط روف گاردن
  • استفاده طولانی تر از فضای روف گاردن در ساعات شب
  • شاخص کردن عناصر موجود و نمود جزئیات معماری و دکوراسیون
  • زیبایی بصری

سخن پایانی

نورپردازی روف گاردن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند فضا را زیباتر، امن‌تر و کاربردی‌تر کند. با استفاده از روش‌های مختلف نورپردازی، می‌توانید فضایی دلنشین و آرامش‌بخش برای خود و عزیزانتان ایجاد کنید.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به صورت کاملا حرفه ای در حوزه محوطه سازی آغاز کرده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان بی نظیر و حرفه ای وجود دارد که می توانند با کمترین هزینه و با استفاده از متریال درجه یک و مناسب پروژه های شما را به اجرا برسانند. شرکت سورن بام همواره در حال تلاش است تا بتوانید برترین تجربه را از فضای سبز خود کسب کنید و بهترین خاطره ها را در فضای سبز خود کسب کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با آبیاری قطره ای می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید مجموعه سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

2 نظر در “نورپردازی روف گاردن

  1. سخاوتمند گفت:

    درود
    برای کف سازی آلاچیق مدرن در روف گاردن چه متریالی استفاده میشه؟

    1. ادمین روف گاردن گفت:

      عرض ادب خدمت شما
      پیشنهاد شرکت سورن بام به شما استفاده از المان ترموود است.
      جهت مشاوره بیشتر میتوانید از شماره های 09122155348 و 44277178 (021) استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز, نورپردازی سورن بام

2 نظر در “نورپردازی روف گاردن

  1. سخاوتمند گفت:

    درود
    برای کف سازی آلاچیق مدرن در روف گاردن چه متریالی استفاده میشه؟

    1. ادمین روف گاردن گفت:

      عرض ادب خدمت شما
      پیشنهاد شرکت سورن بام به شما استفاده از المان ترموود است.
      جهت مشاوره بیشتر میتوانید از شماره های 09122155348 و 44277178 (021) استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید