بام سبز

بام سبز چیست

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز چیست؟

برای تعریف بام سبز، باید گفت بامی است که تمام یا قسمتی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشانده شده باشد که بر روی سطح آن گیاهان رشد می کنند و تمام یا قسمتی از بام را گیاهان و خاک پوشش می دهد ، کاشت گیاهان روف گاردن می تواند در عین سر سبزی باید با محیط و دما سازگاری داشته باشند . سیستم بام سبز تشکیل شده است از : عایق ضد آب با کیفیت بالا ، سیستم ضد ریشه ، سیستم زهکشی و فیلتراسیون که برای تصفیه کردن آب بکار می رود.

اگر شما هم به گل و گیاه علاقه مند هستید و دلتان می خواهد همیشه در محیطی باشید که دورو برتان پر است از گیاهان و گل های زیبا و خوشبو ولی به دلیل زندگی آپارتمان نشینی و مشغله های کاری نمی توانید به باغداری برسید. در این جا بام سبز یکی از بهترین راه های جایگزین می باشد. شما می توانید با پشت بام سبز در محل زندگی یا کار خود فضای سبز را برای خودتان مهیا کنید.

بام سبز

تاریخچه کاربرد بام سبز

مشخص نیست که ایده اصلی چنین طرحی منسوب به چه کسی است و به کدامین دوره باز می گردد. این نوع بام ها در دهه ۱۹۶۰ در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز گسترش یافتند. ریشه بام‌های سبز مدرن در ایسلند و اسکاندیناوی می‌باشد. دلایل شکل گیری بام‌های سبز (چمنی) در این مناطق که اقلیمی سرد دارند، محدودیت مصالح ساخت و ساز بوده است؛ به طوری که ساکنین را بر آن داشته برای ساخت و ساز، تا حد امکان از مصالح بوم آورد آن مناطق که شامل کلوخ چمنی و سنگ بوده استفاده کنند. امروزه بام سبز از پرطرفدارترین قسمت های محوطه سازی محسوب می شود .

اجرای روف گاردن در مازندران

انواع بام سبز

باغ بام‌ها را بر اساس سیستم اجرایی به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند:

  1. سیستم بام سبز گسترده Extensive
  2. بام سبز نیمه متمرکز (ترکیبی)
  3. بام سبز متمرکز Intensive green Roof
  4. سیستم مدولار یا جعبه گیاه ( Planter Box )

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع سیستم بام سبز آشنا کنیم و هر کدام از آن ها را برایتان توضیح دهیم :

انواع بام سبز

1. سیستم گسترده بام سبز

سیستم گسترده مطابقت دارد مستقیما با واژه بام سبز به عبارتی دیگر این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع و ضخامت کم نیز شناخته می شود. این نوع بام ها دارای گیاه و محیط کاشت کم عمق می باشد. زمانی از این نوع سیستم صحبت می شود که بیشتر جنبه وزن بار مدنظر می باشد، فقط پرسنل نگهداری و تعمیر به این نوع بام دسترسی دارند.

این نوع بام مثل چمنهای نروژی، بر روی بامهای مسطح و شیبدار احداث می‌شود. عمق گیاهان معمولا به 40 تا 100 میلیمتر می رسد. حدود بار نهایی بام تقریباً بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بر مترمربع در حالت اشباع می‌باشند. در مورد بام‌های شیبدار در اغلب مکان‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد شیب توصیه می‌شود. در شیب حداکثر ۳۰ درصد نیاز به استفاده از زه وار و ابزارهای ضد فرسایش می باشد.

اجرای بام سبز

2.سیستم ترکیبی بام سبز

این نوع بام ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام ذکر شده است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری می باشد. در اجرای بام سبز کارشناسان به این نکته دقت می کنند که اگر نیاز به ظرفیت بار زیادی باشد از این نوع سیستم استفاده نمایند.

2.سیستم ترکیبی بام سبز

3. سیستم متمرکز بام سبز

در این سیستم متمرکز از واژه بام سبز استفاده می شود ولی با این تفاوت که می توانیم از گیاهان با عمق عمیق استفاده کنیم و شامل انواع گیاهانی است که می توان در پارک هم استفاده کرد. برخی از بام‌های سبز دارای درختان بزرگ و آبنماهایی می‌باشند که این موضوع خود احتیاج به تقویت اساسی سازه دارد.

در طراحی بام سبز این مسئله مشخص میشود که از چه نوع گیاهانی استفاده میشود. این سیستم اغلب نیازهای سازه‌ای جدیدی را برای بام الزامی می‌کند، به ویژه برای بام‌هایی که دسترسی عمومی نیز داشته باشد.

اجرای دیوار سبز

4. سیستم مدولار یا جعبه گیاه بام سبز

در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد.در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست.

نحوه آبیاری بام سبز

انواع سقف های سبز در بام سبز

به طور کلی سقف های سبز را به دو نوع تقسیم می کنیم:

  1. سقف های سبز گسترده ( سقف های سبز ، بام سبز )
  2. سقف های سبز فشرده   (روف گاردن ، باغ بام )
  3. سقف های سبز نیمه فشرده

اجرای بام سبز

با اجرای بام سبز ها می توانیم تا حدودی فضای سبز را در محیط های شهری افزایش دهیم و آلودگی هوا را تا قسمتی کاهش دهیم . اینکه ایده اجرای روف گاردن متعلق به کیست و در چه دوره ای مشخص نیست . ممکن است این ایده از باغ های معلق بابل باشد . بام های سبز مدرن  شامل سیستم های پیش ساخته هستند که تقریبا پدیده ای نو می باشند . این بام ها در دهه 1960 در آلمان توسعه و در کشورهای دیگر گسترش یافته است .

بام سبز1

مزایا و معایب استفاده از بام سبز :

بام سبز دارای مزیت های بسیاری می باشد و در صورت اجرای پشت بام سبز می توان از آنها بهره مند شد. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از این مزیت ها را به شما معرفی کنیم.

مزایای اکولوژیکی 

1.کاهش اثرات گرمایش :

طبق بررسی کارشناسان یکی از اصلی ترین موارد تاثیر گذار در کاهش گرمایش شهری افزایش محیط سبز می باشد. زمانی که شما پشت بام سبز داشته باشید دیگر نیازی به هیچ یک از تجهیزات خنک کننده نخواهید داشت چرا که درختان و گل گیاه های کاشته شده در پشت بام با تولید اکسیژن دمای محیط را نیز خنک خواهند کرد.

1.کاهش اثرات گرمایش :

2.تصفیه هوا و کاهش آلودگی :

همانطور که میدانید در زندگی شهری و آپارتمان نشینی باعث شده است که انسان ها به هوای تازه و تمیز دسترسی نداشته باشند و اکثر روزهای سال شهر آلوده می باشد و این اتفاق سلامت شهروندان را تهدید می کند. از این رو استفاده از گل و گیاهان درخت های طبیعی باعث می شود اکسیژن محیط به خوبی تامین شود و شما همیشه هوای تازه و تمیز تنفس کنید.

3.ایجاد محیط زیست برای پرندگان
4.امکان پرورش میوه، سبزی و گل
5.کاهش بار گرمایش و سرمایش بنا

5.کاهش بار گرمایش و سرمایش بنا

مزایای اقتصادی :

1.بالا بردن طول عمر لایه‌ی محافظتی بام :

استفاده از بهترین متریال بام سبز در ساخت و اجرای آن باعث می شود که طول عمر درختان استفاده شده افزایش یابد و شما نگرانی خاصی از این بابت نداشته باشید. البته شرط این موضوع همکاری با بهترین شرکت بام سبز در تهران می باشد که سابقه و تجربه کافی در محوطه سازی داشته باشد.

بام سبز

2.ایجاد محیط مناسب تفریحی :

یکی دیگر از مزیت های خوب بام سبز فراهم کردن محیطی مناسب برای بازی و سرگرمی کودکان می باشد. اگر وقت کافی برای بردن بچه ها به پارک را ندارید یا محیط پارک های عمومی زیاد باب دلتان نیست می توانید با روف گاردن این مورد را برای کودکان خود فراهم کنید.

2.ایجاد محیط مناسب تفریحی :

3.لایه عایق رطوبتی
4.جاذبه زیباشناختی و زیبایی طبیعی
5.افزایش ارزش ملک

مزایای اجتماعی :

1.زیبایی و حس طبیعت :

یکی از اصلی ترین مزیت های بام سبز زیبایی آن می باشد. شما زمانی که  از بام سبز استفاده کنید تیم طراحی بام سبز سورن بام با بررسی محیط شما در ابتدا یک طرح کلی برایتان طراحی می کنند و شما می توانید از گیاهان و گل های زیبایی در پشت بام سبز خود استفاده کنید. که انتخاب کردن این گیاهان علاوه بر زیبایی ظاهری به شما حس و حال خوب نیز القا می کند تا احساس کنید در طبیعت و دل جنگل زندگی می کنید.

1.زیبایی و حس طبیعت :

2.افزایش محدوده زندگی
3.سلامت روانی
4.سرعت بالای اجرا و هزینه پایین
5.عدم نیاز به آبیاری و مراقبت زیاد

 

تامین فضای بازی کودکان با بام سبز

معایب بام سبز

1.نیاز به تقویت سازه بامهای موجود برای استقرار بام سبز و وجود این حقیقت که اغلب این بامها برای حضور انسان طراحی نمی‌شون

2.در برخی موارد، تطبیق طراحی این بامها با شرایط اقلیمی منطقه کاری دشوار است

3.بامهای سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه‌ای قابل قبول می‌باشند. بسیاری از بامهای موجود، بدلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان برای دارا بودن بام سبز مناسب نیستند.

4.در ساخت بام سبز استفاده از خاک سبک لیکا  به جای خاک معمولی توصیه میگردد.

معایب بام سبز

مراحل اجرا لایه های بام سبز

برای این که یک بام سبز اصولی اجرا کنیم نیاز هست تا با لایه های مختلف بام سبز آشنا شویم:

لایه های بام سبز شامل 8 لایه می باشد :

  1. سازه بام
  2. عایق رطوبتی
  3. لایه پرایمری
  4. عایق ضد ریشه
  5. لایه محافظ
  6.  زهکش
  7. لایه فیلتراسیون
  8. عایق مش
  9. لایه نهایی یک لایه پوشش گیاهی

 زهکش بام سبز

  1. لایه صافی
  2. لایه مانع ریشه ها
  3. صفحه زهکش

 اجرای بام سبز1

با المان های اجرایی بام سبز آشنا بشوید

  1. آلاچیق
  2. پرگولا
  3. آبنما
  4. نورپردازی
  5. فلاور باکس
  6. دیوار سبز

گیاهان مناسب در اجرای بام سبز

در بام سبز باید به نکات مهمی در کاشت گیاهان توجه داشته باشیم چرا که انتخاب گیاهان درست تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت و طول عمر کار دارند و حتما باید از بهترین نوع نسبت به محیط انتخاب کرد. به موارد زیر دقت کنید:

  • از گیاهان با ریشه مهاجم پرهیز کرد .
  • از گیاهانی باید استفاده کرد که ریشه افشان داشته باشند .
  • نباید ارتفاع زیادی داشته باشند .
  • حد الامکان از گیاهان اصلاح شده یا بنسای شده استفاده کرد .

سیستم بام سبز پرتابل

 آبیاری گیاهان در روف گاردن

سیستم آبیاری در بام سبز باید به صورت اجرای آبیاری قطره ای باشد ، تا گیاه بتواند به راحتی تمام ریشه های آن سیراب شود ، در بام سبز باید آبیاری را کنترل شده و با استاندارد کامل انجام داد تا آب به نحو صحیح به ریشه گیاهان منتقل شود ، از سیستم های اسپرینگ می توان در بام سبز جهت آبیاری چمن استفاده کرد .

در تعریف بام سبز آبیاری یکی از مهم ترین موارد در اجرای بام سبز است چرا که اگر سیستم آبیاری قطره ای خوب اجرا نشود خسارت های جبران ناپذیری به ساختمان می خورد و باعث بروز نشتی در ساختمان می شود ، پس با تعریف بام سبز و سیستم آبیاری قطره ای از بروز این خسارت ها می توان جلوگیری کرد .

 آبیاری گیاهان بام سبز

شرایط  انتخاب سیستم آبیاری 

  1. نوع گیاه
  2. شرایط مالی و اقتصادی
  3. کمیت و کیفیت آب
  4. امکانات فنی
  5. خصوصیات خاک
  6. پستی و بلندی زمین
  7. شرایط آب و هوایی
  8. در دسترس بودن منبع تامین آب

بام های سبز گسترده

المان های کف سازی روف گاردن

برای فضا سازی قسمت های مختلف بام سبز یا روف گاردن ، همانند باغ می توانیم با قرار دادن قلوه سنگ رودخانه ای ، مسیر ها را از هم تفکیک و فضای باغ را تداعی کنیم  و همچنین می توانیم با استفاده از اجرا چوب ترموود ، واش بتن ، موزائیک و … کف سازی را انجام دهیم .

دلیل استفاده از معماری سبز

بام سبز یا همان باغ بام ها فضاهای بلا استفاده ای هستند  که می توان از آن ها برای ایجاد بام سبز استفاده کرد تا ساکنین اوقات دل نشینی را در کنار خانواده و دوستان سپری کنند. بام سبز بر روی سازه بام ساختمان ها قرار می گیرد و با اجرای فضای سبز، که امروزه از آن علاوه بر ایجاد فضای سبز به منظور زیبایی و کاربردی تر شدن فضای بام استفاده می کنند و جنبه اقتصادی هم دارد . نکته حائز اهمیت و یکی از دلایل بارز ساخت بام سبز کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن و بالا رفتن ارزش ساختمان  می باشد . همچنین میتوانید از دیوار سبز در داخل ساختمان استفاده کنید.

دلیل استفاده از بام سبز چیست 

سخن پایانی :

شرکت سورن بام با تکیه بر تجربه و دانش فنی خود، قادر است به اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک بام سبز در سراسر کشور بپردازد. با توجه به تخصصی که در طراحی و اجرای روف گاردن، تراس سبز، دیوار سبز و آبنماها دارد ، شرکت قادر است شما را در ایجاد فضاهای سبز و آرامش بخش در محیط‌ های شهری و خانگی یاری نماید .

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرده و جزو برترین و معتبرترین شرکت های محوطه سازی در سطح ایران است. در شرکت سورن بام مهندسین و کارشناسان مجرب و با تجربه وجود دارند که آماده پاسخگویی به شما به صورت 100% رایگان هستند. اگر تصمیم دارید تا از یک روف گاردن بی نقص بهره ببرید میتوانید تنها با شماره  02144247178 تماس بگیرید و با مهندسین سورن بام ارتباط برقرار کنید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول دیوار سبز

1. زهکشی شامل چه مراحلی میشود ؟

لایه صافی – لایه مانع ریشه ها – صفحه زهکش

سازه بام – عایق رطوبتی – لایه پرایمری -عایق ضد ریشه – لایه محافظ – زهکش  -لایه فیلتراسیون -عایق مش -لایه نهایی

در این سیستم گیاهان در جعبه های مخصوص که قسمتی از بام یا تمام آن را می پوشاند نگهداری می شوند . گیاهان در جعبه ها و فلاورباکس هایی با طرح های متنوع قرار می گیرند که می توان آنها را در قسمت های از بام قرار داد .

آبیاری قطره ای می باشد

2 نظر در “بام سبز

  1. مرضیه دهقان گفت:

    با سلام
    طراحی و اجرای گاردن روف در متراژ 110 متر حدودا چقدر هزینه می‌بره؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام وقت بخیر
    طراحی و اجرای روف گاردن در متراژ مد نظر شما حدود 5 تا 7 میلیون تومان هزینه بر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

2 نظر در “بام سبز

  1. مرضیه دهقان گفت:

    با سلام
    طراحی و اجرای گاردن روف در متراژ 110 متر حدودا چقدر هزینه می‌بره؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام وقت بخیر
    طراحی و اجرای روف گاردن در متراژ مد نظر شما حدود 5 تا 7 میلیون تومان هزینه بر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید