طراحی روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن مدرن

آنچه در این مقاله میخوانیم

روف گاردن مدرن

طراحی روف گاردن مدرن یا بام سبز یا پشت بام سبز به مجموعه‌ای از عملیاتی گفته می‌شود که شامل اجرای فضای سبز، نصب آلاچیق، پرگولا، آبنما مدرن و نورپردازی است. این المان ها بر روی سقف ساختمان‌های مختلف ساخته میشود. روف گاردن دربرخی موارد با سقف خانه هم‌سطح بوده و گاهی اختلاف سطح دارد.

از زمان‌های قدیم بشر به دنبال داشتن پوشش های گیاهی متنوع در نزدیکی محل زندگی پشت بام منازل خود بوده و در حدود 2500 سال قبل از میلاد مسیح، توسط بابلی ها باغ‌های معلقی که مشابه روف گاردن امروزی است در شهر بابل ساخته شده بود.

 

مراحل ساخت و طراحی روف گاردن مدرن

مراحل طراحی و اجرای روف گاردن مدرن به شرح زیر است:

  1. طراحی پلان روف گاردن مدرن
  2. قیمت روف گاردن مدرن
  3. پیاده کردن طرح در سطح پشت بام
  4. محوطه سازی با استفاده ازمواد و مصالح استاندارد و سبک مخصوص روف گاردن (مانند سیمان – آجر – سنگ و …)
  5. ایزولاسیون یا عایق کاری روف گاردن(مواد نانو پلاستیک یا فایبرگلاس)
  6. ایجاد زهکش و فیلتر و لایه بندی سطح زیرین باف خاک
  7. خاک مناسب و مخصوص روف گاردن (باف سبک از خاک)
  8. طراحی و کاشت گیاهان مخصوص روف گاردن
  9. آبیاری اتوماتیک یا دستی شامل آبیاری قطره ای
  10. درصورت لزوم نورپردازی روف گاردن
  11. نصب المان های مختلفی همچون آلاچیق، پرگولا، باربیکیو و کباب پز

آبنما در روف گاردن

 

محوطه سازی روف گاردن

انواع طراحی روف گاردن مدرن

روف گاردن مدرن نیز مانند دیگر فضای سبز شهری و محیطی دارای انواع مختلف و متنوع بوده که هرکدام از آن‌ها دارای مزیتها و معایب مخصوص به خود هستند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در روش‌های مختلف اجرای روف گاردن، از گیاهان به خصوصی باید استفاده نمود که هر نوع روف گاردن دارای روش ساخت و گونه های گیاهی مخصوص به خود است. این گیاهان مخصوص همان نوع روف بوده و دارای چگالی و وزن مخصوص و استاندارد همان روش روف گاردن میباشد. برای اطلاع از بهترین نوع گیاهی مناسب برای روف گاردن میتوانید مقاله کاشت گیاهان روف گاردن را مطالعه فرمائید.

زهکشی روف گاردن

 

عایق کاری در طراحی مدرن روف گاردن

در این نوع طراحی چون سازه ‌ها از سطح پشت‌بام جدا بوده و متصل به سطح و چسبیده به کف پشت‌بام نمی‌باشند، لایه گذاری آن متفاوت از باقی روش ها خواهد بود. بنابراین برای فلاور باکس‌ها بستگی دارد که جنس فلاور باکس از چه متریالی باشد ولی بهترین روش این است که اول باید کف باکس‌ها ایزوله شود.

بهترین نوع ایزولاسیون روف گاردن، فایبرگلاس دولایه می‌باشد ولی اجرای این روش هزینه ی بالاتری دارد اما نسبت به سایر روش ها ماندگاری و استحکام بسیار بیشتری دارد و تا حدود 50 سال دوام خواهد داشت. سایر روش های عایق کاری شامل ژئودرین، ژئوگرید و ژئوتکستایل می باشد. مزیت دیگر ایزولاسیون با فایبرگلاس این است که از پوسیدگی داخل باکس‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه اجرای آبیاری قطره ای

سیستم آبیاری روف گاردن مدرن

در طراحی روف گاردن مدرن بهتر است از آبیاری قطره‌ای استفاده شود. به علت اینکه قصد داریم به صورت جداگانه تمامی باکس ها آبیاری شود، باید از روش آبیاری قطره‌ای با قطره‌چکان های اتوماتیک (خودکار) استفاده کنیم. در این روش آبیاری ورودی هر فلاورباکس یک شیر انشعاب و لوله 16 میلیمتری پلی‌اتیلن در بین گیاهان نصب شده است. پیشنهاد ما این است که از قطره‌چکان های درحدود 2 لیتر درساعت استفاده شود.

فاصله قطره‌چکان ها از هم حدود 20 الی 30 سانتی‌متر بوده و تقریبا به نوع گیاه بستگی دارد. درگیاهان پرآب فاصله قطره‌چکان ها 20 سانتی متر و درگیاهان کم‌آب فاصله قطره‌چکان ها 30 سانتی‌متر می‌باشد. به علت اینکه گیاهان در سطح پشت‌بام روف گاردن در معرض آفتاب و گرما هستند، بنابراین سیستم آبیاری باید طوری تنظیم شود که آبیاری در شب‌ها انجام شود و تقریبا آبیاری در روز انجام نشود تا از پژمردگی گیاهان جلوگیری شود.

محوطه سازی روف گاردن

خاک مناسب برای روف گاردن مدرن

خاک پشت بام سبز باید دارای یک سری خصوصیات ویژه باشد. از جمله باید خاک سبک و وزن مخصوص پایین، غنی از مواد غذایی، استریل و ضدعفونی شده باشد. به همین خاطر در روف گاردن از خاک‌های مخصوصی مانند پیت ماس، خاک پیت، خاک پرلیت، ماسه، پوکه و غیره با ترکیب خاصی استفاده میشود. بافت خاک باید بسیار سبک، مقوی و غنی از مواد غذایی باشد.

به همین خاطر برای خاک روف گاردن، خاک کشاورزی 30% و خاک برگ 20% و کود ورمی کمپوست یا کود حیوانی 20% و ماسه بادی یا پرلیت و پوکه و سبوس و خاکه چای 30% مخلوط می‌گردد.

گیاهان مناسب روف گاردن

گیاهان روف گاردن مدرن

در روف گاردن مدرن از گیاهان مختلفی مثل بوته‌ای دائم سبز، درختچه‌های مدل‌دار و هرس شده، انواع گل‌های فصلی بوته‌ای گل‌دار، درختان میوه و سایه‌انداز می‌توان استفاده کرد.

همچنین گیاهان دیگری مثل یاس هلندی، میخک هندی، انواع کاج‌ها، لاوسون، ، کامس پاریس، کونیکا ، سرو خمره‌ای و لاواندولا، رز مارینوس، ساناز، انواع رز هفت‌رنگ، نسترن سفید، اطلسی، ناز گوشتی، ناز رونده، ناز آفریقایی، گل‌های فصلی، همیشه‌بهار، مینا، ستاره‌ای، پریوش، جعفری،برک بو و… می‌توانیم بکاریم.

کاشت گل‌ها و درختان و بوته‌ها چون در سطح محدود به داخل باکس‌های گل خواهد بود بنابراین استفاده از خاک بسیار مرغوب و غنی از مواد غذایی نیاز مبرم این‌گونه طراحی می‌باشد. در این نوع طرح‌ها بیشتر از درختچه‌های تزئینی و بوته‌های گل‌دار و گل‌های فصلی و درختان بن سای و میوه مورد کاربرد دارد.

از جمله یاس هلندی، آی لکس، پیر وکانتا، بربریس، انواع رز، ساناز، گل نسترن سفید، رز هفت‌رنگ، لاوندولا، رز مارنیوس، گازانیا پرتوس اطلسی، انواع گیاهان بن سای و… برای مناطق گرمسیر می‌توان از گونه‌های کاکتوس استفاده نمود و برای مناطق سایه از بامبو و لویی و نی نیز می‌توانیم بکاریم .

در این زمینه تنوع گیاهان بسیار زیاد می‌باشد بنابراین با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید و مشاوره رایگان ما را در این زمینه استفاده کنید. برای مشاوره با کارشناسان شرکت سورن بام میتوانید با شماره 09122155348 تماس حاصل فرمائید.

نورپردازی در محوطه سازی

نورپردازی روف گاردن مدرن

نورپردازی در سیستم طراحی مدرن به سه صورت امکان‌پذیر بوده‌است.

  • نور خطی که به ‌صورت ریسه نور زرد و سفید است.
  • نور توسط چراغ‌های مخفی و کم‌مصرف LED به‌صورت نورافشان و پرتابی
  • نورپردازی توسط پروژکتور برای روشن کردن سطح کل

چمن طبیعی

چمن مصنوعی روف گاردن مدرن

برای چمن کاری روف گاردن، استفاده از چمن مصنوعی به علت نصب ونگهداری راحت‌تر، گزینه‌ی مناسب تری است. به علت اینکه این چمن تحت تاثیر نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد، پیشنهاد می‌گردد برای نصب چمن مصنوعی حتما از نوع مرغوب آن استفاده شود.

طراحی روف گاردن مدرن

قیمت روف گاردن مدرن

این نوع طراحی بسیار زیبا بوده و ماندگاری زیادی ولی دارد ولی هزینه این نوع طراحی نسبت ‌به مدل‌های طراحی دیگر گران می‌باشد ولی بسیار برای پشت بام عالی و زیبا خواهد بود. بنابراین قیمت در این نوع طرح‌ها بستگی کامل به نوع متریال دارد. در این زمینه نوسان قیمت بسیار زیاد بوده و به المان‌های روف گاردن باید دقت نمود.

برای اطلاع دقیق از قیمت روف گاردن مدرن میتوانید با شماره 09122155348 تماس حاصل فرمائید.

معایب طراحی روف گاردن مدرن

  1. این نوع طراحی تقریبا مقداری گران‌تر می‌باشد.
  2. اجرای آن مهارت و تکنیک خاصی دارد و تخصصی می‌باشد.

مزایای طراحی  روف گاردن مدرن

  1. در زمان کمتری قابل اجراست.
  2. نسبت به سایر انواع روف گاردن، زیبایی خیره کننده ای دارد.
  3. آسیب‌رسانی به سازه ساختمان و بافت پشت‌بام کمتر می‌باشد و به‌راحتی قابل ‌اجرا و جمع‌آوری می‌باشد.

ساخت روف گاردن مدرن

برای اجرای روف گاردن مدرن (طراحی واجرا ومشاوره ) میتوانید با ما درارتباط باشید تا از مشاوره های متفاوت ما بهره بگیرید. برای مشاوره رایگان میتوانید با شماره 09122155348 تماس حاصل فرمائید.برای مشاهده پروژه های طراحی و اجرای روف گاردن توسط تیم سورن بام میتوانید، سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

2 نظر در “طراحی روف گاردن مدرن

  1. مجید رحمانی نسب گفت:

    سلام
    طراحی و اجرای بام سبز مدرن چقدر زمان می بره؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام وقت بخیر
    طراحی و اجرای بام سبز مدرن حدود 1هفته زمان میبره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

2 نظر در “طراحی روف گاردن مدرن

  1. مجید رحمانی نسب گفت:

    سلام
    طراحی و اجرای بام سبز مدرن چقدر زمان می بره؟

  2. ادمین روف گاردن گفت:

    سلام وقت بخیر
    طراحی و اجرای بام سبز مدرن حدود 1هفته زمان میبره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید