مراحل محوطه سازی

مراحل محوطه سازی

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی محوطه ویلا یا مراحل محوطه سازی امری لازم و ضروری محسوب می‌شود. انجام مراحل محوطه سازی به صورت تخصصی توسط شرکت سورن بام اجرا می‌شود. طراحی محوطه سازی ویلا با المان های متنوع، به زیبا و چشمگیر شدن محوطه ویلا کمک شایانی می‌نماید. با رعایت نکات ایمنی و اجرای صحیح و اصولی می‌توان فضایی دلچسب و آرام‌بخش را برای اوقات فراغت افراد به ارمغان آورد. به طور کلی به مجموع این عملیات محوطه سازی یا لنداسکیپ گفته می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مراحل محوطه سازی به صورت قدم به قدم آشنا کنیم.

محوطه سازی چیست؟

در طراحی محوطه سازی ویلا یا همان مراحل محوطه سازی در جهت زیباتر شدن فضای موجود بلا استفاده در حیاط، باغ یا ویلا می‌باشد. محوطه سازی حیاط، باغ، ویلا، کافی شاپ، رستوران، روف گاردن و محوطه‌های شهری و… از انواع محیط‌های ایجاد شده در فضای سبز می‌باشند. مراحل محوطه سازی هر یک از فضاها بر مبنای عملکردشان، به صورت متفاوت طراحی و اجرا می‌شوند.

طراحی محوطه سازی امری است که انسان‌ها از قرن‌ها پیش به آن توجه داشته داشته‌اند. بخش مهمی از طراحی محوطه سازی ویلا برای تمامی فضاهای معماری قابل استفاده می‌باشد. طراحان باید فضایی طراحی کنند که پاسخگوی تمام نیازهای کارفرما بوده و راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات موجود در طراحی محوطه سازی مانند شیب زمین، باد، خورشید یا کمبود فضا داشته باشند.

مراحل محوطه سازی و اجرای آن

مراحل محوطه سازی فضای بیرونی ساختمان، یکی از موضوعاتی است که امروزه در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بازدید و مشاوره از محوطه توسط تیم متخصص شرکت سورن بام در محل پروژه که شامل صحبت با کارفرما و بررسی نظرات وی، برآورد بودجه و مواردی که در طراحی تاثیر دارند می‌باشد. تیم تخصصی سورن بام از طراحی پلن محوطه سازی تا مرحله بهره برداری محوطه سازی کارفرمای محترم را همراهی می‌کند. به طور کلی طراحی نقشه محوطه سازی شامل مرحله طراحی اولیه و سپس طراحی نهائی می‌شود.

پس از اتمام مراحل طراحی، فرآیند اجرای محوطه سازی با متخصصین شرکت سورن بام شروع می‌شود.

محوطه سازی با چمن طبیعی

اجرای محوطه سازی

مفهوم اصلی اجرای محوطه سازی چگونگی به کار بردن و جا نمایی درست المان های مختلف در فضای طراحی شده است. اولویت اول در طراحی باغ رعایت نظم است که اهمیت بسیار بالایی دارد به این صورت که باید طبق اهمیتی که هر پلن و المان دارد طبقه بندی شود و بر اساس نوع کارایی و تاثیرشان هرکدام در جای دقیق خود قرار بگیرند.

انواع سبک لنداسکیپ در محوطه سازی

محوطه سازی دارای نوع های مختلفی می باشد که هر شخصی نسبت به نیاز و سلیقه ای خود اقدام به انتخاب یکی از مدل‌ها می کند. به طور کلی در زیر ما برخی از روش های محوطه سازی را برای شما بیان کرده ایم .

  • طراحی محوطه به سبک انگلیسی
  • طراحی محوطه به سبک فرانسوی
  • طراحی محوطه به سبک رسمی
  • طراحی محوطه به سبک غیررسمی
  • طراحی محوطه به سبک شرقی یا ژاپنی
  • طراحی محوطه به سبک مدرن
  • طراحی محوطه به سبک بیابانی
  • طراحی محوطه به سبک مدیترانه‌ای

برای مشاهده ویدئو های پروژه های انجام شده کلیک کنید

نقشه طراحی محوطه سازی باغ ویلا

برای اجرای یک محوطه سازی ویلا یا طراحی محوطه ویلا ایده آل و اصولی نیاز است تا  قبل از اجرای آن یک نقشه توسط طراحان تهیه شود . در ادامه به بررسی برخی از مراحلی که برای تهیه نقشه اهمیت دارد می پردازیم .

جانمایی سازه در ویلا

در طراحی محوطه ویلا یا محوطه سازی باغ ویلا و حیاط خانه ابتدا قبل از هر چیزی باید مشخص شود ساختمان در کجا قرار می‌گیرد و موقعیت مکانی آن به چه شکلی است. با انجام این کار در مرحله‌ی اول می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های دیگر، در آینده جلوگیری کرد.

جانمایی درختان و گیاهان در محوطه سازی

بعد از اینکه محل قرار گیری ساختمان مشخص شد حال نوبت آن است که نوع پوشش گیاهی و درختانی که برای محوطه سازی باغ ویلا قرار است استفاده شود مشخص شود تا بتوان در مراحل بعدی میزان تجهیزات و … لازم را بر اساس این درختان و پوشش گیاهی خانه ویلا مشخص کرد.

25

چیدمان‌های مربوط به باغ ویلاهای مدنظر

چیدمان باغ‌ها و ویلاها انواع مختلفی دارد که هر کدام مزیت‌های منحصر به فرد خود را دارند. مبلمانی که در ویلا باغ‌ها وجود دارند بیشتر شامل چند صندلی ساده،یک میز یا حتی می‌تواند شامل فضای تفریحی با تاب، باربیکیو، چتر آفتابی و …باشند. حتی ممکن است لوکس و مجلل باشند همراه با المان‌های اضافی نظیر عناصر تزیینی مانند آبنماها، آتشدان و … باشند.

مراحل محوطه سازی

اگر توجه داشته باشید در بیشتر طرح های موجود در فضاهایی که صاف هستند از چمن استفاده می‌شود،امکان دارد بعضی از طراحان پیاده ساز باغ از سطوح دیگری استفاده کنند.سطوحی مثل :سنگریزه های کوچک ،خرده های چوب ،شن شل استفاده شود.این طرح‌ها علاوه بر تنوع می‌توانند ظاهر یا احساسی خاص را به بیننده القا کنند در نظر داشته باشید با توجه به کمبود آب با استفاده از این طرح‌های نوین و جدید در مصرف آب بهینه رفتار کنیم

مشخص کردن نوع کف سازی و حصار کشی در محوطه سازی ویلا

حال که موقعیت و نوع درختان و روش باغ آرایی مشخص شده است می توانیم به سمت طراحی نقشه محوطه سازی باغ  و حیاط خانه قسمت مسیر های پیاده رو و سواری را طراحی کنیم. در این بخش باید مشخص کرد که پیاده‌رو‌ها باید کجا قرار بگیرند و از چه نوع مصالحی باید در ساخت آن‌ها استفاده کرد. همچنین نوع حصارکشی باغ ویلا نیز در این مرحله مشخص می‌شود.

مزایای ساخت محوطه سازی

محوطه سازی دارای مزیت های زیادی است و به افراد کمک می‌کند بتوانند در طبیعت حس و حال خوبی را به دست آورند. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از اصلی‌ترین مزیت‌های محوطه سازی حیاط یا باغ ویلا را به شما توضیح دهیم.

مراحل محوطه سازی

خنک کردن دمای محیط اطراف با محوطه سازی

یکی از اصلی‌ترین مزیت های محوطه سازی حیاط خانه خنک شدن محیط به دلیل وجود پوشش گیاهی مناسب و درختان می‌باشد. داشتن یک طراحی دقیق و حرفه‌ای محوطه سازی می‌تواند به شما کمک کند در پاکسازی محیط اطراف خود به بهترین نحو عمل کنید.

بالا رفتن ارزش مالی ملک

انجام یک محوطه سازی تخصصی و زیبا علاوه بر مزایایی که بر روی محیط دارد باعث بالا رفتن ارزش ملک نیز می‌شود. به طور مثال زمانی که قصد فروش داشته باشید افراد با مشاهده کردن فضای زیبای محیط ملک شما بیشتر ترغیب می‌شوند تا پول بیشتری برای خرید پرداخت کنند از این رو ما همیشه پیشنهاد می‌کنیم قبل از فروش حتما محوطه سازی باغ ویلا را مد نظر داشته باشید.

در مراحل محوطه سازی از چه المان‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم؟

ساخت برکه مصنوعی

المان های در نظر گرفته شده بر مبنای کاربری فضا تعیین می شوند ، در کل المان های محوطه سازی و یا فضای باز شامل موارد زیر می باشند :

آلاچیق در محوطه سازی

آلاچیق به سازه ای در فضای باز گفته می شود ، که اجزای آن متشکل از ستون ها ، سقف و تیرچه می باشد . اجرای آلاچیق می تواند به شکل های مختلف از جمله سرباز و سرپوشیده باشد . در محوطه سازی فضاهای باغ و حیاط می توانیم با درخت کاری و کاشت گل و گیاهان در کنار ساخت آلاچیق فضای زیبایی را برای افراد ایجاد کنیم .

انواع آلاچیق در محوطه سازی

پرگولا در محوطه سازی

سازه ای مسقف و دارای چهار چوب می باشد و با سقف های صاف ساختاری ساده را به وجود می آورد و یکی از پرطرفدار ترین آلاچیق ها به حساب می آید که از آن در روف گاردن و ورودی درب باغ ها و محل بازی کودکان و باغ و محوطه های سبز و … استفاده می شود . در این نوع آلاچیق می توان از گیاهان بالا رونده یاس و تاک انگور بر روی ستون ها و سقف استفاده کرد که پوشش سبزی را به پرگولا می دهد.

26

آبنما در محوطه سازی

در محوطه سازی از آبنماهای صخره ای و سنگی و آبنما موزیکال می توانیم استفاده کنیم . بدلیل این که محدودیت وزنی در سازه کف نداریم ، ساخت آبنما در مرحله اول نیاز به عایق کاری دارد . این امر موجب می شود تا رطوبت به کف سازه آسیب نرساند . البته از انواع آبنماها می توانیم بر مبنای فضا و کاربری محوطه استفاده کنیم .

دیوار سبز در لنداسکیپ

با اجرای دیوار سبز طبیعی در قسمت هایی از محوطه ویلا می توانیم فضای سبزی مختص در کنار المان های مختلف داشته باشیم و در مناطقی که شرایط آب و هوایی نامناسب می باشد و شرایط کاشت گل و گیاهان طبیعی را نداریم می توانیم از دیوار های سبز مصنوعی در محوطه سازی استفاده کنیم و جلوه زیبایی را به محیط بدهیم .

22

فلاور باکس در ساخت لند اسکیپ

برای داشتن محوطه زیبا می توان از فلاورباکس ها برای دور تا دور محوطه استفاده کنیم . فلاورباکس ها در ابعاد مختلف و با متریال های متنوع تولید می شوند . فلاورباکس چوبی ، فلاورباکس فلزی ، فلاورباکس بتنی ، فلاورباکس فایبرگلاس و پلاستیکی از جمله فلاورباکس هایی هستند که می توان داخل آن ها را با گل های زیبا ، درخت و درختچه تزئین کرد و فضای سبزی را ایجاد نمود . یکی از المان هایی که در محوطه سازی بسیار مورد توجه قرار می گیرد انتخاب گونه های گیاهی هماهنگ و متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی موجود در فضا می باشد .

نورپردازی در لند اسکیپ

یکی از مهم ترین مواردی که باید در محوطه سازی به آن توجه کرد نورپردازی می باشد . لذت بردن از فضای ایجاد شده بدون وجود نور مناسب در شب امکان پذیر نمی باشد . استفاده از انواع نورپردازی های جذاب می تواند جلوه خاصی به عناصر به کار رفته دهد . در شب به دلیل تاریکی و دید کم ، اجرای نورپردازی باید انجام گیرد تا هم مسیرها را بتوانیم دنبال کنیم و هم المان های موجود در محوطه دیده شود و بتوانیم از آن ها استفاده کنیم . همچنین ساکنین برای دور هم جمع شدن نیاز به نور کافی در شب دارند .

اجرای محوطه سازی ویلا شمال

محوطه سازی در معماری

به صورت کلی معنای کلمه معماری را اینگونه می توان معنا کرد که هر حرفه ای که هدف و قصد آن برای طراحی و سازماندهی باشد را معماری می گویند. کلمه منظر را هم می توان این گونه معنا کرد که، تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی در کنار مهندسی معماری است که به طراحی و اجرا و فضا سازی محوطه می پردازد.

از مهم ترین ویژگی های مثبت و مزایای محوطه سازی می توان به ایجاد پیوند میان انسان و طبیعت اشاره کرد. علاوه بر آن از دیگر ویژگی های مثبت معماری منظر می توان به گسترش فضای سرسبز و طبیعی و نفوذ آن به فضای سرد و بی روح شهری اشاره کرد که این مورد سبب می شود تا افراد بتوانند از فضای سبز خود نهایت لذت را ببرند.

مراحل محوطه سازی چیست؟

طبیعی است اگر به این سؤال فکر کنید که در مراحل محوطه سازی چه اقداماتی انجام می‌شود؟ این سؤال ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. به همین منظور در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که در ساخت حیاط‌ ها چه مراحلی طی می‌شود.

اجرای محوطه سازی ویلا

 

تعیین نقاط مرجع و مبدأ

علامت‌گذاری و نقاط مبدأ در ابتدای کار مشخص می‌شود و سپس در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد. این مسئولیت پیمانکار است که برای حفظ این نکات دقت زیادی داشته باشد. همچنین در صورت نیاز به ایجاد تغییرات، دستگاه مانیتورینگ این کار را انجام می‌دهد. پس از مشخص‌شدن این نکات نوبت به مرحله بعدی می‌رسد.

تخریب حیاط

تخریب یکی از اولین گام‌ها در ساخت‌وساز منطقه است. قطعاتی که فرسوده شده یا به‌طورکلی باید از بین بروند در این مرحله با استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی تخریب می‌شوند. این مرحله از کار نیاز به مهارت و دقت دارد. زیرا در بعضی جاها آثار باستانی وجود دارد و نباید از بین برود؛ اما اگر محوطه‌سازی برای یک ساختمان خاص باشد جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

مراحل محوطه سازی

تمیزکردن سطوح از گیاهان

در برخی از پروژه‌های محوطه‌سازی لازم است سطح درختان و گیاهان پاک‌سازی شود. همچنین این پاک‌سازی نباید به‌گونه‌ای انجام شود که به ریشه درختان سایر نقاط آسیب وارد شود. به همین دلیل این کار تخصصی است و باید بادقت انجام شود. نظافت باید به‌گونه‌ای انجام شود که سایر سازه‌ها آسیب نبینند.

چاه‌های داخل حیاط

در برخی از پروژه‌های محوطه‌سازی چاه‌هایی وجود دارد که باید پر شوند. این بستگی به محل پروژه دارد. در برخی موارد که با فاضلاب یا قنات خشک مواجه می‌شویم نیاز به پرکردن آن داریم. برای این منظور از مواد سنگین مانند خاک یا سنگ استفاده می‌شود. بااین‌حال، این مرحله به محل پروژه بستگی دارد.در برخی از پروژه های محوطه سازی به دلیل نبود آب باید حفر چاه صورت گیرد.

نورپردازی در محوطه سازی

جلوگیری از نفوذ آب و تأمین آن در منطقه

یکی دیگر از کارهایی که در محوطه‌سازی باید انجام شود بررسی دقیق تأسیسات و لوله‌کشی‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب است. در این مرحله از کار در صورت نیاز کارهایی مانند لوله‌کشی، سنگ گذاری و… انجام می‌شود. علاوه بر این، نیاز آبی منطقه نیز باید در نظر گرفته شود. به‌عنوان‌مثال اگر از چمن طبیعی استفاده می‌کنید یا می‌خواهید در منطقه حوض و نهر داشته باشید، تأمین آب موردنیاز این قسمت‌ها ضروری است.

مسطح کردن محوطه حیاط

در صورت لزوم، قطعات ناهموار در پروژه باید تراز شوند. برای این، خاک گیاهی باید از سطح جدا شود. سپس پس از پرکردن گودال‌ها اقدام به تسطیح زمین کرد. لازم به ذکر است که از خاک نباتی می‌توان برای مصارفی مانند تأمین خاک گل‌وگیاه استفاده کرد.

طراحی استخر

کف‌سازی و نورپردازی فضای سبز

کف‌سازی و نورپردازی فضای سبز دو مرحله مهم دیگر در طراحی محوطه‌سازی هستند. کف‌ سازی بسیار مهم است و باید اصولی انجام شود. همچنین، مواد مناسب را برای آن انتخاب کنید. نکته بسیار مهمی که در کف‌ سازی باید به آن توجه کنید این است که راحتی راه‌ رفتن روی زمین بسیار مهم است و بستگی به کیفیت مصالح به‌کاررفته دارد. شما همچنین باید مواد را با توجه‌ به نوع آب‌وهوای منطقه خود انتخاب کنید. جدای از این نورپردازی می‌تواند جلوه‌های بسیار زیبایی در شب به منطقه بدهد. در نتیجه رعایت نکات لازم برای این مورد ضروری است. به‌ عنوان‌ مثال، چراغ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید مناسب باشند. علاوه بر این، تعداد رنگ‌های نورپردازی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید از یک یا چند رنگ برای نورپردازی فضای سبز استفاده کنید.

محوطه سازی ویلا

اهمیت رنگ ها در طراحی محوطه ویلا

همانطور که زیبایی محیط باعث میشود تا در ذهنیت کاربران خاطرات خوبی ثبت شود وجود رنگ های جذاب و خیره کننده از اولین المان هایی هستند که مرکز توجه کاربران در نگاه اول قرار میگیرد.پس رنگ های درطراحی های محوطه باغ ها و ویلاها بسیار اهمیت دارد.

نکاتی که برای استفاده از رنگ ها بهتر است بدانید:

اگر بخواهید از رنگ ها استفاده کنید میتوانید با گیاهان یا المان هایی که در حیاط ویلا ها مثل:دیوارها نرده ها،آبنماها ،سنگ فرش و…

برای مثال اگر شما عزیزان از فلاورباکس ها و گل های سفید استفاده میکنید این انتخاب باعث میشه بافت های گیاهی کمتری به چشم بیاید، اما اگر قصد شما به وجود آوردن یک مرکز توجه خاص در محوطه ویلای خود است این تصمیم گزینه خوبی می‌باشد.

محوطه‌ سازی ویلا

به‌عنوان‌مثال می‌توان به محوطه‌ سازی ویلا اشاره کرد که در کشور ما روبه‌افزایش است. در محوطه‌سازی ویلا باید به زیبایی در کنار ایمنی و استاندارد آن توجه شود. محوطه‌سازی حیاط ویلا فقط کاشت، هرس و آبیاری نیست، بلکه ایجاد فضایی جادویی برای رهایی از روزمرگی است که ما را به تماشای زیبایی گل‌ها و استشمام بوی علف خیس و تفکر دعوت می‌کند. در زیر عکسی از نقشه محوطه‌سازی ویلا که توسط تیم تخصصی سورن بام طراحی و اجرا شده است را مشاهده می‌کنید.

پلان محوطه‌ سازی ویلا

 

پلان محوطه سازی

 

همه ما دوست داریم ساعت‌ها به تماشای فضای سبز حیاط ویلایی پر از گل و تزیینات رنگارنگ خود بپردازیم و از لذت قدم‌زدن در منطقه‌ای با فضای سبز زیبا لذت ببریم. پس بیایید با هم شروع کنیم؛ ببینیم و یاد بگیریم. در واقع استفاده ازگل‌ها، گیاهان، درختچه‌ها و ترکیب گونه‌های مختلف آنها منظره‌ای فوق‌العاده زیبا ایجاد می‌کند که منظره پیشروی ما را به‌کلی تغییر می‌دهد.

به عنوان نمونه استفاده از استخر در ویلا دارای شرایطی است که باید در طراحی اولیه به آن توجه کرد که متاسفانه امروزه در ساخت ویلاهایی که در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد به چشم می‌خورد. در محوطه سازی باغ تقریباً چنین مواردی باید مورد توجه قرار گیرد و در طراحی‌های تخصصی مورد استفاده قرار گیرد.

پلان محوطه سازی

برای تکمیل پروژه ویلاسازی محیط اطراف آن باید در راستای اهداف و ایده‌های اولیه ویلا طراحی شود. در این صورت ارتباط بصری و فضایی خوبی بین فضاهای داخلی ویلا و محوطه بیرونی وجود دارد. هماهنگی سبک محوطه سازی با ویلا حس بودن در یک مجموعه را ایجاد می‌کند. سبک طراحی ویلا طرح کلی طراحی منطقه را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر ویلا به سبک کلاسیک است، باید از خطوط گوشه مناسب و فضاهای مربع مستطیلی در طراحی محوطه استفاده شود. همچنین هر یک از عناصر مانند آلاچیق‌ها یا آب نماها و عرشه‌های کنار استخر باید با جزئیات زینتی بیشتر و متریال سنگ لوکس اجرا شود.

متراژ ویلا را طوری طراحی می‌کنیم که بتوانیم در فصول مختلف سال از آن بهره‌مند شویم، پس باید توجه داشته باشیم که این فضا به‌عنوان یک فضای باز به طور مستقیم تحت‌تأثیر شرایط آب‌وهوایی قرار می‌گیرد؛ بنابراین سازگاری با شرایط اقلیمی یکی از اصول مهم محوطه‌سازی است.

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

مواردی که در طراحی محوطه سازی ویلا مورد توجه قرار میگیرد عبارتند از :

برای طراحی ویلا باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک طرح عالی و بدون تقص را پیاده کنید این مواردشامل 1.حجم 2.طراحی فضا 3. نمای ساختمان 4.در نهایت طراحی محوطه سازی ویلا

تأسیسات مکانیکی در طراحی و اجرای محوطه سازی

تأسیسات مکانیکی در محوطه سازی اعم از آبرسانی، تأسیسات آبیاری اتوماتیک، تأسیسات استخر و تأسیسات آبنما بخشی از علم تأسیسات است که در ساختمان کمتر موردتوجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل برای داشتن تأسیسات مناسب در محوطه‌سازی، شناخت نوع و عملکرد تجهیزات موجود در بازار و استفاده از آنها در مکان‌های مناسب امری اجتناب‌ناپذیر است.

محوطه سازی باغ رستوران

تأسیسات برقی در اجرای محوطه سازی

استفاده از انرژی الکتریکی برای روشنایی عمومی، روشنایی و راه اندازی تأسیسات مکانیکی در محوطه‌سازی اجتناب‌ناپذیر است. اگرچه به دلیل حضور مهندسان در بخش ساختمان، استفاده از استانداردهای مهندسی برق در ساختمان‌ها نهادینه شده است. اما در طراحی حیاط به دلیل اجرای سنتی حیاط‌ها کمتر به این موضوع توجه شده است. استفاده از روش‌های صحیح در انتقال و بهره‌برداری از برق در محوطه‌سازی نقش مهمی در ایمن‌سازی و کاهش هزینه‌های نگهداری فضای سبز دارد.

برای محوطه‌سازی چه باید کرد؟

باتوجه‌به متراژ و درخواست کارفرما از عناصر مختلفی در طراحی محوطه استفاده می‌شود. برخی از عناصر عبارت‌اند از آلاچیق، ایوان، آبنما، حوض، استخر، باربیکیو و…..

به‌طورکلی از چه عناصری می‌توانیم در حیاط یا فضای سبز کنار هم استفاده کنیم. سلیقه و مساحت حیاط به سه فاکتور بودجه‌ای که داریم بستگی دارد.

32

محوطه سازی با استخر

مدت‌هاست که شنا به‌ عنوان یکی از سرگرم‌ کننده‌ترین ورزش‌ها مطرح بوده است. به همین دلیل سال‌هاست که احداث استخر در حیاط منازل مسکونی موردتوجه چشم‌اندازها قرار گرفته است. امروزه با تغییر زندگی شهری، معمولاً استخر به‌عنوان بخشی از محوطه سازی ویلا به‌حساب می‌آید. ساخت استخر یکی از تخصصی‌ترین عناصر در محوطه سازی به دلیل چالش‌هایی مانند آب‌بندی، تصفیه و نگهداری می‌باشد.

طراحی استخر در محوطه سازی

محوطه سازی با حوض و نهر

حوض فضایی است که آب در آن جریان ندارد و در فضای بسته قرار دارد. حوض در محوطه سازی (منظر) معمولاً برای فضاهایی باهدف آرامش طراحی و ساخته می‌شود. می‌تواند عنصر مفیدی در تأمین این هدف باشد. حوضچه‌ها علاوه بر کاربرد زیبایی در محوطه سازی می‌توانند نقش مهمی در ذخیره آب برای آبیاری فضای سبز داشته باشند. گیاهانی مانند نیلوفر آبی، لویی که به‌عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز برای زیبایی بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، در آب‌های راکد (مثل برکه) قادر به ادامه حیات هستند. در فرهنگ باستانی ما، آب روان همیشه بسیار مهم و مورد استقبال بوده است، چه در باغ‌های ایرانی که ساخت آن به بیش از 2000 سال می‌رسد و چه در شرایط طبیعی، به همین دلیل وجود چنین عنصری در محوطه سازی می‌تواند فضای متفاوتی را ایجاد کند.

محوطه سازی با استخر

آلاچیق در طراحی محوطه سازی

آلاچیق واژه‌ای کلی است که در فارسی به هر نوع سرپناهی اطلاق می‌شود که در فضای باز استفاده می‌شود و حتی نوع کاربری آن که گاهی به‌عنوان پارکینگ خودرو نیز استفاده می‌شود این نام را تغییر نمی‌دهد. این در حالی است که برای انواع آلاچیق در محوطه سازی نام‌ها و تعاریف متفاوتی باتوجه‌به کاربرد آنها وجود دارد.

محوطه سازی با آبنما

یکی از عناصری که در چند سال اخیر برای محوطه سازی (منظر) بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته، آبنما بوده است. ساخت آبنما را می‌توان با متریال‌های مختلفی انجام داد. در ساخت آبنما مواردی مانند نحوه ریزش آب، میزان صدای موردنیاز برای فضا، نور، ایزوله و سهولت نگهداری از اهمیت بالایی برخوردار است.

نورپردازی در محوطه سازی

در طراحی فضای سبز همواره نور به‌ عنوان یک عنصر مهم و اساسی مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا تمامی نکاتی که در فضای سبز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ مانند درب ورودی، حیاط جلو، استخر، حوض‌ها، آبشارها، فواره‌ها، مجسمه‌ها، درختان و تمام تجهیزات باید دارای امکانات نورپردازی باشد. برای نشان‌ دادن زیبایی واقعی نور عامل مهمی در تشخیص رنگ‌ها و تعریف جاده‌ها و معابر در شب است. اگر در شب روشنایی وجود نداشته باشد، طراحی فضای سبز کاملاً بی معنی است. بنابراین نیاز به نور در شب به حداکثر خود می‌رسد.

نورپردازی در محوطه سازی

کف سازی در محوطه سازی

کف سازی همیشه یکی از موثرترین قسمت‌ها در طراحی محوطه است. اجرای سنگ فرش بخشی از محوطه سازی سخت است که می‌تواند نقش مهمی در هدایت کاربران، تقسیم فضا، زیبایی، ساختار فضایی، القای حس خاص و … در محوطه سازی داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت، زیبایی و استحکام بسیار مهم است.

کف سازی در محوطه سازی

چگونه می توانیم با محوطه سازی فضایی بهتر بسازیم؟

برای طراحی و اجرای محوطه با چشم اندازی زیبا نیازمند اطلاعاتی در زمینه محیط مورد نظر هستیم .  در مرحله اول شرکت سورن بام کارشناسان مجرب خود را به محل اعزام کرده و به صورت رایگان اطلاعات اولیه که شامل : نقشه های توپوگرافی، سایت ، شرایط اقلیمی و آزمایش خاک را محاسبه می کنند . در مرحله بعد اطلاعات را در اختیار تیم طراحی که متشکل از طراحان منظر ، مهندسین عمران ، طراحان معمار هستند قرار داده تا به صورت حرفه ای فضای سبز موردنظر را برای کارفرمای محترم طراحی نمایند .

محوطه سازی چیست

شرکت محوطه سازی باغ و حیاط ویلا در تهران

حال که با محوطه سازی و مزایای آن آشنا شدید نوبت به معرفی یکی از بزرگ ترین شرکت های محوطه سازی در تهران می رسد. همانطور که می دانید یکی از مهمترین مواردی که در نتیجه نهایی کار تاثیر بسزایی دارد انتخاب درست شرکت محوطه سازی می باشد. سورن بام با بیش از 1 دهه فعالیت حرفه ای و ارائه دهنده ای انواع خدمات محوطه سازی و دیوار سبز و … می تواند شما را در این امر یاری نماید.

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید ما را در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

سوالات متداول مراحل محوطه سازی

در هر فضاییو با هر متراژی می توان محوطه سازی را اجرا نمود . تنها تفاوت آن در تعداد المان های اجرا شده می باشد.

قطعا جواب این سوال بله است . زیرا نداشتن مهارت و تجربه کافی سبب اتلاف وقت و هزینه ی شما می شود و در انتها نیز نتیجه ی دلخواه خود را بدست نمی آورید .

طراحی و اجرای محوطه سازی کاربردهای بسیار گسترده ای دارد و برای زیبا تر کردن هر فضایی لازم است تا اجرا شود.

 

 

5 نظر در “مراحل محوطه سازی

  1. ربابه اکبری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ایا برای باغ 100 متری میتوان محوطه سازی باغ به سبک مدرن را اجرا کرد؟

  2. alireza گفت:

    درود برشما
    قیمت حدودی محوطه سازی باغ برای 320 متر چقدره؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام روز بخیر
    مطالبتون عالی بود تصمیم گرفتم منم محوطه سازی رو انجام بدم .

  4. سیما کاروند گفت:

    سلام جناب
    ایا صفر تا صد اجرا با خودتون هستش یا گرفتن وسایل ها با خودن هست؟

  5. roxana گفت:

    سلام روزتون بخیر
    ممنون از مطالب خوبتون بسیار کاربردی و پرمفهوم بود بسیار به من کمک کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

5 نظر در “مراحل محوطه سازی

  1. ربابه اکبری گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    ایا برای باغ 100 متری میتوان محوطه سازی باغ به سبک مدرن را اجرا کرد؟

  2. alireza گفت:

    درود برشما
    قیمت حدودی محوطه سازی باغ برای 320 متر چقدره؟

  3. ناشناس گفت:

    سلام روز بخیر
    مطالبتون عالی بود تصمیم گرفتم منم محوطه سازی رو انجام بدم .

  4. سیما کاروند گفت:

    سلام جناب
    ایا صفر تا صد اجرا با خودتون هستش یا گرفتن وسایل ها با خودن هست؟

  5. roxana گفت:

    سلام روزتون بخیر
    ممنون از مطالب خوبتون بسیار کاربردی و پرمفهوم بود بسیار به من کمک کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید