آلاچیق و انواع آن

آلاچیق و انواع آن

آنچه در این مقاله میخوانیم

آلاچیق ها به عنوان سایبان مورد استفاده قرار می گیرند . باید دانست که الاچیق و انواع آن می توانند از جنس پارچه ، چوب ، فلز ، سنگ و حصیر باشند . در تعریف می توان گفت آلاچیق یک فضای سرپوشیده و نیمه بازی را تشکیل می دهد که در محوطه سازی بسیار پر کاربرد می باشد . این المان محل مناسبی برای استراحت و دورهمی افراد و ساکنین می باشد . این سازه در ابعاد و اشکال مختلف قابل اجرا می باشد .

جنس آلاچیق

آلاچیق پیش از هر چیزی نیاز به یک سازه دارد که معمولا این سازه از فلز یا چوب است ، از آن جایی که الاچیق در فضای باز استفاده می شود باید از رنگ های اپوکسی یا رنگ های پوششی برای کاور کردن آن ها استفاده کرد .

طراحی آلاچیق

در ابتدا باید در نظر داشته باشید که به دنبال چه سبکی از الاچیق ها هستید. پس از انتخاب سبک مدرن یا سنتی و پس از انتخاب به سراغ مراحل دیگر می روید. به صورت کلی آلاچیق هایی که با چوب های پر تراش و تزئینات طبیعی هستند را الاچیق سنتی (کلاسیک) و الاچیق های ساده تر را مدرن (پرگولا) می گویند. آلاچیق ها به عنوان یکی از اصلی ترین و اساسی ترین المان ها در محوطه سازی است، زیرا که در آنها می توان در 4 فصل سال در همه حال از آنها استفاده کرد.

در طراحی الاچیق مدرن، قسمت های پوشیده سقف در الاچیق کنار رفته و از عناصری ماننده چوب ترمو و فلاشینگ استفاده می شود که فقط برای نشستن و برگذاری دورهمی ها طراحی می شود. به این سبک از آلاچیق ها پرگولا می گویند. علاوه بر آن کاشت گیاهان زینتی و گل های خوش بو و رونده در نزدیکی این المان می تواند یک طراحی هوشمندانه باشد.

الاچیق ها اکثرا از چوب یا فلز ساخته می شوند و عموما از سقف های شیب دار ساخته شده ازز سفال یا پرچین و در بهترین مورد از دکرا و شینگل و تاپ تایل که همه آنها از ورق های گالوانیزه با پوشش قیر امولسیونی و ضد آب پلیمری هستند پوشانده می شوند.

ساخت الاچیق ها می توانند هم به صورت باز و به صورت بسته ساخته شوند، که به آلاچیق هایی که بسته هستند عموما الاچیق چهارفصل می گویند. از متریال های چوب، سنگ، آجر و شیشه می توانید برای دیواره های الاچیق سرپوشیده استفاده کنید.

انواع آلاچیق در انواع طراحی

آلاچیق مدرن

همانطور که گفته شد آلاچیق سازه ای می باشد که برای استراحت و برگزاری دور همی های خانوادگی و یا دوستانه در محوطه سازی باغ و ویلا و یا حتی حیاط برخی از خونه ها کاربرد دارد . اگر قصد خرید یا ساخت آلاچیق را دارید برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید ابتدا باید با انواع آلاچیق آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا مدل های مختلف انواع الاچیق را به شما معرفی کنیم .

آلاچیق سنتی

آلاچیق های سنتی معمولا شکل هندسی منظم و نمای چوبی دارند که سقف این الاچیق ها می تواند چوبی ، سفالی ، از جنس نی ، الیاف طبیعی و یا سازه های معماری مانند گنبد های بتنی یا آجری باشند . طراحان و دکوراتورها آلاچیق هایی که پر تراش و تزئیناتی هستند را الاچیق های سنتی می نامند .

آلاچیق مدرن

آلاچیق و انواع آن

این نوع آلاچیق ها ترجیحا ساختار مکعبی و هندسی غیر منظم یا منحنی دارند . سازه آن ها معمولا فلزی می باشد و از طرح های مینیمال در آن ها استفاده می شود . این نوع آلاچیق ها سبکی ساده تر و کم کار کرد تر نسبت به دیگر انواع آلاچیق دارند .

آلاچیق قابل حمل

آلاچیق های قابل حمل دارای سازه ای جمع شونده ، انعطاف پذیر و سبک هستند که این امکان را می دهند تا در هر مکانی قابل استفاده باشند . معمولا سقف این نوع آلاچیق ها از جنس پارچه های سبک نایلونی می باشد که مقاومت خوبی در برابر بارش باران و شرایط اقلیمی و آب و هوایی دارند .

پرگولا در محوطه سازی

آلاچیق ویلایی

یکی از زیباترین آلاچیق ها در محوطه سازی آلاچیق ویلایی به حساب می آید که در ساخت و ساز ویلا یکی از الزامی ترین المان ها ساخت آلاچیق ویلایی است که می توان آن را به چند روش اجرا کرد .

آلاچیق و انواع آن

آلاچیق ویلایی شمال

در مناطق شمالی ایران ساخت آلاچیق ویلایی یکی از المان هایی است که بسیار کاربردی می باشد و به دلیل بارندگی زیاد ، ساخت آلاچیق ویلایی با متریال خاصی اجرا می شود . برای آلاچیق های ویلایی کف آن ها باید حتما سنگ فرش شود .

آلاچیق چوبی و انواع آن

آلاچیق در طبیعت

این نوع آلاچیق  همانطور از نام آن مشخص می باشد در جنگل اجرا می شود و کلبه چوبی نیز به آن گفته می شود . این آلاچیق با چوب کاملا پوشانده شده است و در سرما و گرما می توان در آن سکونت داشت . در این نوع سازه ها سرویس بهداشتی ، اتاق خواب و حتی نشیمن تعبیه می شود و می تواند حس خوبی را به افراد بدهد . لازم به ذکر است که از این سازه ها می توان در هر ابعادی که کارفرما بخواهد ساخته شود و چوب به کار رفته در آن نسوز می باشد .

 از پرکاربردترین نوع آلاچیق هستند و یکی از بهترین انواع آلاچیق که در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند آلاچیق های چوبی هستند . چوب به دلیل گرمی، فضا را خاص تر نشان می دهد . چوب هایی که در ساخت آلاچیق استفاده می شوند عبارتند از : چوب درختان سرو و کاج ، به دلیل سبکی از چوب این درختان استفاده می شود . البته امروزه چوب های ترمو نیز به دلیل مقاومت بالایی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند . ساختار اصلی آلاچیق های چوبی ، همان طور که از نامشان پیداست از جنس چوب روسی می باشد که با طبیعت هارمونی دارند .

جنس مواد استفاده شده در آن ها چوب می باشد . معمولا در جنگل ها و سواحل دریا مورد استفاده قرار می گیرند تا با محیط همخوانی داشته و احساس بهتری به افراد آن انتقال دهند . به دلیل داشتن رطوبت بالا از چوب های درختان جنگلی برای ساخت آلاچیق استفاده می کنند که توسط لایه های پلاستیکی که به صورت بی رنگ روی آن ها قرار می گیرند محافظت می شود .

آلاچیق چوبی سنتی

استفاده متریال چوب در برای آلاچیق ها بسیار رایج می باشد . برای افرادی که نمی خواهند مدرنیته را به فضای ویلا و محیط زندگی خود بیاورند انتخاب سبک سنتی در کنار استفاده از چوب انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد .

آلاچیق چوبی ارزان

حتما نیازی به آن نیست که برای آلاچیق چوبی خود طراحی های بسیار پیچیده را انتخاب کنید تا زیبا به نظر برسد . شما می توانید با انتخاب ساده ترین طرح ها که نتیجه ی آن آلاچیق های چوبی ارزان قیمت می شود نیز به بهترین و زیباترین نتیجه برای محوطه سازی حیاط یا ویلا خود برسید .

آلاچیق چوبی پیش ساخته

آلاچیق چوبی پیش ساخته 

اگر برای داشتن یک الاچیق برای محیط خود وقت زیادی ندارید اصلا نگران نباشید . الاچیق های پیش ساخته با قابلیت مونتاژ و دمونتاژ انتخاب مناسبی برای شما می باشد . این قابلیت به این منظور است که قطعات با اندازه های استاندارد از پیش ساخته شده و می توان در صورت نیاز قطعات را باز و در محل دیگری مجددا سرهم کرد .

آلاچیق چوبی اجرا در محل

ساخت یک آلاچیق مراحل زیادی دارد که اگر برای طی این مراحل زمان کافی را داشته باشید می توانید از مرحله ابتدایی ساخت و اجرای آلاچیق را از نزدیک مشاهده کرده و در صورت نیاز نظرات تکمیلی خود را برای داشتن آلاچیق اختصاصی خود اعمال کنید .

محوطه سازی ویلا

آلاچیق چوبی دست دوم

در اجرای یک پروژه گاهی ممکن است هزینه های مربوط به محوطه سازی کمی دستخوش تغییرات شوند . در این زمان برای کاهش هزینه ها پیشنهاد می شود که از آلاچیق های دست دوم برای تکمیل محوطه سازی خود استفاده کنید که تاثیر بسیار زیادی بر روی هزینه های نهایی داشتن یک آلاچیق در محوطه سازی شما دارد .

آلاچیق سیمانی

آلاچیق چوبی گرد

در میان مدل های مختلف آلاچیق های چوبی نوعی از آن که دارای سقف گرد می باشد بسیار پر طرفدار است . آلاچیق های گرد مناسب انواع محوطه سازی ها در ویلا و فضای سبز و پارک ها می باشد .

آلاچیق چوبی کنجی

آلاچیق چوبی ، کلبه چوبی متحرک

این نوع آلاچیق برای مکان هایی که فضای خاصی را نمی توان به آلاچیق ها اختصاص داد بسیار مناسب می باشد . گوشه ی حیاط و یا روف گاردن که عملا فضاهای مفیدی به حساب نمی آیند می توانند مکان مناسبی برای ساخت این مدل آلاچیق باشند .

آلاچیق چوبی شش گوشه

ساخت این مدل در مقایسه با ساخت نوع معمولی آلاچیق که چهار گوش می باشد هزینه های بالاتری دارد  زیرا مقدار متریال به کار رفته برای ساخت نیمکت و طرح خاص آن بالاتر است . نکته منفی این نوع آلاچیق در مقایسه با نوع معمول چهارگوش این است که مقداری از فضا به علت شکل خاص آلاچیق پرت می شود و نمی توان استفاده ی بهینه ای از فضا داشت .

آلاچیق چوبی هشت گوشه

این مدل آلاچیق بیشتر در سبک کلاسیک مورد استفاده می گیرد . این نوع اغلب در مرکز فضای مورد نظر قرار می گیرد و به آلاچیق هشت ضلعی نیز معروف می باشد .

آلاچیق چوبی بسته

آلاچیق چوبی بسته

به آلاچیق هایی اطلاق می شود که با استفاده از درب و پنجره می توان آن را به کلبه تبدیل کرد . این کار برای این است که ساختار کلی آلاچیق حفظ شود اما در صورت نیاز بتوان از آن بصورت کلبه نیز بهره برد .

انواع آلاچیق چوبی از لحاظ جنس چوب

برای ساخت آلاچیق های چوبی از متریال های متنوعی می توان بهره برد . استفاده از متریال های چوب گوناگون در مرحله اول به سلیقه ی کارفرما و در مرحله ی دوم به کاربرد آن آلاچیق بستگی دارد . در ادامه به بررسی برخی از انواع چوب های پرکاربرد برای ساخت آلاچیق می یردازیم :

1. آلاچیق چوبی ترموود

یکی از بهترین چوب های موجود در بازار چوب ترموود می باشد . ترموود به نوعی از چوب گفته می شود که با استفاده از فناوری های جدید رطوبت چوب گرفته می شود و روی آن مواد مخصوص زده شود تا مقاومت آن بالا رود .

2. آلاچیق با چوب روسی

چوب های روسی وارداتی از کشور روسیه می باشند . این چوب ها اغلب به رنگ سفید و کرم رنگ می باشند .این نوع چوب از گونه های مختلف درختان نرم و سخت گرفته می شود و برش داده می شوند و در شکل الوار به کشورهای دیگر صادر می شوند و می توان با آن آلاچیق های بسیار زیبایی را طراحی و اجرا نمود .

قیمت آلاچیق چوبی

قیمت آلاچیق و هزینه اجرای آن به متراژ ، طرح آن که ساده و یا خاص باشد ، سختی و آسانی حمل و نقل به مکان مورد اجرا ، همچنین نوع چوب مورد نظر بستگی دارد .

مزایای آلاچیق چوبی

  • در دسترس بودن
  • قیمت پایین بودن
  • سازگاری آلاچیق های چوبی با اجرای نور پردازی

معایب آلاچیق چوبی

  • ممکن است مورد تهاجم حشرات موذی , شرایط بد آب و هوایی و حتی حریق قرار گیرند ( راه حل : از موادی به عنوان روکش استفاده شود تا چوب در برابر عوامل که نام برده شده اند محافظت شود .)
  • داشتن تخصص در این امر بسیار واجب است ، استفاده از افراد متخصص در ساخت آلاچیق چوبی بسیار حائز اهمیت می باشد .
  • استفاده از رزین ها برای بالا بردن طول عمر آلاچیق چوبی موثر می باشد .
  • چوب نیازمند مراقبت می باشد .

آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای

متشکل شده از یک سازه فلزی است که سقف آن را پارچه برزنتی و یا سازه های کش سانی ساخته می شود . در این نوع آلاچیق ها یک ستون در وسط به صورت خیمه ایجاد می شود و یا می تواند به صورت چتری اجرا شود یا این که می توان با سازه های کش سان فضاهای خیلی بزرگ را به صورت خیمه ای ایجاد کرد و یک آلاچیق بسیار بزرگ را بوجود آورد .

آلاچیق پیش ساخته

آلاچیق پیش ساخته شده بسیار کار آمد برای طراحی و اجرای هر مکانی می باشد . از این نوع آلاچیق ها به عنوان سقف و استفاده از سایه و نشیمنگاه برای افراد می باشد . یکی از ویژگی هایی که آلاچیق پیش ساخته دارا است دوام و استحکام آن می باشد که می تواند به عنوان سر پناهی مناسب در مقابل شرایط آب و هوایی مانند باد و باران در محوطه سازی ویلا و حیاط منزل افراد اجرا شود .

انواع آلاچیق پیش ساخته

  • آلاچیق پیش ساخته چوبی
  • آلاچیق پیش ساخته فلزی
  • آلاچیق پیش ساخته مدرن
  • آلاچیق پیش ساخته یو پی وی سی
  • آلاچیق پیش ساخته ساحلی

آلاچیق فلزی

آلاچیق و انواع آن

آلاچیق فلزی در ابعاد و اندازه و شکل های متنوعی هستند و بر اساس سلیقه و متراژ محوطه ها انتخاب می گردند . باید اشاره کرد که آلاچیق های فلزی یکی از بهترین و مقاوم ترین نوع از آلاچیق ها می باشند ، که می توان در هر طرح و مدلی آن ها را اجرا کرد .

برای نداشتن نمای فلزی ، می توان روی آن ها را با متریال های چوبی پوشش داد که جلوه جذاب و زیباتری را به فضای سبز می دهد . سقف های آلاچیق های فلزی به صورت متحرک ، شیشه ای ، پوشش گیاهی ، چوبی و یا پارچه ای می باشند . طراحی ستون ها در برخی از آلاچیق ها ضخیم و یا ظریف انجام می شود ، که بر روی آن ها می شود تزئیناتی انجام داد .

اجزای اصلی ساخت آلاچیق های فلزی

  • لوله های فولادی
  • تجهیزات جوشکاری
  • انواع بست ها و قلاب های مناسب

مزایای آلاچیق فلزی

  • وزن کم
  • انعطاف پذیری
  • دارای نمونه های پیش ساخته هستند
  •  نصب آسان و سریع
  • تقریبا قابل استفاده در هر آب و هوایی

آلاچیق و انواع آن

معایب آلاچیق فلزی

  • تاثیر گرما روی فلز
  • احتمال زنگ زدگی
  • آلاچیق حصیری

آلاچیق ساده

ساده ترین مدل آلاچیق با همان نام آلاچیق ساده شناخته می شود . در ساخت این نوع آلاچیق ها تقریبا از هیچگونه تجهیزاتی استفاده نمی شود و فقط همان چهار ستون با یک سقف ساده مستطیلی است. ساخت این مدل آلاچیق بسیار ساده بوده و هزینه ای کمتری نیز نسبت به دیگر مدل ها دارد.

آلاچیق سنگی

آلاچیق و انواع آن

به سازه ای گفته می شود که به جز سقف آن بقیه اجزایش از سنگ طبیعی و یا ساختمانی ساخته شده باشد که این نوع آلاچیق از پرهزینه ترین آلاچیق ها نام برده می شود .

 

 

آلاچیق شیشه ای

آلاچیق شیشه ای یکی از انواع آلاچیق های ترکیبی می باشد که دور این آلاچیق ها توسط شیشه پوشانده شده است و سقف و کف آن می تواند از انواع مصالح متفاوت باشد . شیشه یکی از عناصر مهم در صنعت ساختمان است که برای ساخت آلاچیق می توان از انواع شیشه های سکوریت استفاده نمود . شیشه نشکن همان شیشه خام می باشد که در کوره تا دمای 700 درجه سانتی گراد پخته می شود و به صورت ناگهانی خنک می شود که در اثر این فرایند مقاومت شیشه بالا می رود و مقاومت شیشه سکوریت 4 برابر بیشتر از شیشه خام می باشد . به همین دلیل برای طراحی و اجرای آلاچیق شیشه ای از این نوع شیشه استفاده می کنند .

آلاچیق سیمانی

آلاچیق و انواع آن

این نوع آلاچیق به وسیله استراکچر فلزی ساخته می شود و روی آن را از بتن و مواد افزودنی در بتن شکل آلاچیق را به صورت سنگ طراحی و اجرا کرد ، آلاچیق سیمانی از زیبایی خاصی برخوردار است چرا که فرم سنگ های بزرگ به خود گرفتند و به افراد داخل آن حس سفر در غار را می دهد . این نوع آلاچیق ها بیشتر در کشورهای اروپایی جهت بازدید توریست ها و همچنین با سپری کردن یک شب به یاد ماندنی در آن خاطره خوبی را از آن کشور به یادگار می برند .

آلاچیق حصیری

یکی از پرطرفدارترین آلاچیق ها در شمال و جنوب کشور  الاچیق حصیری است که ، نکته حائز اهمیت در ساخت آن ها شرایط اقلیمی می باشد که باید بر حسب شرایط آب و هوایی آن و طبیعت محیط از مصالح متفاوت که با شرایط آن ها سازگاری داشته باشند استفاده کرد .

در ساخت آلاچیق حصیری می توان از ترکیب چوب و سنگ استفاده کرد و برای زیباتر کردن فضای داخل می توانیم از کف پوش های چوبی یا سنگی نیز استفاده نماییم .

لازم به ذکر است برای هماهنگی آلاچیق های حصیری با مصالحی هم چون کاناپه های چوبی زیبا و فوق العاده ای ،  فضای داخل را جلوه بخشیم . چوب هایی که در ساخت آلاچیق حصیری استفاده می شود از چوب گیاه ارغوان در دو مدل مدور و مستطیلی مورد استفاده قرار می گیرند . آلاچیق های حصیری در محیط هایی مانند : ویلاها ، پارک ها، فضای سبز، رستوران ها و هتل ها قابل اجرا می باشند .

مزایای آلاچیق حصیری

  • خنک بودن
  • ماندگاری بالا در برابر تابش و خنک نگه داشتن فضا

معایب آلاچیق حصیری

  • تاثیر گذاری شرایط آب و هوایی

 

آلاچیق پروفیل

استفاده از متریال پروفیل بسیار پرکاربرد می باشد . این آلاچیق ها در مناطق شهری ، پارک ها و ویلاها مورد استفاده قرار می گیرند . برای ساخت این آلاچیق ها در ابتدا پروفیل را برش داده و به خم کردن و شکل دادن آن می پردازیم . جوش دادن پروفیل ها و در ادامه نصب پایه های آلاچیق را پیش رو داریم . اجرای پروفیل ها برای سقف آلاچیق و نصب پوشش برای آن جز مراحل انتهایی اجرای آلاچیق پروفیل محسوب می شوند .

پرگولا

مکان های مورد استفاده آلاچیق

  • فضاهای سبز ویلا
  • پارک های شهری
  • حیاط خلوت
  • ویلا و باغ ها
  • مکان های گردشگری
  • حیاط خانه های بزرگ
  • اجرای روف گاردن

آلاچیق ویلایی و تجهیزات آن

آلاچیق مدرن یا پرگولا

پرگولا سازه ای مسقف و دارای چهارچوب می باشد و با سقف های صاف ساختاری ساده را به وجود می آورد و یکی از پرطرفدارترین آلاچیق ها به حساب می آید که از آن در روف گاردن و ورودی درب باغ ها و محل بازی کودکان و باغ و محوطه های سبز و … ساخته می شود .

آلاچیق و انواع آن

مزایای پرگولا

  • ساخت و نصب آسان پرگولا
  • باز بودن چهار جهت فضایی که با پرگولا طراحی شده عبور و مرور را برای کاربران راحت می کند .
  • با هر بودجه ای می توانید آن را بسازید و مانند آلاچیق های چوبی نیازمند تعمیر و مراقبت نیستند .
  • حتی با هزینه ای بسیار کم بهترین طرح قابل اجرا است .

معایب پرگولا

  • تا زمانی که گیاهان رونده به تکامل برسند , علنا پروژه ناتمام است .
  • تا زمانی که گیاهان رشد نکردند در تابستان قابل استفاده نیست زیرا ایجاد سایه نمی کند .
  • پرگولا از خیسی برف و باران جلوگیری نمی کند به همین علت با کمترین نم مجبور به ترک آن می شویم ( در صورت اجرای سقف متحرک پارچه ای ای مشکل بر طرف می شود که این امر مستلزم هزینه بیشتر است ) .
  • پرگولا ها عمدتا به صورت مستطیل اجرا می شوند به همین علت محدودیت در طراحی داریم .

پرگولا مدرن در بام سبز

کلام آخر

آلاچیق و انواع آن را می توان در چند نوع تقسیم بندی کرد که شرکت سورن بام می تواند آلاچیق با بهترین متریال و با کمترین هزینه برای شما طراحی و اجرا کند . برای دریافت هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان با شماره 09122155348 تماس بگیرید . می توانید برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام اینستاگرام سورن بام را دنبال کنید.

 

سوالات متداول

 

انواع آلاچیق چیست؟

باید دانست که آلاچیق و انواع آن می توانند از جنس پارچه ، چوب ، فلز ، سنگ و حصیر باشند .

  • در دسترس بودن
  • قیمت پایین بودن
  • سازگاری آلاچیق های چوبی با اجرای نور پردازی
  • لوله های فولادی
  • تجهیزات جوشکاری
  • انواع بست ها و قلاب های مناسب

مقالات مرتبط
پروژه‌های آلاچیق سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید