چوب ترموود چیست؟

چوب ترموود چیست

آنچه در این مقاله میخوانیم

چوب ترموود چیست و چه کاربردهایی دارد؟ مهمترین ویژگی های  چوب ترموود چیست؟ مزایای استفاده از ترمووود چیست؟ اینها از جمله سوالات متداول بسیاری از افراد است که مایلیم در این مطلب به آنها پاسخ مناسبی بدهیم

ترمووود یکی از مصالح جدید ساختمانی است که فعالان ساختمانی در سال های اخیر به آن توجه زیادی داشته اند. اگرچه قیمت  چوب ترموود نسبت به متریال چوب سنتی بالاتر است، اما به دلیل مزایای فراوان چوب ترموود، از این متریال چوبی جذاب به عنوان جایگزینی سبک و بادوام برای چوب سنتی در صنعت ساختمان استفاده می شود.

ترمووود به دلیل فرآیند تولید خاص خود دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری است و به همین دلیل از این ماده جذاب برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. در این مطلب به شما می گوییم ترموود چیست و چه ویژگی هایی دارد، کمی در مورد نحوه ساخت ترموود و انواع آن صحبت می کنیم و همچنین مهمترین فواید چوب ترموود را بیان می کنیم.

ترموود1

چوب ترموود چیست؟

چوب حرارتی یکی از پرکاربردترین مصالح چوبی در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان است که در سال های اخیر برای کاربردهای مختلف بسیار رایج شده است. چوب حرارتی در واقع نوعی چوب است که با انجام فرآیند خاصی در دمای بالا تولید می شود و به دلیل روش خاص تولید چوب حرارتی از چوب خام این ماده نسبت به مصالح چوبی سنتی دارای ویژگی ها و مزایای بسیار بهتری است.

با توجه به ویژگی های خاص ترمووود، این محصول به عنوان جایگزین خوب و موثری برای چوب سنتی در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گرفته است، علاوه بر این ترمووود باعث کاهش استفاده از چوب طبیعی و در نتیجه حفظ محیط زیست و حفظ محیط زیست می شود.

گرین وال

تاریخچه چوب ترموود

تاریخچه تولید الوار حرارتی به اوایل قرن بیستم باز می گردد. در ابتدای سال جاری، مطالعه ای در زمینه تولید چوب با فرآیند خاصی در دماهای بالا انجام شد که نشان داد تیمار چوب سنتی در دمای بالا می تواند خواص آن را بهبود بخشد.

البته در آن سال ها این موضوع تنها در حوزه تحقیقات علمی باقی ماند و تاثیر خاصی بر بازار و تولید چوب های فرآوری شده نداشت.

در دهه 1990 با توجه به موج صنعتی شدن و افزایش نیاز به چوب، نگرانی در مورد اثرات مخرب استفاده از چوب سنتی، تخریب محیط زیست و جنگل های اروپا وجود داشت که باعث افزایش علاقه به استفاده از چوب شد. از چوب. محصولات جایگزین از چوب سنتی

در آغاز قرن بیست و یکم، ترمووود به عنوان یک جایگزین جذاب برای چوب سنتی به عنوان یک ماده چوب فرآوری شده به بازار عرضه شد.

در حال حاضر کشورهای زیادی از جمله ایران، ترکیه، روسیه، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی در زمینه تولید و صادرات چوب گرم فعالیت دارند.

چوب ترموود

اطلاعات فنی چوب ترمو

چوب ترمووود یکی از مواد پرکاربردی است که به دلیل مصرف زیاد در بسیاری از کشورها تولید می شود.

استانداردهای ویژه ای برای تولید چوب حرارتی ایجاد شده است تا سازندگان چوب حرارتی بتوانند محصولات خود را بر اساس این استانداردها که نیاز بازار است تولید کنند.

از جمله پارامترهای مهم برای تولید چوب  چوب ترموود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول هر شاخه چوب گرمایشی می تواند بین 270 تا 570 سانتی متر با سایز 30 سانتی متر باشد.
  • ضخامت چوب ترمو یکی دیگر از مشخصه های فنی مهم این ماده است که به صورت استاندارد ضخامت آن می تواند 16، 19، 26 یا 42 میلی متر باشد.
  • عرض ترمووود از دیگر مشخصات فنی مهم این ماده است، ضخامت چوب ترمووود در شرایط عادی می تواند 92، 117، 135، 140 و یا حتی 180 میلی متر باشد.

رنگ چوب ترمووود

رنگ چوب ترمووود

رنگ ترمووود یکی از مشخصات فنی مهم این متریال چوب است که در تعیین کیفیت این محصول بسیار تعیین کننده است.فرآیند رنگ چوب ترمو در دمای بالا انجام می شود، کیفیت رنگ استفاده شده و چوب مورد استفاده برای تولید چوب ترمو، کیفیت رنگ این ماده قطعا بهتر است، فرآیند رنگ نیز بسیار مهم است. یک نکته مهم این است که رنگ بیرونی و داخلی چوب ترمال باید یکسان باشد، اگر رنگ قسمت داخلی چوب ترمال روشن تر از رنگ قسمت های بیرونی آن باشد این نشان دهنده کیفیت پایین ترمال چوب است.

فرآیند ساخت چوب ترمووود

همانطور که گفتیم چوب حرارتی با انتخاب فرآیندهای خاص چوب تولید می شود که منجر به بهبود خواص فیزیکی و ویژگی های این ماده می شود. در این قسمت مراحل و فرآیند ساخت چوب ترمووود را توضیح خواهیم داد.

به طور کلی فرآیند تولید چوب ترمو شامل موارد زیر است:

مرحله اول: چوب مناسب را انتخاب کنید.

در مرحله اول لازم است متریال چوب برای تولید ترمو وود انتخاب شود.

چوب مورد استفاده برای تولید ترمووود معمولا در درختانی مانند صنوبر، کاج و کاج یافت می شود که دارای خواص مورد نیاز برای تولید ترمووود هستند.

مرحله 2: خشک کردن چوب

چوب خام معمولا مقداری رطوبت دارد که برای تولید چوب حرارتی باید حذف شود، بنابراین چوب در این مرحله خشک می شود.

برای این منظور چوب خام را در معرض دمای بالا قرار می دهند تا رطوبت را کاملا از بین ببرد.

مرحله سوم: فرآیند چوب ترمو

پس از خشک شدن چوب، نوبت به فرآیند حرارتی می رسد، در این مرحله چوب در معرض دمای بسیار بالایی قرار می گیرد، البته از بخار آب برای جلوگیری از سوختن چوب در این مرحله استفاده می شود.

دمای وارد شده به چوب خشک در این مرحله می تواند بین 185 تا 250 درجه سانتیگراد باشد، با مقدار گرما و مدت زمانی که چوب در معرض آن قرار می گیرد به خواص فیزیکی و شیمیایی شما بستگی دارد که می خواهید چوب حرارتی نهایی داشته باشد.

مرحله چهارم: خنک شدن چوب ترموود

بعد از گرم شدن چوب نوبت به خنک شدن آن می رسد زیرا اختلاف دمای فر و محیط بیرون بسیار زیاد است.

اگر چوب گرم شده به طور ناگهانی در محیط بیرون قرار گیرد، به دلیل اختلاف دمای زیاد فر با محیط بیرون، ممکن است چوب گرم شده ترک بخورد، بنابراین برای جلوگیری از آن، با پاشیدن آب، دما را کاهش می دهند.

با پاشش آب، سطح رطوبت چوب گرم شده افزایش می یابد، سطح رطوبت مورد نظر بستگی به این دارد که چه ویژگی های فیزیکی برای محصول نهایی در نظر گرفته شده است.

پس از مرطوب شدن و کاهش دما، چوب در معرض هوای آزاد در جو بیرون قرار می گیرد تا دمای آن به دمای اتاق تنظیم شود.

مرحله پنجم: رنگ آمیزی و ایجاد یک سطح پرداخت

پس از خنک شدن چوب ترمووود نوبت به رنگ آمیزی و ساخت سطح ترموود می رسد. در این مرحله پس از تمیز کردن سطح چوب گرم شده، در یک فرآیند با استفاده از رنگ مرغوب و سازگار با متریال چوب. این روش باعث کاهش سطح رطوبت چوب و از بین رفتن مواد مغذی و لاستیک می شود.مقاومت چوب ترمو در برابر رطوبت، پوسیدگی، حشرات و سایر عوامل مخرب محیطی بسیار بیشتر از چوب سنتی خواهد بود.

چوب ترمو

انواع چوب ترمووود

شاید برای ما این سوال پیش بیاید که چوب ترموود چه انواعی دارد و بر چه اساسی استوار است؟

چوب حرارتی یکی از مواد مهم در صنایع مختلف است که کاربردهای متنوع و متفاوتی دارد، از آنجایی که هر کاربرد به ویژگی ها و خواص فیزیکی متفاوتی نیاز دارد، چوب حرارتی در انواع مختلفی تولید می شود.

به طور کلی انواع چوب ترمو بر اساس روش هایی مانند چوب مورد استفاده برای تولید، روش تولید و کیفیت آن به چند دسته مختلف تقسیم می شوند.

مهمترین مزایای استفاده از چوب ترمو چیست؟

یکی از سوالات متداول در مورد چوب ترموود این است که فواید مهم چوب ترموود چیست که در این قسمت به آن می پردازیم. استفاده از ترمووود برای کاربردهای مختلف مزایای بسیاری دارد که در قسمت زیر به برخی از مهمترین مزایای ترموود اشاره خواهیم کرد.

مقاومت بالا در برابر رطوبت، نور مستقیم خورشید و سایر شرایط محیطی

هیزم با فرآیندی خاص و در دمای بالا تولید می شود که به دلیل آن مقاومت بالایی در برابر رطوبت، نور مستقیم خورشید و سایر عوامل محیطی دارد که از ویژگی های بسیار مهم هیزم است.

مقاومت در برابر پوسیدگی توسط حشرات و قارچ ها

یکی از مهمترین نقاط ضعف چوب سنتی پوسیدگی ناشی از حشرات و قارچ ها می باشد.

از آنجایی که در طی فرآیند تولید چوب حرارتی، مواد مغذی و شیره درخت گرفته می شود، محصول نهایی به دست آمده از مقاومت بالایی در برابر حشرات و قارچ ها برخوردار است و این مزیت مهم چوب حرارتی نسبت به مواد چوبی سنتی است.

عمر طولانی چوب ترموود

به دلیل استحکام و مقاومت بسیار زیاد چوب ترمو، طول عمر چوب ترمو بسیار طولانی است.

به طور کلی هر چه چوب ترمو در طول تولید در معرض حرارت بیشتری قرار گیرد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود.

کیفیت رنگ چوب ترمووود

چوب ترمو طی فرآیند خاصی در حرارت بالا پوشش داده و رنگ می شود که کیفیت رنگ ترمو وود را بسیار ثابت و با کیفیت می کند.

تنوع محصول

یکی دیگر از مزایای مهم چوب ترمووود تنوع بسیار زیاد این محصول است و شما می توانید با توجه به نیاز، سلیقه و طرحی که می خواهید اجرا کنید، چوب ترمووود مورد نظر خود را انتخاب کنید.

عایق حرارت و صدا

یکی از مزایای ویژه ترمووود عایق بودن آن است که با استفاده از این ماده میزان اتلاف حرارت و انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به دلیل وجود همین ویژگی استفاده از چوب ترمو وود به عنوان ترموود دیوار بسیار مناسب است.

دوام و پایداری ظاهر

فرآیند ساخت ویژه چوب حرارتی در دمای بالا باعث می شود این ماده در برابر تغییر شکل بسیار مقاوم باشد و در اثر تغییرات دما منبسط یا منقبض نشود.

چوب ترموود

مهمترین کاربرد چوب ترمووود

با توجه به مزایای بسیار و تطبیق پذیری بالای چوب ترمووود، استفاده از این متریال برای کاربردهای متنوع و متنوع بسیار متداول است و در قسمت زیر چند کاربرد مهم چوب ترمووود را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

  1. استفاده از چوب ترموود برای دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین کاربردهای ترمووود استفاده از آن در طراحی داخلی ساختمان ها می باشد.

با توجه به کیفیت و ظاهر زیبای ترمووود، ایجاد و اجرای دکوراسیون داخلی در ترموود می تواند خانه ها را راحت و زیبا کند.

  1. 2 استفاده از چوب حرارتی برای سقف

همانطور که گفتیم مزیت اصلی ترمووود عایق بودن آن است بنابراین استفاده از این متریال برای سقف ساختمان ها بسیار مناسب است و یکی از کاربردهای خاص ترمووود سقف ترمووود می باشد.

  1. استفاده از چوب ترمووود در خارج از ساختمان ها

ترمووود مقاومت بالایی در برابر رطوبت، نور خورشید و سایر عوامل محیطی دارد که استفاده از ترمووود را برای نمای بیرونی ساختمان بسیار مناسب می کند و یکی دیگر از کاربردهای ترمووود ترمووود طراحی نما می باشد.

  1. استفاده از چوب حرارتی برای پوشش کف ساختمان

چوب حرارتی یکی از مصالح مستحکم با مقاومت زیاد در برابر فشار و ضربه است به همین دلیل استفاده از کفپوش های چوبی حرارتی برای پوشش کف ساختمان بسیار رایج است.

  1. از عایق های پوشش دهنده دیوارها استفاده کنید

دیوارها یکی از عناصر مهم در هر ساختمانی هستند، بنابراین انتخاب متریال مناسب برای افزایش کارایی و جذابیت فضای داخلی خانه بسیار مهم است.

استفاده از چوب حرارتی برای پوشش دیوارهای ساختمان جذابیت زیادی برای فضای داخلی خانه به ارمغان می آورد و یکی از کاربردهای چوب حرارتی پوشش دیوارها است.

نصب ترمووود

تروموود یکی از جذاب ترین و شیک ترین متریال های معماری است که با استفاده از آن می توان نمای داخلی و خارجی ساختمان ها را بسیار شیک و مجلل کرد.

انتخاب مصالح مناسب برای ایجاد محیطی شیک و جذاب در ساختمان ها کافی نیست، بلکه کاربرد و نصب مناسب چوب حرارتی بسیار مهم است.

برای آشنایی بیشتر با روش های نصب ترم وود و نکاتی که در حین انجام آن باید رعایت کرد می توانید به مطالب نصب ترم وود مراجعه کنید.

سخن پایانی

چوب ترمووود یکی از جذاب ترین مصالح در صنعت ساختمان است و در استفاده از آن مزایای زیادی دارد. در این مقاله درباره چیستی ترمووود، ویژگی ها و مزایای استفاده از آن صحبت کرده ایم.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 در حوزه محوطه سازی آغاز کرده و با هدف گسترش فضای سبز میان فضای خاکستری شهری به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان با تجربه ای وجود دارند که همواره می کوشند تا با استفاده از برترین طرح ها و متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین تجربه و لذت را برای افراد ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با لایه ها و صفحات زهکشی بام سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

سوالات متداول چوب ترموود چیست

چوب ترمو چیست؟

چوب ترمو یک محصول چوبی است که طی فرآیندی خاص در دمای بالا تولید می شود.

مهمترین مزایای چوب ترموود چیست؟

از مهم ترین مزایای ترموود می توان به دوام و طول عمر بالا، عایق بودن، کیفیت رنگ خوب و پایداری آن در اقلیم های مختلف اشاره کرد.

یک نظر در “چوب ترموود چیست؟

  1. babak گفت:

    سلام روز بخیر
    چوب ترمو در منطقه های شرجی به طور میانگین چقدر عمر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

یک نظر در “چوب ترموود چیست؟

  1. babak گفت:

    سلام روز بخیر
    چوب ترمو در منطقه های شرجی به طور میانگین چقدر عمر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید