روش و شرایط نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان + عمر انواع آن

گل آنتوریوم

آنچه در این مقاله میخوانیم

 

آنتوریوم که به نام های گل فلامینگو و گل جادویی نیز معروف می باشد دارای 800 گونه ی متفاوت می باشد . این گل بومی کشورهای مکزیک، جنگل های جنوب آمریکا ، آرژانتین و اروگوئه می باشد و به دلیل رنگ های گوناگونی که دارد بسیار مورد اقبال مردم جهان واقع شده است و در دکوراسیون و مجالس و همچنین گل آرایی کاربرد زیادی دارد . آنتریوم برگ های سبز و قلبی و چرم براق شکل دارد و از دسته ی شیپوری ها می باشد . آنتریوم از آن دست گیاهانی می باشد که برگ های آن نیز همانند گل های آن زیبا می باشد . طول برگ های تا 25 و پهنای آن به 7 سانتی متر نیز می رسد .

همه چیز درباره گل آنتوریم

همه چیز درباره گل آنتوریم

کمتر از 200 سال قبل شکل گل های آنتریوم بسیار با گل های آنتریوم امروزی تفاوت داشت. در گذشته اندازه ی گل های آنتریوم بزرگ تر بود و در مقیاس جنگلی بسیار بکر در طبیعت حاضر بودند . در سال 1800 فردی بنام ساموئل دامون آنتریوم را به هاوایی برد و پس از سال ها دستخوش تغییر شد و از سال 1940 به بعد آنتریوم های امروزی شکل گرفتند .

برخی از افراد گل آنتوریوم را نماد مهمان نوازی و خوش شانسی می دانند و به همین علت سعی بر خرید آن بصورت مرتب دارند . نماد دیگر آن خوشحال و شاد بودن است که تاثیر به سزای آن در محیط خانه انکار ناپذیر است . پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به شرایط نگهداری گل بگونیا در منزل را نیز مطالعه فرمایید.

انواع گل آنتوریوم

گل آنتریوم انواع گوناگونی دارد که از لحاظ رنگ بسیار طیف گسترده ای را شامل می شوند . سفید ، قرمز ، صورتی ، گلبهی ، زرشکی ،نارنجی و سیاه تنها بخشی از تنوع بسیار زیاد آنتوریوم ها می باشد . شرایط نگهداری رنگ های متفاوت آنتوریوم یکسان می باشد و رنگ های متفاوت آن بر روی شرایط نگهداری آن تاثیری ندارد .

انواع گل آنتوریوم

نحوه نگهداری آنتوریوم در منزل

هر گیاه بسته به نیاز های خود شرایط نگهداری منحصر به فرد خود را دارد . آنتوریم گیاه کم توقع و مقاومی برای نگهداری می باشد و شیوه ی نگهداری رنگ های مختلف آن باهم تفاوتی ندارد . در ادامه میخواهیم به برخی از مهم ترین فاکتورهای لازم برای حفظ نشاط و سرزندگی گیاه آنتوریوم بپردازیم .

نور مناسب برای رشد آنتوریوم

مناسب ترین نور برای رشد گل آنتوریوم نور غیر مستقیم خورشید  و ترجیحا از پشت پنجره می باشد .اشعه ی مستقیم نور خورشید سبب سوختن برگ ها  و توقف دوران گلدهی می شود .  نور غیر مستقیم و مناسب خورشید سبب گلدهی آنتوریم می شود .

آبیاری آنتوریوم

از اساسی ترین رکن های نگهداری گیاهان مقدار آبیاری آن ها می باشد . در فصل های گرم سال هفته ای دو بار و فصل های سرد و زمان استراحت گیاه آبیاری را به یکبار در هفته کاهش می دهیم . اگر چه آنتوریوم خاک مرطوب را دوست دارد اما نباید آبیاری به حدی باشد که آب به شکل باتلاق شود .

آبیاری آنتوریوم

بیشتر بخوانید: انواع گل برگ انجیری

خاک مناسب برای آنتوریوم

ریشه های گل آنتوریوم گوشتی می باشد به همین دلیل خاکی که گیاه قرار است در ان کاشت شود بهتر است  سبک و دارای زهکشی زیاد باشد تا آب اضافی را سریعا از گلدان خارج کند . همچنین نیاز است تا در زیر گلدان برای خروج آب اضافی حفره هایی تعبیه شود .ترکیب خاک برگ با خاک چوب و ذغال می تواند ترکیب ایده آلی برای گل آنتوریوم شما باشد .

دمای مناسب برای انواع آنتوریوم

گل آنتوریوم از دسته گیاهان گرمسیری می باشد و برای رشد بهتر آن می توان شرایط مشابه با آن محیط را شبیه سازی کرد . ویژگی مشترک مناطق گرمسیری گرم و مرطوب بودن آن ها می باشد . بنابراین ایجاد رطوبت و نگه داشتن دما بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد برای آنتوریوم بسیار ایده آل است .

دمای مناسب برای انواع آنتوریوم

کود دهی آنتوریوم

برای کودهی به گل آنتوریوم اولویت با کود های فسفر و پتاس بالا می باشد . بهار و تابستان که فصل رشد آنتوریوم می باشد بهتر است هر دو یا سه هفته یکبار اقدام به کوددهی کنید . برای این کار بهتر است کود را در آب رقیق کرده و سپس کود دهی را آغاز کنید .

تعویض گلدان آنتوربوم

تعویض گلدان نباید در زمانی که گیاه دارای گل است انجام شود . در زمانی که گیاه شما حجم گلدان را پر کرد و تعداد ریشه های هوایی آن افزایش یافت زمان عوض کردن گلدان با گلدانی بزرگ تر است . اندازه گلدان جدید باید نهایتا 5 سانتی متر از گلدان قبل بزرگتر باشد . توجه داشته باشید که برای جمع نشدن آب در گلدان حتما در زیر گلدان سوراخ خایی برای زهکشی مناسب وجود داشته باشد .

نحوه هرس کردن گیاه آنتوریوم

هرس گیاه آنتوریوم به دو شکل و مرحله تقسیم می شود . در مرحله ی اول باید برای حذف برگ های زرد و قهوه ای گیاه به وسیله ی قیچی باغبانی اقدام شود . در مرحله ی دوم که هدف شکل دادن به گیاه است برگ هایی را که شکل کلی گیاه را بهم زده اند و فرم آن متقارن آن را از بین برده اند حذف شده و در ادامه به وسیله یک اسپری آب برگ ها و ساقه های آنتوریوم مرطوب می شود .

نحوه هرس کردن گیاه آنتوریوم

تمیز کردن برگ های آنتوریوم

جهت تمیز کردن برگ ها می توانید از یک پارچه ی مرطوب استفاده کنید . استفاده از براق کننده های شیمیایی نیز با فاصله ی فقط ماهی یکبار توصیه می گردد .

تکثیر آنتوریوم در خانه

گیاه آنتوریوم به به دو روش قابل تکثیر کردن می باشد . در ادامه ی این مقاله می خواهیم به بررسی این دو روش بپردازیم .

تکثیر آنتوریوم در خانه

قلمه زدن آنتوریوم

برای قلمه زدن گل آنتوریوم در ابتدا یک شاخه ی سالم که دارای حداقل دو یا سه برگ هست را انتخاب کرده و به طول حداقل 15 سانتی متر  با چاقویی تیز بصورت اریب برش داده و به مدت 24 ساعت در محلی با نور غیر مستقیم قرار داده تا محل برش پینه ببندد. یک گلدان مناسب با قطر 15 تا 20 سانت انتخاب کرده و با خاک مناسب پر کنید . داخل خاک حفره ای ایجاد کرده و قلمه را داخل آن قرار داده و حفره را پر کنید .

توجه داشته باشید که آنتوریم مکان مرطوب را دوست دارد پس سعی کنید گلدان را در مکانی با رطوبت بالا و نور غیر مستقیم نگهداری کنید . عمل ریشه زایی قلمه جدید معمولا یک تا یک ماه و نیم به طول می انجامد

تقسیم ریشه آنتوریوم

اگر گیاه شما بیش از اندازه بزرگ شد می توانید ِآن را به قسمت های کوچکتر تقسیم کرده و اقدام به تکثیر آن از طریق ریشه کنید .ابتدا گل آنتریوم خود را از گلدان اصلی خارج کنید و ریشه های جوان آن را بکنید و هر کدام از آن ها در گلدان های جدا با خاک مناسب و حاوی کمپوست بکارید .دمای محیط را بین 20 تا 25 درجه نگه دارید و سعی کنید رطوبت فضای نگهداری گلدان ها همیشه بالا باشد .

بیشتر بخوانید: روش نگهداری اسکاندیس در منزل

مشکلات و بیماری های آنتوریوم

هر گیاه شرایط نگهداری محصر به فرد خود را دارد . رعایت این شرایط ایده آل ترین راه برای حفظ نشاط و سر زندگی گیاه می باشد . در صورت عدم این الزامات برای گیاه ممکن است گیاه شما دچار مشکلات و بیماری های شود که حیات گیاه را به خطر میاندازد . در این قسمت میخواهیم به تعدادی از بیماری های گیاه آنتوریوم و روش درمان آن بپردازیم .

بیماری های آنتوریوم

قهوه ای شدن برگ های آنتوریوم

ظاهر شدن لکه های قهوه ای بر روی گیاه آنتوریم نشانه ی حمله قارچ ها به گیاه می باشد . در این مرحله لازم است گیاه را با استفاده از قارچ کش ها سم پاشی کنید اما در مرحله ای که شدت حمله قارچی زیاد باشد باید حتما برگ را از گیاه جدا کنیم .

کنه عنکبوتی

پژمرده و بی حال شدن گیاه از نتایج حضور این آفت بر روی گیاه می باشد . برای درمان این آفت در مرحله ی اول برای جلوگیری از ورود آفت به سایر گیاهان آن را از بقیه گیاهان جدا کرده و در ادامه با آب و صابون اقدام به تمیز کردن قسمت های درگیر با آفت کنید .

 عدم گلدهی آنتوریوم

عدم رعایت شرایط ایده آل برای رشد سبب گل ندادن آنتوریوم می شود . عدم رسیدن نور کافی ، آبیاری زیاد در فصل زمستان سبب جلوگیری از گلدهی گیاه آنتوریوم می شود . اگر با وجود رعایت تمام موارد باز هم گیاه شما به گلدهی نرسید می توانید از کودهای مناسب و مغذی در خاک گیاه استفاده کنید .

 عدم گلدهی آنتوریوم

 سیاه شدن برگ های آنتوریوم

سرد شدن فضای نگهداری گل آنتوریوم سبب سیاه شدن برگ های آن می شود . برای درمان آن کافی است گیاه را به فضایی گرم تر منتقل کنیم . اگر سیاه شدن مربوط به لبه ی برگ ها باشد نشانه ی کمبود مواد مغذی و کلسیم برای گیاه می باشد که راه درمان آن رساندن مواد لازم رشد بوسیله ی کودهای مناسب می باشد .

از دست دادن براق بودن برگ های آنتوریوم

خشک بودن زیاد هوا سبب از دست رفتن برق برگ های آنتوریوم می باشد . در فصل بهار و تابستان سعی کنید که  برگ های گیاه را بوسیله ی آب ولرم غبار پاشی کنید .

سوالات متداول در رابطه با گل آنتوریوم

در پایان این مقاله می خواهیم به برخی از سوالات متداولی که درباره ی گیاه آنتوریوم وجود دارد بپردازیم .

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم چیست؟

بالا یا پایین بودن زیاد دما سبب سوختگی برگ های گیاه می شود . برای درمان آن بهتر است گیاه را به مکانی انتقال دهیم که شوک دمایی زیادی به گیاه وارد نشود .

علت سوختگی برگ گل آنتوریوم

چرا برگ های آنتوریوم پژمرده شده اند؟

اگر گل آنتوریوم در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد برگ های آن پژمرده می شوند زیرا گیاه آنتوریوم نور غیر مستقیم را برای رشد خود ترجیح می دهد .

دلیل زرد شدن برگ های گیاه آنتوریوم چیست؟

زرد شدن برگ های آنتوریوم می تواند به علت سردی هوا و رطوبت بیش از حد باشد . برای رفع این مشکل کافی است آن را به مکان گرم تری انتقال دهید . در زمان آبیاری نیز دقت داشته باشید که حتما سطح خاک خشک باشد .

علت سوراخ شدن برگ های گل آنتوریوم چیست؟

علت اصلی که باعث ایجاد سوراخ روی برگ های گیاه آنتوریوم می شود تابش نامناسب نور خورشید بر ر روی گیاه می باشد . همچنین اگر گیاه در زیر تابش مستقیم نور خورشید باشد و روی آن آبپاشی انجام شود قطرات آب به شکل ذره بین عمل کرده و جای قطرات روی برگ ها باعث ایجاد خشکی می شود .

آیا آنتوریوم سمی است؟

گیاه آنتوریوم دارای ترکیبات کریستال اگزالات کلسیم می باشد که ترکیب سمی می باشد . در صورت تماس پوست با آن خارش ، التهاب و سوختگی بوجود خواهد آمد . در صورت بلع آن توسط انسان ها و حیوانات علائمی نظیر تاول زدن پوست و مخاط غشایی ، گرفتگی صدا و مشکل در بلع پدید می آید .

گیاه آنتوریوم هر سال گل می دهد ؟

گیاه آنتوریوم اگر در مکان کم نور باشد و در فصل زمستان گلدهی کمتری دارد . گل های آنتوریوم در صورت رعایت شرایط مناسب و ایده آل می تواند تا حدود سه ماه نیز دوام داشته باشد . این گیاه در صورت وجود شرایط مناسب می تواند تا سال ها به گلدهی ادامه دهد .

عوامل موثر در گل دهی آنتوریوم چه مواردی هستند؟

عوامل متعددی بر روی گلدهی گیاه آنتوریوم می توانند تاثیرگذار باشند . در ابتدا خاک مناسب و حاصلخیز و گلدانی که دارای زهکشی مناسب باشد برای اینکه ریشه دچار پوسیدگی نشود بسیار مهم می باشد . آنتوریوم برای گلدهی نیاز به رطوبت کافی دارد . سعی کنید آنتوریوم را زمانی آبیاری کنید که سطح آن خشک باشد تا زیاد بودن آبیاری به گیاه آسیبی نرساند . استفاده از کودهای فسفر دار نیز بسیار بر روی میزان گلدهی بسیار موثر می باشد .

این نکته نیز حائز اهمیت است که داشتن پا جوش های زیاد سبب گلدهی کمتر گیاه آنتوریوم می شود . سعی کنید پاجوش ها را هر چند وقت یکبار جدا کنید تا در روند گلدهی اختلالی ایجاد نکنند . برای افزایش روند گلدهی می توانید دو الی سه گرم آهن را با یک قرص ال دی ترکیب ترکیب و آن را در یک لیتر آب ترکیب کنید و به گیاهتان بدهید تا به افزایش روند گلدهی آن کمک کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده پروژ های انجام شده توسط تیم سورن بام میتوانید پیج اینستاگرام سورن بام را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید