انواع گل اسکاندیس و روش نگهداری اسکاندیس در خانه و تکثیر آن

گل اسکاندیس

آنچه در این مقاله میخوانیم

گیاه فیلودندرون اسکاندیس بومی قاره ی آمریکا می باشد و از دسته ی گیاهان شیپوری محسوب می شود . گیاه فیلودندرون از جمله محبوب ترین گیاهان در فضای داخلی و آپارتمان می باشد که همیشه سبز و دارای مقاومت مناسبی نیز هست . این گیاه بسیار زیبا به فیلودندرون برگ قلبی ، فیلودندرون اکسی کاروم ، پتوس اسکاندیس و پتوس قلبی معروف می باشد . به دلیل شرایط نگهداری آسان و طراوت آن بسیار برای شرایط منزل و محیط های اداری مناسب می باشد.

 

انواع گل اسکاندیس

گیاه فیلودندرون اسکاندیس دارای 275 گونه متفاومت می باشد . گونه های زیادی از این گیاه بالارونده می باشد و ارتفاع آن تا 2 متر نیز می رسد . دارای ساقه ای نازک با رنگ سبز روشن با نوک کشیده و تیز می باشد . برگ های آن از 8 تا 12 سانتی متر نیز می رشد . اغلب افراد این گیاه را با پتوس اشتباه می گیرند . در ادامه به معرفی تعدادی از گونه های این گیاه می پردازیم . اگر علاقه مند هستید پیشنهاد میکنیم مقاله انواع گل آگلونما را نیز مطالعه نمایید.

انواع گل اسکاندیس

 گل اسکاندیس قرمز

نوع قرمز گل اسکاندیس مناسب هدیه دادن و تزئین دکور منزل می باشد . با داشتن فیلو دندرون قرمز می توانید محیط اطراف خو را به بهترین شکل زیبا کنید و باعث ایجاد حس نشاط و انرژی مثبت در افراد شوید . برای جلوه ی بیشتر گیاه اسکاندیس قرمز خود بهتر است از آن در سبد های آویزی نگهداری کنید.

 گل اسکاندیس مخملی

برگ های گل اسکاندیس میکانز یا مخملی زیر دست مخملی و نرم دارد و حس بسیار جالبی به افراد می دهد . برگ‌های این گونه  سبز تیره است و بر روی آن رگه‌های رنگ سبز روشن وجود دارد. اگر گیاهی شلخته یا متفاوت را دوست دارد این گونه برای شما بسیار مناسب می باشد.

اسکاندیس مخملی

 گل اسکاندیس نئون

یکی از زیباترین انواع اسکاندیس می باشد . این گونه دارای برگ های قلبی شکل است که رنگ آن از طلایی به سبز زمردی گرایش دارد . برگ های کوچک و جوان این گیاه میتوانند به رنگهای صورتی و طلایی نیز باشند . اسکاندیس نئون از دسته گیاهانی است که توانایی تبدیل محیط های سرد و زمستانی به گرم و تابستانی را دارد .

گیاه آپارتمانی

 گل اسکاندیس مینیاتوری

از جمله گونه های کمیاب اسکاندیس می باشد . دارای برگ های باریک و بسیار ظریف می باشد که مانند اغلب گونه های اسکاندیس دارای برگ های قلبی نمی باشد . این گیاه رشد بالارونده دارد .

 گل اسکاندیس ابلق

از زیباترین گونه های اسکاندیس می باشد . برگ های آن به صورت دو رنگ می باشد . در گونه های ابلق در وسط برگ ها رگه ی طلایی وجود دارد و اگر نور کافی آفتاب به آن بتابد این رگه های طلایی می توانند بزرگتر شوند . قیمت این نوع از اسکاندیس از دیگر گونه های آن ارزان تر است .

اسکاندیس ابلق

گل اسکاندیس مرمری

برگ های این گونه اسکاندیس با نوع معمول آن متفاوت می باشد . برگ های این گونه بلندتر ، باریک تر  و کناره های آن دارای شیار می باشد . قیمت نوع مرمری از اسکاندیس های معمولی گران تر می باشد و دلیل آن این است که برگ های این نوع می تواند از رنگ های مختلف باشد . زرد ، قهوه ای ، صورتی ، سبز روشن و ترکیبی از این رنگ ها را می توان در این گونه یافت کرد . رشد این گونه کند می باشد و باید در معرض نور غیر مستقیم قرار بگیرد .

 گل اسکاندیس بلک

این گونه اسکاندیس دارای برگ های بزرگی می باشد و نوع رویش آن بصورت قائم می باشد و برگ های آن با دیگر انواع اسکاندیس متفاوت می باشد . رنگ برگ های این گونه با افزایش سن و بالغ شدن به رنگ مشکی نزدیک تر می شوند .

اسکاندیس بلک

 گل اسکاندیس طلایی

این نوع اسکاندیس هم مانند اغلب گونه های اسکاندیس از نوع بالارونده می باشد . رنگ آن زیتونی روشن می باشد و شکل ظاهری آن خاص و زیبا می باشد . اگر از گیاه اسکاندیس طلایی خود مراقبت خوبی انجام دهید و شرایط نگهداری آن را نیز رعایت کنید می تواند تا ارتفاع 6 فوت یا بیشتر نیز برسد .

بیشتر بخوانید: انواع گل شفلرا

نحوه نگهداری گل اسکاندیس در منزل

برای افزایش شادابی و نشاط گیاه خود و همچنین افزایش طول عمر آن باید شرایطی را که در آن گیاه بهترین رشد خود را دارد بشناسیم و سعی کنیم بهترین فضا را برای رشد گیاه خود بوجود بیاوریم . با رعایت برخی نکات ساده می توانیم این امر را به بهترین نحو انجام دهیم . در ادامه ی این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین شرایط نگهداری گل اسکاندیس خواهیم پرداخت .

نگهداری اسکاندیس در خانه

نور مناسب برای رشد گل اسکاندیس

گیاه اسکاندیس در معرض نور غیر مستقیم رشد بهتری دارد . اگر ساقه های اسکاندیس رشد خوب و سریعی دارد مشخص است که در جای مناسبی قرار داده شده است .

گرین وال

آبیاری گل اسکاندیس

خاک گلدان اسکاندیس باید دارای زهکشی بالایی باشد زیرا این گیاه به آبیاری زیاد حساس می باشد . در صورت آبیاری زیاد ریشه گیاه دچار پوسیدگی می شود و نهایتا از بین خواهد رفت . در صورتی که آبیاری کم باشد برگ های گیاه به رنگ قهوه ای در می آیند و از بین می روند و در صورت اینکه آبیاری زیاد باشد رنگ برگ زرد می شود . اگر شما یک گلدان اسکاندیس در منزل یا محیط اداری خود دارید سعی کنید در زمان آبیاری سطح خاک خشک باشد و سپس اقدام به آبیاری آن نمایید .

 

خاک مناسب برای گل اسکاندیس

این گیاه به خاکی با زهکشی بالا نیاز دارد .ترکیبی از خاک برگ ، خاک باغچه و ماسه برای این گیاه مناسب می باشد . برای این گیاه می توان از ترکیب خاک باغچه به همراه پیت ماس یا کوکوییت نیز استفاده نمود . استفاده از خاک مناسب بسیار بر روی رشد و نشاط گیاه تاثیر گذار می باشد .

خاک مناسب برای اسکاندیس

دمای مناسب برای انواع اسکاندیس

گل اسکاندیس گیاهی از مناطق نیمه گرمسیری می باشد بنابراین این گیاه سرما را دوست ندارد و رنج دمایی مناسب برای نگهداری آن 18 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد . اگر شرایط آب و هوایی برای نگهداری گیاه شما مرطوب است سعی کنید آنرا در رطوبت بیش از حد نگذارید زیرا باعث ایجاد قارچ بر روی برگ های آن می شود .

کود دهی گل اسکاندیس

برای گیاه اسکاندیس در فصول رشد می توان هر دو هفته یکبار اقدام به کوددهی گیاه کرد .برای تامین تغذیه گیاه می توان کود را با آب رقیق کرد و به پای گیاه ریخت . در فصل استراحت گیاه باید کوددهی به آن را متوقف نمود .

نحوه هرس کردن گل اسکاندیس

هرس کردن گیاه باعث پرپشتی و بوته ای شدن آن می شود . به این ترتیب می توانید اسکاندیس بوته ای شکل و سر حال خود را جایگزین ساقه ی بلند اما ضعیف کنید . اگر می خواهید برای هرس کردن گیاه خود اقدام کنید به یاد داشته باشید که باید بالای گره ی برگ را هرس کنید . بدین ترتیب گیاه شما از آن نقطه رشد خواهد کرد . پس از آن می توانید اقدام به هرس گیاهان زرد و سوخته بنمایید . در اجرای دیوار سبز طبیعی از این گیاه زیاد استفاده میشود و بنابراین اگر هرس کردن آن را به تیم مجرب ما بسپارید قطعا نتیجه ای بهتری خواهید گرفت.

تکثیر گل اسکاندیس در خانه

تکثیر گیاهان با روش های مختلفی امکان پذیر می باشد . برای هر گونه گیاهی یک روش تکثیر اولویت دارد . روش مناسب برای تکثیر گیاه اسکاندیس قلمه زدن می باشد . ابتدا انتهای ساقه را با اندازه هایی حدود 8 تا 10 سانتی متر با یک چاقوی تیز از گیاه اصلی جدا کرده و سپس انتهای قلمه ها را در پودر ریشه زایی فرو می کنیم . بهتر است هر 3 تا 5 قلمه را در یک گلدان با خاک مناسب بکارید . ریشه دهی اغلب تا یک ماه طول می کشد . قلمه ها در فصل بهار اوج زیبایی و پر پشتی خود می رسند .

تکثیر اسکاندیس در خانه

تعویض گلدان اسکاندیس

برای تعویض گلدان اسکاندیس خود بهتر است هر 2 یا 3 سال اقدام کنید . ابتدا برای این کار گلدان هایی را انتخاب کنید که در زیر آن سوراخ هایی برای خروج آب اضافی داشته باشد . پس از آن گیاه را همراه با ریشه ها از خاک در می آوریم  و آن را به گلدانی بزرگتر و خاک جدید منتقل می کنیم . پس از قرار دادن گیاه در گلدان خدید سعی کنید که به اندازه و منظم آن را آبیاری نمایید .

 

مشکلات و بیماری های اسکاندیس

در صورت رعایت نکردن برخی مسائل مرتبط با شرایط درست نگهداری گیاه اسکاندیس ، ممکن است برخی معضلات و مشکلات برای گیاه پیش بیاید . در ادامه می خواهیم به چند نمونه از این بیماری ها و مشکلاتی که ممکن است برای گیاه اسکاندیش پیش بیاید اشاره داشته باشیم .

کنه تارعنکبوتی

شپشک آردیا همان کنه تار عنکبوتی از جمله آفات گیاه اسکاندیس هستند . این آفت با مکیدن شیره گیاه علاوه بر آسیب رساندن به گیاه باعث بروز لکه و زخم روی گیاه می شود . اگر قسمت هایی از گیاه دچار آسیب جدی شده باشد باید بریده شود . سپس آثار آفت را با پنبه الکلی پاک کرده و پس از آن اقدام به سمپاشی گیاه می کنیم .

علت کم برگ شدن و رشد کم گیاه اسکاندیس

بلند شدن ساقه ی اسکاندیس و ایجاد فاصله ی زیاد بین برگ ها به علت نبودن نور کافی در محیط رشد گیاه می باشد . علت کم شدن رشد گیاه و همچنین کوچک ماندن برگ های جدید می تواند بر اثر ضعیف بودن خاک و یا سرد بودن هوا باشد . همچنین سرد بودن محل نگهداری باعث پیدا شدن چین و چروک و رنگ قهوه ای بر روی برگ می شود .

دلیل زرد شدن برگ های اسکاندیس

از مهم ترین دلایل زرد شدن برگ های گیاه اسکاندیس آبیاری بیش از حد آن می باشد . آبیاری زیاد و یا آبیاری با آب سرد و ایجاد شرایط باتلاقی در گلدان سبب زرد شدن و ریزش برگ های گیاه اسکاندیس خصوصا برگ های زیرین آن می باشد . اگر نور آفتاب مستقیم به گیاه برخورد کند نیز باعث زرد شدن و سوختن برگ ها می شود .

زرد شدن برگ های اسکاندیس

بروز نقاط سیاه بر روی برگ های اسکاندیس

زمانی که برگ ها را با مواد براق کننده ی شیمیایی تمیز می کنید باعث ایجاد نقاط سیاه و قهوه ای بر روی برگ گیاهتان می شود . بهتر است سعی در زیبا نگه داشتن طبیعی گیاه داشته باشید و غبار پاشی وتمیز کردن برگ های آن رابا روش های طبیعی انجام دهید .

دلیل قهوه ای شدن برگ های اسکاندیس

قهوه ای شدن برگ های گیاه اسکاندیس عوامل متعددی می تواند داشته باشد . کوددهی بیش از حد به گیاه ، قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب و سردی بیش از حد هوا از عوامل تاثیر گذار بر روی قهوه ای شدن گیاه اسکاندیس می باشد .

چرا اسکاندیس پژمرده میشود

از عوامل تاثیرگذار بر روی پژمرده شدن گیاه می توان به زیادی روی در آبیاری ، گرمای بیش از حد و نبودن تهویه مناسب برای تنفس گیاه می باشد .

آیا اسکاندیس سمی است؟

گیاه اسکاندیس اگر بصورت عادی در یک فضا قرار داشته باشد سمی نمی باشد اما اگر خورده شود ایجاد مسمومیت می کند و نباید آن را در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دارد .

دلیل پوسیدگی ریشه اسکاندیس

زهکشی نامناسب گلدان باعث عدم خروج آب می شود . وجود آب های اضافی در گلدان و مرطوب ماندن خاک سبب ایجاد قارچ هایی می شود که در خاک های مرطوب رشد می کنند . این قارچ ها در خاک باغچه وجود دارند پس اگر میخواهید از خاک باغچه استفاده کنید آن را ضد عفونی کنید . اجازه دهید سطح خاک در حد فاصل بین دو آبیاری خشک شود و پس از آن برای آبیاری مجدد اقدام کنید .

دلیل پوسیدگی ریشه اسکاندیس

نکات تکمیلی در مورد گیاه اسکاندیس

  • گیاه را در جایی که نوسانات دمایی زیادی ندارد قرار دهید .
  • خاک و گلدان خود را طوری انتخاب نمایید که حتما دارای زهکش باشد .
  • برگ های گیاهتان را هر چند وقت یکبار با دستمالی مرطوب تمیز نمایید .
  • سعی کنید گیاه خود را در معرض وسایل گرمایش و سرمایشی قرار ندهید .
  • برای پیگیری از آفات و قارچ ها تلاش کنید که آبیاری را با فواصل منظم انجام دهید .

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضا های بلا استفاده تاسیس شد. شرکت سورن بام با بهره بری از مهندسین با تجربه و طراحان حرفه ای همواره در تلاش اند تا بهترین تجربه از فضای سبز را کسب کنید. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین فضای سبز و تراس سبز با تولید انواع گیاهان از قبیل گل اسکاندیس،پتوس  و انواع گیاهان آپارتمانی را برای شما ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای محوطه سازی و اجرای تراس سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

2 نظر در “انواع گل اسکاندیس و روش نگهداری اسکاندیس در خانه و تکثیر آن

  1. ملیکا گفت:

    عالی و مفید بود

    1. babak گفت:

      سلام ملیکا جان
      خوشحالیم براتون مفید واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

2 نظر در “انواع گل اسکاندیس و روش نگهداری اسکاندیس در خانه و تکثیر آن

  1. ملیکا گفت:

    عالی و مفید بود

    1. babak گفت:

      سلام ملیکا جان
      خوشحالیم براتون مفید واقع شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید