انواع گل گندمی و شرایط نگهداری گیاه گندمی در منزل آپارتمانی

گل گندمی

آنچه در این مقاله میخوانیم

اگر به دنبال گیاهی هستید که شرایط نگهداری آسانی داردگل گندمی یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود . گل گندمی یا عنکبوتی با نام علمی  Chlorophytum comosum در جهان شاخته می شود . یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می شود که دلیل آن شرایط نگهداری بسیار آسان آن است . این گیاه از نوع علفی می باشد و بومی سواحل آفریقای جنوبی می باشد . از نظر شکل ظاهری دارای برگ های باریک می باشد که از یک نقطه ی مرکزی شروع به رشد می کنند .

برگ های آن دارای حالت فر خورده و رنگ های مختلفی مانند سبز با خط های رنگارنگ می باشد . بعد مدتی گل گندمی ممکن است شروع به گل دادن نیز بنماید . گل های گندمی کوچک و سفید رنگ می باشند . پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به انواع گل آنتوریوم را نیز مطالعه فرمایید.

انواع گل گندمی

گیاه گندمی دارای گونه های بسیار متنوعی می باشد . هر کدام از گونه های گیاهان دارای شرایط نگهداری مخصوص به خود می باشد و خصوصیات ظاهری متفاوتی دارد . در ادامه به بررسی گونه های مختلف گیاه گندمی می پردازیم و به بیان خصوصیات هر یک از گونه ها اشاره خواهیم کرد .

انواع گل گندمی

گل گندمی سبز Green Spider Plant

بر خلاف ویژگی دو رنگ بودن اکثر گونه های گیاه گندمی ، رنگ برگ های این گونه یکدست سبز تیره می باشد و نواری به رنگ کرمی یا زرد ندارد . اگرچه این گونه نادر است و اغلب دیگر تولید انبوه ندارد اما می توان آن را در مقیاس کم برای نگه داشتن در خانه تکثیر کرد . برای رشد خوب و حفظ نشاط گیاهتان رطوبت و نور غیر مستقیم مورد نیاز آن را تامین نمایید .

گل گندمی هاوایی  Hawaiian Spider Plant

یکی از زیباترین گونه های گیاه گندمی گونه ی هاوایی آن می باشد . تفاوت این گونه با اغلب گونه های گندمی ، پهن تر بودن برگ های آن می باشد . برگ هایی با حاشیه های سبز و مرکزیت سفید و کرم می باشند . با رشد برگ ها رنگ آن ها کم کم  به سمت سبز تیره می رود . با رعایت شرایط مناسب نور برای این گونه ارتفاع آن تا 60 سانتی متر نیز می رسد . برای رشد خوب نور مستقیم و فراوان برای این گونه نیاز است اما اگر در فصل تابستان که نور زیاد خورشید سبب سوختن برگ ها می شود بهتر است آن را در نور غیر مستقیم قرار دهید .

گل گندمی هاوایی

گل گندمی بنفش Purple Spider Plant

از منحصر به فرد ترین گونه های گندمی است که با نام گل عنکبوتی ارغوانی نیز از آن نام برده می شود . گل های آن در فصل زمستان شکوفا می شوند . این گونه دارای برگ های سبز با رگه های بنفش و عطر دار می باشد که شکوفه های آن به رنگ بنفش می باشد . با رعایت شرایط نگهداری مانند نور کامل و آبیاری مناسب ، ارتفاع آن می تواند تا 120 سانتی متر نیز برسد .

گل گندمی بنفش یا برگ بیدی بنفش (Tradescantia pallida) یک گیاه آپارتمانی محبوب است که به دلیل برگ‌های بنفش مایل به ارغوانی زیبا و نگهداری آسان شناخته شده است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و به عنوان یک گیاه علفی همیشه سبز طبقه بندی می‌شود. برگ‌های گل گندمی بنفش به شکل بیضی یا نیزه‌ای هستند و حاشیه‌های آنها به رنگ بنفش تیره است. این گیاهان می‌توانند تا 30 سانتی‌متر رشد کنند و به سرعت گسترش می‌یابند.

گل گندمی بنفش در نور غیرمستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند و باید به طور منظم آبیاری شود. این گیاهان به خشکی مقاوم هستند و می‌توانند در خاک‌های مختلف رشد کنند. گل گندمی بنفش در طول بهار و تابستان گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا بنفش تولید می‌کند.

این گیاهان برای باغ‌های داخلی و سبدهای آویزان ایده آل هستند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان گیاهان پوششی در فضای باز استفاده شوند.

در اینجا چند نکته برای نگهداری از گل گندمی بنفش آورده شده است:

  • این گیاه را در نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.
  • به طور منظم به آن آب بدهید، اما اجازه ندهید که خاک آن غرقابی شود.
  • در طول فصل رشد از کود مایع استفاده کنید.
  • برگ‌های مرده یا قهوه‌ای را به طور منظم جدا کنید.

گل گندمی بنفش

گل گندمی زبرا Zebra Spider Plant

به دلیل داشتن برگ های کوتاه تر نسبت به دیگر گونه های گیاه گندمی به علف زبرا نیز معروف می باشد . رنگ برگ های گندمی زبرا سبز رنگ و حاشیه برگ زرد روشن می باشد . . گونه گیاه گندمی زبزا شباهت زیادی به گونه گیاهی واریگاتوم variegatum  دارد .

گیاه گندمی زبرا

گیاه گندمی مجعد بانی Bonnie Spider Plant

گیاه گندمی مجعد بانی همانطور که از نامش پیداست دارای برگ های  فرفری می باشد .  گیاه گندمی مجعد به علت رنگبندی خاص بسیار محبوبیت پیدا کرده است ، ترکیب رنگ آن رنگ سبز و زرد بوده برای تشخیص اینگونه گیاهی می توانیم ، برگ های  سبز در حاشیه و یک نوار زرد رنگ روشن  در وسط برگ توجه نماییم .

گندمی ابلق Variegated Spider Plant

یکی  از متداولترین گیاه گندمی، گونه گیاه عنکبوتی  ابلق می باشد .این دسته از گیاه گندمی  به علت شناخته شدن محبوبیت بیشتری نسبت به گونه های دیگر دارد .البته لازم به ذکر است که  گونه های دیگری نیز جذابیت زیادی دارند ، ولی به علت شناخته نشدن کمتر از گونه های دیگر استفاده می کنند . طریقه  تشخیص  این دسته گیاه از روی رنگ برگ های آن می باشد ، که دارای حاشیه سبز رنگ و یک نوار نسبتا باریک با رنگ سفید  است .

گندمی ابلق

گل گندمی صورتی Pink Spider Plant

گل گندمی صورتی (Chlorophytum comosum ‘Vittatum Roseum’) یک گیاه آپارتمانی محبوب است که به دلیل برگ‌های سبز روشن با حاشیه‌های صورتی زیبا شناخته می‌شود. این گیاه بومی آفریقای جنوبی است و به عنوان یک گیاه علفی همیشه سبز طبقه‌بندی می‌شود. برگ‌های گل گندمی صورتی به شکل شمشیری هستند و حاشیه‌های آنها به رنگ صورتی روشن است. این گیاهان می‌توانند تا 30 سانتی‌متر رشد کنند و به سرعت گسترش می‌یابند

گل گندمی صورتی در نور غیرمستقیم خورشید به خوبی رشد می‌کند و باید به طور منظم آبیاری شود. این گیاهان به خشکی مقاوم هستند و می‌توانند در خاک‌های مختلف رشد کنند. گل گندمی صورتی در طول بهار و تابستان گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا صورتی تولید می‌کند.

این گیاهان برای باغ‌های داخلی و سبدهای آویزان ایده آل هستند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان گیاهان پوششی در فضای باز استفاده شوند.

در اینجا چند نکته برای نگهداری از گل گندمی صورتی آورده شده است:

  • این گیاه را در نور غیرمستقیم خورشید قرار دهید.
  • به طور منظم به آن آب بدهید، اما اجازه ندهید که خاک آن غرقابی شود.
  • در طول فصل رشد از کود مایع استفاده کنید.
  • برگ‌های مرده یا قهوه‌ای را به طور منظم جدا کنید.

گل گندمی

 

در اینجا چند نکته دیگر برای نگهداری از گل گندمی صورتی آورده شده است:

  • این گیاه را در دمای 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد نگه دارید.
  • رطوبت را در حدود 50 درصد نگه دارید.
  • از قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • هنگامی که خاک سطحی خشک شد، به گیاه آب بدهید.
  • از کود مایع رقیق شده هر دو هفته یکبار در طول فصل رشد استفاده کنید.
  • برگ‌های مرده یا قهوه‌ای را به طور منظم جدا کنید.

با مراقبت مناسب، گل گندمی صورتی سال‌ها زیبایی را به خانه شما می‌بخشد.

نکات و شرایط نگهداری گندمی

انواع  گیاهان  گندمی  جزء گیاه گرمسیری می باشند و سازگاری با هر شرایط آب و هوایی دارند .

یکی از ویژگی هایی  دیگر گیاهان گندمی نگهداری آسان آن  ، رشد سریع و خاصییت تصفیه هوا می باشد که جذابیت  این دسته  از گیاه را چندین برابر کرده  است .

شرایط نگهداری گندمی 

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری بگونیا در منزل

با توجه به  نکاتی که در بالا عنوان شد حال می توانیم به دیگر نکات نگهداری گیاه گندمی می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد :

  • آبیاری گندمی
  • نور مناسب
  • بهترین خاک
  • رطوبت و دمای مناسب
  • کود دهی
  • هرس کردن
  • تکثیر گل گندمی
  • تقسیم از طریق بوته
  • تکثیر از گیاهچه

آبیاری گل گندمی

یکی از نکات قابل توجه گیاه گندمی نحوه  آبیاری گیاه می باشد ، که آبیاری گیاه باید به اندازه کافی انجام شود ، خاک گلدان نباید بیش از اندازه خیس شود زیرا موجب گند زدگی ریشه و پوسیدگی ریشه گیاه می شود و در هنگام آبیاری باید در نظر داشته باشیم خاک گلدان کاملا خشک باشد و خاک فاقد رطوبت باشد ، پس از از اینکه خاک گلدان کاملا خشک شد آبیاری مجدد صورت می گیرد  ، در غیر این  صورت نوک برگ گیاه گندمی شروع به زرد شدن و یا قهوه ای تیره می شود . لازم به ذکر است نحوه آبیاری گیاه گندمی در فصول مختلف تغییر می کند .

نور مناسب برای گل گندمی

گیاه گندمی نیازمند نور مستقیم آفتاب نمی باشد  در صورتی در معرض نور شدید آفتاب قرار گیرد برگ های آن پژمره و می سوزد بهتر است ،  گیاه گندمی را در معرض نور غیر مستقیم قرار دهیم تا شادابی و طراوت خود را از دست ندهد .

نور مناسب برای گندمی

بهترین خاک برای گل گندمی

قبل از انتخاب خاک گلدان جهت کاشت گیاه گندمی باید زهکشی مناسب گلدان دارای اهمیت می باشد که آب اضافی از داخل گلدان خارج شود و مانع از خراب شدن گیاه گندمی شود . سپس بهترین خاک برای کاشت گیاه می توانیم از ترکیب خاک باغچه ، ماسه و خاک کمپوست استفاده نماییم .

رطوبت و دمای مناسب برای نگهداری گندمی

گیاه گندمی جزء گونه گیاهی می باشد که نیاز به هوای  گرم و معتدل می باشد

گیاه گندمی در برابر دما مقاوم بوده و اکثر دماها را تحمل می کند. این گیاه توانایی تحمل دماهای نزدیک صفر درجه را هم دارد ولی از آنجایی که زادگاه این گیاه هوای گرمی دارد بهتر است گیاه را در هوای معتدل و گرم قراردهید تا رشد خوبی داشته باشد. از قراردادن گیاه سنجاقی در محل های بیرون از خانه و سرد خودداری کنید. لازم به ذکر است هوای خیلی گرم نیز می تواند باعث آسیب رساندن به گیاه و برگ ها شود. بهترین دما برای نگهداری گیاه دمایی بین 20 تا 30 درجه می باشد.

گل گندمی همانند گل برگ انجیری دوستدار رطوبت است و به همین دلیل یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری از آن، داخل حمام و سرویس بهداشتی است. بهتر است برای تامین رطوبت آن از روش غبار پاشی و ساخت جزیره کمک بگیرید. بعضی اوقات قهوه ای شدن نوک برگ ها نشانه خشکی بیش از حد هوا نیز هست. برای مقابله با خشکی هوا، گیاه را مرتبا به کمک یک اسپری پر از آب خیس کنید.

ساخت جزیره بهترین روش برای تامین رطوبت این گیاه است که به این صورت قابل اجرا است:

زیر گلدانی گیاه را پر از آب و سنگریزه کرده و گلدان را بر روی سنگریزه ها قرار دهید. آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و از سوراخ زهکش زیر گلدان وارد خاک می شود و از این طریق رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم می کند.

کود دهی

در کود دادن به گیاه گندمی باید دقت لازم را انجام داد . کود دادن بیش از حد به گیاه گندمی سبب قهوه ای شدن برگ های آن می شود . در فصل هایی که رشد گیاه کم است بهتر است کوددهی را متوقف کنید زیرا نه تنها سودی برای گیاه ندارد بلکه باعث از بین رفتن گیاه نیز می شود .

هرس کردن گندمی باید به چه شکلی انجام شود

اگر به هر دلیلی برگ های گیاه شما به رنگ قهوه ای در آمد باید اقدام به هرس برگ های آن کنید . برای هرس کردن گیاه از یک قیچی کمک بگیرید و بین هر بار برش قیچی را با الکل تمیز کنید .  برای هرس کردن گیاهان پر پشت برای جلوگیری از وارد شدن شوک به گیاه سعی کنید در هر مرحله حدود 20 درصد از برگ ها را جدا کنید تا برگ های تازه بهتر رشد کنند .

هرس کردن گندمی

آموزش تکثیر گل گندمی

تکثیر گل گندمی به دو روش قابل انجام می باشد . بهترین روش تکثیر گل گندمی اتصال گیاهچه به گیاه مادر در یک گلدان پر از کمپوست است که پس از ریشه زایی گیاه جدید از گیاه مادر جدا شود . روش دیگر جدا کردن کامل گیاهچه و گذاشتن آن در گلدان کمپوست می باشد . در مدت عمل ریشه زایی سعی کنید که آن را به طور مرتب آبیاری کنیم اما باید دقت داشته باشیم که آبیاری زیاد نیز سبب پوسیدگی گیاه می شود .

سوالات متداول و بیماری های گل گندمی

هر گیاه دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد . در صورت عدم رعایت این شرایط گیاه دچار بیماری هایی می شود که ممکن است دچار مشکلاتی شود که سر زندگی و نشاط گیاه را از بین ببرد . در صورت عدم رسیدگی به برخی از این بیماری ها و مشکلات ممکن است گیاه بطور کامل از بین برود . در ادامه به بررسی برخی از این بیماری ها و علل پیدایش آن می پردازیم .

چرا برگ های گل گندمی زرد می شوند

علت اصلی زرد شدن برگ های گل گندمی نور نامناسب می باشد .اگر گیاه در فضایی باشد که نور کمی دارد برگ های آن شروع به زرد شدن می کنند . کم یا زیاد دادن کود به گیاه نیز سبب بی رنگ شدن برگ های آن می شود .

چرا برگ های گندمی زرد میشوند

دلیل قهوه ای شدن برگ های گندمی

گل گندمی به زیاد بودن رطوبت در خاک خود علاقه ای ندارد و از نشانه های آن قهوه ای شدن برگ های آن می باشد .در این حالت در ابتدا برگ ها نرم شده و در ادامه به رنگ قهوه ای در می آید و در صورت عدم رسیدگی سبب مرگ گیاه می شود .

علت سوختگی نوک برگ گل گندمی

نور یکی از مهم ترین عوامل موثر در رشد گل گندمی می باشد . نور کم سبب عدم رشد گل گندمی می شود . از طرفی زیاد بودن نور و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید باعث خشک شدن و سوختگی نوک برگ ها می شود . در نظر داشته باشید که گل گندمی خود را در نور ملایم و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید .

وجود حشرات سبز رنگ در گندمی و درمان آن

حشرات سبز کناره های برگ ها را میخورند و باعث از بین رفتن گیاهان می شوند . برای حل این مشکل می توان هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کرد . نرم شدن برگ های گل گندمی به علت دمای پایین و کمبود رطوبت باشد که برای حل این مشکل باید گیاه را به محیطی با دمای بیشتر و روطوبت بالاتر منتقل کرد .

بیشتر بخوانید: انواع آگلونما

نگهداری گندمی در آّب به چه شکلی است؟

نگهداری گندمی در آب صرفا می تواند تا زمانی باشد که گیاه ریشه دار شود ولی پس از آن حتما باید به خاک منتقل شود . زیرا گل گندمی نیز مانند هر گیاه دیگری برای رشد و حفظ سرزندگی نیاز به مواد مغذی و انرژی دارد که این مهم با زندگی در آب میسر نمی شود.

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضا های بلا استفاده تاسیس شد. شرکت سورن بام با بهره بری از مهندسین با تجربه و طراحان حرفه ای همواره در تلاش اند تا بهترین تجربه از فضای سبز را کسب کنید. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین متریال و مصالح با کمترین هزینه بهترین فضای سبز و تراس سبز با تولید انواع گیاهان از قبیل گل گندمی،پتوس و انواع گیاهان آپارتمانی را برای شما ایجاد می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اجرای محوطه سازی و اجرای تراس سبز می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید