انواع گل آگلونما + شرایط نگهداری آن در خانه آپارتمانی

گل آگلونما

آنچه در این مقاله میخوانیم

انواع گل آگلونما از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند که در فضای داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. آگلونما با نام علمی Aglonema commutatum از گیاهان بومی مرداب های جنوب شرقی آسیا و جنگل های گرمسیری  است و بسیار زیبا با برگ های دو رنگ و ابلق وساقه های کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف ، نیزه ای شکل و خم شده به طول 12 تا 15 سانتیمتر و تا 60 سانتیمر هم می رسد . مقاومت زیادی در برابر سایه و خشکی دارد .

یکی از دلایلی که باعث شده از گیاه آگونما بسیار در فضای داخلی و دیوار سبز استفاده شود این است که این گیاه نیاز به نور زیادی ندارد و برای نگهداری در خانه و همچنین اجرا در دیوار سبز های داخلی بسیار مناسب می باشد .

انواع گل آگلونما

گل آگلونما یا همیشه سبز چینی از خانواده گیاهان شیپوری می باشد و دارای بیش از 40 گونه مختلف می باشد . هر کدام از این گونه ها دارای مشخصات و ویژگی های مخصوص به خود می باشند . در ادامه به معرفی برخی از معروف ترین گونه های آگلونما و ویژگی های آن خواهیم پرداخت :

انواع گل آگلونما

آگلونما برفی یا سفید

یکی از گونه های پرطرفدار محسوب می شود که به دلیل داشتن برگ هایی با لکه های سفید رنگ به این نام معروف شده است . به دلیل رنگی که این برگ ها دارند برای شادابی و حفظ حیات خود به نور زیادی نیاز دارد .

آگلونما صورتی

این نوع آگلونما دارای مدل های متنوعی می باشد . آگلونما صورتی به دلیل رنگ خاصی که دارد بسیار زیبا و چشم نواز می باشد . به دلیل رنگی بودن این آگلونما به نور بیشتری احتیاج دارد .

آگلونما قرمز

یکی از گونه ای محبوب و پر طرفدار آگلونما به حساب می آیند . به دلیل وجود رنگدانه در برگ ها به نور زیادی احتیاج دارد . در واقع وجود رنگ قرمز وابسته به وجود نور زیادی می باشد زیرا در صورت کمبود نور رنگ قرمز برگ ها از بین رفته و رفته رفته به رنگ سبز در می آید .

آگلونما قرمز

آگلونما بلک

از مدل های بسیار معروف از خانواده ی آگلونما می باشد که برگ هایی به رنگ سبز تیره دارد و قسمت های کوچکی از آن سبز روشن دارد . این نوع آگلونما برگ های سبز تیره دارد و به نور کمتری احتیاج دارد . بطور کلی برگ های تیره برای تشکیل رنگدانه به نور کمی احتاج دارند . بنابراین اگر محیطی که در اختیار دارید دارای نور کمی است انتخاب آگلونما بلک یک تصمیم هوشمندانه می باشد .

آگلونما طلایی

این گونه دارای برگ های پهن و بلند می باشد و ترکیب سبز و طلایی است . این گیاه به علت تعداد بالای برگ ها و انبوه بودن آن ها در اتاق جلوه بسیار زیبایی به اتاق می بخشد .

آگلونما مودستوم

این نوع از آگلونما از برترین گیاهان برای پاکسازی هوا می باشد . برگ های سبز آن دارای رشته های سفید رنگ می باشد که از ساقه های سبز کم رنگ آن می روید .

شرایط نگهداری آگلونما در منزل

گیاه آگلونما از جمله گیاهان مناسب برای نگهداری در آپارتمان می باشد .  زمانی که صحبت از شرایط نگهداری می شود بدان معنا است که تلاش کنیم تا نیازهای گیاهمان را بشناسیم و آن ها را مرتفع سازیم . گونه های مختلف گیاهان نیازهای یکسانی ندارند و هر کدام به مقدار مشخصی آبیاری ، نور ، کود و مواد مغذی احتیاج دارند . اگر گیاه خود و نیازهای آن را بشناسیم می توانیم طول عمر مفید و شادابی  آن را افزایش دهیم . پیشنهاد میکنیم در رابطه با انواع شفلرا نیز مطالعه نمایید. در ادامه به بررسی برخی عوامل مهم و تاثیر گذار در شرایط نگهداری آگلونما می پردازیم :

شرایط نگهداری آگلونما در منزل

نور مناسب آگلونما در خانه

گونه های مختلف آگلونما نیاز نوری متفاوتی دارند . گونه هایی که دارای برگ سبز هستند با نور کم نیز رشد می کنند اما گونه هایی که تفاوت رنگ برگ آن ها زیاد است باید در معرض نور زیاد قرار بگیرند . البته باید این نکته را هم در نظر بگیرید که آگلونما نباید زیر آفتاب مستقیم قرار بگیرد .زیرا تماس مستقیم با نور خورشید سبب سوختگی برگ ها می گردد . در نظر داشته باشید هر چند ماه یکبار گیاه خود را بچرخانید تا  نور به قدر کافی به همه ی قسمت های آن برسد .

آبیاری آگلونما برای رشد بیشتر

گونه ای مختلف آگلونما تقریبا به مقدار آب مشابهی در زمان آبیاری نیاز دارند . برای آبیاری باید زمانی اقدام کنید که سطح خاک تا عمق 2 الی 3 سانتی خشک شده باشد زیرا آب زیاد و غرقاب کردن آگلونما سبب پوسیدگی ریشه آن می شود . بطور کلی این گیاه علاقه به آبیاری زیادی ندارد و در برابر شرایط بی آبی تا حد زیادی مقاوم می باشد . سعی کنید گلدانی را برای آگلونمای خود انتخاب کنید که دارای زهکشی خوبی باشد تا بدون آسیب رسیدن به ریشه سریعا آب اضافی را از گلدان خارج کند . در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار آبیاری برای آگلونما کافی می باشد .

خاک مناسب برای آگلونما

بهترین خاک برای رشد مناسب آگلونما ترکیبی از خاک برگ+ پیت ماس+ماسه+مقداری خاک باغچه می باشد .  گیاه آگلونما خاک اسیدی و غنی را دوست دارد بنابراین باید پی اچ 6.5 باشد و خاک های آماده که مخصوص گیاهان آپارتمانی هستند برای استفاده بسیار مناسب می باشند . خاک آگلونما باید بتواند کمی آب را در خود نگه دارد تا بتواند مدتی مرطوب بماند .

خاک مناسب برای آگلونما

دمای مناسب برای گل آگلونما

بهترین دما برای رشد آگلونما 18 تا 23 درجه سانتی گراد می باشد . این گیاه به سرما ی زیاد حساس می باشد و اگر دما از حد معمول پایین تر باشد گیاه از بین می رود . در زمستان نیز نهیت دمای سرد برای آن باید بین 13 تا 15 درجه سانتی گراد باشد .با بالا رفتن دما باید آبیاری گیاه را افزایش دهیم تا دچار خشکی نشود .

غبار پاشی آگلونما

برای پاک کردن غبار از روی برگ ها و همچنین نمایان شدن زیبایی آگلونمای خود بهتر است ماهی یکبار اقدام به تمیز کردن برگ های آن بنمایید برای این کار کافی است تا یک اسفنج را با آب ولرو بدون املاح مرطوب کرد و روی سطح تمامی برگ ها بکشید . در صورتی که لکه ها از روی برگ پاک نشدند شما می توانید از چند قطره شیر به همرا یک لیتر آب استفاده کنید و این محلول را برای روی سطح برگ ها استفاده نمایید .

تکثیر آگلونما

عمر مفید گل آگلونما کوتاه می باشد اما برای اینکه بتوانیم این گل را مدت زیادی برای خود نگه داریم باید برای تکثیر آن اقدام کنیم . چند روش برای این کار وجود دارد که با توجه به گونه های مختلف آبنما می توانیم بهترین روش را برای گیاه خود انتخاب کنیم . روش اول استفاده از پا جوش های مادر می باشد و می توانید آن را در گلدان های جاگانه بکارید . در روش دوم می توانیم زمانی که گلدان پر از گل های آگلونما شد گل ها را جدا کرده و در گلدان های جداگانه کاشت .

هرس کردن آگلونما

هرس کردن آگلونما

هرس کردن برای گیاه آگلونما ضروری نمی باشد اما بصورت کلی هرس کردن آگلونما به سه روش انجام می پذیرد .

  • تکثیر آگلونما
  • جدا کردن برگ‌های زرد از پایین گیاه
  • جدا کردن گل روییده شده در گیاه
  • زمان تعویض گلدان آگلونما معمولا هر یک یا دو سال یکبار می باشد اما اگر زمانی مشاهده کردید که ریشه ها از گلدان بیرون زدند زمان آن رسیده است گلدانتان را تعویض کنید .

مضرات گل آگلونما

گیاه آگلونما  جزو گیاهان حساسیت زا محسوب می شود . برای نگهداری آن باید راجب عواملی که در گیاه باعث بروز حساسیت افراد می شود اطلاعات کسب کرد . گیاه آگلونما به علت وجود کریستال  های اگزالات کلسیم سمی محسوب می شود و اگر بلعیده شود سبب تحریک غشاهای مخاطی می شود . برخورد آن با پوست باعث حساسیت های پوستی ، آبریز بینی و عطسه می شود .می شود .

فواید و مزایای آگلونما

وجود گیاه آگلونما علاوه بر زیبایی در دکوراسیون سبب افزایش روحیه و رفع خستگی در افراد نیز می شود . آگلونما یکی از گیاهان تصفیه کننده ی هوا می باشد و از این طریق به سلامت ما کمک می کند . گیاه آگلونما باعث تامین رطوبت هوا نیز می شود . چسب ها ، پاک کننده ها و ترکیباتی مانند پلاستیک و لاستیک دارای مواد شمیایی مضر مانند کربن ، مونوکسید ، فرمالدئید و بنزن را وارد هوای خانه می کند . گیاهان تصفیه کننده ی هوا می باشند و حضور آن ها در محیط خانه بسیار مفید می باشد .

مزایای آگلونما

سوالات متداول در مورد گل آگلونما

1) چرا برگ های آگلونما زرد می‌شود؟

گیاه آگلونما نسبت به آبدهی زیاد حساس می باشد . از دلایلی که باعث زرد شدن برگ های آگلونما می شود میزان رطوبت زیاد خاک می باشد . آگلونما به خاکی نیاز دارد که بیش از حد خشک یا خیس نباشد . عدم گردش هوا در اطراف ریشه باعث پوسیدن آن می شود . از سوی دیگر کم آبی نیز باعث صدمه و ضعیف شدن گیاه می شود .

2) چرا برگ های آگلونما لوله می‌شود؟

می توان گفت که لوله ای شدن برگ های آگلونما یک راه دفاعی برای حفظ رطوبت حداقلی گیاه می باشد . از دیگر عوامل لوله ای شدن آگلونما می توان به درجه حرارت نامناسب محل نگهداری گیاه اشاره داشت . اگر دمای محل نگهداری گیاه بالا باشد برگ های گیاه تبخیر و تعرق زیادی را انجام داده و رطوبت زیادی را از دست می دهد و برگ های آن لوله ای می شود . در ادامه و در صورت درمان نکردن گیاه برگ های آن می ریزد .

3) علت پژمرده شدن آگلونما چیست؟

بی حال شدن برگ های  آگلونما از زیبایی های آن می کاهد بنابراین در هنگام پژمردگی برگ های آن باید سریعا برای درمان آن اقدام شود . از دلایل پژمردگی و بی حالی برگ ها می تواند دریافت نور نامناسب ، آبیاری بیش از اندازه ، آفت و بیماری هایی که با توجه به دمای نامناسب ایجاد می شوند نیز باعث پژمرده شدن آگلونما می شوند .

4) چرا برگ های آگلونما چسبناک می‌شود؟

این عارضه به علت هجوم آفات و حشرات موذی به آگلونما می باشد . این آفات با اتصال به برگ های آگلونما رطوبت آن را تخلیه می کنند و در ادامه از خود ماده ای چسبناک ترشح می کنند که روی برگ ها باقی می ماند . در این زمان باید سریع اقدام به درمان گیاه خود کنید .

برای درمان این عارضه در اولین قدم با یک پارچه تمیز و مرطوب باید ترشحات چسبناک را از روی آن پاک کرد . برای مرطوب کردن پارچه سعی کنید از آب بدون املاح استفاده کنید زیرا اگر آب دارای املاح باشد روزنه های گیاه بسته می شود . پس از آن باید سم کنفیدور را تهیه کرده و به اندازه یک قاشق مربا خوری در یک لیتر آب حل می کنیم . بعد از آن اقدام به سم پاشی گیاه خواهیم کرد .

5) چرا آگلونما پاجوش نمی‌زنه؟

پاجوش ندادن آگلونما دلایل متفاوتی دارد . آبیاری نامنظم و غیر اصولی ( برگ های پایینی به سرعت زرد می شوند و سطح خاک بوی نسبتا بدی می دهد) ، عدم استفاده از کودهای فسفردار برای تقویت گیاه (عناصر معدنی تاثیر زیادی بر روی پا جوش دادن گیاه تاثیر دارند )، گلدان نامناسب اندازه ی گیاه (گلدان کوچک اجازه ی عملکرد درست به ریشه را نمیدهد و برای تولید پاجوش نیز فضای مناسبی را ایجاد نمی کند .) از عوامل پاجوش ندادن آگلونما می باشد .

6) چگونه پاچوش آگلونما را جدا کنیم؟

ابتدا قلمه ها را از گیاه اصلی جدا خواهیم کرد . برای این کار باید به سراغ ساقه ای برویم که 3 تا 5 برگ روی خود داشته باشند . برای این کار حنما از یک ابزار تیز و برنده استفاده کنیم . برای اطمینان از ریشه کردن قلمه ، آن را به محلول ریشه زایی آغشته کنید . اکنون زمان آن رسیده که آگلونمای جوان خود را بکاریم . یک گلدان پر از پیت ماس و پرلایت را تهیه کنید و سپس یک سوم از ساقه را  درون آن قرار دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید