شرایط نگهداری گل بگونیا در منزل + تکثیر انواع بگونیا با عکس

گل بگونیا

آنچه در این مقاله میخوانیم

گل بگونیا بومی مناطق گرمسیری دنیا مانند آسیا ، آفریقا و آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد . از جمله محبوب ترین گیاهان برای کاشت در فضای داخلی و خارجی می باشد که به علت داشتن گل های کوچک و برگ های زیبا بسیار مورد توجه افراد قرار می گیرد .

این گیاه بیش از 1500 گونه دارد که که تنوع زیادی در رنگ و شکل دارد . ساقه های بگونیا گوشتی و خزنده و برگ های آن قلبی شکل می باشد . یک رگبرگ برگ را به دو قسمت تقسیم می کند . استفاده از بگونیا در سبدهای آویزان بسیار رایج می باشد . بگونیا دارای دو نوع ریشه ی سطحی و غده ای می باشد و به علت مقاومت بالا شرایط نگهداری از آن ها آسان می باشد .

پرورش و شرایط نگهداری گل بگونیا در آپارتمان

با توجه به طیف گسترده ی گیاه بگونیا شرایط رشد و پرورش آن ها نیز روش های متفاوتی دارد . در ادامه میخواهیم به بررسی عوامل موثر بر روی رشد بهتر و نگهداری  گیاه بگونیا بپردازیم . پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به انواع گل برگ انجیری را نیز مطالعه نمایید.

شرایط نگهداری بگونیا در آپارتمان

بهترین خاک برای رشد گل بگونیا

برای گیاه بگونیا یک خاک ترکیبی بهترین گزینه می باشد . ترکیب خاک باغچه با خاک برگ و پیت ماس می تواند ترکیب ایده آلی برای بگونیا باشد . برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه ها حتما خاک دارای زهکشی مناسبی باشد . برای گلدهی بگونیا علاوه بر خاک ترکیبی به گلدان آن سنگ ریزه نیز اضافه کنید .

دمای مناسب گل بگونیا

با توجه به زادگاه گیاه بگونیا که مناطق گرمسیری می باشد این گیاه نمی تواند سرمای زیاد را تحمل کند و نهایت دمای قابل تحمل برای آن 15 درجه سانتی گراد می باشد . بهترین دما برای رشد مناسب بگونیا 18 تا 25 درجه سانتی گراد می باشد . لازم به ذکر است که قرار گرفتن گیاه بگونیا در کنار وسایل گرمازا رشد آن را کاهش می دهد پس بهتر است تا آن را ر کنار پنجره قرار داده و گاهی اوقات نیز آنرا در معرض هوای آزاد بگذارید .

رطوبت لازم برای گل بگونیا

گیاه بگونیا رطوبت دوست می باشد و بهترین مکان برای نگهداری از آن ها محیط های مرطوب می باشد . برای ایجاد رطوبت می توانید یک سینی پر آب را زیر گیاه قرار دهید بطوری که آب و گیاه مستقیما با یکدیگر بخورد نکنند . با استفاده از این روش می توانید فضایی با رطوبت مناسب برای گیاه خود ایجاد کنید .

نور مناسب برای گل بگونیا

گیاه بگونیا نور دوست می باشد .نور طبیعی که به صورت غیر مستقیم به گیاه تابیده می شود بسیار برای بگونیا مناسب می باشد . از علل عدم گلدهی گیاه بگونیا نیز نرسیدن نور خورشید کافی به آن می باشد . پنجره های جنوبی و پاسیو ها مکان های مناسبی برای قرار دادن این گیاه می باشند . باید توجه داشته باشید که در روزهای گرم تابستان کیاه خود را از نور شدید آفتاب محافظت کنید. این گیاه همانند گل اسکاندیس در نور مستقیم آسیب پذیر است.

نور مناسب برای بگونیا

طرز آبیاری گل بگونیا

در منزل

در هنگام انجام آبیاری گیاه بگونیا توجه داشتن به فصل و دمای نگهداری آن بسیار مهم است . این گیاه در هنگام تابستان و دمای هوای بالا به دو بار آبیاری در هفته و در هنگان فصل زمستان و دماهای پایین به یکبار آبیاری نیاز دارد . در زمان آبیاری حتما دقت داشته باشید که سطح خاک گیاه خشک باشد زیرا آبیاری زیاد سبب زرد شدن برگ ها و پوسیدگی ریشه ها می شود .

بهترین کود و روش کود دهی گل بگونیا

گیاه بگونیا به فسفر علاقه زیادی دارد . برای اینکار می توان به خاک گیاه پودر مغز استخوان اضافه نمود تا گیاه در هنگام گلدهی از آن استفاده نماید . از کود 12-12-36 که جزو کودهای پتاس دار است میتوان هفته ای یکبار برای این گیاه استفاده نمود .

تعویض گلدان انواع گل بگونیا

با بزرگتر شدن گیاه بگونیا لازم است که آن را به گلدانی بزرگ تر انتقال دهید . در ابتدا غده های گیاه را در فصل کاشت (اواخر زمستان و اوایل بهار) در گلدان هایی با قطر 10 سانتی متر کاشت کنید و با رشد آن و رسیدن طول شاخه ها به حدود طول 10 سانتی متر گلدان را تغییر داده و حجم آن را افزایش دهید .

تکثیر انواع گل بگونیا

با توجه به تعداد گونه های زیاد گیاه بگونیا روش های متفاوتی برای تکثیر گیاه بگونیا پیشنهاد می شود که هر کدام برای یک گونه از آن اولویت بالاتری دارد .در ادامه ی این مقاله می خواهیم به تعدای از مهم ترین روش های تکثیر بگونیا و نحوه ی انجام آن ها اشاره ای داشته باشیم . توجه نمایید تکثیر این گیاه همانند روش تکثیر گل آگلونما می باشد.

تکثیر انواع بگونیا

  • قلمه زدن بوسیله ی ساقه : در فصل بهار شاخه هایی که دارای گل نمی باشند را طوری اریب برش می دهیم که دارای دو گره باشند و طول آن حداقل 10 سانتی متر باشد . سپس آن ها را در خاک ترکیبی ماسه و پرلیت قرار داده و پس از ظاهر شدن ریشه زایی به خاک اصلی انتقال می دهیم .

 

  • قلمه زدن بوسیله ی برگ : یک برگ بالغ از گیاه را با استفاده از یک چاقوی تیز به قطعات تقسیم کرده و هر قطعه را به هورمون ریشه زایی آغشته می کنیم . در ادامه هر تکه را در خاک فشار داده و بعد روی آن را با کیسه پلاستیکی می پوشانیم . هنگامی که از قطعات برگ گیاهچه هایی به اندازه 2.5 سانت بوجود آمد کیسه را از روی آن برداشته و آن ها را در گلدانی با خاک مناسب می کاریم .

 

  • کاشت بذر : برای تکثیر گیاهان به روش بذر باید بذری را انتخاب نمود که از لحاظ ژنتیکی خالص باشد زیرا محصولات آن از لحاظ ژنتیکی یکسان و پایدار خواهد بود . بهترین زمان برای کاشت بذر اواخر زمستان است . سعی کنید روی بذر را با خاک نپوشانید و آنرا به سطح خاک فشار داده تا دانه ها به خاک بچسبند .

انواع گل بگونیا

گیاه بگونیا دارای تنوع گونه ای زیاد می باشد . برخی از گونه های بگونیا دارای گل و برخی دیگیر فاقد گل می باشند . طیف رنگی گیاه بگونیا نیز بالا است ولی  اغلب گونه ها به رنگ های قرمز ، صورتی  و سفید در طبیعت یافت می شوند . حال می خواهیم شما را با انواع گونه های بگونیا و ویژگی های منحصر به فرد آن ها آشنا کنیم .

انواع گل بگونیا باعکس 

گل بگونیا قرمز

در مورد این گونه هر چه ارتفاع گیاه کمتر باشد کیفیت آن بهتر می باشد . گل هایی زیبا و متراکم دارد و برگ های آن بصورت بوته ای می باشد . گلدهی بگونیا از بهار شروع و تا پاییز ادامه دارد . این گیاه روز کوتاه است و در روزهای کوتاه سال گل می دهد .

بگونیا قرمز

گل بگونیا مخملی

این گونه از بگونیا دارای برگ هایی می باشد که لمس مخملی و نرم دارند . بگونیای مخملی جز بگونیاهای ریزوم دار است که از طریق ساقه های گوشتی زیر زمینی بوجود می آیند و با استفاده از همین ساقهخ ها نیز تکثیر می شوند .

گل بگونیا عروس

بگونیای عروس که به بگونیا روغنی نیز معروف می باشد دارای ساقه های قرمز رنگ و برگ هایی با لمس چرمی می باشد . این نوع بگونیا دارای گل هایی مانند بنفشه آفریقایی می باشد که برای گل دادن این گیاه باید شرایط ایده آل برای آن را فراهم کنیم .

گل بگونیا هلندی

این گونه از بگونیا دارای گل هایی به رنگ صورتی ، قرمز ، زرد روشن و گاهی اوقات سفید رنگ می باشد . اگر شرایط مناسبی را برای گلدهی گیاه بگونیا فراهم کنید ممکن است گیاه دفعات بیشتری گلدهی نماید .

گل بگونیا آفریقایی

بگونیای آفریقایی یا خالدار بومی جنوب آسیا می باشد و به دلیل زیبایی برگ های خود دارای طرفداران زیادی می باشد . این گونه در هنگام بلوغ به 60 تا 90 سانتی متر می رسد .

بگونیا آفریقایی

گل بگونیا رکس

از میان انواع گوناگون بگونیاها بگونیای رکس از زیباترین و پرطرفدارترین آن ها می باشد . برگ های آن معمولا پهن و بزرگ می باشد و به رنگ های قرمز ، سبز ، نقره ای و بنفش وجود دارند . از جمله گونه های مقاوم بگونیا می باشد که به نور غیر مستقیم خورشید نیاز دارد .

گل بگونیا هیمالیس

این گونه بومی جوب آسیا و آفریقا می باشد . ارتفاع گیاه بالغ آن بین 30 تا 45 سانتی متر خواهد بود . این گیاه روز کوتاه است و در نیمه دوم سال که که طول روز ها کوتاه است شروع به گلدهی می کند .

گل بگونیا بال فرشته

این گونه به بگونیای بال اژدها نیز معروف می باشد .برای این که گل های این گونه در طی سال شکوفا شود کافی است که آن را در مکان مناسبی قرار داده و مراقبت های لازم از آن را به عمل بیاورید تا گل هایی در دسته های آویزان ظاهر شوند . طیف رنگی این گونه نارنجی ، سفید ، صورتی و قرمز می باشد . رسیدن نور کافی به گیاه بسیار بر روی روند گل دهی این گونه تاثیر گذار می باشد .

آفات و بیماری های گل بگونیا

هر گیاه ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد . همین ویژگی ها باعث می شود که شرایط نگهداری خاصی داشته باشند و در صورت رعایت نکردن آن ها گیاه دچار بیماری یا آفاتی شود که حیات آن را به خطر بیاندازد . در ادامه میخواهیم به برخی از بیماری های گیاه بگونیا و راه های درمان آن اشاره ای داشته باشیم .

بیماری های بگونیا

شپشک آرد آلود

اگر بر روی برگ هاو ساقه های گیاه بگونیای شما زخم هایی با رنگ سفید ایجاد شد علامتی برای نشان دادن این آفت می باشد . سعی کنید در مراحل ابتدایی با استفاده از سم و حشره کش ها و یا آب و صابون اقدام به از بین بردن این آفات کنید .این آفت با تغذیه از شیره ی گیاه به تدریج سبب از بین بردن آن می شود . استفاده از آب و صابون برای پاک کردن برگ ها نیز اقدامی موثر در جهت رفع این مشکل می باشد .

بیشتر بخوانید: انواع گل شفلرا

کنه تار عنکبوتی(کنه قرمز)

از نخستین نشانه های این بیماری وجود تار های عنکبوت در قسمت زیرین برگ ها و کم رنگ شدن برگ ها می باشد . با استفاده از سم کنه کش می توان این عارضه را بطور کلی رفع نمود . معمولا طول دوره درمان این کنه 14 روز می باشد .

سوالات متداول درباره گیاه بگونیا

چرا بگونیا گل نمیدهد؟

افراط و تفریط در آبیاری سبب عدم گلدهی گیاه بگونیا می شود . در مواردی نیز عدم تغذیه گیاه با کود های مناسب و نرسیدن نور کافی می تواند علت این امر باشد .

چگونه بگونیا را هرس کنیم؟

هرس کردن یک گیاه به روش درست و مناسب یکی از نکات اصلی نگهداری گیاه می باشد . با هرس کردن ساقه های بلند و باریک گیاه می تئان گیاهی پر پشت و سالم داشت . پس از هرس کردن گیاه این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر چند وقت یکبار آن را به سمت نور بچرخانید . با این عمل باعث رشد متعادل گیاه خود می شوید .

چرا برگهای بگونیا میریزد؟

علت ریزش برگ ها و فاصله افتادن بین آن ها عدم دسترسی کافی گیاه به نور می باشد . با جابجایی گیاه به مکان پر نور تر و تغذیع به وسیله ی کود های مناسب این مشکل رفع می شود .

چرا گل بگونیا پژمرده شده؟

مهم ترین عامل برای پژمردگی بگونیا آبیاری بیش از حد آن می باشد . گیاه بگونیا نسبت به آبیاری کم نیز ممکن است خشک شود اما با آبیاری زیاد نیز دچار پژمردگی می شود . سعی کنید آبیاری را در حد متعادل نگه دارید . آفات و بیماری ها ، شوک بع از پیوند زدن گیاه و بالا و پایین رفتن زیاد دما نیز ممکن است از دلایل دیگر پژمردگی گیاه باشند .

چرا گل بگونیا پژمرده شده؟

دلیل چروک شدن برگ بگونیا؟

کمبود رطوبت گیاه ، سرمای هوا و خشکی هوا اغلب سبب چروک شدن برگ های گیاه بگونیا می شوند . در مواردی آبیاری زیاد نیز ممکن است گیاه را دچار این عارضه کند .

خواص گل بگونیا چیا هستند؟

از مهم ترین خواص آن می توان به تصفیه کنندگی کبد اشاره کرد . در مواردی برای درمان سوختگی و سرطان نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

آیا بگونیا سمی است؟

در جواب این سوال باید گفت که بله ! گیاه بگونیا حاوی اگزالات کلسیم می باشد که برای حیوانات خانگی مانند گربه و سگ بسیار سمی است . در صورت بلعیدن گیاه ، حیوانات دچار نارسایی کلیوی و حالت تهوع می شوند .

برای پرپشت شدن بگونیا چیکار کنیم؟

روش درست هرس کردن ، اهمیت دادن به نیازهای گیاه از جمله نور ، آبیاری کافی و کنترل وضعیت کود و خاک باعث سرحال بودن همیشگی گیاه و پرپشت بودن برگ های آن می شود .

گل بگونیا نماد چیست؟

رنگ های گوناگون بگونیا نماد چیز های مختلفی می باشند . رنگ صورتی بگونیا نماد عشق و رنگ زرد بگونیا نماد ثروت می باشد . همچنین از رنگ سفید آن به عنوان یادآور معصومیت افراد اشاره می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید