نگهداری انواع نخل اریکا در خانه + بیماری، عمر و سرعت رشد آن

گل نخل اریکا

آنچه در این مقاله میخوانیم

انواع نخل اریکا از جمله گیاهان پرطرفدار و لوکس آپارتمانی می باشد . به علت تطابق زیادی که با شرایط فضای داخلی دارد بسیار مورد توجه علاقمندان گل و گیاه قرار می گیرد . اریکا از نظر شکل ظاهری با نخل کنتیا متفاوت است و به نسبت آن ریز بافت تر می باشد . اریکا یک گیاه بومی ماداگاسکار و مناطق گرمسیری می باشد که سازگار پذیر با  محیط بیرون یا داخل خانه می باشد . در ادامه ی این مقاله میخواهیم به مشخصات و ویژگی های نخل اریکا بپردازیم .

روش و شرایط نگهداری گیاه نخل اریکا

هر گیاه با توجه به نیازها و ویژگی هایی که دارد شرایط نگهداری خاص خود را دارد . رعایت کردن این نکات در نگهداری نخل اریکا سبب حفظ نشاط و سرزنده بودن گیاه و همچنین افزایش طول عمر آن می باشد . در این قسمت به شرایط نگهداری نخل اریکا اشاره خواهیم کرد .

شرایط نگهداری گیاه نخل اریکا

بیشتر بخوانید: شرایط نگهداری انواع گل گندمی

نور مناسب برای نخل اریکا

نخل اریکا در صورت رعایت نکردن شرایط نوری آن بی حال می شود . برای جلوگیری از این عارضه باید گیاه خود را در معرض  نور غیر مستقیم آفتاب قرار دهید . بطور کلی نیاز نوری گیاه اریکا متوسط می باشد و اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد برگ های آن دچار سوختگی می شود .

شرایط آبیاری نخل اریکا در خانه

در نگهداری نخل اریکا آبیاری به موقع بسیار اهمیت دارد . اگر در آبیاری به گیاه افراط یا تفریط صورت گیرد گیاه دچار آسیب جدی می شود . در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاه می باشد نیاز است که گیاه دو بار در هفته آبیاری شود و در فصل استراحت گیاه که رشدی ندارد باید آبیاری را به یکبار در هفته کاهش داد زیرا آبیاری زیاد در این زمان سبب پوسیدگی ریشه گیاه می شود . از آبیاری گیاه با آب های دارای املاح و کلردار خودداری فرمایید .

خاک مناسب برای رشد نخل اریکا

خاک مناسب برای رشد نخل اریکا خاکی می باشد که دارای خاصیت کمی اسیدی باشد (تقریبا پی اچ 6). نکته ی دیگر در مورد خاک این گیاه این است که خاک سبک و دارای زهکشی بالایی باشد . یک ترکیب خاک  ایده آل برای رشد نخل اریکا ترکیبی از شن و پیت ماس و خاک برگ و خاک باغچه می باشد .

خاک مناسب برای رشد نخل اریکا

دما مناسب برای نگهدرای گل نخل اریکا

با توجه به زیست بوم نخل اریکا که مناطق گرمسیری می باشد مشخص است که این گیاه برای رشد بهتر نیاز دارد که از محیط های سرد دور باشد . بهترین دما برای رشد ایده آل نخل اریکا 15 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد . توجه داشته باشید که دماهای زیر صفر سبب از بین رفتن کامل نخل اریکا می شود .

رطوبت لازم برای نگهدرای گل نخل اریکا

نخل اریکا علاوه بر گرم بودن نیازبه رطوبت بالایی نیز دارد . تامین رطوبت برای گیاه  روش های گوناگونی دارد  . از ساده ترین راه های تامین رطوبت گیاه غبار پاشی گیاه بوسیله ی اسپری آب می باشد (روزی یک مرتبه). روش دیگر تامین رطوبت گیاه روش جزیره می باشد . بدین صورت که آب را در زیر گلدانی بدون اینکه با خاک گلدان تماس داشته باشد می ریزیم .

بیشتر بخوانید: نگهداری گل آنتوریوم در خانه

کود مخصوص نخل اریکا

در فصول رشد نخل اریکا که شامل بهار و تابستان می باشد مناسب است تا ماهی یکبار به آن کود دهی انجام شود . کودهای کامل سه بیست برای این امر مناسب می باشد که باید بصورت مایع و با غلظت پایین به آن داده شود. باید دقت داشته باشید که در فصول استراحت گیاه مانند پاییز و زمستان از کوددهی به گیاه خودداری فرمایید.

سرعت رشد نخل اریکا

سرعت رشد نخل اریکا

نخل اریکا (Dypsis lutescens) یک نخل سریع رشد است که می تواند در عرض یک سال 30 تا 60 سانتی متر رشد کند. در شرایط ایده آل، نخل اریکا می تواند در نهایت به ارتفاع 1 تا 3 متر برسد. این نخل ها بومی ماداگاسکار هستند و در آن رشد می کنند. آب و هوای گرمسیری و مرطوب. آنها به نور کامل خورشید و خاک مرطوب و زهکشی شده نیاز دارند.

نخل اریکا به دلیل برگهای پر مانند و ظاهری زیبا، انتخاب محبوب برای مناظر داخلی و خارجی است. آنها می توانند به عنوان یک گیاه نمونه استفاده شوند یا در گروه هایی کاشته شوند. نخل اریکا همچنین برای ایجاد حریم خصوصی یا سایه ایده آل است.

در اینجا چند نکته برای سرعت رشد سریع نخل اریکا آورده شده است:

  • نخل اریکا را در مکانی با نور کامل خورشید قرار دهید. نخل اریکا حداقل به شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارد.
  • نخل اریکا را به طور مرتب آبیاری کنید. خاک باید همیشه مرطوب باشد، اما خیس نباشد.
  • نخل اریکا را با کود متعادل در طول فصل رشد بارور کنید.
  • نخل اریکا را از باد و سرما محافظت کنید.

با مراقبت مناسب، نخل اریکا شما سال ها زیبایی را برای شما فراهم می کند.

تعویض گلدان نخل اریکا

تعویض گلدان نخل اریکا متناسب با میزان رشد گیاه بهتر است هر یک یا دو سال تعویض گردد . برای اینکار گلدان بعدی بهتر است که به اندازه ی 5 سانتی متر از گلدان فعلی بزرگتر باشد . گلدان کوچک برای گیاه از رشد ریشه جلوگیری می کند و در طرفی دیگر گلدان های بسیار بزرگ نیز باعث می شود که گیاه تمام انرژی خود را صرف رشد ریشه کند و دیگر توانی برای رشد سایر قسمت ها نداشته باشد .

چگونگی تکثیر نخل اریکا

تکثیر گیاهان آپارتمانی یکی از زیباترین مراحل رشد گیاه می باشد . نخل اریکا به دو روش  کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر می شود . انجام عملیات برای تکثیر گیاه در فصول بهار و تابستان صورت می پذیرد .

تکثیر نخل اریکا

تکثیر به روش کاشت بذر

برای انجام تکثیر به روش کاشت بذر باید روی آن بذر یک برش ریز ایجاد کرد . این عمل به سبب داشتن پوسته ضخیم بذرها انجام می گیرد . بعد از آن بذر را مستقیما داخل خاک قرار داده و یک لایه خاک روی آن می ریزیم . برای بهتر نتجه گرفتن از کاشت بذر بهتر است آن را همیشه مرطوب نگه دارید . دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها بین 26 تا 29 درجه سانتی گراد می باشد .

تکثیر به روش تقسیم بوته

برای تکثیر نخل اریکا این روش به دلیل جوابدهی سریع تر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد . برای اینکار نیاز است تا گیاه را از خاک در آورده و خاک اضافی را از ریشه پاک کرده و قسمتی از گیاه را که به نیز اتصال دارد را از گیاه جدا کنیم . این قسمت را به محلول ریشه زایی آغشته کرده و آن را در خاک قرار می دهیم . سعی کنید دمای محیط را بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد نگه دارید و رطوبت لازم برای آن را تامین کنید .

انواع نخل اریکا

نخل اریکا در دنیای گیاهان به نام های دیگری نیز معروف می باشد . در ادامه ی  این مطلب میخواهیم شما را با نام های دیگر آن آشنا کنیم .

انواع نام های نخل اریکا

  • Areca lutescens
  • Bamboo Palm (نخل بامبو)
  • Butterfly Palm (نخل پروانه‌ای)
  • Cane Palm (نخل نیشکر)
  • Golden Cane Palm (نخل نیشکر طلایی)
  • Yellow Palm (نخل زرد)

بیشتر بخوانید: انواع گل بگونیا

آفات و بیماری های نخل اریکا

اگر برای نگهداری گیاهان به نیازها و خواسته های آن ها بی توجهی شود ممکن است دچار اختلال در رشد و یا بیماری هایی شوند که این امر ممکن است سبب بی حالی و یا حتی از بین رفتن آن ها شود .در ادامه ی این مقاله می خواهیم به برخی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است برای نخل اریکا بوجود بیاد اشاره ای داشته باشیم .

بیماری های نخل اریکا

علت زرد شدن گل نخل اریکا

زرد شدن نخل اریکا می تواند به چندین عامل مربوط شود . ناکافی بودن آبیاری و تشنگی گیاه ، وجود آفات و زهکشی نامناسب از جمله عوامل زرد شدن نخل اریکا می شود .

دلایل قهوه ای شدن نوک برگ های نخل اریکا

کمبود رطوبت در هنگامی که هوا گرم است و ناکافی بودن آبیاری می توانند از جمله مواردی باشند که باعث قهوه ای شدن برگ های نخل اریکا می شود .

خشک شدن نخل اریکا

اگر در میزان آبیاری و تامین رطوبت دقت کافی را نداشته باشید گیاه اریکا خشک خواهد شد . سعی کنید همیشه تعادل را در آبیاری و میزان رطوبت مورد نیاز برای گیاه حفظ کنید .

خشک شدن نخل اریکا

لکه های قهوه ای روی ساقه اریکا

وجود لکه های قهوه ای بر روی ساقه ی اریکا طبیعی می باشد  و نشانه ای برای بیماری نمی اشد .

قارچ زدن نخل اریکا

حمله قارچ ها به گیاه سبب ایجاد لکه ها و زخم هایی به رنگ قهوه ای بر روی گیاه می شود و این قارچ ها می توانند به تمام بخش های گیاه آسیب برسانند . برای حل این معضل می توان از قارچ کش ها کمک گرفت .

کنه قرمز(کنه تار عنکبوتی)

این آفت بر روی گیاه زخم هایی ایجاد می کند که به مرور زمان سبب کم رنگ شدن گیاه و در مراحل بعدی باعث مرگ آن می شود . برای جلوگیری از این بیماری سعی کنید همیشه گیاه را مرطوب نگه دارید و اگر شدت آن بالا باشد باید از سموم آفت کش استفاده کنید .

حشرات سپردار

این حشرات از شیره ی برگ ها تغذیه می کنند و باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ ها و در نهایت باعث زرد و خشک شدن برگ ها می شود . برای درمان این عارضه می توان از سمپاشی استفاده کنید .

شپشک آرد آلود

بروز زخم های پنبه ای شکل بر روی گیاه نشانه ی بروز این آفت می باشد . شپشک آردی به برگ ها و محل متصل شدن برگ به ساقه مینشیند و این زخم های  سفید را بر روی گیاه بوجود می آورد .برای از بین بردن این آفت می توان از سم پاشی استفاده کرد .

سوالات متداول گیاه نخل اریکا

سوالات متداول گیاه نخل اریکا

قیمت نخل اریکا چقدر است؟

قیمت نخل اریکا با توجه به اندازه ی ساقه و برگ های گیاه آن تعیین می شود . قیمت سایزهای کوچک آن 300 هزار تومان به بالا می باشد .

غبارپاشی نخل اریکا به چه صورت انجام میشود؟

با استفاده از یک اسپری آب می توانید اقدام به غبارپاشی بر روی گیاه خود کنید . این کار سبب تامین رطوبت مورد نیاز برای گیاه می شود .

عمر نخل اریکا چقدر است؟

نخل اریکا جز گیاهانی میباشد که دارای عمر زیادی است و اگر شرایط محیط مناسب رشد آن باشد می تواند تا چندین سال زنده و سرحال بماند.

نخل اریکا از چه خانواده ای است؟

نخل اریکا  یا نخل پروانه از خانواده ی اریکاسه می باشد که بومی مناطق ماداگاسکار و گرمسیری می باشد .

آیا نخل اریکا سمی است؟

خوشبختانه نخل اریکا برای انسان ها و حیوانات سمی نیست و از آن تزئین منزل و دکوراسیون استفاده می شود .

برای پر پشت شدن برگ های نخل اریکا چه کارهایی را می توانیم انجام دهیم؟

فراهم کردن شرایط مناسب نگهداری برای گیاه مانند نور غیر مستنقیم ، ایجاد رطوبت مناسب و آبیاری کافی از جمله عواملی است که سبب رشد بیشتر گیاه و حفظ نشاط گیاه می شود  .

تفاوت نخل اریکا و شامادورا در چیست؟

رنگ برگ های شامادورا سبز روشن با ظاهری پر مانند می باشد اما رنگ برگ های نخل اریکا سبز روشن تا سبز مایل به زرد می باشد . شامادورا رشد کندی دارد بنابراین نیازی به تعویض سالیانه ی گلدان ندارد. ارتفاع شامادورا معمولا تا 2 متر می باشد اما نخل اریکا بسیار بلندتر می شود و ارتفاع آن تا 6 متر هم می رشد . شامادورا آبیاری زیاد را دوست ندارد اما نخل اریکا محیط های مرطوب را بیشتر میپسندد.

میتوانید برای خرید و دریافت اطلاعات بیشتر راجب به انواع نخل اریکا، اینستاگرام سورن بام را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید