طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز ، نور پردازی دارای ابعاد مختلفی می باشد ، امروزه نور و نورپردازی یکی از مباحثی است  که بسیار حائز اهمیت است و طراحان را مجذوب خود نموده ، نور پردازی در هر فضایی قابلیت  اجرایی دارد از جمله : محیط های اداری ، آموزشی ، ورزشی  ، مسکونی ،  بلوارها ، پارک ها ، باغ ، ویلا ، نمای ساختمان ، فضای باز و… . برای نورپردازی در هر فضایی بر اساس قواعد و اصول علمی و جداگانه قابل محاسبه و بررسی می باشند . یکی از رایج ترین نورپردازی ها ، نورپردازی فضای باز می باشد که به راحتی می توان در سطح شهر مشاهده کرد.

تا سرد شدن هوا ، زمان بسیار مناسبی است تا از فضای باز ویلا و محل زندگی خود لذت ببریم و بیشتر زمانمان را در آنجا بگذرانیم ؛

پس بهتر است تا ایده های نورپردازی را برای محوطه به کار ببریم .

هدف  طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز :

فراهم نمودن فضایی زیباتر برای نشیمن

ایجاد امنیت

حس آرامش

جلوه بخشی به عناصری مانند آبنما و دیوار سبز موجود در محوطه

و … می باشد .

نکات مهم در طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز :

یکی از مباحث نورپردازی انتخاب رنگ است .نکته ای که شاید تا به حال به آن توجه نکرده باشیم ، مناسب نبودن همه رنگ ها برای نورپردازی گیاهان است ، زیرا برخی رنگ ها در رشد گیاهان و درختان اختلال ایجاد می کنند برای مثال رنگ های نارنجی و قرمز یا حتی ترکیب آن ها زیرا حس روز را برای آن ها ایجاد می کنند که برای آن ها مشکل زا است .

گاهی در نورپردازی اگر منابع نور قابل رویت باشند این ضعف نورپردازی را نشان می دهد ، لیکن قدرت نور آن قدر زیاد است که چشم را به سمت دو درخت هدایت می کند.

نقطه قوت این نورپردازی را می توان در تاکید بر رنگ های طبیعی درخت توسط نور طبیعی خورشید ، بهره بردن از نور پر قدرت که حسی جادویی از وجود روز در شب را نتیجه می شود .

استفاده ازنورهای ترکیبی در نورپردازی درخت :

گاهی ترکیب نور ها برای نورپردازی جلوه زیبا تری ایجاد می کند .

طراحی نورپردازی درخت به صورت ترکیبی :

استفاده از رنگ های آبی ، سبز و فیروزه ای برای تاکید و زیباتر شدن رنگ برگ ها ؛همراه رنگی گرم مانند کرم و سفید گرم برای تنه درخت .

استفاده از نور آبی ترکیبی در نورپردازی درخت :

اگر در نورپردازی رنگ آبی ترکیبی (سفید بسیار سرد)بر روی درخت اعمال شود ، حسی رویایی و آرامش بخش را به مخاطب القاء می کند.

توجه به زنده و پویا بودن درخت در طراحی نورپردازی :

برای نورپردازی درختان باید به زنده بودن درخت و رشد آن توجه کرد ، اینکه درخت بزرگتر می شود ، برگ هایش می ریزد ، به خواب زمستانی می رود و … پس طراحی باید به گونه ای باشد که با این تغییرات درخت هماهنگی داشته باشد .

مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید