جابه جایی درختان کهنسال

آنچه در این مقاله میخوانیم

جابه جایی درختان کهنسال  وبا قدمت در مسیر پروژه های عمرانی به عنوان سرمایه های ملی از محل های واقع در طرح خارج و انتقال آن به مكان دیگربا توجه به رعایت اصول جابه جایی آن ها سبب می شود تا بتوانند مجدداً به رشد و طراوت محیط بپردازند . سن درختان تک لپه با ریشه افشان 50 تا 60 سال و محیط بن درخت بین 250 تا 350 سانتی متر و ارتفاع آن ها 14 تا 16 متر است .

اصول جابه جایی درختان کهنسال

درختان را پس از خوابانیدن به وسیله ماشین‌های مکانیکی و بارگیری آن به منظور هرس ریشه، حمل، پوشاندن ریشه‌ها به وسیله گونی، مرطوب نموده و با ایجاد گودال مناسب و عمق کافی در محل مورد انتقال و استفاده از خاک و کود مخلوط و ایجاد تشتک مناسب جهت آبیاری به موقع و کافی و استفاده از محلول تحریک ریشه‌زایی درخت به هنگام آبیاری جابه جا می نمایند.

به دلیل مدیریت غلط برخی از مدیران قطع درختان تنومند وچند ساله که نقش مهمی درحفظ وتولید اکسیژن شهر دارند وبه دلیل عدم توجه در امر حفاظت از فضای سبز و گیاهان ، هرساله خسارات بسیاری به فضای سبز و پوشش های گیاهی موجود در سطح شهرها وارد می شود.

جایی که به دلیل های مختلف و گاهی بدون دلیل گیاهان تنومند قطع یا محدود شده و سپس برای برداشتن فشار رسانه ها از روی خود مجبور به کاشت نهال های چند ساله آن هم به سرعت و با دقت کم می شوند. طرح کاشت نهال ها در سطح شهرها اگرچه تا حدی می تواند، باعث جبران خسارات ناشی از قطع درختان شود اما کاشت کم دقت و غیر اصولی آن ها باعث می شود، که پس از رشد وتبدیل شدن آن ها به درختان تنومند پروسه نگهداری آن ها طولانی و پرهزینه تر می شود.

درختان کهنسال از نظر ارزش گیاهی به دلیل تاثیرات مثبتی که بر زیبایی و اکوسیستم می گذارند ، بسیار ارزشمند بوده و نگهداری و جابه جایی آن ها دارای اصول وظوابط خاص می باشد.

زمان جابه جایی درختان کهنسال

اگه چه به شکل تئوری وبا رعایت اصول کاری در تمامی مواقع از سال می توان درخت را جابه جا کرد اما به طور عملی بهترین نتیجه در امر جابه جایی در زمان های خاصی از سال امکان پذیر است برخی از درختان نسبت به جابه جایی مقاومت بیشتری دارند ولی برخی نسبت به جابه جایی حساس تر هستند. پس باید نسبت به شناخت درخت خود، زمان مناسب برای انتقال را درنظر بگیرید.

زمان جابه جایی درختان خزان پذیر

درمورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان برای جابه جایی در فصل پاییز و پس از ریخته شدن برگ ها است .البته تاقبل از اینکه به دلیل سرمای زمستان خاک یخ نزده وسفت نشده باشد. زمان مناسب دیگر برای جابه جایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار و قبل از رویش جوانه ها وبه بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است، می باشد.

زمان جابه جایی درختان همیشه سبز

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابه جایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور،  ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

جابه جایی درختان کهنسال چگونه می باشد؟

ابتدا 3/1 شاخ و برگ درختان را کم می کنیم.

کمترین آسیب به ریشه برسد ( نوع درخت و مقدار بزرگی ریشه را شناخته نسبت به آن دور خاک درخت را خالی می کنیم طوری که ریشه صدمه نبیند.)

درخت را با ابزار و ماشین آلات مناسب از خاک بلند کرده و به محل مورد نظر می بریم.

جای گذاری و کاشت دوباره درختان کهنسال

گودالی با اندازه مناسب برای ریشه درخت حفر می کنیم.

محل را به خوبی آبیاری کرده ، سپس درخت را در گودال قرار می دهیم .

اطراف را با خاک پر کرده و سطح را یک دست و صاف می کنیم.

مراقبت های بعد از جابه جایی درختان کهنسال

طی فرایند جابه جایی درختان کهنسال به دلیل انجام عملیات جابه جایی و بروز برخی صدمات ریشه ای واز عادت در آمدن ریشه تا مدت ها و بلکه سال ها به عوامل محیطی و شرایط نگهداری بسیار حساس هستند. این عوامل می توانند شامل : عوامل محیطی مانند دما ، وزش باد و آفتاب یا عوامل مراقبت و نگهداری مانند آبیاری و کوددهی و یا آفت و بیماری باشد.

حساس شدن ریشه می تواند به راحتی عامل از بین رفتن و آسیب درخت شود . بیشترین آسیب را ریشه های مویین و مکنده متحمل می شوند که متعاقب آن خسارت فیزیکی به سایر اندام درخت وارد می شود که از زمان آسیب 3 تا 10 سال طول می کشد تا بهبود پیدا کنند زیرا ریشه اندام اصلی جذب آب و مواد معدنی برای درخت می باشد.

خدمات و مزایا جابه جایی درختان کهنسال در شرکت سورن بام

شرکت سورن بام در زمینه طراحی و اجرا و نگهداری انواع فضای سبز و کاشت و پرورش انواع نهال های مثمر و غیر مثمر ،کاشت انواع درختان و جابه جایی درختان برای سازندگان ویلا و عموم علاقمندان به فضای سبز ، اخذ تاییدیه شهرداری و طراحی روف گاردن فعالیت می کند همچنین تمامی مواردی که از پیش در خصوص جابه جایی درختان به آن ها اشاره کردیم . به طور اختصاصی توسط شرکت سورن بام انجام می شود و ما مفتخریم تا با به کار گیری پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات انتقال و جابه جایی درخت و همچنین جدیدترین روش های عملی و علمی در این زمینه ، تمامی خدمات مربوط به درختان را بدون هیچ آسیبی به آنها انجام دهیم.

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید