جابه جایی درختان تنومند

جابه جایی درختان تنومند

آنچه در این مقاله میخوانیم

جابه جایی درختان تنومند  یکی از کارهایی است که در ایجاد فضای سبز به وفور اتفاق می افتد. در بسیاری از موارد این کار برای جلوگیری از قطع درختان ،جابه جایی درختان راه حل مناسبی است . برای مثال در ساخت وسازهای بسیاری افراد مجبور هستند درخت خود را جا به جا کنند .البته ممکن است شمانیز در خانه خود این کار را کرده باشید. همانطور که می دانید گیاهان حساسیت های خاصی نسبت به محل زندگی خود دارند اما قبل از جابه جایی درختان باید آن ها را ارزیابی کرد که آیا با جا به جا کردن درخت آسیب خواهد دیده یا خیر زیرا جابه جایی اگر غیر اصولی باشد می تواند برای رشد گیاه خطرساز باشد.

نکات هم در مورد جابه جایی درختان تنومند

آفات و بیماری ها

اگر درخت یا درختچه شما آسیب دیده باشد یا به طور جدی تحت تاثیر بیماری یا آفات قرار گرفته بهتر است که جابه جایی درخت را بعداز بهبود کامل آن انجام دهید ویا به طور کامل کنسل کنید و درخت دیگری را جایگزین آن نمایید.

الزامات نور خورشید

تعیین کنید که میانگین نور دریافتی از خورشید در روز، در محل جدید چگونه است. باید بدانید که گیاه شما در طول روز به چه میزان نور احتیاج دارد و حتی نور خورشید به صورت مایل یا مستقیم به درخت تابیده می شود .

درختان با ریشه های عمودی

جابه جایی درختانی که ریشه های عمودی و طولانی دارند بسیار دشوارتر می باشد .درختانی همچون گردو ،کاج، بلوط و پونه گیاهانی هستند که ریشه عمودی دارند و در زمان جابه جایی باید کاملا علمی و دقیق عمل نمایید.

نوع خاک

در زمان جابه جایی درخت نوع خاک بسیار حائز اهمیت می باشد ،به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه گیاه به هنگام خارج کردن و جابه جایی،باید از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه اطمینان حاصل گردد.

آماده سازی مکان کاشت

در مرحله آماده سازی باید قبل از اینکه درخت را از مکان فعلی بیرون بیاورند ،گودال یا حفره ای که درخت در آن قرار می گیرد را حفاری کرده و فضایی که درخت در آن قرار می گیرد آماده باشد ،زیرا درخت در هنگام جابه جا شدن نباید زمان زیادی بیرون از خاک باشد ودر زمان جابه جایی درخت و گودال هر دو باید آماده باشند ،در صورت آماده نبودن یعنی اگر حفاری صورت نگیرد مدت زمان انتظار موجب آسیب زیاد است و صدمات وارده باعث خراب شدن درخت می شود .

هرس بعد از کاشت

در هنگام کاشت درخت در مکان جدید قسمت های آسیب دیده درخت و ساقه های ضعیف وشکسته شده را باید قطع کرد .عمل انجام شده را هرس بعد از کاشت می گویند که درهنگام جابه جایی هرس کردن در همین حد کافی است .

مهار کردن و بست زدن

در زمان جابه جا شدن یکی از مهم ترین بخش ریشه درختان می باشد ، که در هنگام بیرون آوردن بخش زیاد ریشه از گیاه جدا می شود و ریشه قدرت کافی برای نگهداری درخت یا گیاه را ندارد ، کابل بندی یکی از روش هایی می باشد که به استقرار درخت کمک می کند و بستن و مهار کردن و روش های مکانیکی دیگری هم به استقرار و نگه داری ریشه کمک می کند .

روش های جابه جایی درختان تنومند

  • روش ریشه برهنه جابه جایی درختان تنومند: این روش بیشتر مناسب درختان با حجم ریشه کم می باشد.درواقع این روش برای جابه جا کردن درختچه های کوچک مناسب می باشد .به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه گیاه به هنگام خارج کردن و جابه جایی،باید از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه اطمینان حاصل گردد. در مرحله بعد ، باتوجه به سن و نوع گیاه شعاعی که باید در اطراف درخت کنده شود توسط شرکت جابه جایی درخت تعیین می گردد. سپس شروع به کندن گودال دراطراف درخت می نمایند عمق گودال نیز با نوع درخت متفاوت بوده و غالبا در حدود 45تا 60 سانتی متر می باشد. پس از رسیدن به عمق موردنظر با دقت درخت را کج نموده و بدون آسیب رساندن به آن درخت را آزاد می کنند. در ادامه ،ریشه درخت را درون یک پارچه مرطوب پیچیده وبه محل جدید منتقل می نمایند.
  • روش بسته بندی برای انتقال درختان جابه جایی درختان تنومند: از این روش برای جابه جایی درخت های با قطر بیشتر از 5سانتی متر و دارای ریشه های حجیم تر استفاده می کند. در روش بسته بندی ، بهتر است که پیش از انتقال درخت آن را هرس کرد. سپس گودالی در اطراف درخت حفر می کنند که عمق وفاصله آن از درخت ، وابسته به نوع وسن گیاه می باشد. در مرحله بعد درخت را با خاک اطراف آن از زمین جدا می کنند. شایان ذکر است که به منظور حفظ رطوبت ریشه درخت وجلوگیری از آسیب به گیاه باید بلافاصله ریشه های آن داخل یک گونی پیچیده شود.
  • جابه جایی درخت با ماشین آلات مخصوص جابه جایی درختان تنومند : شرکت جابه جایی درخت از ماشین آلات مخصوص برای حفر استفاده کرده ودرخت رابا ریشه از خاک جدا می کند . ماشین جابه جایی درخت معمولا از چهار تیغه دوار تشکیل می شود که به راحتی درخت را از ریشه کنده و جابه جا می کند . بدین صورت که تیغه تا درخت با یکدیگر برابر باشد ، در مجاورت گیاه قرار داده می شود. دستگاه به صورت هیدرولیکی بسته و قفل می گردد. پس از برداشت درخت آن را به صورت عمودی به طرف بالا کشیده واز زمین خارج می کنند. سپس درخت به صورت افقی درآمده وبر ماشین انتقال قرار داده می شود. از جمله مزایای استفاده از ماشین آلات مخصوص شرکت جابه جایی درخت می تواند به سرعت بالای عملیات حفر و انتقال ، عدم آسیب رسانی به درخت ، جابه جایی آسان وعدم اختلال در فرایند رشد درخت اشاره نمود.

 

مراحل طراحی ،کاشت و جابه جایی درختان تنومند

می توان برای فرایند طراحی ،کاشت و جابه جایی درختان تنومند در محوطه 8 مرحله را در نظر گرفت.

مرحله اول : بررسی و سنجیدن سوابق تاریخی منطقه و باغ سازی هر کشور در هر دوره تاریخی تاثیرپذیر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است . این امر در جزییات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است . می توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اشتباهات  پیش گیری کرد . اشتباهاتی مانند کاشت افرای ژاپنی در محوطه هایی که سابقا باغ ایرانی بوده و احتیاج به باز زنده سازی دارد. شرکت سورن بام با مشاوره تلاش می کند بهترین نوع گیاه و متناسب با آب و هوای اقلیمی را در اختیار شما قرار دهد.

مرحله دوم : تجزیه و تحلیل محوطه بسیار مهم است ،زیرا در ابتدا برای انتخاب گیاهان و درختان مناسب با شرایط اقلیمی بسیار حائز اهمیت می باشد ،گیاهان و درختان هر منطقه با شرایط اقلیمی آن نقطه باید سازگاری داشته باشند.

مرحله سوم : انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیل ها .

مرحله چهارم : پرورش یکی از ایده ها و به وجود آوردن یک طرح کامل .

مرحله پنجم : ترکیب بندی همه ی عناصر و ایجاد وحدت در تمام اجزای مصنوع و نامصنوع در طراحی کاشت .

مرحله ششم : توسعه و گسترش بستر گیاهی و افزایش زیبایی آن .

مرحله هفتم : کاشت درختان و اجرای عناصر باغ .

مرحله هشتم : نگهداری منظر و رسیدگی به آن .

شرکت سورن بام آماده ارائه هر نوع خدمات در ضمینه کاشت درختان تنومند و کهن سال است .

شرکت سورن بام توسط تیم متخصص خود در زمینه جابه جایی درختان فعالیت دارد ،همچنین در زمینه معماری پایدار از جمله : محوطه سازی ، محوطه سازی باغ ، ویلا، حیاط، تراس سبز، طراحی و اجرای بام سبز ، دیوار سبز ، آبنما ، فلاور باکس و …شرکت سورن بام تولید کننده انواع فلاور باکس ها و پنل های دیوار سبز ، سنگ های رودخانه ای می باشد .

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید