طراحی و اجرای باربیکیو

طراحی و اجرای باربیکیو

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی و اجرای باربیکیو یکی از فعالیت های شرکت سورن بام می باشد . آشپزی هنری است که افراد زیادی به آن علاقه دارند و طرفدار آن هستند . افراد در این هنر همواره به دنبال کشف راه جدید برای پخت غذاهای لذیذ در کنار دوستان و خانواده خود می باشند که باربیکیو کردن یکی از روش های نوین و جدید در هنر آشپزی می باشد . در حالت کلی باربیکیو روش سالم از روش های پخت در فضای آزاد است که از  قرار دادن مواد غذایی ، مانند : گوشت و ماهی و مرغ بر روی حرارت یا آتش ایجاد می شود که در معماری فارسی طبخ گوشت در دمای کم و به صورت تدریجی است .

طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو چیست ؟

باربیکیو ها جزو وسایلی هستند که از آن ها برای پخت و پز استفاده می کنند . در این روش پخت و پز انواع گوشت و مرغ روی میله فلزی یا سیخ در مقابل حرارت غیر مستقیم شعله ها آتش قرار می گیرند تا پخته شوند که در این روش حرارت مورد نیاز برای پخته شدن گوشت توسط زغال ، گاز یا برق تامین می شود .استفاده از باربیکیو در بام سبز ایده ی خلاقانه ای می باشد .

طراحی و اجرای باربیکیو

فضاهای مناسب اجرای باربیکیو

باربیکیو در باغ

شومینه و یا باربیکیو معمولا یک باربیکیو آجری است که معمولا از جنس بتن ، سنگ یا فولاد ضد زنگ ساخته می شود . یکی از ویژگی های مشترک همه مدل ها ، سطح بالای مقاومت در برابر آب و هوا می باشد ، این بدان معناست که باربیکیوها می توانند در تمام طول سال در فضای باز بمانند و در صورت عدم استفاده برای طولانی مدت ، می توان گریل را با پوشش محافظ مناسب پوشاند . امروزه باربیکیو در محوطه سازی باغ یکی از المان های تکمیل کننده به حساب می آید .

طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو در تراس

از محبوب ترین مکان ها برای اجرای باربیکیو ، تراس سبز یا همان بالکن ها می باشد . از لذت بخش ترین کارها در آخر هفته ها پختن غذا یا کباب در تراس منزل مسکونی و سپری کردن اوقات فراغت در کنار دوستان و خانواده می باشد .

باربیکیو در حیاط

اجرای باربیکیو در حیاط از جمله سنتی ترین مکان ها برای داشتن یک باربیکیو می باشد . مجتمع ها یا ویلاهایی که دارای حیاط می باشند مناسب ترین مکان ها برای اجرای باربیکیو می باشند . محوطه سازی حیاط می تواند با باربیکیو تکمیل تر شود .

طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو در روف گاردن

از مدرن ترین فضاها برای اجرای باربیکیو روف گاردن ها می باشند . روف گاردن یا بام سبز مکانی در بالای یک ویلا یا مجتمع می باشد که می توان در آن با اجرای المان های مختلف محوطه سازی از جمله باربیکیو  ، آلاچیق و آبنما فضای مناسبی را برای داشتن اوقاتی خوش در کنار سایر افراد بوجود آورد .

طراحی و اجرای باربیکیو

انواع باربیکیو

باربیکیو آجری

باربیکیو آجری یکی از تجهیزاتی است که برای پخت و پز در فضای باز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باربیکیو‌ها با استفاده از آجر ساخته می‌شوند و براساس نوع سوخت به دو صورت سنتی و مدرن و براساس شکل و مدل به صورت مربعی، مستطیلی، دایره‌ای و مسطح طراحی می‌شوند. باربیکیو آجری برای کباب کردن انواع گوشت، سبزیجات و سایر پخت و پزها استفاده می‌شود. این باربیکیو‌ها معمولاً در باغ‌ها، روف گاردن‌ها، پشت بام‌ها و یا تراس‌های خانه‌ها، ویلا‌ها و آپارتمان‌ها نصب و پیاده‌سازی می‌شوند. باربیکیو آجری دارای ظاهر بسیار زیبا است ولی باید در ساخت آن به یک سری اصول و استانداردها پایبند بود.

باربیکیو آجری یک سازه دائمی است که در فضای باز مانند حیاط، باغ یا بالکن برای پخت و پز کباب و غذاهای دیگر با استفاده از ذغال یا هیزم ساخته می‌شود. این نوع باربیکیو مزایای متعددی نسبت به باربیکیوهای فلزی یا گازی دارد، از جمله:

  • ماندگاری: باربیکیو آجری به دلیل استفاده از آجر نسوز، عمر طولانی و ماندگاری بالایی دارد.
  • مقاومت در برابر حرارت: آجر نسوز در برابر حرارت بالا مقاوم است و می‌تواند به طور مداوم برای پخت و پز استفاده شود.
  • نگهداری آسان: باربیکیو آجری به دلیل سطوح صاف و صیقلی، به راحتی تمیز می‌شود.
  • تنوع در طرح: باربیکیو آجری را می‌توان در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف ساخت.
  • زیبایی: باربیکیو آجری می‌تواند به عنوان یک عنصر زیبا و دکوراتیو در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد.

باربیکیو آجری

اجزای اصلی باربیکیو آجری

  • فونداسیون: فونداسیون باربیکیو باید از بتن مسلح ساخته شود تا بتواند وزن سازه را تحمل کند.
  • دیواره‌ها: دیواره‌های باربیکیو از آجر نسوز ساخته می‌شوند.
  • دودکش: دودکش برای هدایت دود و بوی غذا به بیرون از فضای باربیکیو استفاده می‌شود.
  • سینی پخت و پز: سینی پخت و پز برای قرار دادن ذغال یا هیزم و پخت و پز غذا استفاده می‌شود.

نکاتی برای ساخت باربیکیو آجری

  • از آجر نسوز با کیفیت بالا برای ساخت باربیکیو استفاده کنید.
  • برای ایجاد دودکش از لوله‌های فلزی یا آجری استفاده کنید.
  • از سینی پخت و پز چدنی یا فولادی استفاده کنید.
  • برای زیبایی بیشتر، می‌توانید از سنگ‌های تزئینی در نمای باربیکیو استفاده کنید.
  • قبل از ساخت باربیکیو، از یک متخصص کمک بگیرید تا طرح و ابعاد مناسب را برای شما تعیین کند.

روف گاردن

 باربیکیو زغالی

در این باربیکیو نیاز است از ذغال استفاده شود . به دلیل طمع زغالی و دودی دلچسب غذا طرفداران بیشتری دارد .  ولی این باربیکیو نیاز به نظافت و تمیزکاری بیشتری نسبت به  باربیکیو های دیگر دارد چون پس از ذغال خاکستر تولید می شود و به دلیل ارزان بودن ، این باربیکیو طرفدار بیشتری به خود اختصاص داده است . استفاده از باربیکیو ذغالی در آلاچیق بسیار رایج می باشد .

طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو گازی

در این باربیکیو ، سوخت مصرفی گاز شهری می باشد و این نوع باربیکیو از جنس های مختلفی  مانند : چدنی ، آجری و استیل و …. ساخته می شود . یکی از مزیت هایی که باربیکیو گازی در بر دارد این است که لازم نیست وقت زیادی را برای تمیز کردن آن اختصاص داد .

طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو برقی

این باربیکیو ها مانند باربیکیو گازی عمل می کنند با این تفاوت که باید کنار خود پریز برق همراه داشته باشند و از لحاظ نظافت و تمیزی به نسبت راحت تر از باربیکیو گازی می باشند .

کباب پز

 باربیکیو گابیونی

 این باربیکیو نوعی باربیکیو سنگی است . گابیون ها  مش های فولادی متصل در هم هستند که داخل آن ها با قلوه سنگ های مختلف با هر ابعاد و اندازه ای پر می شود . از این طرح گابیون سنگی می توان به عنوان باربیکیو باغی در محوطه ویلا یا باغ استفاده کرد و حس نزدیکی بیشتری را با طبیعت بوجود آورد.

باربیکیو باغی وسیله‌ای برای کباب کردن انواع مواد غذایی بر روی میله‌های داغ در فضای باز مانند باغ، ویلا، بالکن، فضای باز رستوران و … است. باربیکیوها از نظر نوع سوخت، اندازه، شکل ظاهری و قابلیت‌های ویژه، با یکدیگر متفاوت هستند. باربیکیوهای باغی معمولاً از جنس فلز، سنگ یا آجر ساخته می‌شوند و در اندازه‌های مختلف وجود دارند. باربیکیوهای فلزی سبک‌تر و قابل جابجایی هستند، در حالی که باربیکیوهای سنگی و آجری سنگین‌تر و بادوام‌تر هستند.

باربیکیو باغی معمولاً دارای یک فضای مخصوص برای قرار دادن زغال یا گاز هستند. همچنین دارای یک توری فلزی برای قرار دادن مواد غذایی هستند. برخی از باربیکیو باغی دارای قفسه‌های جانبی برای قرار دادن وسایل و مواد غذایی نیز هستند.

باربیکیو باغی وسیله‌ای عالی برای لذت بردن از طعم غذا در فضای باز هستند. این وسیله می‌تواند برای برگزاری دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی بسیار مناسب باشد.

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از باربیکیو باغی اشاره می‌کنیم:

  •  طعم لذیذ غذا: غذاهای کباب شده در باربیکیو طعمی متفاوت و لذیذ دارند.
  •  سرگرمی و تفریح: پخت غذا در باربیکیو می‌تواند یک فعالیت سرگرم‌کننده و تفریحی باشد.
  •  جمع‌آوری دوستان و خانواده: باربیکیو می‌تواند بهانه‌ای برای جمع‌آوری دوستان و خانواده باشد.

اگر صاحب یک باغ یا ویلا هستید، خرید یک باربیکیو باغی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری عالی باشد.

گابیون

باربیکیو دیواری

از انواع باربیکیو می باشد که مناسب برای محیط کوچک می باشد زیرا در داخل دیوار جا نمایی می شود و فضایی از محیط را اشغال نمی کند و برای تراس ها از جمله بهترین گزینه ها می باشد .

مزایای طراحی و اجرای باربیکیو

  •  اجرای باربیکیو باعث طبخ غذا های جدید و متنوع می شود .
  •  طراحی و اجرای باربیکیو در محوطه ویلا یا باغ علاوه بر تکمیل کردن المان های محوطه سازی به ارزش ملک و بنای شما کمک بزرگی می کند .
  •  پخت و پز متنوع و جدید باعث ایجاد روحیه روح بخش و لذت بخش برای گذراندن اوقات خوب در کنار دوستان و اعضای خانواده می شود .

طراحی و اجرای باربیکیو

انواع متریال ساخت باربیکیو

باربیکیو ها با متریال های متفاوتی ساخته می شوند . اگر تمایل دارید که فضای مورد نظرتان بیشتر با طبیعت در ارتباط باشد می توانید از متریال های گوناگونی که هارمونی بیشتری با طبیعت دارند استفاده کنید . این متریال ها می توانند چوب یا سنگ باشد . در اجرای باربیکیو ها متریال چوب و سنگ بسیار مورد توجه علاقمندان به باربیکیو را به خود جلب کرده است .

طرح های متفاوت اجرای باربیکیو

طراحی باربیکیو سنتی

برای داشتن یک باربیکیو با طراحی سنتی بهتر است از متریال سنگ ، چوب و آجر استفاده شود . برای استفاده از سنگ می توان از سنگ های طبیعی و مصنوعی کمک گرفت . سنگ های مصنوعی از جنس پلیمری می باشند و به نسبت سنگ های طبیعی در برابر شوک دمایی ، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند . سنگ های طبیعی به علت وزن و قیمت بالاتر برای اجرای باربیکیو سنتی دارای درجه سختی اجرای بالاتری هستند .

طراحی باربیکیو مدرن

طراحی مدرن باربیکیو طرفداران زیادی دارد . می توان در این سبک طراحی از چوب و استیل استفاده نمود . با استفاده از متریال چوب می توان یک پوشش چوب به عنوان درب برای باربیکیو اجرا کرد تا در مواقعی که از باربیکیو استفاده نمی شود از درب آن برای حفظ و نگهداری از تجهیزات باربیکیو استفاده نمود .

طراحی و اجرای باربیکیو

طراحی باربیکیو مینیمال

در اجرای این سبک که به معنای ساده گرایی می باشد از کمترین اجزا برای طراحی آن استفاده می شود . اجرای این سبک با استفاده از متریال سیمان ، بتن ، فلز و استیل صورت می پذیرد و عده ی بسیار زیادی طرفدار این سبک برای اجرای باربیکوی خود هستند .

طراحی و اجرای باربیکیو

انتخاب جنس بدنه ی باربیکیو

بهترین انتخاب برای طراحی و اجرای بدنه ی باربیکیو ورق گالوانیزه و استیل می باشد . از طرفی از جمله نامناسب ترین متریال ها برای اجرای بدنه ی باربیکیو جنس آلمینیوم می باشد  زیرا در مقابل حرارت مقاومت پایینی دارد و بسیار آسیب پذیر است . متریال دیگری که از ترکیب شیشه و سرامیک بوجود می آید پرسلان است که می توان از آن در بدنه ی باربیکیو استفاده کرد اما باید به نسبت دیگر متریال ها از آن مراقبت بیشتری نمود .

قیمت طراحی و اجرای باربیکیو

از آنجایی که می توان باربیکیو را با متریال های گوناگونی طراحی و اجرا کرد بنابراین باید این نکته را ذکر کرد که قیمت تمام شده ی باربیکیوی انتخابی شما در مرحله ی اول به متریال که برای اجرای آن انتخاب کردید بستگی دارد . مرحله ی بعد بررسی طرح مورد نظرتان می باشد . اگر طرح انتخابی شما ساده و مینیمال باشد و اجرای آن پیچیدگی خاصی نداشته باشد قیمت آن پایین تر است .

طراحی و اجرای باربیکیو

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام با داشتن سابقه و تجربه های متعدد در زمینه ی طراحی و اجرای انواع باربیکیو آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما می باشد . برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم اجرایی سورن بام میتوانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول طراحی و اجرای باربیکیو

باربیکیو چند سبک دارد؟
  • سنتی
  • مدرن
  • مینیمال
  • ذغالی
  • گازی
  • برقی
  • گبیونی
  • دیواری
  1. باغ
  2. تراس
  3. حیاط
  4. روف گاردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید