اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

آنچه در این مقاله میخوانیم

پروژه ی شهرک های ویلایی به دلیل بزرگ و طولانی بودنشان از مرحله ابتدایی ایده پردازی محوطه سازی باید به شکل مهندسی و تخصصی پیش برود .طراحی و ساخت شهرک های ویلایی می تواند برای شرکت های فعال در این زمینه بسیار سود آور باشد . در هنگام طراحی ارائه ایده ها در این زمینه باید به شکلی خاص و خلاقانه باشد  و به بهترین شکل به مرحله اجرا برسد تا فروش این ویلاها به بهترین و سریع ترین شکل صورت بپذیرد .

استانداردهای طراحی محوطه سازی شهرک ویلایی

طبق قوانین در مجاورت یک ویلای خصوصی ، نباید ساختمان یا عمارت دیگری وجود داشته باشد و محوطه سازی حیاط ویلا بین ساختمان ها باعث بوجود آمدن فاصله می شود . در یک شهرک ویلایی نیز باید از این قانون تبعیت کرد . در یک شهرک ویلایی ساختار ویلاها به صورت کاملا جدا از یکدیگر می باشد اما بین ویلاها محوطه های مشترکی وجود دارد و این امر مستلزم رعایت قوانینی از طرف همه ی ساکنین شهرک می باشد . به بیان دیگر اگرچه ساختمان اصلی ویلاها از یکدیگر جدا هستند اما افرادی که در این گونه شهرک ها ساکن می باشند باید قوانین مربوط به شهرک را رعایت نموده و به آن احترام بگذارند .

طراحی محوطه شهرک ویلایی

اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

یکی از ارکان اصلی در ساخت شهرک های ویلایی ، محوطه سازی آن می باشد . در ابتدا با اندازه گیری های دقیق تعداد ویلاهایی که امکان ساخت در آن مساحت را دارند مشخص می شود و در ادامه مساحت باغچه و حیاط مجزایی که برای هر ویلا اختصاص داده می شود توسط کارشناسان محوطه سازی ویلا مورد محاسبه قرار می گیرد . در شهرک های ویلایی هر ویلا باید به میزان کافی فضای مشترک و مشاعات داشته باشد و هر ویلا فضایی را به عنوان حیاط یا باغچه اختصاص داشته باشد تا بتواند از محوطه بیرونی نیز بهره ببرد .

تعیین سبک معماری در طراحی محوطه سازی شهرک ویلایی

برای انتخاب سبک طراحی شهرک ویلایی لازم است که ابتدا طراح یا تیم طراحان مخاطب و جامعه ی هدف مورد نظر را بشناسند . در هنگام درخواست طرح برای شهرک ویلایی خود ، ابتدا طراح را از نوع سلیقه ی جامعه ی مخاطب ، هدف و شکل نهایی مورد نظرتان و رویایی که در ذهن دارید آگاه کنید تا طراح با اطلاعات و آگاهی کامل اقدام به ایده پردازی برای پروژه شما کند . محوطه سازی ویلا می تواند لوکس و یا بصورت محوطه سازی ویلا کلاسیک باشد .

طراحی متمایز یا مشترک محوطه سازی شهرک ویلایی

به طور کلی ساختارهای مشابه در شهرک های ویلایی سبب زیبایی بصری بیشتری نسبت به ساختارهای متمایز هستند .اما در شهرک هایی که مالکان متفاوت و مشخص دارند عموما شاهد ساختار ها و اعمال سلیقه های متفاوت برای هر یک از عمارت ها می باشیم . اما در شهرک های ویلایی که یک مالک واحد دارد می توان یک پارچگی و نظم بیشتری در ساخت مشاهده نمود .

bedone link 1 4 1

تاسیسات در طراحی شهرک ویلایی

در هنگام ساخت محوطه شهرک های ویلایی از تاسیسات متمرکز و مشترکی استفاده می شود تا در صورت بروز مشکل بطور کلی تاسیسات مورد بازبینی قرار گرفته شود و مشکل در تاسیسات متمرکز بر طرف می شود .

هزینه اجرای شهرک ویلایی چقدر است ؟

پس از ارائه طرح و تایید توسط کارفرما نوبت به برآورد هزینه ها می رسد . بطور کلی در بحث تعیین مقدار هزینه ها میزان مساحت زمین ، تعداد ویلا ها ، سبک انتخابی ، نوع شهرک سازی مورد نظر و محوطه سازی آن مورد بررسی قرار می گیرد تا یک برآورد هزینه نسبی در خصوص هزینه اجرای آن به کارفرمای گرامی ارائه شود .

هزینه اجرای محوطه سازی

اجرای مراحل طبق جدول برنامه زمانی

مدیر پروژه باید قبل از شروع عملیات شهرک سازی اقدام به ایجاد یک جدول زمانی کند . این کار علاوه بر نظم بخشیدن به کار ها باعث می شود تمام مراحل ساخت و ساز با یک سرعت پیش برود و در انتها در یک زمان مشخص  تمام مراحل اجرای شهرک ویلایی به اتمام برسد .

محوطه سازی شهرک ویلایی

خاک در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

در محوطه سازی انتخاب خاک مناسب می تواند یکی از اساسی ترین عناصر اجرای فضای سبز باشد چرا که به سهولت رشد گیاه و نگهداری آن کمک می کند به طور کلی خاک خوب واحد واسط از دانه های ریز و دشت تشکیل شده است . ضمنا انتخاب خاک سبک و غنی از نکات مهم محسوب می شود .

مصالح ساختمانی اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

با توجه به رشد سریع نو آوری مصالح در جامعه و شناخت و انتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی علاوه بر مصالحی که به صورت عمومی استفاده می شود می توان از مصالح تخصصی مرتبط به فضای سبز استفاده کرد که انجام این امر کمک بزرگی به ارتقای کیفیت کار در محوطه سازی می کند . البته انتخاب این مصالح محوطه سازی نیاز به تجربه و تخصص دارد .

المان ها در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

المان های متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند . برخی از المان ها عبارتند از آلاچیق ، آتشدان ، آبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و…

  • آلاچیق در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

آلاچیق کلمه ای است که در زبان فارسی به هر نوع سرپناهی که در فضای باز استفاده می شود ، گفته می شود . آلاچیق فضایی است نیمه باز که عموما عملکردی استراحتی ، تفریحی در فضای باز دارد انواع مختلفی از آلاچیق ، بسته به کاربرد آن نام ها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد . استفاده از آلاچیق در فضای باز علاوه بر ایجاد زیبایی در محیط ، فضای نشیمن مناسب و راحتی را در اختیار افراد قرار می دهد .

آلاچیق در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

  • آبنما در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

یکی از المان های مورد توجه و استقبال در محوطه سازی ساخت آبنما بوده است  در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب ، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی ،ایزولاسیون و سهولت نگهداری ، از اهمیت بالایی برخوردار است .

آبنما در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

  • استخر در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی

با توجه به اینکه شنا یکی از مفرح ترین ورزش های مورد توجه بوده است، به همین دلیل ساخت استخر در حیاط منازل و روف گاردن مورد توجه محوطه سازان قرار دارد . ساخت استخر به دلیل چالش هایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری از تخصصی ترین عناصر در محوطه سازی است .

استخر در محوطه سازی

جدول برآورد هزینه محوطه سازی

طبق برآورد هزینه محوطه سازی می توانید تخمینی از مخارج مربوط به ایجاد محوطه و حیاط برای ویلا یا ساختمان داشته باشید.

طراحیهزینه طراحی محوطه سازی
طراحی برای کمتر از ۵۰ متر مربعهر متر مربع 100 هزار تومان
۵۰ تا ۱۵۰ متر مربعهر متر مربع 90 هزار تومان
۱۵۰ تا ۵۰۰ متر مربعهر متر مربع 80 هزار تومان
۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربعهر متر مربع 70 هزار تومان

کف سازیهزینه خرید و اجرا
کف سازی با سنگ لاشههزینه خرید (هر متر مربع ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان ) هزینه اجرا (هر متر مربع ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان )
کف سازی با واش بتن هزینه خرید (هر متر مربع ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان ) هزینه اجرا (هر متر مربع ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان )
کف سازی قلوه سنگهزینه خرید(کیسه ای 225 هزار تومان)

موردهزینه محوطه سازی
کاشت چمنهر متر مربع 1 میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان
ساخت آلاچیق یا پرگولا40 تا 300 میلیون تومان
ساخت آبنما10تا 100 میلیون تومان
اجرای چمن مصنوعیهر متر مربع 300 تا 500 هزار تومان
کاشت گیاهان زینتیبسته به نوع گیاه متقاوت می باشد
طراحی دیوار سبزاز متری 6 میلیون

نوع سیستم آبیاریقیمت (تومان)
آبیاری قطره ایمتری 5,000 تا 30,000
آبیاری هوشمندمتری 30,000 تا 70,000
آبیاری بارانیمتری 20,000 تا 40,000
آبیاری تحت فشارمتری از 10,000 به بالا

نتیجه گیری

اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی یکی از تاثیر گذار ترین و بهترین فعالیت های داخل یک شهرک ویلایی است که افراد برای زیبا سازی و افزایش جذابیت شهرک ویلایی می توانند انجام دهند. در اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی می توان از المان های بسیار زیادی ماننده استخر، آبنما، آلاچیق و… استفاده کرد و فضایی جذاب و همگام با طبیعت در شهرک ویلایی تعبیه کرد. در طراحی و اجرای محوطه سازی شهرک ویلایی حتما از مصالح و متریال مناسب و درجه یک باید استفاده کرد و علاوه بر اهمیت استفاده از متریال مناسب، همکاری با مهندسین و طراحان با تجربه نکته بعدی است که حتما باید رعایت کرد.

شرکت سورن بام

مجموعه سورن بام از سال 1389 فعالیت خود را در جهت زیباسازی و اتصال طبیعت با فضای شهری آغاز کرده و به یکی از معتبر ترین شرکت های حوزه طراحی و اجرای محوطه سازی و فضای سبز تبدیل شده است. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین متریال و کمترین هزینه همواره بهترین تجربه را برای افراد ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان و متخصصین سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

علاوه بر آن می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید