طراحی بام سبز مدرن

طراحی بام سبز مدرن

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز

برای تعریف طراحی بام سبز مدرن یا روف گاردن، می توان گفت بامی است که تمام یا بخشی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشیده شده باشد که بر روی آن گیاهان رشد و نمو می کنند و تمام یا بخشی از بام را گیاهان و خاک پوشش می دهد ، گیاهان بام سبز  باید با محیط و دما سازگاری داشته باشند . سیستم بام سبز  از  عایق ضد آب با کیفیت بالا ، سیستم ضد ریشه ، سیستم زهکشی و فیلتراسیون که برای تصفیه کردن آب بکار می رود. تشکیل شده است.

تاریخچه بام سبز

ویژگی های برتر بام سبز

ايده باغچه های بامی در حقیقت از 600 سال قبل از میلاد مسیح و در زمان بابلیان (باغ هاي معلق بابل) شكل گرفته است .

در قرن حاضر نخستین معمار كه این ایده تقریباً فراموش شده را از نو زنده كرد « لوكوربوزيه » ، بود.فرقی نمی كند  كه ساختمان كوتاه یا بلند، مسكونی يا اداری و دارای سقفی تخت يا منحنی يا شیبدار باشد،هر ساختمانی می تواند دارای بامی سبز باشد. بام ھای سبز مدرن که از سیستم لایه ھای پیش ساخته تشکیل می شوند، نسبتا پدیده ای نو می باشند. این نوع بام ھا در دھه 1960 در آلمان توسعه و به بسیاری از کشورھای اروپا گسترش یافتند.

گرچه این بامھا در شمال اروپا مانند کشورھای اسکاندیناوی، ھلند و اسکاتلند کاملا رواج داشت اما شکل مدرن و شھری آن در آلمان و آمریکا متولد شد.

 

کاشت گیاهان روف گاردن

 

انواع بام سبز

انواع بام سبز

1. سیستم گسترده بام سبز

 این سیستم با نام مقطع کم ارتفاع و ضخامت کم شناخته می شود. این نوع بام دارای گیاهان و محیط کاشت کم عمق می باشند. وقتی از این نوع بام صحبت می شود که بیشتر جنبه وزن بار مورد توجه می باشد، فقط کارکنان نگهداری و تعمیر به این نوع بام دسترسی دارند. این نوع بام مثل چمنهای نروژی، بر روی بامهای مسطح و شیبدار احداث می‌شود. عمق این گیاهان معمولا به 40 تا 100 میلیمتر می رسد.

2.سیستم ترکیبی بام سبز

این نوع بام ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای مزایا دو بام ذکر شده است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری می باشد. در اجرای بام سبز متخصصین به این نکته دقت میکنند که اگر نیاز به ظرفیت بار زیادی باشد از این نوع سیستم استفاده نمایند.

3. سیستم متمرکز بام سبز

در این سیستم متمرکز از واژه بام سبز استفاده می شود ولی با این تفاوت که می توانیم از گیاهان با ریشه عمیق استفاده کنیم و شامل انواع گیاهانی است که می توان در پارک هم استفاده کرد. برخی از بام‌های سبز دارای آبنما و درختان بزرگی می‌باشند که این موضوع خود نیاز به تقویت اضولی سازه دارد. در طراحی بام سبز این مسئله مشخص میشود که از چه نوع گیاهانی استفاده میشود.

4. سیستم مدولار

در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بخشی از بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد.در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست. 

گیاهان مناسب روف گاردن

طراحی بام سبز

با گسترش زندگی شهری و آپارتمان نشینی مردم دیگر مثل گذشته دسترسی به فضای سبز را ندارند و برای اینکه بتوانند دوباره به حس آرامش و زیبایی طبیعت دست یابند اقدام به اجرای بام سبز میکنند. حتی افرادی که تمایلی به طراحی باز سبز در پشت بام و تراس خانه خود نداشته اند اکنون با دیدن زیبایی و فواید بام سبز نظر خود را عوض کرده اند.

در طراحی روف گاردن ابتدا محیط بسیار اهمیت دارد، روف گاردن یا بام سبز به منظورهای مختلف طراحی و اجرا می شوند که بستگی به کاربری ساختمان و نظر کارفرما دارد .سپس روف گاردن طراحی شده و پس از تایید کارفرما مرحله اجراء شروع می شود

طراحی بام سبز مدرن

طراحی بام سبز مدرن

نقش بامها و دیوارهای سبز در رسیدن به طراحی پایدار بامهای سبز پایدار و سالم و ایجاد کننده منظر بام هستند . یکی از عناصر طراحی پایدار در طراحی اکولوژی امروز می‌باشند.
دیوارهای سبز (باغهای عمودی) نیز یکی از سیستم پوششی جاندار با فوایدی نظیر بامهای سبز می‌باشند. در آن گونه‌های گیاهی مختلف روی سطح نمای ساختمان رشد می‌کنند.
این دیوارها از پخش شدن گرد و خاک در هوا جلو گیری می‌نمایند و از ساختمان در برابر اشعه‌های فرا بنفش باران و فشار باد محافظت می‌کنند.
بنا بر این با بهره‌گیری از راهکارهایی چون بامها و دیوارهای سبز می‌توان با طراحی در کنار طبیعت به جای مقابله با آن به پایداری هر چه بیشتر معماری و شهر سازی معاصر و رشد و توسعه با اطمینان در حفاظت از محیط زیست آسیب نمی رساند. بلکه با گونه مثبتی در اکوسیستم مشارکت می‌نماید  و حتی ممکن است با درمان اثرات ناشی از منظرهای آسیب رسان کمک نماید.
احداث بامها و دیوارهای سبز اکنون در برنامه ریزی شهری بیشتر کشورهای جهان به صورت یک دستورالعمل اجرایی در ساختمان سازی درآمده است.

نکات دکوراسیون و طراحی بام سبز مدرن

  1. در طراحی بام سبز استفاده از دیوارها در مکان مناسب و نصب فلاورباکس بر روی دیوارها، می‌تواند پشت‌بام سبز جذابی را برای شما به وجود آورد.
  2. در طراحی بام‌سبز، با استفاده از رنگ‌بندی مناسب، می توان فضا را بزرگ‌تر نشان داد . استفاده از رنگ روشن و توجه به هارمونی کلی رنگ، به بزرگترشدن بام سبز کمک می‌کند.
  3. استفاده از قانون انعکاس با به‌کارگیری از وسایلی که امکان منعکس‌کردن نور را دارند، بام سبز شما را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد.
  4. یکی از مهم‌ترین نکته ها در طراحی بام سبز مدرن، نورپردازی و زاویه نور مناسب است. نورپردازی اصولا محیط را شیک و دلباز می‌کند.
  5. به طور کلی بهتر است در هر فضایی اشیایی مناسب با ابعاد آن فضا انتخاب کرد. بطور مثال اگر روف‌گاردن شما کوچک است، بهتر است از اشیایی که جای می می گیرند استفاده کنید.
  6. اگر با محدودیت فضا روبرو هستید ؛ بهتر است از درختچه یا گیاهانی استفاده کنید که در طول سال‌ها رشد کمی دارند.

 

طراحی بام سبز مدرن

سخن پایانی

شرکت سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرده و جزو برترین و معتبرترین شرکت های محوطه سازی در سطح ایران است. در شرکت سورن بام مهندسین و کارشناسان مجرب و با تجربه وجود دارند که آماده پاسخگویی به شما به صورت 100% رایگان هستند. اگر تصمیم دارید از ساخت دیوار سبز مصنوعی بی نقص بهره ببرید میتوانید تنها با شماره  02144247178 تماس بگیرید و با مهندسین سورن بام ارتباط برقرار کنید.همچنین می توانید مجموعه سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول

انواع بام سبز کدام اند؟

1. سیستم گسترده بام سبز

2.سیستم ترکیبی بام سبز

3. سیستم متمرکز بام سبز

4. سیستم مدولار

برای تعریف بام سبز یا روف گاردن، می توان گفت بامی است که تمام یا بخشی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشیده شده باشد که بر روی آن گیاهان رشد و نمو می کنند

در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بخشی از بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد.در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست. 

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید