دیوار سبز تراس چیست؟ آنچه باید درباره دیوار سبز در تراس سبز بدانید

دیوار سبز تراس

آنچه در این مقاله میخوانیم

دیوار سبز تراس

آیا می‌دانید دیوار سبز بالکن چیست؟ افزایش زندگی شهرنشینی باعث کاهش فضای سبز شده است. طراحی تراس سبز و استفاده از دیوار سبز در بالکن یکی از روش‌های جذاب، برای جبران این کمبود است.

دیوار سبز یا گرین وال (green wall) نوعی سازه است که شرایط را برای کاشت گیاهان در سطح عمودی فراهم می‌کند. گیاهان کاشته شده در این سازه عمودی، قابلیت رشد دارند و در فضاهایی مثل بالکن، تراس سبز، پاسیو، دیوارهای داخلی و روف گاردن قابل‌نصب هستند. دیوار سبز در زندگی مدرن امروزی که از هر گونه فضای سبز به‌دور است، کاربرد بسیار زیادی دارد. با این مقاله همراه ما باشید تا با دیوار سبز یا گرین وال بیشتر آشنا شویم.

دیوار سبز بالکن

دیوار سبز بالکن چیست؟

دیوار سبز بالکن در واقع نوعی سازه دیوار سبز است که روی دیوار بالکن نصب می‎شود. بستر مناسب برای کاشت گیاهان، روی این سازه عمودی قرار می‌گیرد و گیاهانی که در این بسترها کاشته می‌شوند، قابلیت رشد دارند. بدیهی است برای رشد مناسب و حفظ زیبایی به نگهداری نیاز دارند که باید از آنها نگهداری کرد تا به رشد خود ادامه دهند و جلوه زیبای دیوار سبز را حفظ کنند. این سازه‌های سبز عمودی که روی دیوار بالکن نصب می‌شوند، درواقع همان دیوار سبز بالکن هستند. شما هم برای طراحی و زیباتر کردن بالکن خود می‌توانید از ایده دیوار سبز کمک بگیرید.

دیوار سبز برای تراس سبک زندگی شما را تغییر خواهد داد. با کمک این ایده، دیگر برای تنفس هوای آزاد، نیازی نیست از منزل خارج شوید؛ کافی است سری به بالکن منزلتان بزنید. در همه آپارتمان‌ها، معمولاً یک بالکن کوچک یا بزرگ وجود دارد. با تکنیک اجرای دیوار سبز در تراس می‌توانید تغییرات بزرگی در بالکن خود ایجاد کنید.

یادتان باشد که هنگام طراحی دیوار سبز تراس، به شرایط آب‌وهوایی منطقه دقت کنید. دیوار سبز باید متناسب با شرایط اقلیمی منطقه انتخاب شود، در غیر این صورت شاهدِ رشد گیاهان آن نخواهید بود. در حالت کلی دیوارهای سبز از بخش‌های مختلفی مثل پوشش گیاهی، محیط رشد، آبیاری و زهکشی تشکیل شده است.

دیوار سبز برای تراس

مزایا و تأثیر گرین وال بالکن

از مزایای دیوار سبز بالکن می‌توان به کاهش دمای محیط اشاره کرد. با نصب این گیاهان در بالکن، دمای بالکن کاهش می‌یابد. این ویژگی در فصل گرم تابستان، اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین گرین وال تراس، هوای آن محیط را به‌خوبی تصفیه می‌کند که باعث بهبود عملکرد تنفس می‌شود.

دیوارهای سبز نوعی عایق صوتی نیز به شمار می‌آیند و در شهرهای بزرگ عملکرد بسیار خوبی دارند. با نصب دیوار سبز در بالکن، می‌توانید به ارزش بنای خود بیفزایید. علاوه بر این با کمک دیوار سبز، رطوبت داخلی ساختمان نیز متعادل‌تر خواهد ماند.

از دیگر مزایای دیوار سبز تراس، می‌توان به کاهش استرس اشاره کرد. مطالعات نشان می‌دهند که مشاهده‌کردن گیاهان به مدت ۳ تا ۵ دقیقه، باعث بهبود عملکرد فشارخون، تنش عضلانی، فعالیت مغزی، فعالیت قلبی و … می‌شود.

گیاهان پیشنهادی برای دیوار سبز در بالکن

همان‌طور که می‌دانید گیاهان باید بر اساس شرایط آب‌وهوایی انتخاب شوند. مثلاً در مناطق گرم و خشک می‌توان از انواع ساکولنت‌ها استفاده کرد. این گیاهان تحملِ گرمای زیاد و کم‌آبی را دارند. برای تصفیه هوا و رفع سموم محیط اطراف، گیاهانی مانند اسپاتی فیلوم، برگ‌انجیری، فیلودندرون اسکاندس، گل گندمی و پتوس را انتخاب کنید.

گیاهان مناسب تراس سبز

انواع دیوار سبز تراس چیست؟

دیوار سبز سازه‌ای عمودی است که با کمک آن می‌توان به‌راحتی روی سطح عمودی، گیاهان را کاشت. انواع دیوارهای سبز را می‌توان از لحاظ سازه‌ای به سه دسته کابلی، فلاورباکس و نمدی تقسیم کرد. هرکدام از این سازه‌ها را می‌توان با بستر خاک، نیمه هیدروپونیک و تمام هیدروپونیک طراحی و اجرا کرد. روش آبیاری و کوددهی این سازه‌ها هم به سه روش دستی، نیمه اتوماتیک و هوشمند انجام می‌شود.

در دیوارهای نمدی از نمد به‌عنوان بستر استفاده می‎شود. نمدها به‌صورت جیب‌هایی طراحی می‌شوند که هم می‌توانند جدا از هم باشند و هم متصل. در این روش، نمدها به‌صورت دو لایه‌ای هستند و گیاه در بین لایه‌های نمدی قرار می‌گیرند. جنس این لایه‌ها از الیاف پلیمری بازیافتی خواهد بود.

در دیوارهای سبز کابلی، گیاهان در فلاورباکس‌ها کشت می‌شوند. گیاهان مناسب برای دیوار سبز کابلی، از انواع گیاهان رونده هستند که روی کابل‌ها هدایت می‌شوند و به‌مرورزمان، سطح کابل‌ها را می‌پوشانند. فضای رشد گیاهان بر روی دیوار، به دو صورت خطی و شبکه‌ای با کمک کابل با جنس فولاد ضدزنگ، فلزی یا نایلونی به هم وصل می‎شوند. دیوار سبز کابلی به علت جای‌گیری فضای کمتر در تراس، محبوبیت بیشتری دارد. همچنین میزان رشد گیاهان در دیوار کابلی بسیار زیاد است.

در دیوار سبز هیدروپونیک، از خاک به‌عنوان بستر گیاهان، استفاده نمی‌شود. املاح معدنی در سیستم هیدروپونیک از طریق محلول‌ها به آب ریخته می‌شوند و ریشه گیاهان از این طریق رشد می‌کنند.

دیوار سبز هوشمند نیز، امکان مدیریت از راه دور را دارد. همچنین در این نوع دیوار سبز، سنسورهای مختلف مانند دماسنج و رطوبت‌سنج نیز وجود دارد و مرحله آبیاری به‌صورت از قبل برنامه‌ریزی‌شده، انجام می‌شود.

بازرسی گیاهان بعد از اجرای دیوار سبز در بالکن

بعدازاین که مراحل اجرای دیوار سبز به پایان رسید، اولین بازرسی از گیاهان، تقریباً ۱۵ روز بعد انجام خواهد شد. دوره‌های چک گیاهان دیوار سبز به نوع نیاز گیاه و فصل بستگی دارد؛ اما در مجموع، دوره‌های چک ۱۵روزه هستند. در این بازرسی مواردی مانند کاشت، رشد گیاه، سیستم آبیاری و بررسی زهکشی انجام می‌شود.

اجرای دیوار سبز در تراس

 

نکات مهم درباره دیوار سبز در طراحی بالکن سبز

اگر از دیوار سبز در طراحی بالکن سبز استفاده کرده‌اید، باید به نکاتی توجه داشته باشید. در ادامه به تشریح این نکات می‌پردازیم.

یکی از نکات مهمی که در هنگام پیاده‌سازی دیوار سبز در بالکن باید به آن دقت کنید، تغییر فصل است. مراقبت از گیاهان در فصل تابستان و زمستان متفاوت است. در فصل زمستان خیلی از گیاهان، حساس‌تر می‌شوند و اگر مراقبت به‌درستی انجام نگیرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد خواهد شد.

از دیگر نکات مهم، دقت به مرحله آبیاری گیاهانی است که روی دیوار سبز قرار گرفته‌اند. مرحله آبیاری باید به‌صورت مداوم از لحاظ املاح، بررسی شود. زمان آبیاری نیز موضوع بسیار مهمی است. باید به‌صورت منظم مرحله آبیاری را انجام دهید.

حتماً می‌دانید که همه گیاهان، در معرض خطر آفات قرار دارند. امکان حمله این آفات به دیوار سبز نیز وجود دارد. برای مقابله با این آفات، باید از مقدار بسیاری کمی مواد شیمیایی استفاده کنید. فقط دقت داشته باشید که نمی‎توانید این کار را خودسرانه انجام دهید و باید از افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید.

تعیین عمر دیوار سبز کار ساده‌ای نیست؛ اما اگر سازه دیوار سبز با رعایت استانداردها اجرا شود و اصول نگهداری گیاهان نیز رعایت شود؛ این سازه‌ها می‌توانند تا مدت‌های طولانی، یا حتی ۲۵ سال عمر کنند.

قیمت دیوار سبز تراس

قیمت دیوار سبز تراس

مبنای قیمت دیوار سبز تراس بر اساس نوع دیوار سبز طبیعی و مصنوعی طبقه‌بندی می‌شود. عواملی همچون کیفیت پنل دیوار سبز، نوع دیوار سبز، گیاهان دیوار سبز، نوع خاک، گلدان و فلاورباکس، سیستم آبیاری، متراژ و غیره دخیل هستند

در این مقاله به جواب سؤال «دیوار سبز بالکن چیست» رسیدیم و نکات و مزایای مربوط به دیوار سبز را بررسی کردیم. ممنون که با این مقاله همراه ما بودید. نظر شما راجع به دیوار سبز یا گرین وال تراس سبز چیست؟

شرکت سورن بام

مجموعه خدماتی سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 با هدف گسترش و ایجاد فضای سبز در محیط شهری تاسیس شد. این شرکت تشکیل شده از مهندسین و طراحان با تجربه و حرفه ای که امروزه به یکی از برترین و معتبر ترین شرکت های محوطه سازی تبدیل شده است. شرکت سورن بام در پروژه های اجرایی خود از بهترین متریال با ارزان ترین قیمت استفاده می کند و همواره می کوشد تا بهترین تجربه را از فضای خود داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

4 نظر در “دیوار سبز تراس چیست؟ آنچه باید درباره دیوار سبز در تراس سبز بدانید

  1. محمد کاشفی گفت:

    درود بر شما
    برای طراحی دیوار سبز تراس، گرین وال طبیعی مناسب‌تره یا گرین وال مصنوعی؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام
      شما میتونید از هر مدلی که مدنظرتونه استفاده کنید
      حتی میتوانید دو مدل طبیعی و مصنوعی رو به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید.
      جهت مشاوره بیشتر با شماره تلفن های 09122155348 و 44277178 (021) تماس حاصل نمائید.

  2. بیگی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    اجرای دیوار سبز تراس در شهرستان هم انجام میدید برای ما؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام و احترام
      بله شرکت سورن بام در تمام شهرها و شهرستان های ایران آمادگی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.
      شما میتوانید با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) از مشاوره رایگان شرکت سورن بام بهره گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های تراس سبز, دیوار سبز سورن بام

4 نظر در “دیوار سبز تراس چیست؟ آنچه باید درباره دیوار سبز در تراس سبز بدانید

  1. محمد کاشفی گفت:

    درود بر شما
    برای طراحی دیوار سبز تراس، گرین وال طبیعی مناسب‌تره یا گرین وال مصنوعی؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام
      شما میتونید از هر مدلی که مدنظرتونه استفاده کنید
      حتی میتوانید دو مدل طبیعی و مصنوعی رو به صورت ترکیبی با هم استفاده کنید.
      جهت مشاوره بیشتر با شماره تلفن های 09122155348 و 44277178 (021) تماس حاصل نمائید.

  2. بیگی گفت:

    با سلام و عرض ادب
    اجرای دیوار سبز تراس در شهرستان هم انجام میدید برای ما؟

    1. ادمین تراس سبز گفت:

      سلام و احترام
      بله شرکت سورن بام در تمام شهرها و شهرستان های ایران آمادگی خدمت رسانی به شما عزیزان می‌باشد.
      شما میتوانید با شماره های 09122155348 و 44277178 (021) از مشاوره رایگان شرکت سورن بام بهره گیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید