آبنما

آبنما

آنچه در این مقاله میخوانیم

آبنما، یکی از محبوب ترین و معروف ترین المان هایی است که در طراحی منزل، فضای سبز هتل ها، رستوران ها و مکان های عمومی مانند پاساژ ها استفاده می شود. کاربرد و هدف از ساخت آبنما، تنها زیبا سازی محوطه و خانه نیست، بلکه آب نما ها تاثیر بخصوصی در آرامش افراد و خنکی هوا دارند .

آبنما سازه ای است که در محیط های داخلی و خارجی ساختمان ها اجرا می شود و در این سازه آب حرکتی پیش بینی شده دارد تا از حرکت جریان آب صدایی آرامش بخش و فوق العاده حال و هوای آن فضا را تغییر دهد. در این مقاله از سایت سورن بام به بررسی آبنما و انواع آبنما می پردازیم، حتما تا آخر مقاله ما را همراهی کنید . 

همه چیز راجع به آب نما

آبنما حوضچه های کم عمقی هستند که در آنها فواره های متعدد به همراه چراغ های رنگی و جذاب ساخته و استفاده می شود . حداکثر عمق آب نما ها 60 سانتی متر است و در طرح ها و سبکهای متفاوتی طراحی و ساخته می شوند. اکثرا در کنار آبنما های ساخته شده گل کاری یا فلاور باکس استفاده می شود. استخر و حوض آبنما در تاریخ ایران نقشی موثر در طراحی باغ ها داشته است. استخر باغ های قدیمی از عمق بالا با چندین فواره بهره می بردند ، از جمله این باغ ها، باغ بزرگ هزار جریب در اصفهان بود که در دوران صفویه احداث شد و استخر این باغ حدود 500 فواره داشت . 

آب مایه نشاط  و آرامش بخش که از گذشته تا به امروز از آن برای طراحی و اماکن مختلف برای طراحی حوض استفاده می شد که در سالهای اخیر و با روی کار آمدن آبنما ها جای خود را به این المان محبوب داده است . 

همه چیز راجب به آبنما

آبنما از کجا پدید آمد؟

اولین مستندات و مدارک که در رابطه با آبنما ها وجود دارد به حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد . در ایران باستان هم از بقایای سرامیک ها در باغات و باغچه ها، واضح است که آبنما و حوض ها در دکوراسیون و محوطه سازی باغ ها استفاده می شده است. اما ریشه اصلی طراحی و ساخت آبنما به یونان باستان باز می گردد که هم مدارک و شواهد باستان شناسی و هم کنده کاری ها بر روی گلدان های قدیمی نشان دهنده این موضوع است .

فرهنگ استفاده از آبنما 

در سال های اولیه و ابتدایی، آبنما به عنوان منبع های آب استفاده می شد و کاربرد های شهری داشت. اما به مرور زمان فرهنگ استفاده از آبنما تغییر کرد و جنبه های زیبایی و دکوراتیو به آبنما اضافه شد. در میان آبنما های قدیمی و باستانی آب نما هایی که در دوره رنسانس طراحی و استفاده شده اند، بسیار معروف و محبوب هستند که با ساختار تندیس های آنها ارتباط دارند. 

فرهنگ اسفاده از آبنما

تاثیر آبنما در دکوراسیون 

آبنما های زینتی، یکی از المان های اصلی در طراحی دکوراسیون خانه سیاستمداران و دولتمردان کاخ های سلطنتی محسوب می شده که نمایی زیبا و دلپذیر از جریان آب را به نمایش می گذارد. البته طراحی و اجرای آبنما های خانگی به مهارت های مهندسی خاص و اصولی نیاز داشت. اما پس از چند سال آبنما ها به خانه های عادی هم ورود پیدا کرد و دیگر منحصر به کاخ ها و خانه های گران قیمت افراد خاص نبود. در اصل استفاده از آبنما اتصالی بین طبیعت و خانه شما است. 

یکی از مشکلات و معایب آبنما های خانگی، جاگیر بودن آن بود. خانه های کوچکی که از مشکل کم بودن فضای خانه خود رنج می بردند نمی توانستند از آبنما های خانگی استفاده کنند. اما پس طراحی و ساخت آبنمای دیوار این مشکل برای افراد رفع شد و از آن پس هر فردی می تواند در خانه خود یک آبنما جذاب و دلچسب داشته باشد و از صدای جریان آب آن لذت ببرد. 

تاثیر آبنما در دکوراسیون 

تاریخچه آب نما در ایران

ایران جزو یکی از قدیمی ترین کشور های دنیا است که از آبنما استفاده کرده و می کند که حتی امروزه از آبنما در میدان ها و اماکن عمومی و تفریحی استفاده می کند. 

آب نما انواع های متفاوتی دارد که در سالهای اخیر در مکان های عمومی و خصوصی بسیار مشاهده می شود . انواع آبنما ها را می توان به آبنما شیشه ای، آبنما موزیکال، آبنما صخره ای، آبنما مدرن، آبنما دیواری و… اشاره کرد که در ادامه مقاله تک تک این سبک ها را بررسی می کنیم . 

تاریخچه آبنما در ایران

نکات ویژه و اصولی در خصوص آبنما

اگر می خواهید تا در طراحی و اجرای آبنما خود با مشکل مواجه نشوید حتما این نکات را رعایت کنید:

  • آبنما ها نباید زیر درختان استفاده شوند. چنانچه که می خواهید این سازه جذاب را زیر درخت استفاده نمایید، این نکته را در نظر داشته باشید که به دلیل ذرات آلوده و فضولات پرندگان و حشرات ممکن از آبنما شما آلوده شود و سبب گرفتگی فیلتر و پمپ شود. 
  • این المان جذاب نباید در مسیر باد تند قرار بگیرد. باد نظم و ریزش آب در آبنما ها را تغییر می دهد و موجب هد رفتن آب و بیرون پاشیدن آب و خیس شدن محوطه اطراف آن می شود. 
  • حتما به عمق آبنما توجه کنید. عمق سازه شما باید به شیوه ای باشد که هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم مقابل مشکلات و خطرات ناشی از شیطنت و بازی کودکان ایمن و مناسب باشد. 

دیوار سبز

 

  • استفاده از شبکه های آهنی در محافظت از گودال هایی که برای نصب حفر می شود . برای حفاظت و ایمنی بیشتر از گودال ها و حفره هایی که برای نصب این المان کنده می شود ، باید حتما از شبکه های آهنی استفاده کرد تا از افتادن اجسام و زباله ها در آنجا جلوگیری شود. 
  • در حین طراحی و ساخت آبنما حتما به مکانی که می خواهید این المان را نصب کنید توجه کنید. در طراحی این سازه حتما به محل نصب توجه کنید تا به لوله کشی و سیم کشی دسترسی داشته باشد. 
  • در فصل های سرد و خشک، آب داخل لوله برخی از آبنما ها را باید تخلیه کرد. بعضی از آب نما ها علل خصوص آبنما فلزی، لازم است که در فصل های پاییز و زمستان که هوا سرد و خشک است آب داخل لوله های این سازه را تخلیه کرد. 
  • آب نما ها نباید در کنار شومینه و اتاق خواب ها قرار بگیرد. حتما در نظر داشته باشید که در حین نصب این المان زیبا و دلپذیر، نباید محل نصب در کنار شومینه و اتاق خواب ها قرار بگیرد زیرا این مورد سبب می شود تا دچار مشکلات بسیار خطرناک شوید.

نکات مهم آبنما

انواع آبنما ها 

آبنماها انواع مختلفی دارند که می توان متناسب با فضای اجرایی از هر کدام از آن ها استفاده نمود . اجرای هر یک از آبنماها به عوامل مختلفی بستگی دارد که سلیقه ی کارفرمای محترم مهم ترین آن می باشد . در قدم بعدی باید به متناسب بودن متریال اجرا و فضای مورد نظر نیز توجه داشت . اجرای نورپردازی می تواند به زیبایی آبنما کمک بسیاری نماید .در ادامه به بررسی انواع آبنما خواهیم پرداخت . امیدواریم تا با خواندن این مقاله به انتخاب مناسب ترین آبنما برای محوطه ی شما یاری رسانده باشیم .

آبنما شیشه ای

آبنما شیشه ای یکی از پر طرفدارترین سبکهای آبنما است که از ترکیب آب و شیشه و نور می باشد که بسیار مناسب اماکن اداری، تجاری و مسکونی است. آبنما های شیشه ای با توجه به محل اجرا و دکوراسیون محل، در قابلیت های استیل، چوبی و سنگی و… قابل استفاده است. اصول طراحی این سبک از آب نما ها بر اساس جریان پیش رونده آب بر روی شیشه می باشد.

آبنما شیشه ای آبنما

آبنما باغی

ایرانیان باستان در قرون وسطی از سیستم توزیع و پخش آب استفاده می کردند که موجب می شد تا در کاخ ها و قصر های خود آبنما های زیبا و جذابی را طراحی و تعبیه کنند. آب ها به واسطه لوله ای به منابعی که در بالای آبنما قرار می گرفت و سبب می شد تا سرعت جریان آب بالاتر برود و آب سریع تر به آبنما برسد. یکی از طراحی های جذاب آبنما باغی را می توان به آبنمای باغ فین اشاره کرد که قدمت بسیار بالایی دارد .

آبنما باغی آبنما

آبنما مدرن 

آبنمای مدرن یکی از محبوب ترین و معروف ترین سبک های آبنما است که با ایجاد صدایی دلپذیر و ترکیبی از نور و بهره بری از دکوراسیون مدرن در گوشه ای از خانه یا محل کار شما نمای بسیار جذابی را پدید می آورد. یکی از مزیت های آبنمای مدرن را می توان به صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد، زیرا در طراحی و ساخت آبنمای مدرن هیچگونه پاشش و ریزش آب به بیرون مخزن را مشاهده نخواهید کرد. علاوه بر آن مخزن این سبک از آبنما ها، آب بند بوده و امکان نشت آب اصلا وجود ندارد.

آبنما مدرن آبنما

آبنما خانگی

در آبنما خانگی یک نکته ویژه وجود دارد که باید حتما رعایت کنید، بی صدا بودن موتور آبنما است. در حین خرید آب نما حتما از ساکت و بی صدا بودن موتور آبنما و قابلیت نظافت و تعمیر آن اطمینان حاصل کنید. امروزه در بازار موتور های بی کیفیت زیادی وجود دارند که علاوه بر عمر کم و پر صدا بودن آنها، پس از گذشت زمانی کوتاه دچار مشکلات می شود و نیازمند تعمیر است. 

بهترین محل برای نصب آبنما خانگی در ضلعهای شمالی، جنوب شرقی و شرق خانه یا محل کار شما است. سعی کنید سازه خود را در نزدیکی شومینه یا محلی که در آنجا آتش وجود دارد نصب نکنید. علاوه بر آن اگر اتاق خواب شما در ضلع های شرقی و جنوبی شرقی خانه قرار دارد از قرار دادن سازه خود در آن محل خودداری کنید. 

آبنما دیواری آبنما

آبنما دیواری

همانطور که از نام آبنما دیواری پیداست، این سبک از آبنما و نازل آن روی دیوار نصب می شود و این دیوار علاوه بر صدای آرامش بخش موجب جذابیت خانه شما هم می شود .

آبنما حبابی

آبنمای حبابی نوعی آبنمای مدرن و جذاب است که به جای پاشش آب، از حباب های هوا برای ایجاد جلوه ای بصری خیره کننده استفاده می کند. این نوع آبنما از یک پنل شیشه ای یا اکریلیک تشکیل شده که در آن لوله های مخصوصی تعبیه شده است. با عبور جریان هوا از این لوله ها، حباب های ریز و درشتی به سطح آب هدایت می شوند و رقصی موزون و چشم نواز از حباب ها را به نمایش می گذارند.

آبنماهای حبابی در طرح ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند و می توان از آنها در فضاهای داخلی و خارجی مانند لابی هتل ها، رستوران ها، مراکز خرید، منازل و باغ ها استفاده کرد. این نوع آبنماها به دلیل مزایایی مانند صدای کم، مصرف آب کم، نیاز به نگهداری آسان و تنوع در طراحی، به سرعت محبوبیت پیدا کرده اند.

علاوه بر زیبایی ظاهری، آبنماهای حبابی فواید دیگری نیز دارند. از جمله این فواید می توان به ایجاد حس آرامش و صلح، تصفیه هوا و رطوبت دهی به محیط اشاره کرد.

در مجموع، آبنمای حبابی گزینه ای ایده آل برای کسانی است که به دنبال یک عنصر دکوراتیو مدرن و جذاب برای فضای خود هستند.

آبنما و هزینه ساخت

هزینه های طراحی و اجرای آبنما به عوامل متعددی بستگی دارد . پیچیده یا ساده بودن طرح در مرحله اول تاثیر مستقیم بر روی قیمت تمام شده ی آبنما دارد . سلیقه کارفرما و در تکمیل آن سلیقه ی طراح در انتخاب متریال های اجرای آبنما ، کمیاب بودن یا فراوانی متریال انتخابی همگی عواملی هستند که بر روی هزینه ی ساخت یک آبنما موثر می باشند .

کلام آخر

در نتیجه آبنما یکی از معروف ترین و محبوب ترین عناصر محوطه سازی است که به دلیل مزایای خود بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. آبنما ها به دلیل وجود سبکهای متفاوت خود و قرار گیری در تمام محل های خانه یکی از بهترین گزینه های طراحی دکوراسیون است. علاوه بر نمای زیبایی که آب نما به خانه شما می دهد، صدای دلنشین جریان آب بسیار می تواند در سلامت روان و افزایش تمرکز شما کمک کند . 

نتیجه گیری آبنما

معتبرترین شرکت طراحی و اجرای آبنما

شرکت سورن بام با 13 سال سابقه حرفه ای در طراحی و ساخت فضای سبز، به یکی از معتبرترین و برترین شرکت های محوطه سازی تبدیل شده است. این شرکت با بهره بری از مهندسین متخصص و با تجربه می کوشد تا همواره بهترین نتیجه را به شما ارائه دهد. برای دریافت اطلاعات کامل تر راجع به طراحی و ساخت آبنما در خانه یا محل کارتان می توانید با شماره 02144247178 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان مجموعه سورن بام بهره ببرید . 

برای مشاهده پروژه های انجام شده آب نما توسط تیم سورن بام می توانید اینستاگرام سورن بام را دنبال کنید .

سوالات متداول آبنما

فضای اطراف آبنما را چگونه طراحی کنیم؟

شما میتوانید برای تزئین اطراف آبنمای خود از فلاور باکس ها، درختچه، گیاهان، نیمکت، میز و صندلی و… استفاده کنید.

آبنماها در دکوراسیون روف گاردن، تراس، محوطه استخر، حیاط ویلا یا آپارتمان، محل کار، خانه، محوطه هتل ها و  کافه رستوران ها تاثیر بسزایی دارند.

10 نظر در “آبنما

  1. کوروش گفت:

    طراحی و اجرای آبنما حدودا چقدر زمان می‌بره؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      زمانی که به طراحی و اجرای آبنما اختصاص داده میشه بستگی به نوع آبنما داره.
      اگر قصد طراحی و اجرای آبنما شیشه ای دارید حدودا یک هفته.
      اگر آبنما سنگی باشه حدود 5 روز.

  2. فرهاد یاری گفت:

    طراحی آبنما چقدر هزینه داره؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      نوع و مدل آبنما تاثیر مستیم در هزینه ها داره و نمیشه دقیق تخمین زد.
      نام و نام خانوادگی با شماره همراهتون رو در قسمت مشاوره رایگان وارد نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

  3. مجید گفت:

    برای اجرای آبنما شهرستان هم تشریف میارید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما
      بله؛ با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا طراحی و اجرای آبنما شما را پیگیری کنند.

  4. کاشانی گفت:

    با عرض سلام طراحی آبنما شیشه ای برای ویلای شمال هم انجام میدید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما چرا که نه
      طراحی و اجرا آبنما در شمال هم انجام میدیم.

  5. ناشناس گفت:

    درود بر شما
    چه گیاهانی رو برای دیزاین آبنما پیشنهاد می‌کنید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما
      هوستا، نیلوفر آبی، درخت افرا ژاپنی و لاتیفولیا از گیاهانی هستند که در آبنما استفاده میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام

10 نظر در “آبنما

  1. کوروش گفت:

    طراحی و اجرای آبنما حدودا چقدر زمان می‌بره؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      زمانی که به طراحی و اجرای آبنما اختصاص داده میشه بستگی به نوع آبنما داره.
      اگر قصد طراحی و اجرای آبنما شیشه ای دارید حدودا یک هفته.
      اگر آبنما سنگی باشه حدود 5 روز.

  2. فرهاد یاری گفت:

    طراحی آبنما چقدر هزینه داره؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      نوع و مدل آبنما تاثیر مستیم در هزینه ها داره و نمیشه دقیق تخمین زد.
      نام و نام خانوادگی با شماره همراهتون رو در قسمت مشاوره رایگان وارد نمایید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

  3. مجید گفت:

    برای اجرای آبنما شهرستان هم تشریف میارید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما
      بله؛ با کارشناسان شرکت تماس بگیرید تا طراحی و اجرای آبنما شما را پیگیری کنند.

  4. کاشانی گفت:

    با عرض سلام طراحی آبنما شیشه ای برای ویلای شمال هم انجام میدید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما چرا که نه
      طراحی و اجرا آبنما در شمال هم انجام میدیم.

  5. ناشناس گفت:

    درود بر شما
    چه گیاهانی رو برای دیزاین آبنما پیشنهاد می‌کنید؟

    1. ادمین اجرای آبنما ادمین اجرای آبنما گفت:

      درود بر شما
      هوستا، نیلوفر آبی، درخت افرا ژاپنی و لاتیفولیا از گیاهانی هستند که در آبنما استفاده میشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید