انواع گل شفلرا و نحوه نگهداری شفلرا در منزل + خواص آن

گل شفلرا

آنچه در این مقاله میخوانیم

گل شفلرا به علت  مراقبت راحت از جمله محبوب ترین گیاهان برای فضای داخلی آپارتمان محسوب می شود . شفلرا با نام علمی schefflera actinophylla  از گیاهان بومی استرالیا و جزایر اقیانوس آرام می باشد که به شکل درختچه های همیشه سبز با ارتفاع 3 تا 6 متر می باشد . این گیاه تنوع بالایی دارد و برخی از آن ابلق و برخی کوتاه و بونسای هستند .

لازم به ذکر است این گیاه فقط یک شاخه ی اصلی دارد و رشد آن به کندی صورت می گیرد. نام این گیاه به افتخار گیاهشناس آلمانی قرن 19 جکوب شفلر نهاده شده است . شفلرا به گیاه چتری نیز معروف می باشد. وجود این گیاه در خانه جذابیت زیادی را به ارمغان خواهد آورد .

نحوه نگهداری گل شفلرا در منزل

همانطور که ذکر شد این گیاه دارای قابلیت نگهداری راحتی می باشد بنابرین نگهداری از آن در محیط داخلی خانه و یا کاشت آن در دیوار سبز هایی که در فضای ذاخلی اجرا می شوند بسیار انتخاب هوشمندانه ای می باشد . هر گیاه بر اساس خانواده و زادگاهی که دارد نیازهای متفاوتی دارد به همین دلیل برای نگهداری آن به بهترین نحو باید نیازهای آن ها را شناخت . در ادامه ی این مقاله به توضیح برخی از شرایط نگهداری و نیازهای گیاه شفلرا خواهیم پرداخت :

نگهداری گل شفلرا در منزل

نور مناسب برای گل شفلرا

گیاه شلفرا نیازی به نور مستقیم خورشید ندارد .برای رسیدن نور به گیاه شفرا می توانید آن را در مجاورت پنجره قرار دهید و همین امر باعث پرپشت شدن گیاه شفلرا می گردد . در نمونه های ابلق این گیاه نیاز به نور بیشتر است و در صورت کمبود نور برگ ها رنگ خود را از دست می دهند و باید سریعا به مکان پرنور تری انتقال پیدا کنند . البته باید در نظر داشته باشید که نور زیاد سبب سوختگی برگ ها می شود. بهتر است هفته ای یکبار در منزل گلدان را بچرخانید تا تمام قسمت های گیاه نور دریافت کنند .

دمای مناسب گل شفلرا

برای نگهداری گل شفلرا باید دمای محیط را بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد در تعادل نگه داشت . اگر در فضای گرم تر باشد ساقه ها بسیار بلند و خم  می شوند . در فصل های سرد سال نیز برای افزایش طول عمر گیاه شفلرا سعی کنید دمای محیط به زیر 18 درجه نرود زیرا دمای زیر 10 درجه باعث یخ زدگی و سوختن برگ ها می شود .

نحوه آبیاری گل شفلرا در منزل

مانند سایر گیاهانی که در فضای داخلی منزل نگهداری می شوند شفلرا نیز نیاز به آبیاری منظم دارد . این گیاه می تواند تا حدی خشکی را تحمل کند و از این لحاظ گیاه مقاومی محسوب می شود . در فصل های گرم سال بهتر است گیاهتان را هفته ای 2 الی 3 مرتبه آبیاری نمیید اما در فصل های سرد که رطوبت خاک دیر تر از بین می رود آبیاری به اندازه ی یک مرتبه در هفته نیز کافی می باشد . بهتر است برای جلوگیری از ایجاد بیماری برای گیاه شفلرای خود نگذارید که خاک آن خشک شود و به محض اینکه خاک رطوبت خود را از دست داد اقدام به آبیاری آن بنمایید.

تراس سبز

کوددهی به گیاه شفلرا

کود های کامل و البته محلول در آب بهترین نوع کود برای شفلرا می باشد . بلافاصله بعد از خرید شفلرا آن را کوددهی نکنید . برای اقدام به کوددهی بهتر است تا عادت کردن شفلرا به محیط به از یک یا دو ماه صبر کنید .در فصول سرد به دلیل ضعیف بودن نور خورشید و سردی هوا رشد گیاه تقریبا متوقف می شود بنابراین در این زمان کوددهی موثر نمی باشد .

خاک مناسب گل شفلرا

گیاه شفلرا در خاک نیمه سبک و با ترکیب با پیت ماس و خاک برگ می تواند بهترین رشد خود را داشته باشد. برای تقویت گیاه شفلرا در فصول رشد هر دو هفته یکبار و در فصل زمستان ماهیی یکبار از کودهای مخصوص برای رشد بهتر آن استفاده نمود .

انواع گل شفلرا

شفلرا از جمله گیاهانی می باشد که انواع بسیار گوناگونی دارد . در بسیاری از منابع تعداد گونه های آن 500 عدد نیز اعلام شده است . در ادامه ی این مقاله به معرفی تعدادی از مهم ترین گونه های شفلرا و ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد :

انواع شفلرا

گل شفلرا ابلق

به گونه ای از شفلرا گفته می شود که برگ های آن بطور یکدست سبز نمی باشد و به حالت دو رنگ می باشد . برگ های شفلرای ابلق برای اینکه بتوانند دو رنگ بمانند نیاز به نور بیشتر و البته غیر مستقیم دارند .

گل شفلرا آمیت

یکی از زیباترین شفلراهایی که برگ های براقی دارد و زیبایی آن بسیار زیاد است شفلرای آمیت نام دارد .این شفلرا برگ های پهنی دارد و این قابلیت را دارد که به درختی جذاب تبدیل شود . شفلرا آمیت باید در نقطه ای قرار بگیرد که نور متوسط و غیر مستقیم بر آن بتابد . آبیاری نیز باید در زمان هایی انجام شود که سطح خاک خشک شود . برای تکثیر کردنشفلرا آمیت بهترین گزینه  ریشه دار کردن قلمه در آب یا خاک می باشد .

گل شفلرا استرالیایی

گیاه شفلرا گونه ی استرالیایی از محبوب ترین نوع شفلرا می باشد که در طبیعت مناطقی گرم مانند هاوایی وجود دارد . این گونه از شفلرا می تواند تا ارتفاع 12 متر نیز رشد کند .

گل شفلرا برگ پهن

گونه ای گیاه شفلرا می باشد که به نسبت سایر گونه های آن دارای برگ های پهن تری می باشد .

گل شفلرا کاپلای طلایی

این نوع از گیاه شفلرا یکی از محبوب ترین انواع شفلرا می باشد . این گونه دارای برگ های سبز تیره و طلایی می باشد . به علت این تنوع رنگ این گونه از زیباترین شفلراها محسوب می شود .

گل شفلرا تنه بافت

شفلرای تنه بافت محصولی هست که در آن هنر و طبیعت با یکدیگر آمیخته شده اند . لازم به ذکر است که این امر باعث تضعیف ساختار گیاه نمی شود و صرفا زیبایی آن چندین برابر می شود .

روش های تکثیر گل شفلرا

بطور کلی امکان تکثیر گیاه شفلرا از طریق سه روش وجود دارد . با توجه به گونه های متعدد گیاه شفلرا هر کدام از این روش های پیشنهادی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد برای یک گونه مناسب ترین روش تکثیر است . در مرحله ی اول شناخت گونه ی گیاهی که اقدام به نگهداری و تکثیر آن کرده اید عامل مهمی در افزایش طول عمر گیاه می باشد .

روش های تکثیر شفلرا

بذر شفلرا برای تکثیر

برخی از گونه های شفلرا را نمی توان از طریق قلمه زدن تکثیر نمود .به همین علت تنها راه برای تکثیر آن ها بذر می باشد . این عمل تیمار گرمایی شروعمی شود . تیمار گرمایی بدین معناست که بذر گیاه را در مدت زمان معینی در دمایی بالاتر از دمای اتاق نگهداری کرد . دانه این گیاه باید در هفته اول در دمای 20 درجه ، در هفته دوم 23 درجه و در هفته سوم در دمای 30 درجه قرار بگیرد . این عمل باعث جوانه زدن دانه های گیاه می شود . در این نوع تکثیر بذرها باید در سینی بذر حاوی کمپوست به صورت پراکنده کاشته شوند .

قلمه زدن گل شفلرا

زمان ماسب برای انجام تکثیر به روش قلمه زدن اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد . در ابتدا باید بدانید که قلمه باید از قسمت بالایی برگ که جوانتر است گرفته شود . برای گرفتن قلمه باید بین دو جوانه را انتخاب کرد و سپس برشی به طول حداکثر 3 سانتی متر از پایین به بالا ایجاد کرد . این برش باید به گونه ای باشد که درون پوست ساقه شکافی را ایجاد نماید . نیاز هست که انتهای قلمه ها را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و سپس آن ها را در گلدانی با قطر 6 تا 9 سانت قرار دهیم . این گلدان باید حاوی کمپوست باشد.

جهت حفظ رطوبت و تشبیه شرایط گلخانه ای لازم است تا روی گلدان ها را با کیسه پلاستیکی شفافی بپوشانیم . این عمل تا زمانی که رویش جدیدی بر روی قلمه ایجاد شود ادامه می دهیم . پس از گذشت حدود یک ماه زمانی که ریشه دهی انجام شد می توانیم کیسه را از روی قلمه باز کنیم .بعد از آن باید گلدان را به دهانه 13 سانتی متر تغییر دهید . در انتها باید خاک را مرطوب کنیم اما به اندازه ای که  باعث فساد ریشه نشود .

تکثیر شفلرا از طریق برگ

برای تکثیر شفلرا از طریق برگ لازم است تعدادی برگ سالم را انتخاب کرده و از تنه جدا کنیم . برگ ها را در آب قرار می دهیم و هفته ای یکبار اقدام به شستن ظرف نموده تا از بروز مشکلات قارچی نیز جلوگیری کرده باشیم . سعی کنید تعداد قلمه ها زیاد باشد تا احتمال ریشه دار شدن برگ ها نیز بالا برود . پس از گذشت حدود یک ماه ریشه ها ایجاد می شوند و می توان آن ها را به خاکی که حاوی 40% کوکومیت+30% شن و ماسه +30%کمپوست است انتقال دهیم .سعی کنید آبیاری اول را با مواد قارچ کش انجام دهید .

بیماری ها و علت ریزش برگ های شفلرا

گیاهان در طول عمر خود ممکن است دچار بیماری های زیادی شوند . این بیماری ها ممکن است دلایل ساده و یا دلایل متعددی داشته باشند . هر کدام از عواملی که برای رشد گیاهان تاثیر دارد در صورت کمبود و یا زیاد بودن ممکن است خود عاملی برای از بین رفتن و بیماری گیاه بشوند . در ادامه به بررسی برخی از بیماری ها و علل بروز آن ها اشاره خواهیم کرد .

علت ریزش برگ های شفلرا

علت ریزش برگ شفلرا

بطور معمول برای تحریک رشد جدید برگ های پایینی شروع به ریزش می کنند . اما اگر برگ هایی بالایی و جوان شروع به ریزش کردند می تواند به علت آبیاری بیش از حد باشد و یا اینکه زهکشی خاک را بررسی کنید تا منافذ آن گرفته نباشد .

علت زرد و خشک شدن شفلرا

یکی از عوامل مهم زرد شدن گیاه شفلرا آبیاری زیاد آن می باشد . البته زرد شدن برگ و ایجاد تار عنکبوت در قسممت های زیرین برگ ها نشان از آلوده شدن گیاه به کنه دارد . برای درمان این علت باید گیاه  را با سم کنه سمپاشی کنید . البته در این مورد غبارپاشی نیز می تواند بسیار موثر باشد .

علت پژمرده شدن شفلرا

پژمرده شدن گیاه شفلرا به علت کمبود آب و تشنه بودن گیاه میباشد . برای درمان پژمردگی شفلرا باید گلدان آن را درون یک تشت پر از آب قرار داده و بعد از آن آبیاری آن را تنظیم نمود .

علت جمع شدن برگ های شفلرا

جمع شدن برگ های شفلرا هم میتواند بر اثر سرمای شدید باشد وهمچنین می تواند بر اثر گرمای بیش از حد نیز این اتفاق بیفتد .

دلیل سیاه شدن شفلرا

گاهی بر روی برگ ها لکه هایی خاکستری مایل به قهوه ای تا سیاه ایجاد می شود . یکی از علل ایجاد این عارضه حمله قارچ ها می باشد که برای درمان آن باید از قارچ کش ها استفاده کرد . همچنین یکی از عوامل ایجاد این لکه ها خیس بودن برگ ها می باشد . زیرا قطرات آب بر روی برگ ها مانند عدسی عمل می کند .

خواص گل شفلرا

همانطور که می دانیم هر گیاه خواص و ویژگی های مختص به خود را دارد . شناخت این خواص برای نگهداری بهتر گیاه و افزایش طول عمر مفید گیاه کمک شایانی می کند . در ادامه شما را با برخی از مهم ترین خواص گیاه شفلرا آشنا خواهیم کرد :

خواص گل شفلرا

شفلرا و تصفیه ی هوای منزل

این گیاه آلاینده هایی مانند بنزن ، تولوئن و فرمالدهید را از هوای خانه می گیرد . همچنین این گیاه در از بین بردن سموم ناشی از دود سیگار بسیار کار آمد می باشد . همانطور که می دانید وجود اکسیژن در بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه تاثیر زیادی دارد . گیاه شفلرا با جذب آلودگی ها از طریق برگ و ریشه ی خود اکسیژن را به هوا باز می گرداند .

  شفلرا و خواص درمانی

گیاه شفلرا در طب سنتی چین جایگاه ویژه ای دارد . آن ها اعتقاد بر این دارند که ریشه ، ساقه ها و برگ های شفلرا می تواندد دارای خواص درمانی از جمله تقویت قلب ، تسکین درد . همچنین گردش خون بهتر در بدن شوند . وجود این گیاه در خانه با توجه به زیبایی شاخ و برگ آن موجب بهبود خلق و خو و افزایش آرامش و ایجاد انرژی مثبت می شود .

سوالات متداول در مورد گل شفلرا

1) آیا شفلرا در آب ریشه میدهد؟

پاسخ این سوال بله است . در مرحله اول باید قسمت سالمی از گیاهتان را برای قلمه جدا کنید . قسمت جدا شده از گیاه را داخل یک ظرف پر از آب بگذارید و هر چند روز یکبار اقدام به تعویض آب کنید . شرایط نور مناسب و دما برای این روش نیز باید رعایت شود . پس از ریشه دار شدن گیاه در آب می توانیم آن را به یک گلدان مناسب انتقال دهیم . برای قرار دادن قلمه در آب بهتر است از آب جوشیده ای که سرد شده است استفاده کنید .

2) آیا شفلرا سمی است؟

این گیاه آپارتمانی حاوی ترکیب کلسیم اگزالات می باشد که در لیست گیاهان سمی قرار می گیرد . لمس این گیاه و بلعیدن آن سبب مسمومیت در انسان و علائمی مانند سوزش و التهاب لب ها ، دهان ، زبان ، استفراغ و اسهال می شود . همچنین این گیاه برای گربه و سایر حیوانات خانگی خطرناک می باشد بنابراین برای احتیاط باید دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شود .

3) آیا شفلرا نیاز به غبارپاشی دارد؟

در فصول گرم سال برای تنفس بهتر برگ های گیاه بهتر است که هفته ای یکبار آن را غبارپاشی کنید . برای این کار می توانیم برگ را با دست چپ نگه داشته و با دست راست با یک پارچه مرطوب آن را تمیز کنید . می توانید برای زیباتر شدن یرگ ها ماهی یک مرتبه از براق کننده ها نیز استفاده کنید .

4) برای رشد سریع گل شفلرا چه باید کرد؟

رعایت تمامی موارد در قلمه زدن گیاه  و در مرحله ی بعد رعایت نکات گفته شده از قبیل نور مناسب برای گیاه شفلرا ،  دمای مناسب محیط برای رشد و آبیاری به موقع و منظم همگی مواردی هستند که به رشد سریع گیاه شفلرا کمک می کند و همچنین می تواند سبب افزایش طول عمر مفید گیاه گردد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید