انواع روش های بام سبز

انواع روش های بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

هدف از ساخت بام سبز ایجاد محیطی زیبا و ایجاد فضای سبزی است که امروزه با ساخت برج ها، اماکن مسکونی، تجاری، اداری فضاهای سبز کاهش یافته و به حداقل رسیده است. با ایجاد فضای سبز بر روی بام ها طبیعت بکر و سبز را در فضای کوچک و بزرگ ساختمان ها ایجاد نموده و محیطی سبز و آرام را برای ساکنین به ارمغان می آوریم.

انواع روش های بام سبز، طراحی و اجراء بام های سبز به چهار روش تقسیم بندی می شوند .

انواع روش های بام سبز:

  1. سیستم گسترده
  2. سیستم متمرکز
  3. سیستم مدولار
  4. سیستم ترکیبی

انواع روش بام سبز

1. سیستم گسترده:

ضخامت بام های گسترده کم می باشد و به این نوع بام ها بام سبز و یا گرین روف نیز می گویند. بام های گسترده به دلیل سبک بودن مناسب برای بام هایی است که ظرفیت تحمل بار پایینی دارند می باشد. بار وارده به سازه ساختمان بین 70 الی 170 کیلوگرم می باشد.

 سیستم گسترده:

2. سیستم متمرکز:

بام های متمرکز به نام باغ بام شناخته شده اند که در این نوع از بام ها از المان هایی نظیر آبنما، آلاچیق، فلاور باکس و… استفاده می شود. در ساخت باغ بام ها به دلیل استفاده از المان های مختلف  تقویت سازه بام  الزامی می باشد. استفاده از گونه های گیاهی به دلیل متنوع بودن به یک سیستم آبیاری منظم دارند.

2. سیستم متمرکز:

3. سیستم مدولار:

متشکل از باکس هایی است که تمام و یا قسمتی از بام را پوشش می دهند و محل کاشت و رشد گیاهان می باشد . برای ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و.. می باشد، نگهداری آن به دلیل تنوع گیاهی نیازمند یک آبیاری دقیق می باشد که می توانیم از سیستم آبیاری اتوماتیک استفاده کنیم تا به صورت منظم صورت گیرد .

4. سیستم ترکیبی:

این بام ها ترکیبی از بام های گسترده و متمرکز می باشد و دارای ویژگی و مزایا می باشد . از ویژگی های و مزایای آن می توان به میزان تحمل بار بالای آن اشاره کرد . نکته قابل توجه در این سیستم محاسبه بار مرده می باشد که در محاسبات اولیه باید صورت گیرد .

4. سیستم ترکیبی:

طراحی بام سبز

در طراحی روف گاردن محیط از اهمیت بسیاری برخوردار است ، روف گاردن یا بام سبز به منظورهای مختلف طراحی و ساخته می شوند که بستگی به کاربری ساختمان و نظر کارفرما دارد .سپس روف گاردن طراحی شده و پس از تایید کارفرما مرحله اجراء شروع می شود. اکثر افراد فکر میکنند که طراحی و اجرای بام سبز می تواند زیان آور باشد و به ساختمان آسیب برساند .

اگر اصول طراحی بام سبز رعایت شود و کلیه مراحل توسط تیم اجرایی متخصص انجام شود دیگر مضر نخواهد بود و در مقابل آن با تحقیقات و آزمایش هایی که انجام شده است مشخص شده است که اجرای بام سبز میتواند بسیار هم برای ساختمان مفید باشد چرا که از هدر رفت انرژی جلوگیری میکند و در پاکسازی هوا و یا بالا بردن ارزش ساختمان تاثیر بسزایی دارد .

مراحل اجرای بام سبز

مراحل اجرای بام سبز ، امروزه فضای سبز بر روی پشت بام ها ، به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و باعث تدوام و عمر طولانی بام می شود ، می توانیم با استفاده از المان هایی نظیر فلاور باکس ها ، دیوار سبز و… یک بام سبز ساده و یا با در نظر گرفتن چندین المان یک بام سبز کاملا تخصصی و زیبا داشته باشیم .

  1. نقشه‌برداری
  2. بررسی استحکام و تقسیم بار
  3. ایده‌پردازی و بررسی مزایا و معایب
  4. آماده‌سازی
  5. برق‌کشی
  6. لوله‌کشی
  7. نصب سیستم‌های کنترل و مراقبت
  8. زهکشی

پرگولا و آلاچیق در روف گاردن

المان های پرکاربرد در بام سبز

مزایای اجرای بام سبز

کاهش آلودگی صوتی

یک پشت بام سبز گسترده انعکاس صدا را کاهش و عایق بودن صوتی سقف را افزایش می دهد .

کاهش آلودگی هوا :

جذب دی اکسید کربن هوا و کاهش آلودگی هوا از طریق گیاهان باعث کم شدن گرد و غبار و ذرات سمی موجود در هوا می شوند .

کاهش تاثیر جزیره های حرارتی شهر:

باعث خنک شدن هوای شهر می شوند. تامین فضایی مناسب و مطبوع برای کاربران ساختمان: به دلیل تبدیل بام،دیوار و پاسیو به فضای سبز

هزینه اجرای محوطه سازی

افزایش محدوده زندگی:

بام سبز می توانند به عنوان فضای تفریح، استراحت مورد استفاده قرار گیرند .

سلامت روانی :

با به وجود آوردن محیط زیست طبیعی در فضای خشک شهری در ایجاد آرامش و سلامت جسمانی و روحی ساکنین شهرها نقش عمده ای ایفا می نماید . با به وجود آوردن محیط زیست طبیعی در فضای خشک شهری در ایجاد آرامش و سلامت جسمانی و روحی ساکنین شهرها نقش عمده ای ایفا می نماید .

عدم نیاز به آبیاری و مراقبت زیاد:

سیستم سقف های سبز طوری طراحی شده است که لایه زیرین آن به عنوان عایق، زه كش و مانع نفوذ ریشه گیاهان به بام عمل می کند.
بدین ترتیب باغ بدون آبیاری می تواند تا یکماه در تابستان شاداب و پر طراوت باقی بماند و دوره نگهداری و سرکشی آن می تواند تا 2 بار در ماه باشد . گیاهان مورد استفاده در باغ بام ها باید نسبت به خشک سالی مقاوم باشند و به نگهداری کمی احتیاج داشته باشند و قابلیت تطبیق و بازیابی خود با تغییر شرایط خاک را داشته باشند .

کلام پایانی

امروزه ساختمان های سبز با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست شکل گرفته اند . ساختمان های سبز دارای ویژگی هایی هستند که در جهت سازگاری با محیط زیست و با هدف مصرف بهینه تر انرژی شکل می گیرند . استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید به افراد امکان ایجاد ساختمان های سبز را می دهد . شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه و استفاده از آخرین متد در طراحی و اجرای محوطه سازی سعی بر آسیب حداقلی به محیط زیست و حفظ محیط زیست برای آیندگان دارد. برای هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید .

شرکت سورن بام

تیم سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرد و امروزه به یکی از معروف ترین و بهترین شرکت های حوزه ی محوطه سازی و فضای سبز تبدیل شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد ساختمان سبز با شماره 44277178 و یا 09122155348 تماس حاصل فرمایید .

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

سوالات متداول انواع روش های بام سبز

  1. سیستم گسترده
  2. سیستم متمرکز
  3. سیستم مدولار
  4. سیستم ترکیبی
  1. نقشه‌برداری
  2. بررسی استحکام و تقسیم بار
  3. ایده‌پردازی و بررسی مزایا و معایب
  4. آماده‌سازی
  5. برق‌کشی
  6. لوله‌کشی
  7. نصب سیستم‌های کنترل و مراقبت
  8. زهکشی
المان های پرکاربرد در بام سبز
  • انواع آلاچیق
  • انواع آبنما
  • پرگولا
  • دیوار سبز
  • فلاور باکس
  • چتر فضای باز
  • مبلمان فضای باز
  • باربیکیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید