مشکلات بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز چیست؟

بام سبز، بامی است که تمام یا بخشی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشانده شده باشد که بر روی سطح آن گیاهان رشد می کنند و تمام یا بخشی از بام را گیاهان و خاک پوشش می دهد ، گیاهان بام سبز در عین سر سبزی باید با محیط و دما سازگاری داشته باشند . سیستم بام سبز تشکیل شده است از : عایق ضد آب با کیفیت بالا ، سیستم ضد ریشه ، سیستم زهکشی و فیلتراسیون که برای تصفیه کردن آب بکار می رود.

مشکلات بام سبز

انواع سیستم های بام سبز

بام‌های سبز بر اساس سیستم اجرایی به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

1. سیستم گسترده بام سبز

سیستم گسترده  مستقیما با واژه بام سبز مطابقت دارد به عبارتی دیگر این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع و ضخامت کم نیز شناخته می شود. این نوع بام ها دارای گیاه و محیط کاشت کم عمق می باشد.

طراحی بام سبز ، پروژه هستی

 

 

2.سیستم ترکیبی بام سبز

این نوع بام سبز ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام گفته شده است، اما دارای ظرفیت بار و وزن بیشتری می باشد. در اجرای بام سبز متخصصین به این نکته دقت میکنند که اگر نیاز به ظرفیت بار زیادی باشد از این نوع سیستم استفاده نمایند.

بام سبز2

3. سیستم متمرکز بام سبز

در این سیستم متمرکز از واژه بام سبز استفاده می شود ولی با این تفاوت که می توانیم از گیاهان عمیق استفاده کنیم و شامل انواع گیاهانی است که می توان در بوستان و پارک هم استفاده کرد.

4. سیستم مدولار یا جعبه گیاه بام سبز

در این سیستم گیاهان و محیط کاشت آنها در باکس های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود. در سیستم غیر مدولار محیط کاشت یک لایه پیوسته بر روی بام سبز می‌باشد. در سیستم مدولار این محیط ناپیوسته هست.

گونه های گیاهی معروف برای طراحی بام سبز

در روف گاردن می توان از گیاهان پایه کوتاه، چمن ها و گیاهان پوششی و انواع گیاهان رونده می توان استفاده کرد و همچنین در باغ‌ها اغلب گیاهان پابلند از قبیل :انواع نخل، افرا و اکالیپتوس متداول بوده است.

در فضای باغ، از حوضخانه استفاده می کردند و به منظور تزئین اطراف حوضخانه  از گیاهان زینتی پاکوتاه برای جدا سازی قطعات از یکدیگر از دیواره یا پرچین های کوتاه با طول زیاد استفاده می شده است.

بام سبز3

نکات بسیار مهم در بام سبز

  1.  در بام سبز خاک باید وزن مخصوص کمتری داشته باشد.
  2.  در بام سبز خاک باید توانایی جذب آب بیشتری داشته باشد.
  3.  می توان با کود دهی نیاز غذایی گیاهان را در روف گاردن برطرف کرد اما به دلیل مشکلات برای تعویض خاک در روف گاردن، خاک در اجرای روف گاردن باید دارای مواد غذایی باشد که با گذشت زمان علاوه بر بهبود دانه بندی بتواند نیاز گیاهان را به مواد غذایی مرتفع نماید.

کاشت گیاهان روف گاردن

معایب و مشکلات روف گاردن

به صورت کلی روف گاردن یا بام سبز معایب ویژه و خاصی ندارند و افراد تنها زمانی به معایب بر میخورند و شاهد مشکلات بام سبز می شوند که طراحی و اجرای اصولی نداشته باشند. اگر در ساخت بام سبز از متریال مناسب استفاده نشود و با مهندسین غیر حرفه ای همکاری شود و دقت و لازم را در کار نداشته باشید ممکنه است که در آینده دچار مشکلات شوید.

مشکلات بام سبز

  1.  مشکلات بام های سبز در برخی موارد، تطبیق طراحی این بامها با شرایط اقلیمی منطقه کاری دشوار است.
  2. بامهای سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه ای قابل قبول می باشند. بسیاری از بامهای موجود، بدلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان
  3. برای دارا بودن بام سبز مناسب نیستند. (در این بین یک دال بتنی در تبدیل به بام سبز بسیار کاراتر از دالهای چوبی یا فلزی است.)
  4. افزایش وزن بر ساختمان: این وزن می تواند شامل خاک، وزن گیاهان، مبلمان, آلاچیق، فلور باکس و … باشد.
  5.  هزینه ایجاد آن، گران تر از سقف‎های سنتی است.
  6. در فضا های کوچک نمی توان اجرا کرد.

بام سبز4

معایبی که به مرور زمان ایجاد می شود:

  • نشست
  • ته نشینی ذرات ریز دانه و خاک نرم
  • ایجاد مشکل در زهکشی
  • سخت شدن پوسته سطحی خاک
  • ایجاد حوضچه
  • آسیب دیدن لایه صافی
  • رخنه و نفوذ ریشه
  • ضخیم و سنگین شدن سقف

کلام پایانی

امروزه ساختمان های سبز با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست شکل گرفته اند . ساختمان های سبز دارای ویژگی هایی هستند که در جهت سازگاری با محیط زیست و با هدف مصرف بهینه تر انرژی شکل می گیرند . استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید به افراد امکان ایجاد ساختمان های سبز را می دهد . شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه و استفاده از آخرین متد در طراحی و اجرای محوطه سازی سعی بر آسیب حداقلی به محیط زیست و حفظ محیط زیست برای آیندگان دارد. برای هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید .

شرکت سورن بام

تیم سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرد و امروزه به یکی از معروف ترین و بهترین شرکت های حوزه ی محوطه سازی و فضای سبز تبدیل شده است . در شرکت سورن بام مهندسین و طراحان با تجربه ای هستند که همواره می کوشند تا بهترین فضای سبز را در دسترس افراد قرار دهند. شرکت سورن بام با استفاده از برترین متریال با کمترین هزینه آماده همکاری با شما است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان سورن بام به صورت رایگان ارتباط برقرار کنبد.

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام میتوانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

سوالات متداول مشکلات بام سبز

بام سبز، بامی است که تمام یا بخشی از آن با پوشش گیاهی و خاک پوشانده شده باشد که بر روی سطح آن گیاهان رشد می کنند و تمام یا بخشی از بام را گیاهان و خاک پوشش می دهد ، گیاهان بام سبز در عین سر سبزی باید با محیط و دما سازگاری داشته باشند .

بام‌های سبز بر اساس سیستم اجرایی به چند دسته اصلی تقسیم می شوند؟
  1. سیستم بام سبز گسترده Extensive
  2. بام سبز نیمه متمرکز (ترکیبی)
  3. بام سبز متمرکز Intensive green Roof
  4. سیستم مدولا یا جعبه گیاه ( Planter Box )
  • نشست
  • ته نشینی ذرات ریز دانه و خاک نرم
  • ایجاد مشکل در زهکشی
  • سخت شدن پوسته سطحی خاک
  • ایجاد حوضچه
  • آسیب دیدن لایه صافی
  • رخنه و نفوذ ریشه
  • ضخیم و سنگین شدن سقف

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید