عایق بندی بام سبز

مشکلات بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

عایق بندی بام سبز ،یک غشاء ضد آب شامل یک لایه تک است که ، انعطاف پذیر بوده و بر روی پشت بام نصب می شود .مواد تشکیل دهنده آن می تواند از قیر ، الاستومر ، پی وی سی یا مواد مشابه تشکیل شود .غشاء را می توان بر روی سقف ها و تراس ها که شیب کمتر از 15% است ،بدون در نظر گرفتن نوع ساختمان نصب کرد .بام های سبز دارای چندین لایه برای اجرا هستند و در صورت اجرای این لایه هاست که به سقف شما آسیب نرسانده و رطوبت را نفوذ نمی دهند .

جزئیات اجرایی بام سبز

عایق بندی بام سبز و دلایل استفاده از آن

برای ایجاد بام سبز نیازمند این موضوع هستیم که زیرسازی روف گاردن  و بستر سازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در صورت عدم زیرساخت مناسب ایجاد بام سبز باعث فرسایش ساختمان شده و آسیب های جدی به کف سازی ساختمان وارد می کند که لایه های عایق بام سبز شرکت سورن بام با بالاترین کیفیت و در سریعترین زمان برای شما ایجاد می شود.

اجرا عایق بندی روف گاردن

سیستم عایق بندی از سه بخش تشکیل می شود:

  1. غشای ضد آب
  2. صفحه محافظ
  3. عایق بندی

1-غشای ضد آب

در آب بندی سقف روف گاردن غشای ضد آب اولین، مهم ترین و پایین ترین لایه است که بعد از کف اجرایی می شود. ویژگی بسیار مهمی که باید داشته باشد کیفیت و ماندگاری است تا قدرت جلوگیری از تجاوز رطوبت به تاسیسات پایینی را داشته باشد. به همین دلیل باید کیفیت استفاده شده بالاترین حد از استاندارد  را داشته باشد.

عایق حرارتی بام سبز

2-صفحه محافظ

صفحه ی محافظ بر روی غشای ضد آب قرار می گیرد و نقش محافظ آن را اجرا می کند. این صفحه، غشا را در برابر آسیب هایی که ممکن است به وسیله ی ابزار آلات و تجهیزات مکانیکی به وجود بیاید، محافظت می کند. به همین علت باید محکم و با کیفیت باشد.

3-عایق بندی

مرحله ی پایانی در آب بندی سقف بام سبز، عایق بندی است. عایق، مقاومت حرارتی ایجاد می کند که اتلاف گرمای ساختمان را کاهش می دهد. در نتیجه هزینه های سرمایشی و گرمایشی کاهش پیدا می کند.

قیمت روف گاردن

لایه های بام سبز عبارت اند از

  1. ساختار سقف
  2. عایق ضد آب
  3. لایه حفاظتی ( لایه ضد ریشه )
  4. زه کشی
  5. برگه فیلتر
  6. بستر رشد

 

بام های سبز شامل گیاهانی است که در لایه بستر رشد کرده و این لایه نسبت به نوع گیاه از چند سانتی متر تا بیش از یک متر متفاوت است . لایه زیرین گیاهان ، لایه محافظ یا فیلتر قرار دارد که از نفوذ ذرات و مواد خاک به لایه های بعدی جلوگیری می کند تا این ذرات مسیر زهک شی را مسدود نکنند .

لایه بعدی زهکشی می باشد که این لایه آب اضافی آبیاری گیاهان را خارج می کند تا هم گیاه محیط مناسب تری داشته باشد و هم به بام آسیب نرسد .سپس لایه ضد ریشه قرار دارد که از نفوذ ریشه به کف جلوگیری می کند زیرا بعضی از گیاهان ریشه قوی دارند که ممکن است از لایه ها و بام نیز نفوذ کنند . در آخر عایق ضد آب قرار دارد که مهم ترین بخش زیر سازی است .پس در ابتدا باید روی سقف به طور کامل عایق بندی انجام شود تا به هیچ وجه آب به ساختمان نفوذ نکند .

این لایه نسبت به فضای اجرایی متفاوت است انواع مختلفی دارد .گاهی بعضی از سقف ها نیاز دارند تا به طور کامل قیر گونی شوند که باز هم نسبت به آن فضا تعداد لایه های قیر و گونی مشخص می شود ، اما در بسیاری از موارد از پرایمر برای عایق رطوبتی استفاده می شود .

 

عایق حرارتی بام سبز :

امروزه از انواع عایق های نام برده می توان در عایق بندی روف گاردن ، انواع آبنما ، فلاور باکس و سقف آلاچیق استفاده کرد .عایق در کل مصالح و موادی می باشد که باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت ، انتقال صدا و تبادل حرارت می شود که در کم کردن تلفات حرارتی سطوح مختلف ساختمان اعم از لوله ها ، کانال ها ، مخازن ، بام سبز و … کاربرد دارد.

مزایا عایق حرارتی بام سبز :

از دیگر کاربردهای عایق حرارتی در اجرای بام سبز ها استفاده می شود که باعث می شود که رطوبت به سطوح پایین منتقل نشود از دیگر عایق های حرارتی عایق ضد ریشه می باشد ، عایق ها غالبا با توجه به نحوه کارکرد آن که کاملا متفاوت می باشد به دو گروه تقسیم می شوند ؛ گروه اول : عایق حرارتی که در ساختار آن‌ها حبابهای هوا وجود دارد و باعث کاهش هدایت حرارت می‌شوند ؛ و گروه دوم : عایق‌هایی که حرارت را باز می تابانند.

پشت این عایقها باید حدود ۲۰ میلی‌متر فاصله هوایی تعبیه شود. امروزه در پی سبک سازی ساختمان ها و رسیدن ضخامت جداره ها به حداقل ، مسئله اتلاف انرژی و گریز حرارت از پوسته ی بنا ، مطرح می باشد . بنا بر این با استفاده از عایق حرارتی در پوسته خارجی ساختمان ها ضریب هدایت حرارتی را به میزان مورد  توجهی می توان کاهش داد . مواد و مصالح عایق حرارتی باید از نظر شکل ظاهری یک نواخت ، بدون عیب و عاری از موادی باشد که مورد هجوم حشرات، قارچ‌ها و … قرار می‌گیرند .

انواع عایق حرارتی بام سبز :

1. عایق‌های انباشتنی :

این عایق به دو صورت الیافی یا دانه مرکب وجود دارد. الیاف شامل:پشم شیشه، پشم سنگ و … موادی مانند پلی استایلین ، برلیت و … دانه های منبسط شده ای هستند که از آنها را به عنوان عایق در ملات استفاده می شود .

2. عایق پتویی :

عایق بندی پتویی در ضخامت مختلفی دارند و جنس آن از پشم شیشه ، پشم سنگ ، پشم چوب و… می باشد و در عایق بندی داخل فلاورباکس و یا عایق مخازن و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد .

3. عایق‌های قطعه‌ای:

این نوع عایق ها طولشان کم است و از نظر متریال مانند عایق های پتویی می باشند .این نوع عایق ها در بین دیوار و پشت مصالح بکار برده می شوند و در سقف آلاچیق  نیز کاربرد دارند .

4. عایق حرارتی بام سبز دال‌های عایق :

دال‌های عایق حرارتی  به  صورت  قطعات سخت ساخته می‌شوند و ابعاد آن‌ها تا حدودی از عایق‌های قطعه‌ای کوچکتر است.  گاهی اوقات به صورت چند لایه ساخته می‌شوند . از این عایق ها می توان در فلاورباکس هایی که گل و گیاه در آن کاشته می شود استفاده کرد .

5. عایق‌های منعکس‌کننده :

معمولاً از سطوح فلزی ساخته می‌شوند و ممکن است با پشت بند یا بدون آن به کار روند .

6. عایق‌های ویژه:

عایق‌های ویژه از انواع مصالح متخلخل و سبک می باشند که برای مصارف به خصوصی طراحی و اجرا می‌شوند

سخن پایانی

مجموعه سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به صورت حرفه ای در حیطه اجرای فضای سبز،  اجرای روف گاردن و  اجرای محوطه سازی  و… آغاز کرده و امروزه به یکی از معتبر ترین و برترین شرکت ها در این حوزه تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و متخصصین با تجربه ای وجود دارد که آماده همکاری با شما هستند. همچنین در پروژه های سورن بام می توانید با استفاده از برترین متریال با کمترین هزینه پروژه های خود را به این مجموعه بسپارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ماس وال می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و از بخش مشاوره رایگان این سایت بهره ببرید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول عایق بندی بام سبز

  1. غشای ضد آب
  2. صفحه محافظ
  3. عایق بندی
لایه های بام سبز کدام اند؟
  1. ساختار سقف
  2. عایق ضد آب
  3. لایه حفاظتی ( لایه ضد ریشه )
  4. زه کشی
  5. برگه فیلتر
  6. بستر رشد

این عایق به دو صورت الیافی یا دانه مرکب وجود دارد. الیاف شامل:پشم شیشه، پشم سنگ و … موادی مانند پلی استایلین ، برلیت و … دانه های منبسط شده ای هستند که از آنها را به عنوان عایق در ملات استفاده می شود .

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید