جا به جایی درختان در فضای سبز

روش های مناسب تغییر محل کاشت درختان بزرگ

آنچه در این مقاله میخوانیم

جا به جایی درختان در فضای سبز   به طور معمول از سه روش قابل انجام می باشد. این سه روش شامل جابه جایی درخت به روش ریشه برهنه (ریشه لخت) ،جابه جایی درخت به روش بسته بندی و جابه جایی درخت با ماشین آلات مخصوص می باشد.

  • روش ریشه برهنه در جا به جایی درختان در فضای سبز

این روش بیشتر مناسب درختان با حجم ریشه کم می باشد.درواقع این روش برای جابه جا کردن درختچه های کوچک مناسب می باشد .به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به ریشه گیاه به هنگام خارج کردن و جابه جایی، باید از مرطوب بودن خاک اطراف ریشه اطمینان حاصل گردد. در مرحله بعد ، باتوجه به سن و نوع گیاه شعاعی که باید در اطراف درخت کنده شود توسط شرکت جابه جایی درخت تعیین می کردد. سپس شروع به کندن گودال دراطراف درخت می نماید عمق گودال نیز با نوع درخت متفاوت بوده و غالبا در حدود 45تا 60 سانتی متر می باشد. پس از رسیدن به عمق موردنظر بادقت درخت را کج نموده و بدون آسیب رساندن به آن درخت را آزاد می کنند. در ادامه ،ریشه درخت را درون یک پارچه مرطوب پیچیده وبه محل جدید منتقل می نمایند.

  • روش بسته بندی برای جا به جایی درختان در فضای سبز

از این روش برای جابه جایی درخت های با قطر بیشتر از 5سانتی متر و دارای ریشه های حجیم تر استفاده می کند. در روش بسته بندی ، بهتر است که پیش از انتقال درخت آن را هرس کرد. سپس گودالی در اطراف درخت حفر می کنند که عمق و فاصله آن از درخت ، وابسته به نوع وسن گیاه می باشد . در مرحله بعد درخت را با خاک اطراف آن از زمین جدا می کنند. شایان ذکر است که به منظور حفظ رطوبت ریشه درخت وجلوگیری از آسیب به گیاه باید بلافاصله ریشه های ان داخل یک گونی پیچیده شود.

  • جابه جایی درخت با ماشین آلات مخصوص جا به جایی درختان در فضای سبز

شرکت جابه جایی درخت از ماشین آلات مخصوص برای حفر استفاده کرده ودرخت رابا ریشه از خاک جدا می کند. ماشین جابه جایی درخت معمولا از چهار تیغه دوار تشکیل می شود که به راحتی درخت را از ریشه کنده و جابه جا می کند . بدین صورت که تیغه تا درخت با یکدیگر برابر باشد ، در مجاورت گیاه قرار داده می شود. دستگاه به صورت هیدرولیکی بسته و قفل می گردد. پس از برداشت درخت ان را به صورت عمودی به طرف بالا کشیده واز زمین خارج می کنند. سپس درخت به صورت افقی برروی درآمد وبر ماشین انتقال قرار داده می شود. از جمله مزایای استفاده از ماشین الات مخصوص شرکت جابه جایی درخت می تواند به سرعت بالای عملیات حفر و انتقال ، عدم آسیب رسانی به درخت ، جابه جایی آسان وعدم اختلال در فرایند رشد درخت اشاره نمود.

 

جا به جایی درختان در فضای سبز درخت به روش روت بال {گونی پیچ}

این روش مناسب درختانی با قطر تنه بیشتر از 5 سانتی متر مناسب می باشد.بر خلاف روش ریشه برهنه در این روش درخت با خاک اطراف خود جابه جا می شود. نکته اساسی که در این روش باید رعایت نمود، هرس کردن درخت قبل از انجام کار است. در هرس کردن نباید درخت را هرس سنگین کرد. مقدار خاک ریشه درخت که به صورت گونی پیچ شده است، به اندازه دو سوم از گستره تاج درخت می باشد. اندازه ریشه و شکنندگی خاک اطراف آن به عواملی مانند، جنس خاک و نوع درخت بستگی دارد. اندازهای توپ ریشه درختچه های کوچک و درختان همیشه سبز به طور تقریبی، به قطر نیم متر مناسب است. درختچه های بزرگ و درختان همیشه سبز متوسط، توپ ریشه ایی به قطر بین 5 الی 5.1 دارند. البته درختان با قطر تنه 11 سانتی متر نیز همین میزان توپ ریشه دارند. اگر درخت مورد نظر بزرگ بوده و سایز بزرگتری دارد. توپ ریشه بیشتر از 5.1 مناسب است.

 

نکات مراقبتی پس از جا به جایی درختان در فضای سبز

طی فرایند جابه جایی درختان به دلیل انجام عملیات جابه جایی و بروز برخی صدمات ریشه ای واز عادت در آمدن ریشه تا مدت ها و بلکه سال ها به عوامل محیطی و شرایط نگهداری بسیار حساس هستند. این عوامل می توانند شامل : عوامل محیطی مانند دما ، وزش باد و آفتاب یا عوامل مراقبت و نگهداری مانند ابیاری و کوددهی و یا آفت و بیماری باشد. حساس شدن ریشه  می تواند به راحتی عامل از بین رفتن و آسیب درخت شود . بیشترین آسیب را ریشه های مویین و مکنده متحمل می شوند که متعاقب آن خسارت فیزیکی به سایر اندام درخت وارد می شود که از زمان آسیب 3تا10سال طول می کشد تا بهبود پیدا کنند زیرا ریشه اندام اصلی جذب آب و مواد معدنی برای درخت می باشد.

بهترین فصل جا به جایی درختان در فضای سبز

اگه چه به شکل تئوری وبارعایت اصول کاری در تمامی مواقع از سال می توان درخت را جابه جا کرد اما به طور عملی بهترین نتیچه در امر جابه جایی در زمان های خاصی از سال امکان پذیر است برخی از درختان نسبت به جابه جایی مقاومت بیشتری دارند ولی برخی نسبت به جابه جایی حساس تر هستند. پس باید نسبت به شناخت درخت خود زمان مناسب برای انتقال را درنظر بگیرید. درمورد گیاهان خزان پذیر بهترین زمان برای جابه جایی در فصل پاییز و پساز ریخته شدن برگ ها است .البته تا قبل از اینکه به دلیل سرمای زمستان خاک یخ نزده وسفت نشده. زمان مناسب دیگر برای جابه جایی درختان خزان پذیر ابتدای بهار و قبل از رویش جوانه ها وبه بیان دیگر درخت هنوز بیدار نشده است.

در مورد درختان همیشه سبز نیز فصول پاییز یا اوایل بهار قبل از اینکه رویش جوانه‌های جدید آغاز شود بهترین زمان جابجایی این‌گونه از درختان است. برخی از پرورش دهندگان اواسط تا اواخر فصل پاییز را برای درختان همیشه سبز همانند سوزنی برگان بهتر از اوایل فصل بهار می‌دانند زیرا اعتقاد دارند در این زمان از سال به دلیل وجود حرارت حدود ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد خاک در اکثر مناطق کشور،  ریشه زایی مجدد این درختان در مکان جدید کاشت بهتر و مؤثرتر انجام می‌شود.

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید