اجرای آبنما در حیاط

ساخت آبنما در ویلا

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای آبنما در حیاط

اجرای آبنما در حیاط ،  یکی از قدیمی ترین اجزاء معماری در حیاط های ایرانی آبنما می باشد ، قدیم از آبنما تنها در باغ ها و کاخ ها و میادین شهر استفاده می شد، ولی امروزه و با ساخت آبنماها در اندازه و ابعاد مختلف این عنصر معماری به درون خانه ها و آپارتمان ها ، حیاط خانه های ویلایی و… ما راه پیدا کرده است.امروزه آبنماها را در لابی آپارتمانها آبنما دیواری در رستورانها آبنما شیشه ای و هتل ها آبنمای سنگی ، ادارات و حتی درون منزل آبنمای خانگی می توان مشاهده کرد ، که به زیبایی این مکان ها افزوده است.

LANDSCAPE FOUNTAIN

LANDSCAPE FOUNTAIN

آبنما در حیاط ویلا 

از گذشته با فرهنگ ایران عجین شده است شاید هم این مسئله به دلیل این است که ایران کشور کم آبی است و همیشه انسانها به طرف آب جذب می شوند.همواره آب نشانه ای از پاکیزگی، روشنایی و آرامش دهنده روح و روان انسان است،گذشته از ظاهر آب صدای آب هم روح آدمی را جلا می دهد و این مسئله ای است که ما در زندگی ماشینی امروز بسیار به آن احتیاج داریم.

اجرای آبنما در حیاط

اجرای آبنما در حیاط

آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند. زمانی که صحبت از آبنما در حیاط ویلا می شود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند فواره ها هستند چون قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند.  آبنما فواره ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده ، ریزشی و پرتابی می باشند که عمدتا این فواره ها را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.نوع دیگر آبنما آبشار مصنوعی  و جوی بار می باشد، این نوع از آبنما جذابیت خاصی برای مردم دارد زیرا برای آنها طبیعت را تداعی می کند. نوع دیگر آبنماهای مدرن هستند که آب را به صورت دیواره ای از بالا به پایین روانه می کنند که امروزه از این آب نماها بسیار استفاده می شود.

نکاتی در طراحی آبنما

این نکته را هم باید بدانید به دلیل اینکه در آب نماها آب در یک مدار بسته جریان دارد اتلاف آب بسیار پایین است و به راحتی و بدون ترس از هدر رفتن آب می توان از آنها استفاده کرد.

 آب نماها دارای عمق کمتر از حوض و حوضچه‌ها با تزئینات مدرن از قبیل :

چراغ‌های رنگارنگ مخصوص داخل آب، فواره‌های متنوع،

گاهی جایگاهی برای گیاهان آبی و باغچه‌هایی در کنار یا در وسط آن بوده و اشکال آن‌ها کمتر از اصول هندسی منظم پیروی می‌کنند.

در این آب‌نماها بیشتر از اشکال تغییر شکل یافته هندسی استفاده می‌شود،در حالی که انواع حوض‌ها، حوضچه‌های باغی و باغچه‌های قدیم، مخصوصاً در ایران دارای عمق قابل توجهی بوده و به اشکال مربع، مستطیل، دایره، بیضی و لوزی ساخته می‌شد.

به طور کلی در مورد اجرای آبنما در حیاط که فرم هندسی دارند، آب نما را با بتون درست می‌کنند.به منظور تزئین در روی دیواره‌ها، کف، لبه آن می‌توان از سنگ‌های تراورتن، مرمر، سرامیک، کاشی، قلوه سنگ و … استفاده نمود.در حالی که در طرح‌هایی که خطوط آن‌ها منحنی است از آجر و سیمان استفاده و سپس تزئینات فوق را به کار می‌برند.در برخی از پارک‌ها و باغ‌ها برای جلب پرندگان، حفره‌های سنگی یا حوضچه‌هایی پیش ساخته تعبیه می‌کنند.

کاربرد مجسمه‌های سنگی در پارک‌ها و باغ‌ها می‌تواند به نوعی مفاهیمی را بیان کند و متناسب هر گونه سطح و فضایی می‌بایست مجسمه به شکل و اندازه معینی بکار رود .

اجرای آبنما در حیاط

اجرای آبنما در حیاط

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
با ما در ارتباط باشید