طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی و اجرای فضای سبز یکی از اصول اساسی و مهم در اجرای محوطه سازی می باشد . برای اجرای هر چه بهتر فضای سبز نیاز است تا با اصول طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز آشنا باشیم . توجه به اینکه هر محیط ، اقلیم و آب و هوای مخصوص به خود را دارد باید همواره به آن توجه داشت .

در نظر نگرفتن این موارد باعث از بین رفتن زیبایی و طول عمر گیاهان می شود . علاوه بر آن هزینه اجرای فضای سبز و بودجه ای که می خواهید برای کاشت و انتخاب گیاهان در نظر بگیرید در پایان کار بسیار تاثیر گذار است . متخصصان شرکت سورن بام با داشتن مهارت و تجربه ی کافی شما را در مسیر رسیدن به بهترین شکل فضای سبز یاری می کنند .

گیاه پاپیتال در بام سبز

سه گام اصلی در انتخاب صحیح کاشت گیاهان

از اساسی و مهم ترین موارد برای طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز و  کاشت گیاهان فضای باز انتخاب صحیح آن می باشد . این امر حتی برای محوطه های بسیار کوچک نیز اهمیت خود را از دست نمی دهد . در ادامه می خواهیم شما را با مراحل انتخاب گیاهان برای کاشت آن در فضای سبز آشنا کنیم .

1.انتخاب گیاهان متناسب با شرایط محیطی

شرایط جوی و محیطی منطقه از عواملی است که تقریبا ثابت بوده و امکان تغییر آن بسیار ناچیز می باشد . در گام اول برای کاشت گیاه باید زمین و خاک مورد نظر بررسی شود که اطلاعات لازم راجع به نوع خاک را بدست آوریم که اسیدی یا قلیایی ، خشک یا مرطوب هست و چه نوع گیاهی با این خاک سازگاری داشته و بیشترین بازدهی را در آن شاهد می باشیم . هم چنین با استفاده از کودهای مختلف نیز می توانیم خاک را تقویت کنیم .

طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

2.اطمینان از اندازه مناسب گیاه

یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت می باشد میزان رشد و اندازه نهایی گیاه است که قبل از انتخاب گیاه باید به آن توجه داشت که رشد گیاه از لحاظ ارتفاع و گستردگی به چه صورت است و تا چه میزان افزایش می یابد و بعد از گذشت چند سال چه میزان رشد کرده و چه مقدار فضایی را برای ادامه حیات خود لازم دارد . پس از تعیین آن می توان بتوان پلان کاشت را با مقیاس درست طراحی کرد که فضای مورد نیاز برای رشد گیاه وجود داشته باشد .

3.جلوه و نمای گیاه پس از کاشت

چون گیاهان کاشته شده در تمامی فصول سال در محوطه وجود دارند پس باید طوری انتخاب شوند که در تمامی فصول با بوجود آوردن رنگ های زیبا منظر تماشایی را بوجود آورند . پس باید گیاهانی انتخاب شوند که مناسب فضا در کل سال باشند  . استفاده از گیاهانی که در تمام سال طراوت و شادابی خود را حفظ می کنند به همین علت پر طرفدار می باشد .

کاشت گیاهان روف گاردن

فاکتورهای انتخاب گیاه برای طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

در تصمیم گیری برای انتخاب گیاه مورد نظرمان در فضای سبز لازم است که علاوه بر فاکتور زیبایی که مد نظر می باشد به گزینه های دیگری مثل رنگ گیاه ،شکل و بافت آن نیز توجه کنیم.

شکل گیاهان

هر شکل گیاه نقش متفاوتی را در طراحی ایفا می کند . شکل های متفاوت گیاه که شامل ایستاده و منظم ، منظم یا گرد و بسیاری گونه های دیگر می تواند باشد که هر کدام از این انواع در طراحی در مکان مخصوص به خود و دارای کارایی مخصوص به خود می باشد .

طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

بافت گیاهان

منظور از بافت گیاهان صرفا نوع لمس آن ها و زبری و نرمی نمی باشد و فقط به آن محدود نمی شود . بافت گیاهان به ترکیب کلی آن ها اشاره دارد . باید دانست که بافت کلی گیاه برای انتخاب آن جهت طراحی فضای سبز بسیار اهمیت دارد.

رنگ گیاهان

همانطور که در طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی وجود رنگ و ترکیب آن ها اهمیت دارد در طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز نیز رنگ بسیار مهم می باشد . وجود رنگ ها و البته ترکیب مناسب آن ها با یکدیگر می تواند بسیار در شکل نهایی ترکیب گیاهان تاثیرگذار باشد .

رنگ گیاهان

مراحل مهم در طراحی و کاشت گیاهان

مرحله اول  بررسی و سنجش سوابق تاریخی منطقه می باشد . محوطه سازی و ایجاد فضای سبز  هر کشور در هر دوره تاریخی متاثر از سبک معماری و فرهنگ مردمان آن دوران بوده است . این امر در جزئیات مناطق و شهرها نیز با یکدیگر متفاوت است . می توان با بررسی تاریخی منطقه از بروز اشتباهات فاحش پیشگیری کرد .

مرحله دوم  تجزیه و تحلیلی محیطی است . اولین بار که برای بازدید محوطه مورد نظر برای طراحی می روید اظهار نظر در مورد طرح و گیاهان فضای سبز کار دشواری است . اما با یک نگاه عمیق به محوطه های کاشته شده مجاور منطقه می توان گیاهان مناسب برای محیط را به آسانی شناسایی کرد . اینکه در محوطه اطراف چه گیاهانی بکار رفته و استفاده از کدام گیاه موفقیت آمیز بوده  بسیار مهم می باشد .

مرحله سوم  انتخاب چند ایده بر اساس محتوای طرح ، برنامه طرح و تجزیه و تحلیل ها می باشد . گول اولین طرح و برداشت خود را خوردن اشتباهی است که نباید در طراحی و کاشت گیاهان مرتکب آن شد . اولین برنامه و ایده لزوما بهترین نیست . بهتر است چند طرح در نظر گرفته شود و از میان آن ها بهترین انتخاب گردد .

مرحله چهارم پرورش یکی از ایده ها و در ادامه  آفرینش یک طرح کامل برای رسیدن به مرحله ی اجرا می باشد .

مرحله پنجم ترکیب بندی کلیه عناصر و ایجاد وحدت و یکپارچگی در تمام اجزای مصنوع و نا مصنوع در طراحی کاشت می باشد .

مرحله ششم به توسعه و گسترش بستر گیاهی اختصاص دارد . کاشت گیاهان فضای سبز در این مرحله انجام می شود و با توجه به کارشناسی های مراحل قبل و طراحی پلان کاشت این مرحله انجام می گیرد .

در مرحله نهایی نوبت به نگهداری فضای سبز و از گیاهان کاشته شده می رسد . می توان گفت این مرحله مهم ترین قسمت از مراحل طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز می باشد زیرا در صورت عدم توجه به این مرحله تمامی مراحل قبلی ارزش خود را از دست می دهند .

طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز

گیاهان در کف سازی فضای سبز

برای داشتن فضای سبز مقاوم و شاداب در طول سال از چمن های  متفاوتی می توان استفاده کرد . چمن ها بر حسب شرایط منطقه انتخاب می شوند . چمن ها عبارت اند از : فتوسکا  و گیاه فتوسکای آبی ، چمن یال اسبی ، چمن شبدری ، اروموکوا ، چمن (اسپرت ،آفریقایی و غیره ) و همچنین از گیاهان پوششی : مارگریت ، بو مادران ، کروپسیس ، بابونه ، سدوم ، لیزماکیا ، آلیسوم و غیره استفاده می شود .

گیاهان در کف سازی فضای سبز

هزینه کاشت گیاهان فضای سبز

هزینه طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز در مرحله نخست به سلیقه ی کارفرما در انتخاب نوع گیاهان بستگی دارد . انتخاب گیاهانی که فراوانی کمتری دارند و یا پیدا کردن و پرورش آن ها سخت تر است طبیعتا هزینه ی بیشتری را برای کارفرما به ارمغان می آورند . متراژ فضای سبز و تعداد گیاهانی که در طراحی و کاشت گیاهان فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرند از دیگر عواملی هستند که بر روی هزینه نهایی تاثیر مستقیمی دارند .

هزینه کاشت گیاهان فضای سبز

نحوه چیدمان گیاهان فضای سبز

چیدمان گلها و گیاهان باید به گونه ای باشد که دسترسی به آنها برای هرس ، آبیاری ، کود دهی ، نگهداری و حتی مسیر پیاده روی و لذت بردن از فضای سبز وجود داشته باشد و طراح هم چنین در طراحی مسیر رفت و آمد و جداسازی مسیرها می توان از متریال هایی مانند :چمن طبیعی ،چمن مصنوعی ، ترمووود ، واش بتن و غیره برای کف سازی استفاده نماییم ،

گاهی اوقات برای این مسیرها یک حالت جدا کننده ایجاد می نمایند و سنگ های قلوه ای و رودخانه ای سفید و رنگی بهترین گزینه برای این امر می باشد، برای جلوه بخشیدن و زیبا سازی محیط در شب می توانیم از اجرای نورپردازی نیز استفاده نماییم تا زیبایی محیط افزایش یابد .

کلام پایانی

تیم اجرایی و طراحی سورن بام با بهره گیری از متخصصان مجرب آماده اجرای انواع محوطه سازی فضای سبز ، محوطه ویلا ، باغ ، باغچه ، حیاط و…  می باشند . همچنین در طراحی و اجرای دیوار سبز ، بام سبز ، طراحی و ساخت انواع فلاورباکس ها ، آبنما ، تراس سبز و نصب سیستم آبیاری هوشمند ، مه پاش فعالیت های بیشماری دارد . کارشناسان شرکت سورن بام آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و طراحی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند .  برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

انواع نوع کاشت برای گیاهان در فضای سبز چه می باشد؟

كاشت منفرد یا تاكیدی

كاشت درختان ردیفی یا خطی

كاشت گروهی

كاشت توده ای

بهترین ترکیب خاک برای کاشت گیاهان 40% شن و ماسه ،40% سیلت و 20% خاک رس می باشد .

  • درخت و درختچه
  • گل های فصلی
  • گیاهان ریشه ای
  • درختان همیشه سبز
  • درختان خزان کننده

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید