آبنما صخره ای

آبنما صخره ای

آنچه در این مقاله میخوانیم

آبنما صخره ای چیست؟

آبنما صخره ای، یکی از سبک های جذاب آبنما است که با بهره بری از صخره های سنگی و آبشار ها در طبیعت نمایی جذاب و فوق العاده را برای شما تداعی می کند. این سبک از آبنما ها اکثرا در فضای سبز و باغ ها استفاده می شود که میتوانید این المان جذاب را در پارک ها و رستوران ها و کافه ها و لابی های هتل ها مشاهده کنید.

یکی از نکات ویژه ای که باید حتما در نظر بگیرید این است که ابنمای صخره ای نیاز به دقت بالا در ساخت و اجرا دارد تا طرح نهایی به صورت بسیار طبیعی جلوه دهد، پس حتما به سراغ افراد حرفه ای و باتجربه در زمین ساخت و اجرای آبنما بروید.

در برخی از نمونه های آبنمای صخره در فضاهای بیرونی و باز که در آن محوطه سازی صورت گرفته، نیاز به طراحی و ساخت مهندس متخصص دارد تا با محیط خود هماهنگی 100 درصدی داشته باشد. در این مقاله از سایت سورن بام به تحلیل و بررسی آبنمای صخره ای میپردازیم، حتما تا آخر مقاله ما را همراهی کنید.

طراحی و ساخت آبشار صخره ای

قیمت آبنما صخره ای

قیمت آبنمای صخره ای وابسته به اندازه، مقیاس، متریال و طراحی متفاوت است. همچنین با توجه به نکته ای که در پاراگراف اول گفته شد در برخی از موارد اجرای آبنما صخره ای به دست مهندسین متخصص صورت می گیرد و نیاز به عایق کاری، زیر سازی و زهکشی است. یکی از موارد دیگری که در قیمت این المان تاثیر بسیار زیادی می گذارد، استحکام و ارتفاع سازه است. آبنما های صخره ای را میتوان از قلوه سنگ رودخانه ای، سنگ های لاشه و پلاک و… ساخت.

آبنما باغی

انواع سبک های آبنمای صخره ای

آبنمای صخره ای در 2 سبک صخره سازی مصنوعی و آبنما سنگی طبیعی طراحی و اجرا میشود. در اجرای صخره سازی مصنوعی با استفاده از سیمان صخره های سنگی را طراحی و شکل میدهیم. آبنمای سنگی صخره ای را با سنگ هایی ماننده سنگ پوکه معدنی، لاشه و ورقه ای ساخته می شود.

واضح است که با استفاده از سنگهای مختلف میتوانیم آبنما صخره ای زیبایی با نمایی جذاب تر داشته باشیم و جلوه ای طبیعی تر در فضا نمایان کنیم. در برخی از نمونه ها از آبنمای صخره ای دیواری میتوان از ترکیب های مصالحی سنگ و سیمان استفاده کرد، زیرا آبنما صخره ای سیمانی با استفاده از متریال های سنگ و سیمان ساخته میشود. البته این سبک از آبنما ها بیشتر برای فضا های باغ یا مکان هایی که از فضای بزرگی بهره میبرند استفاده می شود.

انواع سبکهای آبنما صخره ای

مراحل ساخت آبنمای صخره ای

ابتدا قبل از ساخت آبنما صخره ای باید به طراحی آن پرداخت. در طراحی آبنما حتما از مهندسین و متخصصین با تجربه و حرفه کمک بگیرید. برای دستیابی به یک آبنما بدون مشکل و جذاب حتما مراحل زیر را کاملا رعایت کنید.

مراحل ساخت آبنما صخره ای

انتخاب محل مناسب برای آبنما صخره ای و شروع حفاری

انتخاب محل مناسب برای اجرای آبنما صخره ای با نظر مستقیم طراح انجام می شود. به هیچ وجه آبنما خود را زیر درخت یا در معرض باد نصب نکنید، زیرا دچار مشکلاتی ماننده گرفتگی پمپ یا خراب شدن الگوی جریان آب می شوید. پس از انتخاب محل آبنما، سپس باید لایه آستر یا پلاستیکی اندازه گیری شود و پس از برش در محل آبنما پهن می شود.

طراحی آبشار صخره ای

زهکشی و عایق کاری در آبنما صخره ای

پس از انتخاب محل اجرا آبنما، محل مد نظر شما علل خصوص اگر آبنمای شما به دیوار تکیه داده شده باشد، باید عایق کاری شود و تاسیسات و اجرای لوله کشی آن به صورت صحیح انجام شود. در محوطه سازی باغ ها و فضاهای اطراف آبنمای صخره ای دیواری باید زهکشی صورت بگیرد تا آب به قسمت های دیگر نفوذ نکند. در اجرای آبنمای صخره ای توجه به گیاهان اطراف سازه بسیار مهم است. اکثر این آبنما ها همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، قبل از اجرا باید طراحی شوند.

زهکشی و عایق کاری در آبنما صخره ای

اجرای آبنمای صخره ای

در ساخت آبنما حوضچه ای مخصوص برای قرار گیری پمپ آب ساخته می شود. طرح انتخابی شما به همراه میلگرد و پروفیل مخصوص اجرا می شود. در نهایت پس از جوشکاری، عناصر را با تور رابیتس پوشش مس می دهند، بهتر است که از تور رابیتس به شکل 2 لایه استفاده کنید. سپس و پس از اجرای تور رابیتس، روی آن ملات ماسه و سیمان کشیده می شود. پس از خشک شدن ماسه و سیمان نوبت به ملات تکمیلی می رسد. ملات تکمیلی از ترکیب پودر سنگ، سیمان و پودر رنگی تشکیل می شود.

اجرای سازه، تاسیسات و شکل دهی آبنما

آرایش و تنظیم سنگ ها در آبنمای صخره ای

پس از اجرای عناصر و تاسیسات و زیر سازی های آبنما، مرحله بعدی قرار دادن سنگ ها است. سنگ های مورد استفاده در اجرای آبنما سنگی در ابعاد متفاوتی استفاده می شوند که با ترکیب آنها شکل های متفاوتی را می توانید مشاهده کنید.

بهتر است که از سنگ هایی در اندازه های متفاوت استفاده کنید تا سنگ ها در یک دیگر قفل شوند و ثابت بمانند، البته سنگ های بزرگ را باید با ملات ثابت نگه داشت. سنگ ها تماما در 3 گروه کوچک، متوسط و درشت دسته بندی می شوند و بستگی به طراحی آبنما شما دارد. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که سنگ ها در آبنما صخره ای باید روی هم پایدار باشند.

آرایش و تنظیم سنگ ها در آبنما صخره ای

درزگیری در آبنمای صخره ای

در نهایت، شکاف ها و ترک های کوچک آبنما صخره ای را با فوم های تیره مخصوص پر می شود. فوم ها در درزگیری در سطوح مرطوب عملکرد بسیار خوبی دارند. چنانچه که تصمیم دارید تا از ماهی داخل حوضچه های آبنما صخره ای دیواری استفاده کنید، باید از دیگر مهر و موم های کف به جای آب بند های آبشار صرف نظر کرد. زیرا این عناصر دارای مواد شیمیایی هستند که موجب آلودگی آب می شوند.

مزایای آبنما صخره ای

  • اجرای این طراحی و ساخت آبشار صخره ای صدای آرامبخش آب فضایی آرام و لذت بخش  و سرگرم کننده را برای شما فراهم می کند .
  • طراحی آبشار صخره ای فضایی خاص و طبیعی را فراهم می کند .
  • آبشار سنگی صخره ای می تواند برای برجسته کردن یک صحنه استفاده شود .
  • کاهش آلودگی صوتی ناشی از محیط اطراف.
  •  به عنوان یک رطوبت ساز طبیعی عمل می کند.
  •  فرایند تبخیر آب منجر به تشکیل بخارهای آب می شود که این بخارها به فیلتر هوا کمک می کند .
  • طراحی و اجرای این آبشار باعث کاهش آلودگی هوا می شود .
  •  صدای آب ، ذهن و روح شما را خنثی می کند و استرس را کاهش می دهد .
  • آبشار صخره ای باعث جذب پرندگان و حشرات مفید(مانند پروانه ها و دیگر گرده افشان ها) می شود .
  •  نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارد .
  •  هیچ وسیله نقلیه بزرگ و یا تجهیزات ماشین برای ساخت آن مورد نیاز نیست .
  • می توانید آبشار را بر روی یک تپه یا شیب طبیعی در نظر بگیرید .
  •  شیب بیشتر موجب به وجود آمدن جریان آب سریعتر و صدای آبشار بیشتری می شود .

مزایای آبنما صخره ای

تاسیسات ابنمای صخره ای

پمپ آب در آبنما های صخره ای به صورتی است که در گودال یا محفظه های مخصوص به منظور هدایت آب صورت می گیرد. به طور کلی پمپ آب در پایین ترین قسمت تراز داخل حوضچه قرار می گیرد که متصل شدن پمپ به نازل آب توسط لوله کشی انجام می شود. پس از آن چینش سنگ های مصنوعی و طبیعی باعث شکل گرفتن یک آبشار جذاب می شود و در حین فرو ریزش آب در ابنما صخره ای دیواری می شود.

تاسیسات ابنمای صخره ای

نتیجه گیری

آبنمای صخره ای به عنوان یکی از ارزان ترین و پر متقاضی ترین سبک های آبنما است که به دلیل نما و صدای جذاب خود، میان آبنما های دیگر حس و ویژگی های طبیعت را به خوبی جلوه می دهد. در اجرای آبنمای صخره ای نکات ویژه ای وجود دارد که حتما در طراحی و ساخت و نصب این المان باید رعایت کنید تا دچار مشکلات نشوید. شما می توانید از آبنمای صخره ای در روف گاردن، باغ، حیاط ویلا، لابی هتل و رستوان و کافه ها و… استفاده کنید.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام در زمینه طراحی و اجرای انواع آبشار های مصنوعی آماده همکاری می باشد . همچنین فعالیت های شرکت در زمینه طراحی و اجرای انواع المان های فضای سبز نظیر : فلاور باکس ، آبنما ، آلاچیق، طراحی پرگولا و… طراحی و اجرای محوطه سازی فضای باز ، محوطه سازی ویلا ، روف گاردن ، تراس سبز و… می باشد .

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید اینستاگرام سورن بام را دنبال کنید.

سوالات متداول

  1. در دسترس آلودگی نباشد. 2- از یخ زدن آب در لوله های آبنما در فصل زمستان جلوگیری کنید. 3- در بخش های الکتریکی ایمنی را رعایت کنید.
  • صدای جریان آب در فضا باعث ایجاد آرامش و تمرکز و کاهش استرس و اضطراب می شود.
  • فرایند تبخیر آب در آبنما موجب کاهش دما و افزایش رطوبت هوا می شود.
  • آبنمای صخره ای نسبت به دیگر سبکهای آبنما از هزینه های کمتری بهره می برد.

به صورت کلی قیمت آبنمای صخره ای به عواملی ماننده زهکشی، عایق کاری، جنس سنگ، اندازه سنگ، سبک اجرا و… بستگی دارد.

در حین طراحی و ساخت آبنمای صخره ای می توانیم از لاشه سنگ ها، قلوه سنگ های رودخانه ای، سیمان، سنگ پوکه معدنی استفاده کنیم.

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید