نگهداری و بذر پاشی چمن

نگهداری و بذر پاشی چمن

آنچه در این مقاله میخوانیم

نگهداری و بذر پاشی چمن

نگهداری و بذر پاشی چمن ، چمن گیاهی است از خانواده poacea  که به صورت تک لپه ای می باشد

و نقطه رویش آن در قسمت بالای طوقه و نزدیک خاک قرار دارد

به خاطر همین دلیل در کار چمن زنی اختلالی در سیستم رشد گیاه ایجاد نمی کند

و غالبا چمن ها به صورت گیاهان دائم به شمار می رود.

در میان هزاران گونه گیاهان علفی که در نیمکره شمالی می رویند تنها حدود چهل نوع بعنوان چمن بکار می روند.

کاربرد چمن چیزی نیست که امروز رایج شده باشد

بلکه قرنهاست که بسیاری از گونه های این گیاه بصورت فرش سبزی زمینه بسیاری از طرحهای فضای سبز را تشکیل می دهند.

کاربردهای چمن در محوطه سازی

یکی از دلایل سرسبزی محوطه سازی کاشت چمن می باشد که می توان به داشتن ظاهری خوب و زیبا ، پوشش دهی سریع و مقاوم، قدرت مقاومت در برابر پا خوری و مقاوم به کوتاه شدن بدون آسیب دیدن گیاه را می توان نام برد. چمن با رنگ سبز و ملایم خود موجب آرامش روح و روان انسان می شود و در رفتارهای اجتماعی انسان نیز تأثیر گذار است.

چمن در فضای سبز

کاربرد چمن در فضای سبز ، چمن ها از لحاظ شکل ظاهری، احتیاجات آبی، نوری، حرارتی، نیاز های نگهداری و کاربرد بسیار متنوع هستند. گرچه کاشت چمن مشکل نیست اما انتخاب نوع چمن و بدنبال آن مدیریت صحیح، از مهمترین عوامل طول عمر چمن و زیبایی آن می باشند درواقع ظاهر چمن گویای کیفیت نگهداری آن است.
احداث چمن مستلزم هزینه های سنگین است و با توجه به آب و هوای خشک و نیمه خشک ایران، میزان آب در دسترس بسیار مهم و تعیین کننده است همچنین انتخاب ارقام مقاوم بر حسب نوع و کاربرد می تواند در کاهش هزینه ها نقش اساسی داشته باشد.

کاشت چمن به چه صورت می باشد ؟

کاشت چمن ها معمولا بصورت بذر صورت می گیرد ولی برخی از چمن ها را  می توان از طریق غیر جنسی مانند ریزوم  (Rhizomatous type ) ، استولون (stoloniferous type)  و کپه ای (pluginng type) تکثیر نمود.

از نظر شرایط آب و هوایی چمن ها به دو دسته ی فصل سرد و فصل گرم تقسیم می شوند. بهترین دما برای رشد گونه ی فصل سرد 24-15 درجه سانتیگراد است ، زمستانهای سرد را تحمل می کنند ولی به هوای گرم تابستان مقاوم نیستند. دمای مناسب رشد چمن در فصل های گرم 35-26 درجه سانتیگراد بوده همچنین در دمای زیر صفر بخواب می روند .

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید