مزایای بام سبز

مزایای بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز چیست؟

بام سبز یا روف گاردن ،لایه ای پوشیده شده از خاک و پوشش گیاهی که روی سقف عایق بندی شده ی بام ساختمان ها اجرا می شود . بام سبز بامی است که بالای سیستم بام، دارای محیط و پوشش گیاهی می باشد. در واقع یک سیستم سبک وزن مهندسی است که با طراحی و اجرای آن می توانیم فضایی لذت بخش در بام داشته باشیم ! در نتیجه ی اینکار ، شهر به یک فضای سبز بزرگ تبدیل خواهد شد.

گستره ی فضای سبز بزرگی در سطح شهر باعص کاهش معضلات گرمای شدید در تابستان و آلودگی هوا و پدیده وارونگی در زمستان می شود.

مزایای بام سبز در تهران

مزایای بام سبز در تهران

بام سبز در تهران، مزایای زیادی در سطوح اقتصادی و اجتماعی و زیست محیطی دارد زیرا کلان شهری مانند تهران که هوای آن به شدت آلوده است استفاده از بام سبز می تواند باعث  می شود  که هوا را پاک و دما را کاهش و تنظیم می کند .ایجاد  سقف سبز یا دیوار سبز می تواند  بخشی از انرژی در ساخت و ساز ذخیره می کند . که هر کدام را یک به یک توضیح داده می شود .

در کلانشهری مانند تهران پشت بام ها را به صورت یک محوطه سازی زیبا اجرا کرد که در آن ساخت آبنما به صورت پرده ای ، شیشه ای ، صخره ای و عواملی چون آلاچیق و فلاور باکس های زمینی نیز مورد استفاده قرار داد .

 اجزای اصلی بام سبز

اجزای اصلی بام سبز را به طور کلی می‌توان به 5 دسته زیر تقسیم بندی کرد :

  1. لایه پوشش گیاهی
  2. محیط کشت
  3. لایه زهکش
  4. لایه محافظت
  5. ساختار سقف

اجرای بام سبز

امروزه فضای سبز بر روی بام ها ، به عنوان یک عایق حرارتی عمل کرده و باعث تدوام و عمر طولانی بام می شود ، می توانی با استفاده از المان هایی نظیر فلاور باکس ها ، دیوار سبز و… یک بام سبز ساده و یا با در نظر گرفتن چندین المان یک بام سبز کاملا تخصصی و زیبا داشته باشیم .

با کاشتن گل و گیاهان متنوع و مقاوم محیطی سر سبز را بر روی بام اجرا کنیم ، تا لحظاتی لذت بخش را در کنار اعضای خانواده ایجاد کنیم . در بام های سبز قسمت های گوناگونی را می توانیم تعبیه کنیم تا هم فضای دلنشینی و هم محل مناسبی برای برگزاری جشن ها و دور همی داشته باشیم حتی می توانیم فضایی را جهت نشیمن ، قسمتی بازی کردن کودکان تعبیه نماییم تا در حین استفاده از فضا کودکان از محیط لذت ببرند در نتیجه اجرای بام سبز از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزایای بام سبز در تهران

انواع بام سبز :

1)بام سبز گسترده :

مناسب برای ساختمانهای مسکونی و آپارتمانهای بزرگ .

سقف های سبز گسترده – برای راه حل های محیط زیست طراحی شده اند .

2) بام سبز فشرده :

به عنوان باغ پشت بام شناخته می شود.

3) بام سبز نیمه فشرده :

سقف نیمه فشرده، ترکیبی از سقف های گسترده و فشرده سبز،به طور معمول برای استفاده از مزایای زیست محیطی یک سقف سبز،و همچنین باغ متنوع در یک بودجه نگهداری قابل کنترل است .

مزایای بام سبز در تهران

مزایای بام سبز :

  • کاهش استرس با ایجاد فضایی زیبا و مطلوب .
  • باعث دید و چشم اندازی زیبا  در فضای شهری می شود .
  • کاهش دمای هوای شهر .
  • باعث کاهش مصرف انرژی و بهبود آن .
  • حفاظت از انرژی و کاهش حرارت .
  • بام سبز باعث حفاظت از آب باران شده و علاوه برآن درجه حرارت آب را می سنجد .
  • فیلتر کردن آلودگی هوا و آب باران ، آلاینده ها ، فلزات سنگین و دی اکسید کربن

کاشت گیاهان روف گاردن

  • استفاده از سیستم آبیاری قطره ای .
  • ایجاد فضای کشاورزی کوچک .
  • افزایش ارزش املاک متوسط به میزان 7% .
  • استفاده بهینه از آب باران : سقف سبز یا بام سبز  آب باران از طریق گیاهان بستر و لایه زه کشی جذب می کند، آب باران تصفیه و آن را به سیستم فاضلاب تخلیه می کند و همچنین باعث تبخیر آب از طریق گیاهان  می شود و خطر سیل کاهش می دهد .
  • هوا را پاک می کند: گیاهانی که در سقف سبز وجود دارند از ذرات هوا خارج می شوند و CO2 راتبدیل به اکسیژن و به تصفیه هوا کمک می کند .
  • دمای محیط را کاهش می دهد:
  • گیاهان 50% نور خورشید جذب می کنند و30%آن را انعکاس می دهند واین کمک می کند به یک آب و هوای سرد و مطلوب و برای محیط داخلی باعث تهویه مطبوع و همچنین در صرفه جویی انرژی و این تاثیر بسزایی در آب و هوای ساختمانهای مجاور و درجه حرارت شهر دارد .
  • سقف سبز باعث کاهش دما که به طور کلی دما 3 درجه سانتیگراد در شهر است .

مزایا روف گاردن

هزینه اجرا بام سبز

هزینه اجرای بام سبز یا بام سبز همیشه یکی از عنوان های پرچالش برای کارفرمای پروژه بوده است وجود انواع روف گاردن تصمیم گیری را برای کارفرما سخت می کند. بعلاوه متریال بکار رفته در هر سبک طراحی و اجرای روف گاردن و مزایا و معایب انواع روف گاردن، کار را دشوارتر می کند. در صورت استفاده از متریال خارجی، هزینه ساخت هر متر مربع روف گاردن افزایش می یابد.

هزینه اجرا بام سبز

سخن پایانی

به صورت کلی اجرای روف گاردن از مزایای بسیار زیادی مانند: پاکسازی هوا، تولید اکسیژن، خنک سازی هوای اطراف، ایجاد فضایی دلنشین و زیبا برای برگذاری مهمانی ها و دورهمی ها، افزایش ارزش ملک، کسب درآمد، افزایش استحکام ساختمان، ایجاد فضایی کوچک برای کاشت و پرورش گیاهان، صرفه جویی در مصرف انرژی، عایق صدا های مزاحم اطراف، کاهش حرارت و گرما و… بهره می برد که هر یک از این مزایا می تواند در زندگی افراد تاثیر بسیار زیادی بگذارد. اجرای بام سبز نیازمند به همکاری با شرکت های معتبر و معروف است تا در آینده دچار مشکلات و معایب اجرایی نشوید.

سورن بام

شرکت خدماتی سورن بام فعالیت خود را از سال 1389 به طور حرفه ای با هدف ایجاد و افزایش فضای سبز در زندگی شهری آغاز کرده و به یکی از برترین شرکت های اجرای محوطه سازی در ایران تبدیل شده است. در شرکت سورن بام مهندسین و متخصصین با تجربه ای وجود دارد که همواره در تلاش اند تا با کمترین هزینه و استفاده از بهترین متریال یک فضای دلچسب و با طراوت را برای شما ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تما بگیرید و با کارشناسان سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

برای مشاوره رایگان ،بازدید از محل پروژه و اجرای تخصصی پروژه با ما در اینستاگرام سورن بام ارتباط بگیرید .

سوالات متداول مزایای بام سبز

اجزای اصلی بام سبز چیست؟
  1. لایه پوشش گیاهی
  2. محیط کشت
  3. لایه زهکش
  4. لایه محافظت
  5. ساختار سقف

هزینه اجرای روف گاردن یا بام سبز همیشه یکی از عنوان های پرچالش برای کارفرمای پروژه بوده است وجود انواع روف گاردن تصمیم گیری را برای کارفرما سخت می کند. بعلاوه متریال بکار رفته در هر سبک طراحی و اجرای روف گاردن و مزایا و معایب انواع روف گاردن، کار را دشوارتر می کند. در صورت استفاده از متریال خارجی، هزینه ساخت هر متر مربع روف گاردن افزایش می یابد.

1)کاهش استرس با ایجاد فضایی زیبا و مطلوب .

2) باعث دید و چشم اندازی زیبا  در فضای شهری می شود .

3) کاهش دمای هوای شهر .

4) باعث کاهش مصرف انرژی و بهبود آن .

5) حفاظت از انرژی و کاهش حرارت .

6) بام سبز باعث حفاظت از آب باران شده و علاوه برآن درجه حرارت آب را می سنجد .

7) فیلتر کردن آلودگی هوا و آب باران ، آلاینده ها ، فلزات سنگین و دی اکسید کربن

8)استفاده از سیستم آبیاری قطره ای .

9) ایجاد فضای کشاورزی کوچک .

10)افزایش ارزش املاک متوسط به میزان 7% .

11) استفاده بهینه از آب باران 

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید