فواید اقتصادی بام سبز

فواید اقتصادی بام سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

بام سبز

بام سبز بامی است که تمامی یا بخشی از آن با پوشش گیاهی، درختان و گیاهان پوشانیده شده است. انتخاب نوع پوشش گیاهی برای بام سبز وابسته به شرایط اقلیمی، میزان سایه اندازی و کیفیت آب منطقه می باشد تا بتوان در تمامی فصل های سال پوشش گیاهی مربوطه را حفظ کرد.

بام سبز جایگزین ایده آل و مناسبی برای لذت بردن از باغبانی و پرورش گل و گیاهان در فضای بیرونی محیط زندگی در تمام فصل های سال است . برای بهرمندی از فضای سبز درمحیط جایگزینی مناسبی است.

 

 

فواید اقتصادی بام سبز

فواید اقتصادی بام سبز

توجیه اقتصادی بام سبز را می توان در طول زمان و تغییر فصل ها و اثرات آن بر دمای ساختمان و اطراف آن به طور مشهودی مشاهده نمود. فرد می تواند با پرورش انواع گیاهان خوراکی، (مانند بوته های گوجه فرنگی)منبع درآمدی را از حاصل برداشت آن کسب نماید.

  • افزایش چشمگیر طول عمر بام
  • افزایش ارزش ملکی

توجیه اقتصادی بام سبز را می توان این گونه بیان نمود. متراژ بام، در مقایسه با کل متراژ ساخت ساختمان معمولاً نسبت کمتری می باشد. معماری بام سبز یا روف گاردن نیز به نحوی است که بر اساس اصول بهره وری زیاد از متراژ مورد استفاده طراحی می گردد. اصولاً هزینه انجام شده بابت ساخت متراژ نه چندان زیادی از ساختمان به عنوان بام سبز متناسب با بهره وری و امکاناتی که از آن حاصل می شود، مقرون به صرفه است.

 

کاشت گیاهان روف گاردن

 

مزایای زیست محیطی

  • کاهش آلودگی هـــوا
  • جـــذب آلاینده ها
  • کاهـــش میـــزان مصرف انرژی
  • کاهش گازهـــای گلخانه ای
  • کاهـــش دمای محیط پیرامـــون

مزایای زیست محیطی 

معایب بام سبز :

برخی پیامدهای منفی استفاده از بامهای سبز به شرح زیر است:

  1. نیاز به تقویت سازه بامهای موجود برای استقرار بام سبز در برخی موارد، تطبیق طراحی این بامها با شرایط اقلیمی منطقه کاری دشوار است.
  2. بامهای سبز همچنین نیازمند معیارهای سازه ای قابل قبول می باشند.
  3. بسیاری از بامهای موجود، بدلیل بار وزن ملزومات خاک و گیاهان برای دارا بودن بام سبز مناسب نیستند.
  4. در این بین یک دال بتنی در تبدیل به بام سبز بسیار کاراتر از دالهای چوبی یا فلزی می باشد.

 

 

آبیاری بام سبز :

آبیاری بام سبز یا روف گاردن از دو روش قابل انجام است: روش دستی و روش اتوماتیک :

روش اتوماتیک هم به دو صورت آنالوگ و دیجیتال انجام می شود . که ممکن است، یک ایستگاهه یا چند ایستگاهه باشد. در هر دو روش رطوبت لازم برای خاک و ریشه ها تامین می شود.

آب باران نیز برای تامین کردن آب مورد نیاز استفاده می شود. به هر طریقی که آبیاری انجام شود ، آب مازاد بر رطوبت خاک از طریق لایه های تصفیه کننده، آب و لایه زهکش ذخیره می شود  و تا دوره ای نسبتا طولانی آنرا از آبیاری مجدد بی نیاز می سازد . 

از سوی دیگر هر گونه آب اضافی بر روی لایه ضد رطوبت ریخته و از طریق شیب بام به بیرون انتقال می یابد. آب باران اضافی می تواند پس از تصفیه شدن در مخازنی ذخیره گردد ، برای مثال در سیستم فلاش تانک سرویس ها آب آنها را تامین نماید. لایه عایق بام ساخته شده از پلی پروپیلن فشرده از انتقال هر گونه رطوبت به سقف جلوگیری می کند.

بام سبز و شهر های بزرگ ایران :

بام سبز و شهر های بزرگ ایران :

گرچه اجرای بام سبز در ساختمان سازی ایران می تواند بر قیمت تمام شده،خانه بی افزاید اما کمک ھای دولتی و حتی فرھنگ سازی برای آپارتمان سازی ھایی، که خریدارانشان چندان در پی ارزان در آمدن ملک خود نیستند می تواند به رواج این پدیده در تھران و شھرھای بزرگ منجر شود .

بر کسی پوشیده نیست که کمبود فضای سبز در تھران یکی از دلایل عمده آلودگی ھوا است؛

آپارتمان سازی در اطراف تھران و مناطقی که قبلا ریه سبز پایتخت محسوب می شدند، حجم فضای سبز تھران را به شدت کاھش داده است.

اجبار مراکز دولتی و انبوه سازانی که به نحوی در این مناطق ساخت و ساز می کنند، به اجرای بام سبز می تواند اندکی از این نقصان را جبران کند.

کلام پایانی

امروزه ساختمان های سبز با هدف جلوگیری از آسیب به محیط زیست شکل گرفته اند . ساختمان های سبز دارای ویژگی هایی هستند که در جهت سازگاری با محیط زیست و با هدف مصرف بهینه تر انرژی شکل می گیرند . استفاده از تکنولوژی و فناوری های جدید به افراد امکان ایجاد ساختمان های سبز را می دهد . شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه و استفاده از آخرین متد در طراحی و اجرای محوطه سازی سعی بر آسیب حداقلی به محیط زیست و حفظ محیط زیست برای آیندگان دارد. برای هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید .  برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام میتوانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

تیم سورن بام فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 آغاز کرد و امروزه به یکی از معروف ترین و بهترین شرکت های حوزه ی محوطه سازی و فضای سبز تبدیل شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد ساختمان سبز با شماره 44277178 و یا 09122155348 تماس حاصل فرمایید .

سوالات متداول

فواید اقتصادی بام سبز چیست؟

توجیه اقتصادی بام سبز را می توان در طول زمان و تغییر فصل ها و اثرات آن بر دمای ساختمان و اطراف آن به طور مشهودی مشاهده نمود. فرد می تواند با پرورش انواع گیاهان خوراکی، (مانند بوته های گوجه فرنگی)منبع درآمدی را از حاصل برداشت آن کسب نماید.

  • افزایش چشمگیر طول عمر بام
  • افزایش ارزش ملکی
  • کاهش آلودگی هـــوا
  • جـــذب آلاینده ها
  • کاهـــش میـــزان مصرف انرژی
  • کاهش گازهـــای گلخانه ای
  • کاهـــش دمای محیط پیرامـــون

آبیاری بام سبز یا روف گاردن از دو روش قابل انجام است: روش دستی و روش اتوماتیک 

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید