بام سبز در بهبود کیفیت هوا

بام سبز در بهبود کیفیت هوا

آنچه در این مقاله میخوانیم

از گذشته آلودگی هوا بر سلامت انسان مورد توجه بوده است. از مهم ترین آثار سوء آلودگی هوا  بروز انواع بیماری های مزمن نظیر آسم،بیماری های تنفسی و قلبی و بیماریهای ژنتیکی اشاره کرد. بام سبز یکی از راه حلهای جدید برای مشکلات شهری می باشد. بام سبز بامی است که مقدار یا بخشی از سطح آن با پوشش گیاهی و خاک پوشانده شده است. بام سبز از تکنولوژی های زیست محیطی می باشد که می تواند ساختمانهای مختلف پوشش دهد. در انجام این کار مزایای مختلفی وجود دارد که می تواند به جنبه های منفی آلودگی، به ویژه در محیط زیست شهری اشاره نمود. با توجه به آلودگیهای ناشی از گرد وخاک و همچنین آلودگیهای ناشی از سوخت فسیلی که سلامت افراد را درشهرهای بزرگ به خطر انداخته است.
روف گاردن ، دیوارسبز

بام سبز در بهبود کیفیت هوا

بام سبز در بهبود کیفیت هوا ، ایجاد بام سبز باعث بهبود کیفیت هوا، ایجاد فضای سبز و زیبا شدن مناظر شهری می شود . بام های سبز پوشیده شده از گیاهان و درختان و درختچه ها و … که هریک از گیاهان بر مبنای شرایط اقلیمی و نوع بام انتخاب می شوند . در طراحی بام سبز انتخاب گونه های گیاهی بسیار حائز اهمیت می باشد .

مزایا ایجاد بام سبز 

نقش گیاهان در سلامت انسان

تقریباً یک نفر از هر ده نفر در هر سال محیط ناسالم و آلوده را تجربه می کند. در کانادا، انجمن پزشکی انتاریو، تقریباً 9500 مرگ نا به هنگام را برای هر سال تخمین زدند و پیشبینی کردند که هزینه های حفظ سالمت بین حداقل 374.18 دلار و 506.64 دلار می باشد که همگی بر اثر آلودگی هوا میباشد. شایع ترین بیماریهایی که بر اثر آلودگی هوا بوجود می آید بیماریهای تنفسی مثل آسم و بیماریهای قلبی و عروقی میباشد ، مدارک بسیاری وجود دارد که نشان میدهد، گیاهان میتوانند به داشتن هوای پاک کمک کنند و بعضی از مدارک به نقش بامهای سبز در حفظ سالمت انسان پرداخته اند.

بام سبز در بهبود کیفیت هوا

دلایل ایجاد بام سبز

  1. کاهش گرمای شهری
  2. کاهش هزینه‌های انرژی
  3. بهبود کیفیت هوا
  4. بهبود سلامتی
  5. کاهش هزینه‌های ساختمانی
  6. زیبایی شناسی
  7. کاهش اثرات شهری
  8. تنوع زیستی

تاثیر بام سبز در بهبود کیفیت هوا

  • فضایی زیبا و جالب برای ساکنین ساختمان کاهش دما در تابستان (با افزودن لایه های عایق حرارتی) و افزایش دما در زمستان به ویژه اگر  بصورت شیشه ای بوده و بعنوان گلخانه و یا سیستم گرمایش غیرفعال خورشیدی عمل نماید.
  • بر اساس پژوهشی که در سال 2010 در  دانشگاه تورنتو صورت گرفت مشاهده گردید که روف گاردن می توانند اتلاف گرمایش و مصرف انرژی را در زمستان به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. با ایجاد فضای بام سبز کمک به تصفیه هوا و کاهش CO2 می شود. كاهش و تعدیل شدت صدا هايی كه وارد ساختمان مي شوند.

هزینه اجرای بام سبز

مزایای استفاده از خاک های مخصوص بجای خاک معمولی در بام سبز

  • کاهش وزن بار مرده خاک تا 250 درصد
  • کاهش آب مورد نياز و کاهش دفعات آبياري
  • افزايش عايق بندي حرارتي و صوتي بام
  • کاهش عمق خاک مورد نياز بدليل حفاظت ريشه ها در عمق کمتر
  • حفاظت بيشتر از لايه هاي زيرين ايزولاسيون
  • عدم آسيب و خورندگي ساير اجزا بدليل نداشتن مواد مضر

سبز در بهبود کیفیت هوا 2

مزایای اجرای بام سبز

سقف های سبز در هر جایی که مطلوب است میزان کلی رواناب طوفان را کاهش دهد ، مناسب است.آن ها می توانند تکنیکی عالی برای استفاده در مناطق متراکم شهری ، در مناطقی که نفوذ به دلیل خاک های تنگ یا بستر کم عمق ، یا در مکان هایی که نفوذ به دلیل آلودگی موجود خاک نامطلوب است باشند.گسترش فضای سبز، کاهش اثرات گرمایی، کاهش آلودگی هوا، کاهش دی‌اکسید کربن، کنترل دمای شهری، تولید غذا، زیباسازی منظر شهری، افزایش عمر بام، عایق صوتی، کاهش بار سیستم‌های مجاری فاضلاب، کاهش انتقال حرارت از طریق ذخیره انرژی ساختمان، افزایش ظرفیت گرمایی بام، حفظ رطوبت، فتوسنتز گیاهان، استفاده از فضا، ترویج سلامتی و بهزیستی، صرفه‌جویی اقتصادی و… از مزایای روف‌گاردن است.

سبز در بهبود کیفیت هوا 1پ

انواع بامهای سبز

  1. بام سبز گسترده: بام سبز گسترده یکی از سبک های اجرای بام سبز است. در این سیستم از گیاهان کم ارتفاع با ضخامت کم استفاده می شود که بام سبز گسترده به نام سیستم کم مقطع هم شناخته می شود. در این سبک از گیاهان با محیط کاشت و عمق کم استفاده می شود که وزن کمی بر روی پشت بام سوار می کند و پشت بام ساختمان ها را سنگین نمی کند.
  2. بام سبز ترکیبی: بام سبز ترکیبی، ترکیبی از دو سیستم بام سبز گسترده و بام سبز متمرکز است که از خصوصیات هر دو سبک ها بهره می برد. این سبک از ساخت بام سبز می تواند وزن بیشتری بر روی پشت بام سوار کند و ظرفیت وزنی بالا تری دارد. اگر پشت بام ساختمان بتواند وزن بیشتری نسبت به بام سبز گسترده تحمل کند و ظریفیت بیشتری داشته باشد از سیستم بام سبز ترکیبی استفاده می شود.
  3. بام سبز متمرکز: در اجرای بام سبز سیستم متمرکز می توان از گیاهانی با عمق بیشتر و المان هایی با ظرفیت وزنی بیشتری استفاده کرد. سیستم بام سبز متمرکز بیشتر در پشت بام های بزرگ مجتمع های مسکونی و تجاری اجرا می شود و می توان در این سیستم اجرایی از درختان بزرگ و آبنما هایی با سایز بزرگ استفاده کرد.

سخن پایانی

بام سبز یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت هوای شهر ها و مناطق است. با کاشت گیاهان روف گاردن می توانید تا حدودی فضای اطراف ساختمان را پاکیزه کنید و هوایی پاکیزه را در فضای اطراف ایجاد کنید. بام سبز در بهبود کیفیت هوا تاثیر مستقیم می گذارد و با استفاده از هر کدام از سیستم های اجرایی با توجه به شرایط ساختمان و پشت بام می توانید یک باغ سرسبز و جذاب با توجه به سلیقه خود در ساختمان داشته باشید و در سهولت کامل به یک فضای سبز جذاب دسترسی داشته باشید.

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام که فعالیت حرفه ای خود را از سال 1389 در حوزه محوطه سازی آغاز کرده و با هدف گسترش و ایجاد فضای طببیعی و سرسبز میان فضای شهری توسعه یافته است. در شرکت سورن بام متخصصین و مهندسین با تجربه با استفاده از برترین متریال با کمترین هزینه همواره می کوشند تا با بهترین متریال و کمترین هزینه بهترین فضای سبز را در محوطه شما اجرا کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

همچنین می توانید مجموعه خدماتی سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول بام سبز در بهبود کیفیت هوا

بام سبز در بهبود کیفیت هوا چه تاثیراتی دارد؟

بام سبز در بهبود کیفیت هوا ، ایجاد بام سبز باعث بهبود کیفیت هوا، ایجاد فضای سبز و زیبا شدن مناظر شهری می شود . بام های سبز پوشیده شده از گیاهان و درختان و درختچه ها و … که هریک از گیاهان بر مبنای شرایط اقلیمی و نوع بام انتخاب می شوند . در طراحی بام سبز انتخاب گونه های گیاهی بسیار حائز اهمیت می باشد .

  1. کاهش گرمای شهری
  2. کاهش هزینه‌های انرژی
  3. بهبود کیفیت هوا
  4. بهبود سلامتی
  5. کاهش هزینه‌های ساختمانی
  6. زیبایی شناسی
  7. کاهش اثرات شهری
  8. تنوع زیستی

1-کاهش وزن بار مرده خاک تا 250 درصد
2-کاهش آب مورد نياز و کاهش دفعات آبياري
3-افزايش عايق بندي حرارتي و صوتي بام
3-کاهش عمق خاک مورد نياز بدليل حفاظت ريشه ها در عمق کمتر
4-حفاظت بيشتر از لايه هاي زيرين ايزولاسيون
5-عدم آسيب و خورندگي ساير اجزا بدليل نداشتن مواد مضر

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید