اجرای چمن طبیعی و مصنوعی

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی در یک سطح پوشیده از خاک که گیاهانی مانند علف و شبدر و… کاشت می شود صورت می پذیرد. می توان با کوتاه نگه داشتن آنها با چمنزن،از آن مراقبت کرد. زمین با پوشش چمن طبیعی با هدف تفریحی و ورزشی و زیبایی احداث می شود.

زمین های چمن طبیعی عمر مفیدی برابر 600 ساعت دارند، در صورتی که چمن های مصنوعی هیچ محدودیتی ندارند.

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی به دو گونه تقسیم بندی می‌شوند:

چمن طبیعی نوع گرمسیری که به چمن فصل گرم نیز گفته می شود.

چمن طبیعی نوع سردسیری که به چمن فصل سرد هم معروف است.

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی سردسیری:

اجرای چمن طبیعی سردسیری مقاومت کمی نسبت به خشکی خاک و بارش کم دارند و ریشه هایشان بلندتراز  دیگر انواع چمن هاست. بذر چمن سردسیری نسبت به باقی بذرها گران قیمت تر است . از روزنه های کمتری برخوردارند و برگ های درشتی دارند. بسیار سریع رشد می کنند ، به گونه ای که در عرض 7روز جوانه زده و در مدت 14 روز ریشه ای 40سانتی متری پیدا می کند.

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی گرمسیری:

اجرای چمن طبیعی گرمسیری به علت ویژگی های منحصر به فردی که دارند با شرایط کم آبی در محیط سازگار هستند. به علت مقاومتشان به کم آبی از برگ های ظریفی برخوردارند. ساقه های رونده درصد بالایی از اندام گیاه را دربرمی گیرند. درصد کمتری ریشه در زمین دارند. یکی از گونه های چمن گرمسیری که بسیار مناسب شرایط کم آبی در ایران است Cynodon می باشد که دیگر به عنوان علف هرز نیست زیرا عقیم شده وبه فرم هیبرید در آمده است .نکته دیگر اینکه به علت عقیم شدن، تولید بذر ندارد و اندام ریزوم می باشد ، بذر آن کنترل شده است و به راحتی سرزنی می شود.

 

زمین چمن طبیعی فوتبال با چه نوع چمن هایی سازگاری بیشتری دارد؟

اجرای چمن طبیعی در زمین فوتبال وبااستفاده از نور دهی مصنوعی ،تمام محدودیت ها را از بین برده.اما رشد چمن با نور مصنوعی هم در فصول مختلف دارای محدودیت دمای هوا می باشد.بنابرین اصلی ترین موضوع در انتخاب چمن طبیعی فوتبال ،سازگاری آن با محیط و شرایط آب وهوایی منطقه می باشد.

اجرای چمن طبیعی و مصنوعی خواب بلند

چمن طبیعی فسیکوبلند را می توان از ارزشمندترین نوع چمن طبیعی دانست .این چمن مقاومت بالایی در برابر سرما و گرما و سایه و خشکسالی دارد.ریشه این چم در ورزشگاه ها بین 60تا90 سانتی متر عمق دارند.این چمن طبیعی بین 7تا 12 روز زمان احتیاج دارد تا جوانه بزند، علاوه بر ضخامت فوق العاده عمر بسیار طولانی هم دارند و تراکم بالای دارند.رشد گیاه فسیکوبلند با نور مصنوعی بسیار مرسوم است و مقاومت زیادی در آن محیط دارد.

 چمن مصنوعی چیست

چمن مصنوعی کاملا شبیه چمن های طبیعی هستند .این چمن ها متراکم تر و مقاوم تر ونیازمندنگهداری کمتری هستند ومشکل رشد را در زمین های غیرحاصل خیز را حل کرده اند.چمن مصنوعی در مناطقی به کار می روند که امکان کشت چمن طبیعی در آن محدوده فراهم نیست .این نوع کفپوش ها عمدتا در استادیوم های ورزشی به کار می روند.

مزایای چمن مصنوعی

 

1-از هزینه های مربوط به آماده سازی کاشت زمین،نگهداری، ترمیم ،چمنزنی، دفع آفات، آبیاری،خرید بذر،تجدید کاشت و… کاسته می شود

2-سرعت بالای بهره برداری از چمن مصنوعی از دیگر مزایای آن است،چمن طبیعی زمان زیادی را برای بهره برداری و رویش سپری می کند در حالی که چمن مصنوعی از همان لحظه که نصب می شود قابل بهره برداری می باشد.

3- اساسی ترین مزیت استفاده از چمن مصنوعی نصبت به چمن طبیعی استفاده دائمی در اکثر مناطق آب وهوایی و همچنین ورزشگاه ها می باشد.لازم به ذکر است که چمن های طبیعی تا چندساعت پس از آبیاری و درمواقع بارندگی شدید قابل استفاده نمی باشنداما چمن مصنوعی اینگونه محدودیت را ندارد.

4-یکنواختی سطح زمین در تمام ابعاد و سطوح ازلحاظ فیزیکی و ظاهری از جنبه های مثبت چمن مصنوعی می باشد وبرای زمین های ورزشی باعث کمتر شدن خطاهای ناشی از ناهمواری زمین می شود.

5-یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم در انتخاب چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی مشکل آبیاری آن می باشد . کشورهایی همچون ایران که از لحاظ جغرافیایی در منطقه خشک قرار دارد استفاده از چمن مصنوعی بسیار بصرفه تر و بهتر می باشد.

6-از دیگر ویژگی های آن می توان برای پوشش های مناظر مصنوعی وزیباتر شدن طراحی های داخلی و خارجی و محوطه سازی و روف گاردن وپارک ها و مهد کودک ها و زمین های بازی و تراس گاردن …..نیز نام برد.

 

استفاده به عنوان لایه جدا ساز و زهکش

از خصوصیات دیگر چمن های طبیعی ورزشی قدرت ترمیم و قدرت پاخوری آنهاست. گونه هایی که بیشتر بدین منظور استفاده می شوند:  Zoysia sp, Cynodon dactylon  Poa pratensis و  Lolium perenne  می باشند. در اثر بازی گاهی بخش کوچکی از زمین ورزشی خسارت می بیند که به وسیله Plug ها یا Sod ها ترمیم می شوند. البته این گونه چمن ها که معرفی شده چمن طبیعی می باشد و در جهت ترمیم چمن می توان بخشی از آن را تعویض کرد.

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
با ما در ارتباط باشید