آلاچیق سنتی و مدرن

آلاچیق سنتی با مبلمان مناسب فضای باز در روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

آلاچیق سنتی و مدرن ، آلاچیق واژه ای ترکمن بوده که امروزه ساخت آن در ایران و بسیاری از کشورهای قاره ها رواج یافته است . نام فارسی آلاچیق طارم (تارم) می باشد . از قدیم الایام شنیدن نام آلاچیق تداعی گر عمارت ها ، باغ ها و محوطه های باز می باشد . از این رو، می توان نتیجه گرفت آلاچیق جزو سازه های گران قیمت و خانه ها و عمارت های لوکس به حساب می آمد . این در حالی است که هم اکنون شماری از آلاچیق های پیش ساخته موجود است که می توان از آن ها در هر محوطه ای استفاده نمود .

آلاچیق سنتی و مدرن

آلاچیق سنتی و مدرن

آلاچیق سنتی

آلاچیق سنتی آلاچیق های ساخته شده با تزیینات طبیعی و چوب های پرتراش هستند .

انواع آلاچیق سنتی و مدرن

  • آلاچیق چوبی : قدیمی ترین آلاچیق ها محسوب می شوند که به روش سنتی کار می شوند .
  • آلاچیق فلزی : آلاچیق های فلزی مقاوم بوده و در برابر آتش سوزی و باد مقاومت بالایی دارند و از لحاظ شکل ظاهری متفاوت است .
  • آلاچیق های چادری : این نوع سازه آلاچیق محسوب نمی شوند به عنوان چتر و یا سایبان شناخته شده و کم هزینه هستند به همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردارند و روش ساخت آنها با آلاچیق متفاوت است .
  • آلاچیق شیشه ای 
  • آلاچیق حصیری
آلاچیق سنتی و مدرن

آلاچیق سنتی و مدرن

کاربرد آلاچیق سنتی و مدرن

کاربرد آلاچیق عموماً تفریحی و یا استراحی است ، آلاچیق ها را در محوطه سازی باغ ، باغچه ، روف گاردن ، محوطه ویلا ، حیاط و … استفاده می شوند . آلاچیق به گونه ای طراحی شده اند تا بتوان برای مدت کوتاه برای گذراندن وقت و استراحت  افراد ساخته می شوند . طی وقت گذرانی برای سکون و استراحت از باز بودن فضا برای دید داشتن به سایر نواحی و از سقف آن به عنوان سایه بان نیز بهره برد . بنابراین ، آلاچیق سازه ای زیبا و پرجلوه  و نیز دورهمی های دوستانه و خانوادگی محسوب می شود .

آلاچیق مدرن

آلاچیق مدرن

ابعاد و اشکال آلاچیق سنتی

آلاچیق ها را با ابعاد و اشکال مختلفی می توان ساخت ، ابعاد آلاچیق بستگی به فضای در نظر گرفته شده و تعداد افراد استفاده کننده دارد . آلاچیق های بزرگ را در یک فضای کوچک نمی توان ساخت زیرا جلوه آلاچیق و محیط را کاهش می دهد و همچنین آلاچیق های کوچک را در یک فضای بزرگ نمی توان ساخت . آلاچیق ها را در اشکال مختلف  مانند : دایره ، مستطیل ، مربع ، شش ضلعی و یا چند ضلعی می توان ساخت .

آلاچیق چوبی سنتی

آلاچیق چوبی سنتی

سوالات متداول آلاچیق سنتی و مدرن

  1. سقف آلاچیق چوبی سنتی
  2. مکان های اجرایی آلاچیق سنتی

1. سقف آلاچیق چوبی سنتی در چند مدل طراحی می شود  ؟

سقف آلاچیق چوبی همراه با کاور ضد آب و پارچه های برزنتی و یا فایبرگلاس در طرح های موجدار و به صورت روزنه باز طراحی می شود .

آلاچیق در محوطه سازی بیرونی ویلا

آلاچیق در محوطه سازی بیرونی ویلا

2. آلاچیق های سنتی در چه مکان هایی می شود اجرا کرد ؟

آلاچیق های سنتی و مدرن را می توان در محوطه سازی ویلا ، باغ و فضای های سبز در کناره فواره آبنماها اجرا کرد .

شرکت سورن بام با سالها تجربه در زمینه معماری پایدار فعالیت های بیشماری داشته و در زمینه طراحی و اجراء روف گاردن ، دیوار سبز ، تراس سبز ،  محوطه سازی فضای سبز شهری و محوطه سازی باغ ، باغچه ، ویلا ، ساخت انواع آبنما ، آلاچیق ، پرگولا ، و انواع فلاور باکس ها نیز فعالیت دارد .

مقالات مرتبط
پروژه‌های آلاچیق سورن بام
با ما در ارتباط باشید