آشنایی با لایه های روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

آشنایی با لایه های روف گاردن

آشنایی با لایه های روف گاردن که روف گاردن 6 لایه ، لایه محافظت کننده است که سقف و عایق رطوبتی را از لایه خاک و گیاهان جدا می کند . امروزه می توان بر روی بام هر ساختمان ، ویلا ، مدرسه ، بیمارستان و هر ساختمان دیگری یک باغ زیبا با گیاهان کوچک و بزرگ ایجاد کرد . امروز به راحتی می توان از فضای بلااستفاده روی بام که در معرض تابش بی رویه آفتاب است را با هزینه ی کم برای ایجاد روف گاردن استفاده کرد .

آشنایی با لایه های روف گاردن

آشنایی با لایه های روف گاردن

روف گاردن ، بام سبزی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک ، پوشانده می شود . ایزولاسیون بام سبز ، مهم ترین بخش اجرای روف گاردن می باشد . قبل از اجرای ایزولاسیون ، شیب بندی بام سبز است که بسیار اهمیت دارد

1. لایه های روف گاردن شامل چه مراحلی می باشد ؟

  • لایه ضد ریشه
  • لایه پرامیری
  • لایه ضد رطوبت
  • لایه زهکش
  • لایه فیلتر 

2. لایه ضد رطوبت چیست ؟

اولین لایه ای که در طراحی و اجرای روف گاردن ها اجرا می شود لایه رطوبتی است که وظیفه و کار عایق رطوبتی ایجاد کردن سد در برابر نفوذ آب به ساختمان و هدایت آب ها به سمت سیستم تخلیه می باشد ، امروزه مرسوم ترین عایق رطوبتی که در ایران اجرا می شود از قبیل قیرگونی ، عایق ایزوگام و عایق رطوبتی جدید تر مانند اپوکسی و … می باشد .

3. لایه پرایمری چیست ؟

لایه ای است که نقش آن محافظت از رطوبت می باشد .

4. لایه ضد ریشه چیست ؟

بعد از لایه رطوبتی نوبت به لایه ضد ریشه است که دومین لایه در اجرای روف گاردن محسوب می شود . لایه ضد ریشه مسئول حفاظت از سازه ساختمان در برابر فشار و اثرات تخریبی ریشه را دارد و جنس لایه های ضد ریشه معمولا از جنس پلیمر های مانند پروپیلن و … می باشد که این لایه به صورت رول هایی با عرض های مختلف عرضه می شود .

آشنایی با لایه های روف گاردن

آشنایی با لایه های روف گاردن

5. لایه فیلتر یا ژئوتکستایل چیست ؟

سومین لایه در اجرای روف گاردن لایه محافظتی ژئوتکستایل می باشد . این لایه وظیفه محافظت از لایه ضد ریشه در برابر فشار ناشی از لایه زهکش را دارد که چون بار خاک و گیاهان به صورت کامل به لایه زهکش وارد می شود و چون شکل لایه زهکش به گونه ای است که این فشار به صورت نقطه ای به لایه ضد ریشه وارد می شود بنابراین به لایه ژئوتکستایل به عنوان لایه محافظت در برابر سوراخ شدن و آسیب دیدن لایه ضد ریشه نیاز می باشد .

آشنایی با لایه های روف گاردن

آشنایی با لایه های روف گاردن

6. لایه زهکش چیست ؟

لایه ای است که وظیفه آن زهکشی آب های اضافی در روف گاردن می باشد . زهکش ها لایه های پلیمری هستند که معمولا از جنس پروپلین در ابعاد مختلف ساخته می شوند و برخی از زهکش ها به گونه ای ساخته می شوند که آب را ذخیره و انبار هم می کنند .

آشنایی با لایه های روف گاردن

آشنایی با لایه های روف گاردن

مشکلات به وجود آمده از عدم اجرای درست لایه بندی در روف گاردن

  • ورود آب به داخل ساختمان
    در صورتی که لایه عایق رطوبتی درست انجام شود باعث نفوذ آب به داخل ساختمان میشود این عمل باعث ایجاد آسیب به سازه ها و تجهیزات میشود.
  • از بین رفتن گیاهان
    در صورت عدم اجرای درست لایه زهکشی و فیلتر های خاک ،آب از روف گاردن خارج نمیشود و این عمل باعث میشود تا ریشه گیاهان پوسیده شود.
  • فرسایش خاک
    در صورت عدم اجرای درست لایه فیلتر خاک ،در اثر باران و آبیاری خاک فرسوده میشود و باعث میشود تا ریزش کند.
  • جمع شدن آب در روف گاردن
    در صورت عدم اجرای درست لایه زهکشی، آب در روف گاردن میماند وباعث میشود مشکلاتی همچون بوی بد ،ایجاد حشرات ، ایجاد جلبک میشود.

قیمت اجرای لایه بندی در روف گاردن

قیمت اجرای لایه بندی در روف گاردن شامل گزینه هایی همچون عایق رطوبتی ، زهکش ،لایه ضد ریشه ،لایه فیلتر خاک میباشد علاوه بر این موارد گزینه های مهم دیگری هم وجود دارد که باعث میشود تاثیر مهمی در قیمت اجرای لایه بندی داشته باشد.

  • ابعاد روف گاردن
  • دسترسی راحت به محل کار
  • نصب و پیاده سازی توسط متخصصین

سوالات متداول آشنایی با لایه های روف گاردن

  1. برای طراحی و اجرای روف گاردن از چند لایه استفاده می شود ؟
  2. وظیفه لایه ضد رطوبت چیست ؟
  3. لایه پرایمر چه می باشد ؟
  4. وظیفه لایه ضد ریشه چیست ؟
  5. لایه فیلتر چه می باشد و نام دیگر آن چیست ؟
  6. لایه زهکش چه می باشد ؟

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم حرفه ایی و تخصصی شرکت سورن بام میتوانید مارا در اینستاگرام دنبال کنید تا با خدمات و مشاوره ما بیشتر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های بام سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید