مصالح محوطه سازی

مصالح محوطه سازی

آنچه در این مقاله میخوانیم

از مهم ترین بخش های هر سازه محوطه سازی آن می باشد . با پیشرفت صنعت دکوراسیون و محوطه سازی مصالح محوطه سازی متنوعی برای انجام این کار وجود دارد . می توان با استفاده از مصالح متفاوت فضایی زیبا را برای محل کار و زندگی خود فراهم نمود . اجرای محوطه فضای سبز توسط شرکت سورن بام به صورت تخصصی  در باغ ها ، ویلاها  پارک ها فضاهای مسکونی  تفریحی که انجام می شود که  نیاز به توجه تکنیکی در این خصوص وجود دارد .

مثلا استفاده از سیمان در محوطه سازی که امروزه رایج شده و بسیاری از جنبه های زیبا شناختی آن ها را نابود ساخته است .این نوع ملاط امروزه از نظر ساختمان سازان دور مانده است در صورتی که هنوز هم می توان از آن در محوطه سازی پارک ها و باغات استفاده کرد . مثلا امروزه استفاده از آجر و خشت به کلی از مد افتاده تلقی می شود . اما باید بدانیم که دوام این محصول می تواند با توجه به کیفیت آن مناسب باشد .

انتخاب با توجه به بودجه و مقدار هزینه

انتخاب هر یک از مصالح برای اجرای محوطه سازی معیارهای زیادی دارد . اولین معیار برای انتخاب سلیقه کارفرما می باشد . از موارد دیگری که در این انتخاب مهم است می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • مزایا و معایب هر یک از مصالح و انتخاب مناسب ترین مورد با توجه به کارکرد
  • سخت یا آسان بودن نصب
  • امکان داشتن نگهداری و تمیزکاری آن
  • قابلیت رنگ پذیری
  • هماهنگ بودن با سایر المان های محوطه
  • مقاومت در برابر شرایط اقلیمی ، حشرات موذی ، نفوذ آب ، تابش مستقیم نور خورشید

انواع مصالح محوطه سازی

در محوطه سازی می توان از مصالح متفاوتی استفاده نمود . در ادامه ی این مقاله می خواهیم به معرفی پرطرفدارترین و پرکاربردترین مصالح محوطه سازی بپردازیم تا با آگاهی کامل برای انتخاب هر یک از آن ها اقدام فرمایید .

آجر در مصالح محوطه سازی

پرکاربردترین مصالح محوطه سازی است و علاوه بر نماسازی در کف سازی محوطه نیز استفاده می شود . از انواع آجر ها می توان به آجر نسوز اشاره کرد . این نوع آجر به نسبت آجرهای معمولی وزن سبک تر ، طول عمر بیشتر ، مقاومت بیشتر در مقابل حرارت و تنوع رنگی بالاتری دارند .

آجرها موارد کاربرد زیادی دارند اما دارای معایبی نیز می باشند . یکنواخت نبودن سطح آجرها و دشواری در شستن و تمیز کردن آن ها از جمله این معایب می باشد .

مصالح محوطه سازی

سنگ در مصالح محوطه سازی

از دیگر انواع مصالح پر کاربرد برای محوطه سازی می باشد که بخاطر بافت طبیعی آن علاوه بر نما برای کف سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد . سنگ فرش نیز از مصالح محوطه سازی است که در اشکال متنوعی تولید می شوند . از این مصالح در پیاده رو ها و کف سازی نیز استفاده می شود.استفاده از سنگ قلوه برای محوطه سازی یکی المان های جذاب و کاربری می باشد.

مقاومت و ماندگاری بالا ، تنوع طرح و رنگ ، قابلیت تمیز شدن و نگهداری آسان و نصب آسان از مزایای سنگ به عنوان مصالح محسوب می شود . در کنار این مزایا در مورد سنگ ها ، سرد شدن سطح ، داغ شدن زیاد بر اثر تابش نور خورشید و هزینه بالای نصب آن از معایب سنگ ها به حساب می آید.

چوب ترموود چیست

چوب در مصالح محوطه سازی

چوب ترموود دلیل ظاهر زیبا و بافت طبیعی در بخش های متنوعی از محوطه سازی قابل اجرا می باشد .  از این متریال در کف سازی نیز استفاده می شود . نصب آسان و تنوع در رنگ و شکل از مزایای استفاده از چوب محسوب می شود . مقاومت پایین در برابر خراش و رطوبت و همچنین هزینه ی نصب بالا از معایب چوب است.

آسفالت در مصالح محوطه سازی

این متریال از نفت خام بدست می آید و برای کف سازی استفاده می شود . هزینه پایین ، مقاومت بالا و قابلیت بازیافت از مزایای آسفالت می باشد . ایجاد ترک ، ایجاد مشکلات زیست محیطی و نیاز به تجهیزات مخصوص برای اجرای آن از معایب آسفالت محسوب می شود .

فلاورباکس بتنی

بتن در مصالح محوطه سازی

مقاومت ، استحکام بالا ، انعطاف پذیری زیاد  و قابلیت رنگ آمیزی از مزایای متریال بتن محسوب می شود . ترک خوردن بر اثر سرما و گرما از معایب بتن است .

مصالح در محوطه سازی

موزائیک در مصالح محوطه سازی

این مصالح دارای تنوع و رنگ های فراوانی می باشد . موزائیک از ترکیب سنگ و شیشه و مواد چسبنده تولید می شود . قابلیت نگهداری و تمیزکاری آسان از مزایای موزائیک به شمار می آید . لغزندگی و سرد بودن سطح موزائیک از جمله معایبی است که می تواند استفاده از موزائیک را محدود کند .

اجرای مصالح محوطه فضای سبز

این طور به نظر می رسد که آجرهای دست ساز از نظر زیبایی و آذین بندی بهتر از آجرهای کارخانه ای است . سفال هم یکی از مصالح قدیمی است که در امر محوطه سازی باستان اهمیت بسیاری داشته است . سفال همان گل رس است که در دمایی پایین تر از کوره آجرپزی خشک می شود و به رنگ سرخ بسیار زیبایی در می آید و در گذشته بیشتر در ساخت ظرف و ظروف مورد استفاده قرار می گرفت .

امروزه بسیاری از کارخانه ها به جای استفاده از پلاستیک و بتن استفاده از این ماده را توصیه می کنند . در مراحل محوطه سازی عملیاتی مانند تسطیح و آماده سازی محوطه ساختمان‌های پروژه ، سیستم‌های ارتباطی شامل خیابان سازی، پیاده‌روسازی ، شبکه‌های جمع آوری آب و فاضلاب، آبرسانی و … باید انجام شود .

. bedone link 1 8

نتیجه گیری

اجرای محوطه سازی برای هر فضایی لازم و ضروری می باشد . استفاده از مصالح گوناگون باید با توجه به کاربرد آن فضا صورت پذیرد . در انتخاب هر کدام از مصالح باید به آب و هوای منطقه و نوع اقلیم آن نیز توجه نمود زیرا در صورت عدم تطابق مصالح با آب و هوا  وقت و هزینه ی شما اتلاف می شود . امروزه با پیشرفت محوطه سازی بر تعداد و گوناگونی مصالح و متریال های استفاده شده برای محوطه سازی افزوده شده است .

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضاها در سال 1389 تاسیس شد . کارشناسان شرکت سورن با تکیه بر تجربه و مهارت خود در حوزه ی محوطه سازی و روف گاردن آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشد . برای مشاهده ی پروژه های بیشتر می توانید به اینستاگرام مراجعه کنید .

سوالات متداول مصالح محوطه سازی

انتخاب مصالح محوطه سازی بر چه اساسی صورت می گیرد ؟

در قدم اول انتخاب هر یک از مصالح به سلیقه ی کارفرما و در قدم های بعدی به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه و امکان استفاده از آن بستگی دارد .

  • سنگ قلوه ای
  • آسفالت
  • بتن
  • چوب ترمو
  • موزائیک
  • سرامیک

این متریال در گرما و سرما و بر اثر تغییر فصل ترک می خورد .

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید