چمن مصنوعی در محوطه سازی+ انواع و قیمت

اجرای چمن مصنوعی

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای چمن در محوطه سازی یکی از اولویت های افرادی است که قصد طراحی یک فضای سبز در ساختمان های اداری یا مسکونی خود را دارند . اگر امکانی برای آبیاری و نگهداری از چمن طبیعی را ندارید بهترین گزینه برای شما استفاده از کفپوش های چمن مصنوعی می باشد . از جمله پرکاربردترین مصالح برای ایجاد فضای سبز می باشد که دارای مدل های متنوع و رنگ های گوناگون است و از نظر ظاهری نیز بسیار شبیه به چمن های طبیعی می باشد .

تاریخچه چمن مصنوعی

در ابتدا استفاده از چمن مصنوعی در محوطه سازی در اواسط دهه 1960 بود که به عنوان سطحی برای میادین ورزشی مورد استفاده قرار می گرفت . اولین بار در سال 1966 در هوستون Astrodome نصب شد و مورد استفاده قرار گرفت . امروزه چمن مصنوعی کاربردهای بسیار بیشتر و فراتری از استفاده در زمین بازی دارد.  از جمله این کاربردها می توان به کاربردهای مسکونی آن ها اشاره نمود .

چمن مصنوعی در محوطه سازی

تعریف چمن مصنوعی

کفپوش هایی هستند که نسبت به چمن طبیعی از استحکام و دوام بالاتری برخوردار می باشند و با رنگ سبزی که در آن ها دیده می شود ، احساس آرامش را برای مخاطبین فراهم می کنند . اجرای چمن های مصنوعی به کاشت نیاز ندارد و قابل رشد نمی باشند . در شرایط آب و هوای بارانی و برفی به ما این امکان را می دهند تا در مقابل لیز خوردگی و سرخوردن در امان باشیم . چمن های مصنوعی در مقابل اشعه یو وی و نور خورشید مقاومت بالایی را دارند و رنگ خود را حفظ می کنند . همچنین در برابر سرما مستحکم بوده و این چمن ها قابل شستشو هستند و عمر مفید آنها  5 تا 10 سال می باشد .

روف گاردن

نگهداری و تمیز کردن چمن مصنوعی

چمن مصنوعی تعمیر و نگهداری کم است، اما نیازی به نگهداری ندارد. در اینجا ابتدایی‌ ترین مراحل تمیز کردن و نگهداری برای افزایش عمر چمن مصنوعی شما آورده شده است :

  • فوراً با استفاده از یک شوینده خانگی ملایم لکه‌ها و ریخته‌ها را تمیز کنید. می‌توانید چند قطره آمونیاک برای لکه‌های سخت‌تر اضافه کنید .
  • اگر حیوانات خانگی شما کار خود را در چمن مصنوعی شما انجام می‌دهند، زباله‌های جامد را در اسرع وقت جمع آوری کرده و منطقه و همچنین هر مکان که حیوانات در آن ادرار می‌کنند را با شلنگ پایین بیاورید .
  • چمن را به صورت دوره‌ای شلنگ بکشید تا خاک و زباله‌های انباشته شده را بشویید.
  • چمن را با چنگکی نرم و غیر فلزی برای تمیز کردن و حفظ برآمدگی الیاف چنگک بزنید .
  • برای تمیز کردن برتر، سرمایه گذاری روی یک دمنده برگ با عملکرد خلاء را در نظر بگیرید .

در محوطه سازی با اجرای چمن مصنوعی مطابق با زمین چمن طبیعی خوب است . به دلیل اینکه زمین چمن مصنوعی به دلیل داشتن لاستیک ، احساس نرمی را دارد . در حال حاضر انتخاب بین SBR ،EPDm و TPE برای پر کردن زمین با رنگ های متنوع در دسترس است . انتخاب  متریال بستگی به کیفیت زمین چمن مصنوعی است که شما می خواهید  و یا به نوع ورزش شما بستگی دارد . لایه  ضربه گیر زیر لایه  چمن مصنوعی بسیار مهم است و سختی زمین را کاهش می دهد که در محوطه سازی بسیار حائز اهمیت است .

تفاوت حرکت توپ بر روی چمن مصنوعی و چمن طبیعی به صورت پایدار در حال کاهش است . بسته به کیفیت چمن مصنوعی که انتخاب می کنید ، سیستم های انجام و عملکرد چمن مصنوعی در حال افزایش و رسیدن به چمن طبیعی است . به صورت اصلی، تمام ورزش هایی که می شود بر روی چمن معمولی انجام شود بر روی چمن مصنوعی هم انجام می شود .

اجرای انواع چمن در محوطه سازی

محوطه سازی با چمن مصنوعی

محوطه سازی با چمن مصنوعی یکی از روش های مدرن و پرطرفدار برای زیباسازی محیط اطراف است. چمن مصنوعی به دلیل داشتن مزایای فراوانی مانند نیاز نداشتن به آبیاری، نگهداری آسان، دوام و استحکام بالا، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش، عدم جذب گرد و غبار و آلودگی، و همچنین قابلیت شستشو به راحتی با آب و مواد شوینده، گزینه مناسبی برای محوطه سازی است.

چمن مصنوعی را می توان در محوطه های مختلف مانند حیاط، باغ، ویلا، پشت بام، زمین های بازی، سالن های ورزشی، و همچنین فضاهای تجاری و اداری استفاده کرد.

برای محوطه سازی با چمن مصنوعی، ابتدا باید سطح مورد نظر را آماده کرد. این کار شامل تسطیح سطح، جمع آوری سنگ ها و نخاله های موجود، و همچنین نصب زیرسازی مناسب است. سپس چمن مصنوعی را با استفاده از چسب مخصوص چمن مصنوعی یا گیره های پلاستیکی به زیرسازی متصل می کنند.

محوطه سازی با چمن مصنوعی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه های نگهداری: چمن مصنوعی نیاز به آبیاری، کوددهی، و هرس ندارد و به همین دلیل هزینه های نگهداری آن بسیار پایین است.
  • افزایش طول عمر: چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی دارای طول عمر بیشتری است و می تواند تا 15 سال بدون نیاز به تعویض دوام بیاورد.
  • زیبایی و جذابیت: چمن مصنوعی ظاهری بسیار زیبا و طبیعی دارد و می تواند به زیبایی محیط اطراف کمک کند.
  • ایمنی: چمن مصنوعی سطحی نرم و ایمن دارد و از خطرات ناشی از لیز خوردن و سقوط جلوگیری می کند.

در مجموع، محوطه سازی با چمن مصنوعی یک گزینه مناسب و مقرون به صرفه برای زیباسازی محیط اطراف است. این روش مزایای فراوانی دارد و می تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

چمن مصنوعی در محوطه سازی

چمن مصنوعی در محوطه سازی

انواع چمن مصنوعی از لحاظ مکان کاربرد

چمن مصنوعی ورزشی

چمن های مصنوعی مربوط به زمین گلف ، بیسبال و فوتبال می شوند . پرکاربردترین چمن های مصنوعی ورزشی مربوط به زمین های فوتبال می شوند . این چمن ها با نوعی تکنولوژی که اثر سایندگی کمتر و جنس الیاف لطیف تری دارند تولید می شوند تا از آسیب به بازیکنان جلوگیری شود .

زمین بازی کودکان

در مهد کودک ها و زمین های بازی کودکان در پارک ها استفاده از چمن مصنوعی رواج زیادی دارد . استفاده از چمن مصنوعی برای کف سازی علاوه بر اینکه از آسیب رسیدن به کودکان در هنگام افتادن روی زمین جلوگیری می کند ، هیچگونه ضرری از لحاظ ایجاد آلرژی و بیماری برای کودکان ندارند .

چمن مصنوعی تزئینی

امروزه استفاده از چمن های مصنوعی تزئینی بسیار پر کارد می باشد . از جمله فضاهایی که می توان از چمن مصنوعی تزئینی از آن استفاده کرد می توان به ویلاسازی ها ، مهد کودک ها ، روف گاردن ها و تالارها اشاره نمود . چمن های مصنوعی تزئینی دارای تراکم بیشتر و الیاف لطیف تری می باشند تا ظرافت آن ها بیشتر باشد . میزان ترد ، آب و هوای محیط و البته کیفیت محصول در طول عمر چمن مصنوعی موثر می باشد .

فنس چمنی

بهترین روش برای حصارکشی باغ ها استفاده از فنس های چمنی می باشد . این گونه حصار کشی ها در کیفیت ها و رنگ های گوناگون تولید می شوند که می توان از هر کدام از آن ها با توجه به نیاز خود استفاده نمود . بکار بردن این فنس ها علاوه بر زیبایی سبب محافظت از باغ و محوطه شما نیز می شوند .

هزینه ای کاشت چمن در روف گاردن

انواع چمن مصنوعی از لحاظ جنس

چمن مصنوعی با نخ نایلون

الیاف نایلونی الیاف بسیار قوی می باشد . در زمین های ورزشی که امکان سایش و شکستگی چمن ها می باشد مقاومت بالایی دارد . از گران ترین مواد اولیه برای ساخت چمن مصنوعی نایلون می باشد که چمن های تولیدی از این جنس از نظر ظاهری تفاوت چندانی با چمن طبیعی ندارند . برای زمین های فوتبال و گلف از لحاظ طول عمر و مقاومت  انتخاب های مناسبی می باشند اما اگر به دنبال چمن های ارزان تر می باشید این متریال انتخاب مناسبی نمی باشد .

چمن مصنوعی پلی پروپیلن

بر خلاف نایلون این متریال از جمله ارزان ترین چمن های موجود می باشند . پلی پروپیلن دارای بافت ظریف تری نسبت به نایلون می باشد و الیاف آن نرم و منعطف می باشد . اگر به دنبال طول عمر و مقاومت بالاتری هستید متریال پروپیلن نمی تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد . این متریال دارای قیمت پایین تری می باشد و به همین جهت استفاده از آن در ویلا و باغ ها به صورت گسترده ای طرفدار دارد .

چمن مصنوعی پلی اتیلن

چمن با جنس الیاف پلی اتیلن از جمله محبوب ترین نوع چمن های مصنوعی می باشد . به علت وقت گیر بودن و هزینه های بالای کاشت چمن  استفاده از چمن های مصنوعی پلی اتیلن که ظاهری نزدیک به چمن طبیعی دارد طرفداران بسیاری دارد . چمن مصنوعی نیاز به مراقبت زیادی ندارد و می توان به راحتی اقدام به تمیز کردن آن نمود .

چمن مصنوعی در داخل منزل

انواع چمن مصنوعی از لحاظ ارتفاع

کوتاه

در چمن های مصنوعی الیاف های کوتاه تر از 30 میلی متر جز دسته چمن های کوتاه قرار می گیرند . این اندازه شاید از نظر ظاهری زیبایی خاصی نداشته باشد اما برای محوطه هایی که در آن پت یا حیوانات خانگی نگهداری می شوند انتخاب بسیار مناسبی می باشد .

متوسط

الیاف هایی به ارتفاع 30 تا 37 میلی متر را در دسته ی چمن های مصنوعی متوسط قرار می دهیم . این دسته دارای زیبایی ظاهری خوب هستند و وزن آن نیز بالا نمی باشد . این گزینه ارتفاع پرکاربردترین اندازه ی چمن مصنوعی می باشد که طیف گسترده ای از کاربرد را شامل می شود .

بلند

الیاف هایی با ارتفاع بلندتر از 37 میلی متر در دسته ی چمن های مصنوعی بلند قرار می گیرد . این ارتفاع الیاف سبب سنگین شدن چمن می شود و شکل آن صاف به نظر می رسد . با افزایش ارتفاع الیاف چمن از گستره ی کاربرد آن کم می شود و دیگر استفاده از آن در هر جایی امکان پذیر نمی باشد .

انواع چمن مصنوعی از نظر ساختار

غیر قابل اشتعال

در فضاهایی که در آن آشپزی انجام می گیرد یا باربیکیو قرار دارد امکان ایجاد آتش زیاد می باشد باید از چمن هایی که غیر قابل اشتعال می باشند استفاده نمود تا ایمنی فضا حفظ شود .

پاکسازی آسان

اگر داخل فضا از بچه و یا پت نگهداری می کنید سعی کنید مدل هایی از چمن را تهیه کنید که دارای قابلیت پاک سازی راحت هستند زیرا در این فضاها امکان ایجاد لکه و کثیفی بسیار بالا می باشد و این قابلیت بسیار به شما کمک خواهد کرد .

مقاوم در برابر نور خورشید

گر از چمن مصنوعی خود در محیطی استفاده می کنید که مدت زمان تابش نور خورشید در آن زیاد است بهتر است که از چمن هایی استفاده کنید که در برابر نور خورشید دارای مقاومت بالایی باشند تا طول عمر آن ها در این فضا کوتاه نباشد .

فیبرهای غیر جاذب

ستفاده از این نوع چمن به علت جذب نکردن بو بسیار مفید می باشد . در کنار استخرها به علت بوی کلر می توان از این نوع چمن ها بکار برد تا بوی چمن ها در طول زمان بر اثر بوی قوی کلر تغییری نکند .

اجرای انواع چمن در محوطه سازی

انواع چمن مصنوعی از لحاظ رنگ

سبز و بهاری

چمن های مصنوعی در انواع طیف رنگ سبز تولید می شوند که می توان بر اساس سلیقه و البته کاربرد آن در محوطه هر کدام از آن ها را انتخاب نمود . کیفیت رنگ انتخابی به جنس چمن انتخاب شده ی شما بستگی دارد .

روشن و خزان

درست است که طیف رنگ سبز در خرید چمن های مصنوعی طرفداران بیشتری دارد اما رنگ های روشن نیز کاربردهای خاص خود را دارند . اضافه کردن رنگ در اطراف استخرها ، محل بازی کودکان یا زمین های ورزشی از جمله کاربردهای این رنگ از چمن ها می باشد .

1. زیرسازی چمن مصنوعی در محوطه سازی

  • در مرحله اول سطحی که می خواهیم چمن  مصنوعی بر روی آن قرار بگیرد باید صاف و عاری از هر گونه برآمدگی باشد و در مرحله دوم چمن را با چسب بر روی سطح نصب می کنند .
  • در برخی از موارد بر روی سطح زمین های با عایق کاری ، کاشی ، سرامیک، چوب ، آسفالت ، نصب امکان پذیر می باشد اما در صورتی که سطح آن صاف باشد و در شرایط هوای بارانی آب جمع شدگی نداشته باشد و باعث تخریب سازه نشود .
  • در زمین هایی که سطح آنها از خاک باشد ، باید خاک را کوبیده تا سفت شود در این نوع از چسب نمی توان استفاده کرد و چمن را توسط بست ها به زمین وصل می کنند .

چمن مصنوعی در محوطه سازی

2. کاربرد چمن مصنوعی در محوطه سازی

  • فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها
  • اتاق بازی کودکان
  • دیوار تراس ها
  • روف گاردن
  • حیاط خلوت
  • تالارها و ویلاها
  • اطراف محیط استخر
  • آبنما
  • زمین فوتبال ، تنیس ، فوتسال
  • پارک ها
  • تراس سبز
  • رستوران ها و کافی شاپ ها

چمن مصنوعی در محوطه سازی

3. مزایا چمن مصنوعی در محوطه سازی

  • با تغیرات آب و هوایی از بین نمی روند و به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارند .
  • نصب آسان و سریع
  • در زیر چمن های مصنوعی کرم و حشرات رشد نمی کنند .
  • به آبیاری برای رشد نیاز ندارند .
  • تنوع بالا در بافت و جنس آن .

4.معایب چمن مصنوعی در محوطه سازی

  • هزینه بر است. چمن مصنوعی نصب شده به صورت حرفه‌ای برای هر متر مربع هزینه دارد . شما می‌توانید با نصب آن در هزینه خود صرفه جویی کنید و یک چمن دائمی داشته باشید، اما هزینه اولیه هنوز بالاست .
  • به نرمی چمن واقعی نیست. اگرچه چمن مصنوعی با کیفیت بالاتر به نظر می‌رسد و شبیه به چمن واقعی است، اما هنوز ساینده‌تر از آن است، و برای بچه‌ ها هنگام زمین خوردن نرم نیست .
  • دوستدار محیط زیست نیست . بله، باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود، اما ساخت چمن مصنوعی اثرات منفی زیست محیطی دارد. به علاوه، پیدا کردن یک مرکز بازیافت که چمن مصنوعی قدیمی را بپذیرد، دشوار است.

خرید و قیمت چمن مصنوعی

قیمت چمن های مصنوعی به مدل و همچنین کیفیت آن بستگی دارد . هر کدام از چمن ها  کاربری مخصوص به خود را دارا می باشند ، به همین علت هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاصی می باشد . هر چه ضخامت الیاف کمتر و تراکم آن بیشتر باشد چمن مصنوعی دارای کیفیت بهتر و لمس لطیف تری می باشد . هر چه کاربرد چمن خاص تر باشد قیمت آن بالاتر می باشد.

شرکت سورن بام در طراحی و اجرای معماری منظر فعالیت های بیشماری دارد . کارشناسان سورن بام در زمینه طراحی و اجرای انواع دیوار سبز ، محوطه سازی باغ ، ویلا ، باغچه ، حیاط ، اجرای روف گاردن ، فضای سبز ، انواع فلاور باکس ها ، آبنما ، آلاچیق و … تجربه ی فراوانی دارند و آماده ی ارائه ی هرگونه راهنمایی و مشاوره به شما می باشند . برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید ما را در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید