گابیون

اجرای گابیون

آنچه در این مقاله میخوانیم

گابیون جعبه یا قفسی فلزی است که از شبکه های مش گالوانیزه پیچ خورده با سلول های شش ضلعی ، به اشکال خاص و انواع مختلف ، ساخته شده است که این جعبه ها با دیواره های مستطیل شکل از یک شبکه تشکیل شده اند که برای محافظت در برابر خوردگی با پلیمر و آهن پوشانده شده اند . توری گابیون یکی از انواع توری فلزی است که از جنس گالوانیزه گرم می باشد.  اسم آن ریشه ایتالیایی دارد و در لغت به معنای قفس یا جعبه است .

داخل این جعبه را با سنگ یا شن پر می کنند . از گذشته تا به امروز این توری ها به صورت استوانه ای یا مستطیل طراحی شده اند . گابیون در محوطه سازی بسیار پرکاربرد می باشد .

اجرای مش در محوطه سازی با سنگ رودخانه ای

آیا همه نوع سنگی برای گابیون مناسب است؟

به طور معمول گابیون ها با سنگ معدن پر می شوند و متخصصان ،  سنگ های قلوه ای سفید و رنگی را بهترین گزینه برای این سازه معرفی می نمایند اما از سنگ های پورفیریت ، ماسه سنگ ، کوارتز طبیعی ، شیل های کریستالی و گرانیت نیز می توان استفاده نمود . اندازه سنگ های قلوه ای باید به گونه ای انتخاب شود که در حدود 30-40%از سلول شبکه بزرگ تر باشند .

علاوه بر سنگ های داخل این سازه ، می توانیم از کاشی ،چوب ، سرامیک ، شیشه و یا ترکیب آن ها استفاده نماییم و داخل آن را با اجرای نورپردازی ، زیبایی آن را دو چندان نماییم . این نورپردازی ها می تواند دور تا دور ، داخل و یا لا به لای سنگ ها باشد . همچنین می توانیم لابه لای سنگ ها خاک ریخته در آن گل به کار برد و یا روی آن از فلاور باکس ها استفاده نموده و زیبایی محوطه خود را افزایش دهیم .

 گابیون ها چه اشکالی دارند؟

اغلب اوقات خطوط صاف و دقیق دارند و این مدل ارزان ترین آن می باشد اما برای سازندگان در اشکال مختلف محدودیتی وجود ندارد و به هر حال کارفرما می تواند هر شکل و مدلی که مورد پسندش است آن را انتخاب کرده و سازندگان بسازند طرحی که انتخاب می گردد باید برای کارفرما زیبایی داشته باشد .

 موارد استفاده از گابیون چیست؟

از این سازه در پایگاه های نظامی، راه آهن ، خطوط ساحلی ،منطقه بندی،سدها و.. از گذشته تا به امروز استفاده می شده است در حال حاضر علاوه بر این موارد ، روف گاردن ها ، بام سبز و در تزیین محوطه سازی ، منطقه یا یک منظره و علاوه بر جنبه تزیینی برای ساخت نرده ها ، پارتیشن ها ،دیوار سبز ، دیواره های آلاچیق ، مبلمان باغ ، مسیرها ، پله ها ، به عنوان فلاورباکس ، پایه میز و صندلی ، باربیکیو ها ، مخازن مصنوعی مانند استخر، آبنما و چشمه و آبشارها هم چنین در دکوراسیون های داخلی و نمای خانه استفاده می گردد .

اجرای گابیون با سنگ قلوه در دیوار های ویلا

انواع گابیون ها

1. توری گابیون سبدی

گابیون سبدی معمولاً به شکل جعبه مکعبی شکل می باشد که در درون آن می توان انواع مختلفی از مواد پر کردنی و مصالح قرار داد. بهتر است بدانید که گابیون به شکل سبدی بیشتر در مصارفی مانند راه سازی، جاده سازی و راه آهن محبوب بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

اجرای باربیکیو داخل گابیون

۲. توری گابیون کیسه ای

توری گابیون کیسه ای ازجمله انواع این محصولاتی است که معمولاً در شرایط اضطراری و توسط خود افراد ساخته شده و نظم زیادی ندارد. درواقع گابیون کیسه ای دارای خلل زیادی بوده و کاملاً منعطف می باشد .

اجرای باربیکیو داخل گابیون

۳. توری گابیون تشکی

توری گابیون تشکی معمولاً به شکل پله پله چیده می شود تا از سرعت زیاد آب در درون جوی و آب راه ها و هم چنین فرسایش جلوگیری کند. این نوع از توری ها دارای طول و عرض بیشتر ولی ارتفاع کمتری بوده ، درحالی که تراکم مفتولی در این نوع از توری سنگی بیشتر می باشد.

قلوه سنگ رودخانه ای سفید

۴. توری گابیون بی شکل

از گابیون بی شکل در نگهداری از مصالح ، سنگ و خاک در کناره جاده های بزرگ و کوچک استفاده می شود .

۵. توری گابیون تزیینی

گاهی از فنس برای اجرای گابیون در زیباسازی مناطق استفاده می شود به طوری که با این نوع طوری انواع مختلفی از تمثیل ها ساخته و جهت زیبایی فضا در پارک ها و یا محوطه های باز قرار می دهند و یا درون آن ها را پر از گل و گیاه می کنند و در گوشه کنار شهر قرار می دهند.

اجرای گابیون با سنگ قلوه در محوطه ویلا

۶. توری گابیون پلاستیکی

نوع دیگر از انواع توری ها که از جنس پلاستیک مقاوم ساخته می شود توری گابیون پلاستیکی است. به طور کلی گابیون پلاستیکی در مهندسی سازه کاربرد داشته و برای صاف نمودن سطح خاک های سست و هم چنین جهت آرماتور بندی بسیار پرکاربرد می باشد. گابیون پلاستیکی به دلیل قیمت مناسب و مقاومت بالایی که دارد معمولاً در کاربردهای ذکر شده بسیار مورد توجه قرار گرفته و استفاده می شود .

مزایای گابیون ها

مزایا اجرای گابیون عبارت‌اند از:

  • امکان ساخت این سازه به هر شکل و ابعاد
  • قابل اطمینان و مقاوم در برابر یخبندان ، برف،باران و نور شدید آفتاب
  • به طور طبیعی متناسب با محوطه و چشم اندازها ساخته می شوند
  • نصب ساده ، قابل دسترسی برای همه
  • مقرون به صرفه بودن
  • نوعی عایق صوتی هستند
  • استفاده  به عنوان یک مسیر یا دیوار جدا کننده
  • کیفیت بالا
  • ماندگاری طولانی
  • سهولت ساخت ، مونتاژ
  • جذابیت و زیبایی
  • برای ساخت و نصب نیاز به مهارت بسیار پیچیده ای ندارد .
  • هماهنگی راحت و منظم با مناظر طبیعی و المان ها

محوطه سازی با گابیون و سنگ قلوه

نتیجه گیری

گابیون ها علاوه بر مزایای بارز مهندسی، از لحاظ ظاهری نیز جذاب هستند و برای اهداف تزیینی مورد استفاده قرار گرفته و به همین سبب محبوبیت بسیاری دارند و این مسئله یک امتیاز برای ساخت آن ها می باشد و یکی از مهم ترین مزایای این سازه های مشی این است که به هر سبک در محوطه سازی ویلا و محوطه سازی حیاط و باغ استفاده می شود . ما در این مقاله در شرکت سورن بام تمام تلاش خود را کردیم که شما را با انواع توری سنگی آشنا و  مزایای آن را برای شما برشماریم که امیدواریم این اطلاعات مفید واقع شده باشد .

محوطه سازی باغ

شرکت سورن بام

عوامل فنی و سازندگان شرکت سورن بام ، در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و استفاده ی بهینه از فضاها گرد هم آمدند . متخصصان واجد شرایط ما آماده هستند تا در اسرع وقت ساخت و نصب سازه ها را با هر پیچیدگی و طرحی انجام دهند . برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره ی رایگان با شماره ی 44277178-021 تماس حاصل فرمایید . همچنین می توانید برای دیدن پروژه های بیشتر به اینستاگرام مراجعه فرمایید .

سوالات متداول گابیون

جنس توری فلز و کیفیت آن همچنین نوع سنگ های استفاده شده در آن بصورت مستقیم بر روی قسمت گابیون تاثیر دارد .

کیفیت سنگ های مصرف شده و کیفیت توری های فلزی بر روی طول عمر گابیون تاثیرگذار می باشد .

مقرون به صرفه بودن و طول عمر بالا را می توان مهم ترین ویژگی گابیون دانست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید