نگهداری از دیوار سبز

آنچه در این مقاله میخوانیم

نگه داری دیوار سبز

دیوار سبز نوعی دیوار است که در آن از گیاهان در داخل ساختمان ها استفاده می شود. با توجه به ظاهر جذاب و خنک کننده این نوع دیوارها، استفاده از آنها در منازل، محل کار، هتل ها، رستوران ها و … رو به افزایش است. اما نگهداری از دیوار سبز کاملاً متفاوت از دیوارهای دیگر است که فقط باید تمیز و نگهداری شوند.

دیوار سبز بانک صادرات 2

 

انواع دیوار سبز

دیوارهای سبز معمولاً بر اساس نوع محیطی که گیاه در آن کاشته شده است طبقه بندی می شوند. بیشتر بستگی به نوع طراحی مورد نظر شما و میزان بودجه ای  دارد که  آماده کرده اید. نکته جالب در مورد دیوارهای سبز این است که می توانند به همان اندازه که دوست دارید پیچیده یا ساده باشند.

باید گفت آنچه به عنوان زیر کار در دیوار سبز استفاده می‌شود، انواع مختلف دارد. شما می‌توانید دیوار سبز را در فضای داخلی خانه خود هم استفاده کنید. با این کار طراوت هوای تازه و شادابی گیاهان، انرژی خوبی به فضا می‌بخشد.فراموش نکنید برای داشتن دیوار سبز درون خانه حتما از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

ساخت دیوار سبز

اجزاء تشکیل دهنده دیوار سبز

  • سیستم آبیاری هوشمند
  • خاک مخصوص
  • فلاور باکس
  • گل وگیاه
  • شاسی کشی

نگهداری از دیوار سبز

نگهداری از دیوار سبز  پس از نصب شروع می شود. برنامه ی نگهداری و مراقبت از “دیوار سبز ”، یکی از جامع ترین برنامه های ما در صنعت است. ما می دانیم که عملکرد بهینه ی آبیاری و سیستم های زه کشی “دیوار سبز” نیاز به نگهداری و مراقبت منظم دارد.

در نگهداری از دیوار سبز ،گیاهان نیاز به بازدیدِ مکرر برای تغذیه، هرس کردن، علف های خشک را بیرون آوردن وجین کردن و در صورت نیاز جایگزین کردن با گیاهان جدید، دارند.

نگهداری از دیوار سبز

شاخص های مهم در نگه داری دیوار سبز

1. دما

یکی از مهم ترین عوامل در نگه داری گیاهان دیوار سبز بررسی دما محیطی است که گیاهان در آن رشد و نمو می کند. اگر گیاه در محیط خارجی قرار بگیرد باید شرایط دمایی به صورت کامل بررسی شود. یک نکته مهم در این زمینه این است که از گیاهانی استفاده شود که در یک طیف و رنج دمایی نزدیک به هم رشد می کنند .

2. خاک

خاک به دلیل رساندن مواد مغذی و مورد نیازبرای رشد گیاه یکی از مهمم ترین عوامل در نگهداری از دیوار سبزمی باشد. باید همواره از کشت پذیری و مرغوب بودن خاک گیاهان اطمینان حاصل کرد. برای آبیاری خاک دیوارسبز باید از آبیاری قطره ای استفاده کرد. یک نکته مهم دیگر در بررسی میزان نفوذ پذیری آب نسبت به خاک می باشد.

3. نور

نور یکی از اصلی ترین عوامل رشد و فتوسنتز گیاهان می باشد که باید نور کافی برای رشد گیاهان فراهم  شود. زمانیکه نور طبیعی به اندازه کافی در دسترس نیست باید از نور های مصنوعی برای ایجاد نور کافی استفاده کرد. به همین علت تامین نور کافی یکی از مهم ترین شاخص ها در روش نگه داری دیوار سبز می باشد.

4. هرس کردن

هرس کردن به معنی حذف شاخه‌های اضافی گیاه به منظور عبور هوای بیشتر بین شاخه‌ها و رسیدن نور کافی به آن‌ها می باشد .

هرس کردن به موقع گیاهان فرصت رشد مجدد را به گیاهان داده و باعث شادابی و نشاط آن ها می شود. نکته مهم در هرس کردن این است که باید طبق زمان بندی مشخص انجام شود.

دیوار سبز مایان دیزل 2

نکات مهم در نگه داری دیوار سبز

  • در هنگام خرید گیاهان شرایط نگه داری آن ها پرسیده شود و از عوامل ذکر شده در بالا اطمینان حاصل شود.
  • در هنگام تغییر فصل ها اقدامات لازم جهت رشد و زنده ماندن گیاه به صورت کامل بررسی شود.
  • حتما از مواد مغذی و موردنیاز اعم از کود ها، کمپوست برای تقویت گیاهان استفاده شود.
  • زمانی که آفت به گیاهان دیوار سبز حمله نمود از آفت کش و سم ها برای از بین بردن آن ها استفاده نمایید. دقت شود که سم باعث آسیب زدن به گیاه نشود.

مزایای مشابه دیوار سبز با بام سبز

  • کاهش آلودگی صوتی
  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان
  • افزایش تنوع زیستی
  • افزایش سلامت وکیفیت زندگی
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان

نصب آنها آسان است و می تواند یک فضای خاکستری و جالب را پر جنب و جوش و چشم نواز جلوه دهد. آنها تعمیر و نگهداری کمی دارند و برای عایق کاری ساختمان به شیوه ای طبیعی عالی هستند. آنها حیوانات وحشی مانند پرندگان و حشرات را جذب می کنند که برای محیط زیست بسیار مناسب هستند.

 

5 نکته نگه داری دیوار سبز

انتخاب گیاهان مناسب: هنگام انتخاب گیاهان دیوار سبز باید با توجه به میزان نور و رطوبت محیط، گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط محیطی شما مناسب باشند. به عنوان مثال، برای مناطقی که نور کم دارند، می توانید از گیاهانی مانند سانسوریا، سرخس، نعناع، آلوئه ورا و زنبق کوچک استفاده کنید.

توجه به آب مورد نیاز گیاهان: برای نگهداری دیوار سبز داخل ساختمان باید به میزان آب مورد نیاز گیاهان توجه کرد. همچنین می توانید از سیستم های آبیاری اتوماتیک برای تامین آب مورد نیاز گیاهان به صورت خودکار استفاده کنید.

مراقبت از رطوبت: گیاهان سبز داخل خانه به رطوبت بالایی نیاز دارند. با استفاده از فرش طبیعی می توانید رطوبت محیط را حفظ کنید. همچنین در فصول گرم، سمپاشی مداوم آب بهترین راه برای حفظ رطوبت محیط است.

رعایت نور و دما: نور و دما نیز از عوامل مهم در حفظ دیوار سبز داخلی هستند. گیاهانی مانند سرخس و نعناع به نور بیشتری نیاز دارند، در حالی که گیاهانی مانند آلوئه ورا و بوته سانسوریا با نور کمتر سازگار هستند. همچنین دمای مناسب برای این گیاهان بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد می باشد.

تهویه مناسب: برای ایجاد یک محیط ایده آل برای گیاهان سبز داخلی، باید تهویه مناسبی را فراهم کنید. هوای پاک و جریان هوای مناسب مشکلاتی مانند بیماری ها و رشد گیاهان را حل می کند.

پتوس در دیوار سبز

 

 طراحی دیوار سبز

از مزایای اجرا دیوار سبز می توان به تنوع بخشی که در طراحی ساختمان ها ایجاد می کند اشاره کرد که مزایای دیوار سبز فقط به زیبایی بصری ختم نمی شود و در نمای خارجی ساختمان ها باعث حفاظت از ساختمان ها در برابر نور خورشید ، باران و نوسانات حرارتی می گردد .از دیگر مزایای اجرا دیوار سبز  فواید زیست محیطی می باشد که باعث کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها می شود و ساخت دیوار سبز در محل زندگی یا محیط کار که به ارزش واحد ساختمانی شما کمک می کند و این کار باعث دید بصری مناسب برای ساکنین یا حتی رهگذران خواهد شد و این کار به فضای سبز شهری و باایجاد الگوی مهندسی مناسب در راستای فضای سبز کمک بزرگی خواهد کرد .اجرای دیوار سبز علاوه بر کمک به فضای شهری ، به ایجاد حس آرامش و روانی هر فرد هم کمک می رساند .

سخن پایانی

دیوار سبز به عنوان یکی از روش های دکوراسیونی که در حال حاضر طرفداران زیادی دارد می تواند زیبایی و فضای داخلی منزل شما را افزایش دهد. اما حفظ و نگه داری دیوار سبز آن همچنان یک چالش برای بسیاری از صاحبان خانه است.شرکت سورن بام مجری انواع دیوار سبز مصنوعی و طبیعی برای فضا های داخلی و خارجی می باشد و همچنین ارائه دهنده تخصصی فلاورباکس های مخصوص دیوار سبز مدولار بوده که با زهکشی مناسب آن ها آب اضافی به راحتی تخلیه می شود، زیرا عدم تخلیه آب از سیستم می تواند سبب آسیب به گیاهان شود .برای گرفتن مشاوره تخصصی برای اجرای دیوار سبز با متخصصین ما تماس بگیرید.همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول

اجزاء تشکیل دهنده دیوار سبز
  • سیستم آبیاری هوشمند
  • خاک مخصوص
  • گل وگیاه
  • شاسی کشی
  • فلاور باکس

 

  1. دما
  2. خاک
  3. نور 
  4. هرس ردن
  • کاهش آلودگی صوتی
  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان
  • افزایش تنوع زیستی
  • افزایش سلامت وکیفیت زندگی
  • کاهش مصرف انرژی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های دیوار سبز سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید