نورپردازی محوطه باغ

دیوار سبز مدولار چیست

آنچه در این مقاله میخوانیم

نورپردازی محوطه باغ

نورپردازی محوطه باغ ، استفاده از سیستم های مقاوم در برابر سرما و گرما و رطوبت در طرح های مختلف می باشد. نورپردازی توسط طراحان متخصص شرکت سورن بام  در این زمینه نسبت به محل تعبیه می گردد.تاریک بودن آسمان در شب معنا می دهد .نور بر احساسات انسان نیز تاثیر دارد و تماشای صفحه های برای انسان لذت بخش است.

در نورپردازی توجه به محل قرار گیری عناصر و سایه ها بسیار حائز اهمیت بوده و در طراحی مورد توجه قرار می گیرد.

اجرای نورپردازی در محوطه سازی :

از فاصله های زیاد دیده می شود و چنان که  مناسب به نظر بیاید موجب آشفتگی انسان و تاریکی نا مطلوب شب می شود و طراحی مناسب با محیط اطراف می تواند برای زیبایی محیط تاثیر خوبی داشته باشد در آرایش شهری در روشنایی و زیبایی چهره شهر نقش مؤثر دارند.اساساً نور خلاق است و اشياء  را برجسته تر نشان می دهد. زیبایی ها را بهتر می نماید. نورپردازی یکی از نکات مهم در طراحی منظره می باشد از نقطه نظر روانی چگونگی حضور نور در محوطه سازی نقش بسیار تعیین کننده ای دارد.یا روشنایی باغ، اشاره به استفاده نور در محوطه سازی عمومی و باز و یا مکان های خصوصی و باغ ها، جهت ایجاد امنیت و ارتقاء اهدافی چون زیبایی شناسی در شب، ایجاد دسترسی، تفریح و ورزش و … دارد.

روشنایی مسیر، سازه اصلی باغ، درختان، استخر و یا دیواره های اصلی باغ، همگی روش مناسبی هستند تا فضای مورد نظر شما را با صرف هزینه ای نسبتاٌ سبک، به محیطی با ساختار دلنشین و لذت بخش تبدیل نمایند.

انواع نورپردازی در محوطه سازی :

۱_نورپردازی فضای سبز و داخل گل و گیاه که به صورت توده ای می باشند طوری باید باشد که برقراری  ویژگی های بصری و عمومی تاثیر داشته باشد نور طوری باشد که دسترسی و تسلط و وضوح پوشش های گیاهان مؤثر بوده و رنگ گل ها و چمن و درختچه ها و درختان به صورت گوناگون نمایان شود و هر کدام از آنها در روشنایی نور جلوه خود را نشان بدهند بنابراین برای روشن کردن آنها از راه های متفاوتی استفاده می شود. خیلی از گیاهان در روشنایی روز قابل توجه نیستند ولی در شب با نور دادن به آنها جلوه خاص پیدا می کنند و درختان عنصر اصلی در فضای سبز هستند و نورپردازی آن ها در شب به عنوان سطحی از نور مفهوم خاصی را ایجاد می کند .

۲_ نورپردازی در محوطه سازی سطح آب:

بر سطح آب نور نباید مستقیم تابیده شود چون به صورت سطح شیشه و آیینه عمل می کنند و بازتاب آن جالب به نظر نمی رسد می توان چراغ ها را در زیر سطح آن یا به صورت غیر مستقیم از لابه لای درختان و گیاهان تاباند و یا اگر دارای فواره در سطح آب هست از لابه لای  آب نور را بتابانیم و یا می توان چراغ ها را در سطح آب قرار دهیم.

۳_نورپردازی در محوطه سازی آلاچیق و سایبان :

نورپردازی باید در این گونه مکان ها  طوری طراحی  شود که از جنبه های  روانشناسی ایجاد آرامش و راحتی نماید . افراد در موقع نشستن و استراحت در داخل آلاچیق از نور مناسب استفاده نمایند بنابراین استفاده از چراغ های پرنور و نور افکن که دارای نور زیادی هستند جالب نمی باشد و نباید در تاریکی هم فرو رفته باشد و جنبه های خصوصی افراد نیز حفظ شود بنابراین از نور ملایم و نرم استفاده می شود و می توان ابزارهای نوری را در لابه لای پوشش گياهی در محوطه سازی و یا در دیواره ها و سقف آلاچیق و سایبان ها قرار داد .

۴_نورپردازی در محوطه سازی آبنما برکه:

نورپردازی محوطه باغ در آبنما و برکه طوری طراحی می شود که انعکاس نور باعث چشم زدگی نشود بنابراین چراغ های نوری را در زیرآب پل در زیر سنگ ها قرار داده تا انعکاس نور آنها به طور غیر مستقیم مورد توجه قرار گیرد و در بعضی مقاطع می توان چراغ ها را در زیر پوشش های گیاهی قرار داد و در جاهایی که آب آبنماها پودر می شود قرار دادن چراغ های رنگی در زیر آنها منظره جالبی ایجاد می کند .

۹- نورپردازی در محوطه سازی  زیر درختان و سطح زمین :

در نورپردازی محوطه باغ در زیر درختان در محوطه فضای سبز بسیار جالب توجه است زیرا که درختان عنصر اصلی فضای سبز هستند و نور دادن به زیر درختان در شب ایجاد مناظر جالبی از سطح نور می کند و با استفاده از نورهای رنگی می توان شکل محیط را تغییر داد و در سطح زمین در باغ راه ها و پیاده روهای خصوصی بسیار جالب توجه است و با چراغ های مختلف می توان سطح زمین را شب روشن نمود و در این گونه مسیرها با استفاده از چراغ های پایه کوتاه می توان مناظر جالبی از پوشش های گیاهی را نیز جلوه داد.

نورپردازی در محوطه سازی عمیق :

نورپردازی فضای سبز معمولاٌ با اشاره مستقیم به سمت یک شیء کامل برای نمایش آن به کار می رود؛ مثل یک درخت زینتی یا یک مجسمه زیبا، همچنین برای روشنایی سازه های معماری نظیر آلاچیق های موجود  در محوطه سازی باغ و یا حیاط منزل شما و اما در مکان هایی که درختان در یک محیط عمیق تر و به صورت انبوه تری کاشته شده اند و مناطق تاریک تری هستند با نورپردازی خاصی اجرا می شوند.

مقالات مرتبط
پروژه‌های نورپردازی سورن بام
با ما در ارتباط باشید