مراحل ساخت آبنما

مراحل ساخت آبنما

آنچه در این مقاله میخوانیم

در این مقاله می خواهیم در مورد مراحل ساخت آبنما و آبشار مصنوعی و مراحل اجرا و طراحی آبنما و آبشارهای مصنوعی با شما صحبت کنیم . آبنماها و آبشارهای مصنوعی یکی از المان های جذاب در محوطه سازی شمار می آیند ، که صدای دلنشین آب موجب آرامش و کاهش استرس می شود در افراد می شود.

امروزه برخی از آبنماها به طوری طراحی و ساخته شده اند که علاوه بر تزریق انرژی مثبت یاد شده ،به تصفیه هوای محیط نیز کمک بسزایی می کند و در نهایت این امر باعث می شود کیفیت زندگی افراد بالاتر برود.یکی دیگر از مهم ترین ساخت آبنما حس فنگ شویی آن است در شب اجرای نورپردازی آبنماها میتوانند جس بسیار زیبایی برای افرادی که در شب از صدای آبنماها لذت ببرند وحود نورپردازی در آبنما است که اگر این امر درست انجام شود حس بسیار زیبایی برای مخاطب خلق می کند.

آبنما دیواری در روف گاردن همراه با نورپردازی

آبنما دیواری در روف گاردن همراه با نورپردازی

مراحل ساخت و طراحی آبنما

مراحل ساخت آبنما

  • در مرحله طراحی و برنامه ریزی آبنما باید پیش بینی ها به منظور جلوگیری از یخ زدن آب در لوله ها و همچنین یخ زدن پمپ ها و حفاظت از آبنما در فصل زمستان بسیار مهم می باشد. لازم به ذکر است که بدانید می توان آبنما را از محل نصب خود باز کرد تا از آسیب های احتمالی در امان بمانند.
  • انتخاب صحیح کلیدهای الکتریکی که باید متناسب با قدرت پمپ ها و کلیدهای الکتریکی مدارهای روشنایی و مجهز به سیستم حفاظت و ایمنی برای کار در محیط آبنما باشد.
  • پمپ های فواره ها باید باتوجه به حداکثر توان مصرفی آبنما وبا درنظر گرفتن موقعیت محل نصب آنها انتخاب شوند.
  • آبنما باید دارای لوله کشی ثابت و کابلهای برق درون داکت های مخصوص باشد تا امنیت کابل های برق که این مسئله در مکان های عمومی بسیار مهم است . از طرف دیگر تامین آب تازه برای سیستم متعادل کننده اتوماتیک برای تنظیم دائم سطح آب و سیستم حفاظتی برای جلوگیری از خشک  کار کردن پمپ در صورت نبودن آب در آبنما می باشد.
  • سیستم تخلیه و سرریز آب به منظور نظافت آسان و تخلیه راحت آب داخل آبنما می باشد.
  • گودال ها و حفره هایی برای نصب تجهیزات آبنما و محافظت از آن ها توسط شبکه های آهنی در کف حوض ساخته می شوند. همچنین به منظور کاهش مصرف باید عمق آب را تا حد امکان در سطح قابل قبولی ثابت باقی می ماند..
  • بادهای شدید الگوی ریزش آب را تغییر می دهد بنابراین آبنما نباید در مسیر بادهای شدید قرار بگیردوموجبات ریختن آب به بیرون از لبه های حوض می شود. گفتنی است آبنما را زیر درختان بزرگ هم قرار ندهید زیرا فضولات پرندگان و حشرات موجب گرفتگی فیلترها و گلوگاه پمپ ها می گردد.

آبشار مصنوعی

طراحی و اجرای آبنما

آبشار های اجرا شده در داخل ساختمان ها می توانند کوچک و یا کاملا بزرگ باشد . در محیط های داخلی نیز می توانیم با اجرای آبشار مصنوعی کوچک حس طبیعت و آرامش را ایجاد کرد ، این آبشارهای مصنوعی می توانند به المان های دیگر فضای سبز نصب شوند به طور مثال ترکیب آبشار مصنوعی با دیوار سبز ، گیاهان آبزی ، رونده ها و … . این صخره ها از قالب هایی ساخته می شود که همانند سنگ های طبیعی و واقعی هستند و در متراژ های مختلف می توان از سنگ های طبیعی نیز استفاده شود .

مراحل ساخت آبنما  

 مراحل ساخت آبنما و آبشار های مصنوعی در محوطه باید شرایط زمین و نقشه های توپوگرافی را در نظر بگیریم . سپس آبنمایی که با محیط هماهنگی داشته را انتخاب کرده ، آبشارهای مصنوعی همراه با یک حوضچه ای می باشند که باید در مرحله اول حفره ای بزرگ ایجاد کنیم و سپس داخل آن را عایق بندی کرده و سپس متریال در نظر گرفته شده را بر روی حفره نصب می شود که اصولا از قلوه سنگ و یا سنگ های سایز بزرگ استفاده می شود . آبنماهای مصنوعی فواره های آبی هستند که از آبشارهای طبیعی الگو گرفته اند ، با ایده و الهام از طبیعت طراحی شده و با متریال های مختلف می توان آن را اجرا کرد .

آبشارهای طبیعی برای مردم جذابیت خاصی را دارند ، از این رو امروزه توانسته اند با اجرای آبشارهای مصنوعی جلوه زیبایی از آن را به نمایش بگذارند و با صدای دلنشین آن حس آرامش را برای افراد ایجاد کنند . عملکرد آبشارهای مصنوعی به صورت چرخه می باشد که در هدر رفتن آب جلوگیری می کند .

ساخت آبنما و آبشار مصنوعی

مراحل ساخت آبنما

در مرحله اول زیر کار را باید عایق بندی کنیم تا از نفوذ آب به اطراف و کف جلوگیری شود .

در مرحله دوم سازه های فلزی و رابیتس کاری انجام می شود .

در مرحله سوم آبنما باید روی سازه را با سیمان سفید و سیمان سیاه به اشکال سنگ دراوریم و روی آن را توسط چسب با قرار دادن پودر سنگ پوشش می دهیم .

در مرحله نهایی  آبنما اجرای لوله کشی  و پمپ مخصوص انجام می شود .

مواد استفاده شده در مراحل ساخت آبنما 

  • فایبرگلاس
  • بتن ، بتن تقویت شده با الیاف شیشه ای که دارای شکل و اندازه های متناسب با بودجه مشتری
  • سیمان
  • رنگ
  • چسب
  • پودر سنگ

 نحوه عمل کردن سیستم لوله کشی در ساخت آبنما 

آبنما و آبشارهای مصنوعی به نحوی ساخته می شوند که آب توسط لوله کشی در قسمت بالای آبنما قرار می گیرد و به صورت ریزشی به سمت پایین حرکت می کند ودر آخر توسط مخزنی که در پایین قرار گرفته آب فیلتر شده و دوباره توسط پمپ به بالا کشیده می شود .

اجرای نورپردازی درآبنما 

مراحل ساخت آبنما

برای زیبایی آبشارهای مصنوعی و جلوه بخشیدن در شب می توان از یک نورپردازی تخصصی استفاده کرد تا نمای آبشار زیباتر جلوه نماید و همچنین در قسمت هایی که تورفتگی وجود دارد ،با یک نورپردازی مناسب می توان نمای ریزش آب را زیباتر کرد.

یکی از مهم ترین موضوعات در آبنماها تامین آب،آبنما می باشد که شما می توانید با حفر چاه آب،آب مورد نیاز آبنمای خود را تامین کنید.

کلام آخر

شرکت سورن بام در زمینه طراحی و اجرای انواع آبشار های مصنوعی آماده همکاری می باشد و مجری انواع آبنماها بوده و در این زمینه فعالیت های بیشماری دارد . شرکت سورن بام در زمینه معماری سبز و پایدار فعالیت های بیشماری دارد ، فعالیت های این مجموعه عبارتند از : طراحی و اجرای محوطه سازی ، روف گاردن ، ساخت فلاور باکس ، دیوار سبز ، تراس سبز ، آبنما و نصب انواع سیستم های آبیاری و نصب مه پاش و … می باشد.برای مشاوره رایگان و دیدن نمونه کار های اجرای آبنما به اینستاگرام سورن بام مراجعه کنید و یا با شماره 09122155348 تماس بگیرد.

سوالات متداول

1.  در چه مکان هایی آبنما را می توان اجرا کرد ؟
  1. میدان های شهری
  2. حیاط های بزرگ
  3. فضاهای باز و بسته
  4. لابی ساختمان
  5. محوطه باغ
  6. فضاهای بیرونی رستوران ها و کافی شاپ ها
  1. تصفیه هوا در اثر رطوبتی که ایجاد می شود
  2. صدای دلنشین و آرامش بخش
  3. زیبایی و القا کننده حس طبیعت
  1. سنگ های سایز بزرگ و متوسط که بهترین متریال ساخت آبنما در فضای باز خود به نمایش بگذارید
  2. پمپ شناور و اندازه پمپ بستگی به ابعاد آبنما و آبشار مصنوعی دارد
  3. یک پمپ  مناسب برای حوضچه کوچک و پمپ شناور با قدرت 12 گیگاهرتز  کافی می باشد
  4. لوله های آب که در مراحل ساخت آبنما بستگی به پمپ به کار رفته دارد
  5.  برای پمپ های 12 گیگاهرتز از لوله هایی که قطر 3 الی 4 سانتی می باشد استفاده می شود
  6. بند های چرمی و یا پلاستیکی جهت ثابت بودن سنگ ها بر روی هم استفاده می شود
  7. در آخر از شن و ماسه استفاده می شود

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید