چطور محوطه سازی ویلا را انجام بدم؟ 8 راهکار عالی✔

محوطه سازی ویلا

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی و اجرای محوطه سازی برای یک ویلا علاوه بر تاثیرات زیبایی شناختی و انرژی بخش باعث افزایش ارزش ویلا و تاثیر مثبت بر روی خرید و فروش آن نیز می شود . فضای بیرونی ویلا را با اضافه کردن المان هایی مانند گیاهان ، آبنما یا آلاچیق می توان به محیطی کاربردی برای افراد داخل ویلا تبدیل نمود .

در این مقاله می خواهیم شما را با محوطه سازی ویلا آشنا نماییم تا با خیال آسوده برای این کار اقدام فرمایید .  شرکت سورن بام با تجربه ی سال ها طراحی و اجرای محوطه سازی ویلا می تواند انتخاب مطمئنی برای شما باشد . کارشناسان سورن بام پس از بازدید حضوری از محل پروژه و بررسی علاقه مندی و سلیقه ی کارفرما اقدام به شروع پروژه می نمایند .

مراحل طراحی ویلا

محوطه سازی باغ یا ویلا

طراحی محوطه ویلا

طراحی محوطه ویلا فرآیندی خلاقانه برای تبدیل فضای بیرونی ویلا به مکانی زیبا، آرام و کاربردی است. این فرآیند شامل طراحی محوطه سازی، انتخاب گیاهان مناسب، ایجاد المان های زیبا و چیدمان اصولی آنها می باشد.

هدف از طراحی باغ ویلا، ایجاد فضایی دلنشین برای استراحت، تفریح و لذت بردن از طبیعت است. این فضا می تواند شامل آلاچیق، باربیکیو، استخر، فضای بازی کودکان، باغچه گل و درختان میوه باشد.

طراحی محوطه باغ چیست؟

به طور خلاصه، طراحی محوطه باغ فرآیند طراحی و ایجاد نقشه برای چیدمان و کاشت گیاهان و ایجاد منظره و فضای سبز است که در واقع کمک می‌کند چشم‌انداز زیباتر و وسیع‌تری در ویلای خود داشته ‌باشیم و کمی خود را از آلودگی و شلوغی و استرس زندگی شهری جدا کنیم.

اما اگر بخواهیم کمی مفصل تر پاسخ دهیم امروزه محوطه‌سازی ویلا باغ به تخصصی تبدیل شده که فراتر از باغبانی‌های سنتی است که در قدیم افراد برای خانه‌‌هایشان انجام می‌دادند. ترکیبی از شناخت گیاهان و هنر است که طراح در آن علاوه بر موارد گفته‌ شده، کاربرد و سلیقه کارفرما را نیز در نظر می‌گیرد.

بسیاری از مردم به طور کامل از اینکه دیزاین باغ چیست یا چه باید باشد آگاه نیستند و به همین دلیل مراجعه به افرادی که اصول محوطه سازی ویلا را به صورت تخصصی انجام می‌دهند بسیار کمک می‌کند که فضای سبز مورد علاقه و متناسب با بودجه خود را در ویلایتان داشته ‌باشید، چونکه اشتباه در دیزاین محوطه ویلا باغ می‌تواند بسیار پرهزینه‌ باشد.

طراحی فضای سبز به شما کمک می‌کند تا بهترین بهره را از باغ ویلای خود ببرید، زیرا علاوه بر اینکه باعث لذت بردن شما می‌شود ارزش مادی ملک شما را نیز افزایش می‌دهد. در نظر داشته ‌باشید که ممکن است باغ شما بزرگ‌ترین فضای ویلای شما باشد و نیازمند همان فکر، طراحی و بودجه ایست که برای آشپزخانه، اتاق نشیمن یا سرویس بهداشتی در نظر می‌گیرید.

برای مشاهده ویدئو های پروژه های انجام شده کلیک کنید

نحوه ی طراحی محوطه سازی ویلا

در هر سازه یا ویلا محوطه ی بیرونی آن اولین محیطی است که افراد هنگام ورود با آن مواجه می شوند و این بدان معناست که محوطه سازی برای آن بسیار اهمیت دارد ، زیرا تاثیر بسیاری بر روی روحیه ی انسان دارد . ایجاد یک فضای آرامش بخش ، دلنشین و متناسب با سبک ویلا از اهداف مهم طراحی محوطه ی ویلا می باشد . پس از بررسی خواسته های کارفرما طراحی محوطه توسط طراحان آغاز می گردد .

طراحی به صورت سه بعدی صورت می گیرد تا کارفرمای گرامی تصویر کامل و واضحی از شکل پایانی پروژه و محوطه ی خود داشته باشد و در صورت وجود تناقض یا نقص های احتمالی درخواست ویرایش و ادیت طرح را بیان کند .در ادامه می خواهیم به بررسی برخی نکات در مورد طراحی محوطه سازی ویلا بپردازیم .

نکات طلایی در طراحی محوطه سازی ویلا

برای طراحی محوطه ویلا رعایت یک سری اصول ضروری است. این اصول شامل:

رنگ بندی

رنگ ها در محوطه سازی جزو اولین مواردی هستند که نگاه افراد را به خود جلب می کنند . یک طراح در محوطه سازی با استفاده از گیاهان ، سنگ فرش یا قلوه سنگ و رنگ های نرده ها به محوطه سازی رنگ ها را اضافه می نماید .

خطوط نشانه گر

در محوطه سازی ویلا نوع خطوط نشان گر نوع طراحی که می تواند کلاسیک یا مدرن باشد است . خطوط صاف و زاویه های زیاد و تند سبب ایجاد ظاهری کلاسیک می شود و در مقابل وجود خطوط منحنی بیان گر طرحی ساده و محیطی صمیمی تر می باشد .

در طراحی باید توجه داشت که خطوط عمودی که می توان آن را با درختان چندین ساله و بلند بوجود آورد سبب بالا کشیدن چشم و نشان دادن بزرگتر فضا می شوند . همچنین خطوط افقی نیز با کشیدن چشم می توانند سبب بزرگتر نشان دادن فضا بشوند .

بافت گیاهی

همانطور که می دانید اضافه کردن بافت به فضای سبز با کاشت گل و گیاهان امکان پذیر می باشد . گل ها و برگ ها همگی دارای بافت می باشند . استفاده از بافت گیاهی سبب روح بخشیدن به محیط و ایجاد بافت های متنوع می شود .

طراحی فضای سبز ویلا

تناسب و هماهنگی المان‌ها

بین المان های مختلف باغ ویلا، مانند محوطه سازی، گیاهان، مبلمان و المان های تزئینی باید تناسب و هماهنگی وجود داشته باشد.

 کاربری ویلا

طراحی باغ ویلا باید متناسب با نیازها و سلیقه ساکنین باشد.

اقلیم آب و هوایی

نوع گیاهان، مصالح محوطه سازی و المان های باغ ویلا باید با شرایط اقلیمی منطقه سازگار باشد.

زیبایی فضا و محوطه ویلا

باغ ویلا باید فضایی زیبا و دلنشین باشد تا ساکنین از حضور در آن لذت ببرند.

زیبا سازی محوطه ویلا

 

نحوه ی اجرای محوطه سازی ویلا

پس از طراحی ویلا و اعمال سلیقه ی کارفرما نوبت به اجرای محوطه سازی ویلا می رسد . بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه ی خود اجرای محوطه سازی را به یک شرکت معتبر و با تجربه در این زمینه بسپارید تا به بهترین نتیجه در کمترین زمان برسید .

المان های مورد استفاده در طراحی محوطه ویلا

به کار گیری المان‌های مختلف می‌تواند تاثیر زیادی در محوطه سازی ویلا و طراحی آن داشته باشد. انتخاب درست المان‌ها به همراه اجری حرفه‌ای آن باعث ایجاد فضایی دلنشین و زیبا در محوطه باغ یا حیاط شما می‌شود. این المان‌ها عبارت اند از:

ابنما در طراحی محوطه ویلا

از جمله پرکاربرد در محوطه سازی ویلا اجرای آبنما می باشد . آبنماها در انواع سبک ها و ابعاد طراحی و اجرا می شوند . توجه به هماهنگی سبک المان ها با سبک ویلا به زیبایی و چشم نواز بودن هر چه بیشتر محوطه سازی کمک بسیاری می نماید.

ابنما در محوطه ویلا

 

 

نورپردازی محوطه سازی ویلا

اجرای نورپردازی در محوطه سازی تاثیر بسیاری بر زیبایی محوطه سازی دارد . تاثیر چشم گیر نورپردازی مخصوصا در شب بسیار نمایان می باشد . نورپردازی های خطی برای مسیرها و ترکیب آن ها با حضور قلوه سنگ ها زیبایی زیادی را به ارمغان می آورد .

نورپردازی در محوطه سازی ویلا

آلاچیق در طراحی فضای سبز ویلا

الاچیق پرطرفدارترین المان محوطه سازی محسوب می شود که فضای بسته ای را داخل محوطه برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت در کنار افراد دیگر بوجود می آورد . امکان ساخت آلاچیق در برای محوطه بیرونی ویلا با توجه به مساحت زمین در ابعاد گوناگون و با جنس‌های مختلف طراحی می‌شود.

آلاچیق در محوطه سازی ویلا

 

آتشدان و تاثیر آن در محوطه سازی ویلا

با طراحی و اجرای یک آتشدان می توان فضای بیرونی ویلا را برای زمان هایی که هوا سرد یا خنک است نیز کاربردی نمود . اجرای آتشدان علاوه بر کاربرد خود سبب زیبایی محوطه ی ویلای شما نیز می شود .

 

قلوه سنگ‌های سفید رودخانه‌ای

برای کف سازی و اجرای مسیرها و راهروها می توان از قلوه سنگ و سنگ ریزه ها کمک گرفت . قلوه سنگ ها در ابعاد و رنگ های گوناگونی مطابق با هر سلیقه ای وجود دارند . شرکت سورن بام تولید و عرضه کننده ی انواع قلوه سنگ رنگ ها و ابعاد متنوع می باشد . رنگ های قلوه سنگ های عرضه شده توسط سورن بام طبیعی بوده و در اثر گذر زمان و بارش برف و باران تغییر رنگ نمی دهند .

 

مبلمان برای چیدن در محوطه ویلا

قسمتی از محوطه ویلا را می توانیم به نشیمن اعضای خانواده برای کنار هم بودن افراد اختصاص دهیم . برای این امر از مبلمان های مخصوص که در مقابل شرایط جوی هوا دوام بالایی را دارند می توانیم استفاده کنیم و از در کنار هم بودن لذت ببریم .

چترهای گوناگون در محوطه سازی ویلا

علاوه بر قرار دادن آلاچیق و پرگولا می توانیم برای ایجاد سایه در قسمتی که برای غذا خوری انتخاب کرده ایم از چتر های فضای باز استفاده کنیم . چترهای فضای باز برای محوطه بسیار مناسب می باشند و در طرح های متنوعی برای هر سلیقه ای در بازار موجود می باشد.

طراحی پلان در طراحی محوطه ویلا

در محوطه سازی ویلا ابتدا باید با توجه به پتانسیل زمین منطقه ویلا و همچنین درخواست کارفرما پلان حیاط ویلا را ترسیم کنیم.

جمع آوری اطلاعاتی از قبیل نوع گیاهان منطقه، جهت باد و وضعیت خاک، وضعیت آب و نوع آبیاری و … باید انجام شود تا هزینه ها و زمان صرف شده رضایت بخش باشد.

شروع طراحی پلان محوطه ویلا با نقشه برداری از محوطه ویلا آغاز می شود که اقدام بسیار مهمی به خصوص در قطعات و مساحت های بزرگ است که نباید به آن سهل انگاری کرد.

معمولاً نقشه برداری توسط دستگاهی به نام توتال انجام می شود. در نقشه برداری از وضعیت زمین، مقدار خاک موجود و مقدار خاک حذف شده یا مناسب برای محوطه سازی اندازه گیری می شود.

حساسیت این مرحله ایجاب می کند که معمولاً یک مهندس عمران آن را انجام دهد، البته این بدان معنا نیست که مهندسان معماری و منظر توانایی انجام آن را ندارند.
در طراحی پلان حیاط ویلا تمامی عناصر کاربردی و عناصر تزئینی، بافت گیاهی و سایر موارد موجود در محوطه مشخص شده است.

پلان محوطه سازی

در پلان حیاط ویلا استخر، آلاچیق، راهروها، نرده های تزئینی، آبنما، نیمکت و نشیمن و همچنین شبکه های روشنایی و آبیاری قرار داده شده است.

البته پس از اتمام نقشه برداری، ابتدا تمامی این عناصر در یک مطالعه ساده و ابتدایی یا به صورت دستی و یا با نرم افزار ترسیم شده و پس از نهایی شدن با کارفرما، به صورت سه بعدی مدل سازی می شوند.

یکی از روش های مرسوم برای ارائه پلان منطقه، ارائه پلان راندو از منظر ویلا می باشد. پلان راندو مانند نقشه ای است که حیاط ویلا دقیقاً مانند واقعیت ترسیم شده و تمامی عناصر با علائم و اختصارات خاص در محوطه قرار گرفته و نشان داده شده است.

در قسمت پایین راندو به عنوان راهنما نام و مشخصات مختصری برای هر یک از مخفف ها در طرح درج شده است تا کارفرما به راحتی از طرح در نظر گرفته شده برای محوطه سازی مطلع شود.

ایده های جذاب برای محوطه سازی ویلا

برای گرفتن ایده جهت محوطه سازی ویلا عکس‌های زیر می‌تواند راهنمای مناسبی باشد.

ایده طراحی محوطه ویلا

ایده دوم طراحی ویلا

ایده سوم محوطه سازی ویلا

طراحی باغ ویلا

محوطه سازی باغ ویلا

سبک های متفاوت محوطه سازی ویلا

همانطور که ساخت و اجرای ویلاها در سبک های گوناگونی صورت می گیرد برای محوطه سازی آن ها نیز انواع گوناگونی وجود دارد . در ادامه می خواهیم اشاره ای به سبک های مختلف محوطه سازی ویلا داشته باشیم .

محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک

در این سبک اصل بر عدم استفاده از المان هایی است که شکلی مدرن یا فانتزی دارند . رعایت تقارن و استفاده از اشیا ارزشمند اما با ظاهر ساده سبب بوجود آمدن محوطه سازی ویلا کلاسیک می شود . این موضوع در اجرا و کشت گیاهان نیز صادق است و باید برای محوطه سازی کلاسیک آن را در نظر داشت . بنابراین با تقارن داشتن و اجتناب از استفاده از وسایل فانتزی می توانید یک محوطه ی کلاسیک داشته باشید .

 

محوطه سازی ویلا به سبک مدرن

استفاده از جدید ترین المان ها همراه با آخرین متد روز اصلی است که محوطه شما را به شکل مدرن نمایان می کند . اجرای محوطه سازی به سبک مدرن نیازمند تجربه کافی می باشد . اگر در این کار تجربه و مهارتی ندارید برای اتلاف وقت و هزینه ی خود از کارشناسان شرکت سورن بام مشورت و راهنمایی بگیرید.

 

هدف ازمسیرسازی در محوطه ویلا چیست؟

هدف اصلی و مهم از ساخت مسیرسازی محوطه ویلا یا باغ ارتباط و وصل کردن بین تمامی قسمت های مختلف ویلا است. باید توجه داشت که در یک مسیر سازی اصولی و دقیق  شما باید از تمامی فضا ها به بهترین نحو استفاده کنید.

تنوع مسیر سازی در طراحی محوطه عبارتند از:

1.مسیر پیاده

2.مسیر سواره

3.مسیر پیاده منحنی

4.مسیر پیاده به صورت مستقیم

 

 

شرکت سورن بام

کارشناسان شرکت سورن بام با سابقه ی طراحی و اجرای محوطه سازی ویلا آماده ی ارائه ی هرگونه راهنمایی و مشاوره ی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشد .  برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید ما را در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

سوالات متداول محوطه سازی ویلا

برای تمامی ویلاها و با هر متراژی امکان محوطه سازی وجود دارد و هیچگونه محدودیتی برای اجرا آن وجود ندارد.

تعداد المان هایی که در طراحی محوطه ویلا مورد اجرا قرار می گیرد در ابتدا به سلیقه کارفرما و در ادامه به متراژ محوطه ی شما بستگی دارد.

با قطعیت می گوییم که  بله ! اجرای محوطه سازی ویلا علاوه بر ایجاد زیبایی سبب جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه خرید و فروش راحت آن می شود .

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید