آبنما در محوطه سازی

آنچه در این مقاله میخوانیم

آبنما در محوطه سازی با توجه به مساحت و خواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از المانها عبارتند از آلاچیق ، رواق ، آّبنما ، برکه ، استخر ، باربیکیو و…

آبنما در محوطه سازی

آبنما در محوطه سازی آب نماها دارای عمق کمتر از حوض و حوضچه‌ها با تزئینات مدرن از قبیل:

چراغ‌های رنگارنگ مخصوص داخل آب، فواره‌های متنوع، گاهی جایگاهی برای گیاهان آبی و باغچه‌هایی در کنار یا در وسط آن بوده و اشکال آن‌ها کمتر از اصول هندسی منظم پیروی می‌کنند.

در این آب‌نماها بیشتر از اشکال تغییر شکل یافته هندسی استفاده می‌شود،در حالی که انواع حوض‌ها، حوضچه‌های باغی و باغچه‌های قدیم، مخصوصاً در ایران دارای عمق قابل توجهی بوده

و به اشکال مربع، مستطیل، دایره، بیضی ولوزی ساخته می‌شد.به طور کلی در مورد آب نماهایی که فرم هندسی دارند، آب نما را با بتون درست می‌کنند.

به منظور تزئین در روی دیواره‌ها، کف، لبه آن می‌توان از سنگ‌های تراورتن، مرمر، سرامیک، کاشی، قلوه سنگ و … استفاده نمود.

در حالی که در طرح‌هایی که خطوط آن‌ها منحنی است از آجر و سیمان استفاده و سپس تزئینات فوق را به کار می‌برند.

در برخی از پارک‌ها و باغ‌ها برای جلب پرندگان، حفره‌های سنگی یا حوضچه‌هایی پیش ساخته تعبیه می‌کنند.

کاربرد مجسمه‌های سنگی در پارک‌ها و باغ‌ها می‌تواند به نوعی مفاهیمی را بیان کند و متناسب هر گونه سطح و فضایی می‌بایست مجسمه به شکل و اندازه معینی بکار رود.

برکه در محوطه سازی

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد .

برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش ، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد .برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی ،می تواندنقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند.گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند ،

 استخر در محوطه سازی

از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است،به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته.

امروزه با تغیر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود .ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی ، تصفیه و نگهداری ، از تخصصی ترین عناصر در محوطه سازی است.

آبنما در محوطه سازی

آبنما در محوطه سازی

 کف سازی در محوطه سازی

همواره یکی از اثرگذارترین بخشها در محوطه سازی کف سازی ها است .

کف سازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی(hard scape) است که می تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان ، تقسیم فضا، زیبایی، القای حسی خاص و … در محوطه سازی داشته باشد .استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی در این بخش برای حفظ امنیت ، زیبایی ، استحکام و .. بسیار دارای اهمیت است.

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های آبنما سورن بام
با ما در ارتباط باشید