محوطه سازی پشت بام

محوطه سازی پشت بام

آنچه در این مقاله میخوانیم

محوطه سازی بر روی پشت بام یکی از اصولی ترین و جذاب ترین راه هایی است که می توانید از آن برای افزایش قیمت ملک، ایجاد نمای جذاب در ساختمان و بهره بردن از یک فضای سبز در ساختمان خود استفاده کنید. در سالهای اخیر و با پیشرفت معماری و توسعه شهر ها و ساخت و ساز، ساختمان ها و آسمان خراش های زیادی در شهر ها ساخته شد و فضای سبز در شهر ها کمتر و کمتر شد. فعالیت های روزانه و دغدغه ها زمان افراد را کامل درگیر کرده و شلوغی و ترافیک افراد را از استراحت و رفتن به یک فضای سبز و مکان طبیعی منصرف کرده است.

بهترین گزینه برای افزایش و اجرای فضای سبز، اجرای محوطه سازی در ساختمان است. اجرای فرایند لند اسکیپ بر روی پشت بام سبب می تواند موجب شود تا افراد از یک فضای سرسبز و جذاب در داخل ساختمان خود بهره ببرند و بدون برخوردی با ترافیک از فضای باغ خود بهره ببرد.

محوطه سازی پشت بام

المان های مورد اجرا در محوطه سازی پشت بام

  • آلاچیق
  • آبنما
  • فلاورباکس
  • قلوه سنگ رودخانه ای
  • چوب ترمو
  • نورپردازی
  • دیوار سبز

در ادامه مقاله به معرفی پر طرفدار ترین المان های محوطه سازی پشت بام می پردازیم و هر کدام از آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

آبنما در محوطه سازی پشت بام

آبنما یکی از پر طرفدار ترین و پر استفاده ترین المان ها و عناصر در اجرای محوطه سازی پشت بام است. این المان جذاب به دلیل وجود آب و وجود صدای جریان آب بسیار محبوب است و یکی از عناصر آرامش بخش و طراوت بخش در فضا است که جلوه ای بسیار عالی در فضا ایجاد می کند. آبنما انواع متفاوتی دارد که جذاب ترین سبک های آبنما که پر استفاده ترین آنها در محوطه سازی پشت بام را می توان به آبنما دیواری، آبنما سنگی، آبنما کلاسیک اشاره کرد.

آبنما محوطه سازی پشت بام

آلاچیق در محوطه سازی پشت بام

آلاچیق یکی از اساسی ترین عناصر محوطه سازی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی در اجرای محوطه سازی پشت بام بگذارد. این سازه جذاب به دلیل وجود فضایی نشیمن و سقف و سایه بان بسیار کاربردی است و این امکان را به افراد می دهد تا در فصل های پاییز و زمستان در حین بارش باران از فضای سبز پشت بام خود به بهترین شکل بهره ببرند.

آلاچیق محوطه سازی پشت بام

دیوار سبز در محوطه سازی پشت بام

دیوار سبز المان پر طرفدار و محبوب بعدی در اجرای محوطه سازی پشت بام است. دیوار سبز باغی عمود شکل بر روی دیوار است که با استفاده از گیاهان سرسبز تزئینی، خوراکی و دارویی نمایی فوق العاده زیبا در پشت بام خود ایجاد کنید. دیوار سبز قابل استفاده در محوطه سازی پشت بام به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شوند که هر یک از این سبک ها دارای مزایای خاص خود هستند.

دیوار سبز محوطه سازی پشت بام

مراحل محوطه سازی پشت بام

طراحی و برنامه ریزی در محوطه سازی پشت بام

برنامه ریزی و طراحی اولین قدم برای اجرای محوطه سازی بر روی پشت بام است. برای شروع پروژه ابتدا باید یک طرح بسیار دقیق با جزئیات کامل طراحی کنید. در طراحی اولیه حتما باید با یک طراح حرفه ای و یک متخصص همکاری کنید تا بهترین سبک طراحی و بهترین طرح را انتخاب کنید.

بررسی محیط و فضای اجرایی در محوطه سازی پشت بام

در مرحله دوم باید مطمئن شوید که محیط پشت بام ساختمان برای اجرای محوطه سازی آماده است. اگر پشت بام ساختمان از شیب زیادی برخوردار باشد ممکن است برای اجرای فضای سبز و محوطه نیازمند ساخت اسکلت پشتیبانی داشته باشید.

انتخاب پوشش گیاهی در محوطه سازی پشت بام

انتخاب پوشش گیاهی در اجرای محوطه سازی پشت بام مرحله بعدی و یکی از مهم ترین مراحل اجرایی است. در فرایند لند اسکیپ می توانید از گونه های بی شماری از گیاهان استفاده کنید، فقط باید در انتخاب گیاهان به عواملی مانند شرایط بومی و اقلیمی و آب و هوایی منطقه اجرایی خود دقت داشته باشید. انتخاب یک پوشش گیاهی مناسب می تواند در طولانی مدت نما و چشم انداز خوبی را به ساختمان القا کند.

اجرای سیستم آبیاری در محوطه سازی پشت بام

برای محافظت و نگهداری از گیاهان، باید یک سیستم آبیاری مناسب در پشت بام اجرا کنید. می توانید از سیستم های آبیاری قطره ای یا سیستم آبیاری اتوماتیک استفاده کنید و همواره گیاهان خود را سر زنده نگه دارید.

اجرای بام سبز

اجرای المان ها در محوطه سازی پشت بام

مرحله آخر اجرای المان ها و عناصر محوطه سازی است. اجرای المان ها در محوطه سازی به طبیعی سازی و جذابیت فضای پشت بام و ساختمان و ایجاد جلوه ای ویژه در محیط روف گاردن حتما باید از المان های محوطه سازی استفاده کرد.

هزینه اجرای محوطه سازی پشت بام

هزینه نهایی اجرای محوطه سازی پشت بام به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و هر مورد آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در کاهش و افزایش هزینه محوطه سازی پشت بام داشته باشد. به صورت کلی عوامل تعیین کننده و تغییر دهنده قیمت روف گاردن را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. متراژ و مساحت پشت بام
  2. نوع پوشش گیاهی استفاده شده در بام سبز
  3. نوع خاک استفاده شده در پشت بام
  4. مصالح و متریال استفاده شده در اجرای محوطه سازی پشت بام
  5. اجاره بالا بر و دار بست

عوامل دیگری مانند کاشت گیاهان، زمین کاری، نصب سیستم و تجهیزات آبیاری، خاک گرفتاری و… عوامل دیگری هستند که می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت و هزینه اجرای روف گاردن بگذارد.

سخن پایانی

اجرای محوطه سازی پشت بام یکی از کلیدی ترین و اساسی ترین امر ها در دنیای امروزه است. با توسعه شهر ها در سالهای اخیر و ساخت ساختمان های بزرگ و کم رنگ شدن فضای سبز و طبیعت در شهر ها و همچنین وجود ترافیک در شهر ها، افراد از دسترسی به فضای سبز محروم می شوند.

بهترین گزینه اجرای محوطه سازی در فضای ساختمان و بهترین گزینه اجرای محوطه سازی پشت بام است. اجرای محوطه سازی پشت بام مزایای زیادی دارد که مهم ترین آنها افزایش ارزش ملک و دسترسی راحت و آسان افراد به یک فضای سبز با سلیقه و طراحی مد نظر خود هستند.

شرکت خدماتی سورن بام

مجموعه سورن بام که فعالیت خود را از سال 1389 در جهت افزایش و گسترش فضای سبز میان فضای شهری آغاز کرده و امروزه به یکی از برترین شرکت های حوزه محوطه سازی و فضای سبز در ایران تبدیل شده است. این شرکت همواره می کوشد تا با استفاده از برترین مصالح با کمترین هزینه بهتری فضای سبز را در ساختمان برای شما ایجاد کند. در مجموعه سورن بام طراحان و متخصصین با تجربه ای هستند که آماده همکاری با شما در سر تا سر ایران هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید. همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

سوالات متداول محوطه سازی پشت بام

المان های مورد استفاده در محوطه سازی پشت بام چه عناصری هستند؟
  • آبنما
  • آلاچیق
  • فلاورباکس
  • دیوار سبز
  • نورپردازی
  • قلوه سنگ رودخانه ای
  1. متراژ و مساحت پشت بام
  2. نوع پوشش گیاهی استفاده شده در بام سبز
  3. نوع خاک استفاده شده در پشت بام
  4. مصالح و متریال استفاده شده در اجرای محوطه سازی پشت بام
  5. اجاره بالا بر و دار بست
  6.  
  1. طراحی و برنامه ریزی در محوطه سازی پشت بام

  2. بررسی محیط و فضای اجرایی در محوطه سازی پشت بام

  3. انتخاب پوشش گیاهی در محوطه سازی پشت بام

  4. اجرای سیستم آبیاری در محوطه سازی پشت بام

  5. اجرای المان ها در محوطه سازی پشت بام

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید