فضای سبز شهری

محوطه سازی باغ

آنچه در این مقاله میخوانیم

اصطلاحا ایجاد فضای سبز در کنار محیط شهری را فضای سبز شهری می گوییم . بوجود آوردن فضای سبز با استفاده از درختان گوناگون ، نهال ها ، گل ها و گیاهان متنوع یکی از بهترین راه ها برای ایجاد تعادل بین گسترش فضاهای شهری و کم شدن فضاهای سبز طبیعی می باشد . سرمایه گذاری  برای ایجاد فضاهای سبز در شهر ها همواره نشان از آینده نگری افراد و مدیران شهری دارد زیرا این کار علاوه بر مزیت های کوتاه مدت خود در طولانی مدت نیز می تواند اثرات بسیار مثبتی بر روی زندگی افراد و در مقیاس بزرگتر بر روی کره ی زمین داشته باشد .

ضرورت ایجاد فضای سبز شهری

در زندگی شهرنشینی امروزی که همواره در تعداد و مساحت شهر ها افزوده می شود اجرای فضای سبز شهری را باید یک ضرورت دانست . با افزایش جمعیت و قسمت های شهرنشین روزانه قسمت های بیشتری از طبیعت در حال تخریب برای ساخت ساختمان ها و آسمان خراش ها می باشد . این کارها برای رفاه بیشتر افراد انجام می شود اما اگر بدون در نظر گرفتن ایجاد فضای سبز شهری به این عمل ادامه دهیم در آینده ای نه چندان دور اثرات جبران ناپذیری را شاهد خواهیم بود .

فضای سبز شهری

مدیریت فضای سبز شهری

در شهرداری ها افرادی باید برای گسترش فضای سبز شهری حضور داشته باشند تا با آینده نگری مناسب و در نظر گرفتن اقلیم منطقه سعی بر ایجاد و گسترش هر چه بیشتر فضای سبز شهری در منطق شهرنشین داشته باشند . اهمیت این عمل مخصوصا در کلان شهرها بسیار زیاد است تا حدی که اگر نتوان تعادل قسمت های شهری و طبیعی را حفظ کرد باید تخریب ها و هزینه های زیادی را در آینده متحمل شد .

مزایای فضای سبز شهری

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفته شد بوجود آوردن فضاهای سبز شهری مزایای فراوانی دارد . این مزیت ها فقط شامل کوتاه مدت نمی باشند و می توان از مزایای آن برای مدت های طولانی بهره برد . اجرای فضای سبز علاوه بر زیبایی و بوجود آوردن حس آرامش در افراد مزایای دیگری نیز دارد . تلفیق طبیعت و زندگی شهر نشینی باعث تلطیف هوا و جلوگیری از افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی می باشد . طراحی محوطه سازی شهری و ایجاد فضاهای سبز شهری در مقیاس های جهانی و بزرگتر نیز قابل بررسی می باشد که جلوگیری از افزایش گرمایش زمین از جمله ی این مزایا می باشد .

آرایش و زیبایی خیابان ها در فضای سبز شهری

انتخاب درختان با اندازه هایی متناسب با عرض خیابان سبب زیبا تر کردن هر چه بیشتر فضای سبز شهری می شود . در خیابان های عریض درختانی با تاج های گسترده و در خیابان های باریک درختانی با تاج کشیده سبب زیبا تر شدن کوچه ها و خیابان ها شهر می شوند و این کار در جهت گسترش فضای سبز می باشد .

افزایش کیفیت زندگی شهری

ایجاد فضای سبز شهری به صورت غیر مستقیم می تواند بر روی کیفیت زندگی افراد نیز تاثیر گذار باشد . به دلیل علاقه ی غریزی که افراد به طبیعت و محیط های زنده و طبیعی دارند ایجاد فضاهای سبز شهر می تواند بسیار حرکت اثر بخشی برای روحیه و نشاط و سر زندگی افراد باشد . افزایش روحیه ی ساکنین یک شهر به صورت کامل تاثیر خوبی بر کیفیت زندگی شهری دارد .

فضای سبز شهری

انواع فضای سبز شهری

فضاهای سبز شهری را می توان به چند گروه دسته بندی نمود . فضای سبز شهری می تواند بر اساس کاربری و مقیاس دسته بندی شود . در ادامه ی این مقاله می خواهیم به بررسی انواع تقسیم بندی فضای سبز شهری بپردازیم .

فضای سبز شهری بر اساس مقیاس

فضای سبز شهری را بر اساس مساحت می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد . پارک های شهری ، کمربند سبز ، باغات ، گردشگاه ها و پارک های جنگلی از جمله تقسیم بندی هایی هستند که برای فضای سبز شهری بر اساس مقیاس تعریف می شود .

دیوار سبز

فضای سبز شهری بر اساس کاربری

فضای سبز شهری را بر اساس کاربری آن نیز می توان به دو دسته ی کلی تقسیم نمود . گروه یک سطوح سبز است که برای این گروه می توان به زمین های ورزشی مانند فوتبال ، سطوح خیابان یا تراس سبز اشاره نمود . گروه دو فضاهای سبز هستند که دارای تنوع گیاهی بالاتری هستند و بازده آن بالاتر می باشد .

فضای سبز شهری

سرانه ی فضای سبز شهری برای هر فرد

در هر شهر به میزان فضای سبز که برای هر فرد وجود دارد سرانه ی فضای سبز می گوییم . هر چقدر در یک شهر سرانه ی فضای سبز برای افراد بیشتر باشد نشان دهنده ی کیفیت بالای زندگی شهری و بالا بودن سطح مدیریت فضای سبز می باشد . درست است که سرانه ی فضای سبز برای هر منطقه و اقلیم متفاوت می باشد اما استاندارد میزان آن برای هر فرد از 30 تا 50 متر مربع می باشد . هر چقدر عدد سرانه به میزان استاندارد نزدیک تر باشد زندگی شهری سالم تری برای افراد وجود خواهد داشت .

بام سبز، فضای سبز شهری

روشن است که ایجاد فضای سبز شهری یکی از وظایف اصلی سازمان ها و شهرداری ها می باشد . اما شهروندان نیز می توانند با طراحی و اجرای بام سبز بر روی فضاهای بالایی ساختمان خود به نحوی در ایجاد فضاهای سبز شهری سهیم باشیم . اجرای بام سبز نیز می تواند در مقیاس های کوچک در کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن موثر باشد .

بام سبز را می توان با استفاده از گیاهان و سایر المان های محوطه سازی مانند آلاچیق و آبنما به یک محیط آرام برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت افراد اختصاص داد .

فضای سبز شهری

مزایای طراحی و اجرای فضای سبز شهری

طراحی و اجرای فضای سبز شهری مزایای بسیار زیادی در مسائل زیست محیطی و عصاب و روان افراد دارد که مهم ترین مزایای طراحی و اجرای فضای سبز شهری را می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش آلودگی صوتی
  • تولید اکسیژن و دریافت کربن دی اکسید موجود در هوا
  • کنترل بازتاب نور خورشید
  • کنترل و هدایت باد
  • ذخیره انرژی
  • کاهش دمای هوا و خنک سازی هوا
  • کاهش گرما
  • کاهش استرس و اضطراب در افراد
  • کاهش خشم و خستگی ذهنی
  • افزایش تمرکز و شادابی

کلام پایانی

فضای سبز شهری را می توان به عنوان عاملی برای تعدیل قسمت زنده و جاندار با قسمت ساختمانی و بی روح شهری که این اعتدال سبب بقای طبیعت در این مناطق می شود . فضاهای سبز شهر علاوه بر مزایایی که در این مقاله ذکر شد ، می تواند محیطی برای اوقات فراغت و استراحت افراد باشد . کارشناسان شرکت سورن بام با تکیه بر سال ها تجربه در زمینه ی اجرای محوطه سازی و فضای سبز شهری آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کار فرمای گرامی می باشند .

برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم سورن بام می توانید مارا در اینستاگرام سورن بام دنبال کنید .

اجرای فضای سبز شهری در چه متراژهایی امکان پذیر می باشد؟

می توان گفت اجرای فضاهای سبز شهری با مقدار متراژ محدود نمی شوند و می توان آن را در کوچک ترین فضاهای شهری نیز انجام داد .

با اجرای مدیریت درست فضای سبز شهری می توان با توجه به اقلیم مناطق خشک گیاهان مناسب با آن را کاشت و نگهداری نمود .

در فضای سبز شهری علاوه بر درختان و گیاهان می توان از المان های محوطه سازی مانند آلاچیق و آبنما برای تکمیل این فضا استفاده نمود .

 

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید