طراحی فضای سبز ویلا

طراحی و اجرای فضای سبز ویلا

آنچه در این مقاله میخوانیم

طراحی فضای سبز ویلا چیست؟

امروزه با توسعه شهرنشینی، آلودگی و شلوغی‌ها متأسفانه باید گفت فضاهای سبز بیش‌ازپیش روبه‌زوال هستند؛ ازاین‌رو از هرگونه راهبُرد برای توسعه فضاهای سبز استقبال می‌شود. در بحث طراحی فضای سبز ویلا استراتژی سبز به‌عنوان یک عنصر اصلی در طراحی ویلا گنجانده شده است. تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که دسترسی به پارک‌ها و باغ‌ها و اساساً فضای سبز برای سلامت و رفاه مردم مفید است.

در این مقاله، ما نقش فضای سبز ویلا را از جنبه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهیم. تحقیقات و گزارش‌ها مبنی بر این است که یک فضای سبز خصوصی همچون باغ ویلا با رفاه ذهنی بهتر و سلامت ما طبق ارزیابی‌ها مرتبط است مطابق با فرضیه جبران سلامت برای فضای سبز، باغ‌های خصوصی اثر محافظتی بیشتری داشتند. توجه به بخش فضای سبز ویلا در حوزه طراحی محوطه بسیار مهم و حایز اهمیت است؛ زیرا نقش کلیدی در جذابیت ویلا، قیمت ویلا و…ملک شما دارد فضاهای سبز ویلا باید از عناصر حیاتی ویلا باشند بسیاری از ابتکارات رسمی و عمومی اهمیت روزافزون فضاهای سبز را قبل از هر چیز نشان داده‌اند.

طراحی فضای سبز و محوطه باغ

طراحی فضای سبز ویلای مدرن سازگار با محیط‌زیست چگونه ممکن است؟

یاد بگیرید که چگونه هنگام محوطه‌سازی ویلای مدرن خود انتخاب‌های سازگار با محیط‌زیست داشته باشید. این ایده‌های محوطه‌سازی سبز ویلای مدرن شامل مواردی است که در منظره خود چه بکارید، چگونه آن را آبیاری کنید و نکاتی برای کاهش مواد شیمیایی، آلودگی و زباله‌های باغچه را شامل می‌شود. در واقع طراحی سبز اصطلاحی است که ارتباط تنگاتنگی با بحث‌های زیست‌محیطی در حال وقوع در جهان داشته است.

واقعیت این است که این مفهوم شامل ادغام چندین رویکرد آگاه از محیط‌زیست است که در طراحی ساختارها، اشیا و خدمات در دنیای مدرن استفاده می‌شود. برخی از مؤلفه‌های کلیدی مرتبط با این رویکرد شامل استفاده دقیق از منابع انرژی، حفاظت از مواد و ایجاد محیط‌های سبز درعین‌حال راحت و ایمن است. هنگامی‌که به این فکر می‌کنید که چه چیزی در فضای سبز ویلا بکارید گیاهان در بخش “سبز” محوطه سازی سبز نقش مرکزی دارند.

محوطه سبز ویلا، یک نوع  زیستگاه شهری گرده افشان‌ها و پرندگان است و منظره ای سرزنده از داخل ویلا را ارائه می‌دهد. برای صاحبان ویلا  که نگران پایداری و حفظ محیط زیست  نیز هستند، فضای سبز ویلا چیزی بیش از یک حیاط زیبا است. چگونه می‌توان با محدود کردن مصرف آب، دور ماندن از آفت کش‌ها و علف کش‌های شیمیایی و به حداقل رساندن تاثیر بر محیط زیست، حیاط زیبایی ایجاد کرد. در محوطه سازی ویلا در واقع ما مناظری را طراحی می‌کنیم که با عملکرد طبیعت هماهنگ باشد. هنر و علم طراحی و توسعه منظر باید مانند یک ترکیب موسیقی باشد: سمفونی از بینایی، صدا، طعم و لمس. باید حواس را درگیرکند و روح را تغذیه کند.

محوطه‌سازی ویلای مدرن

 

طراحی فضای سبز ویلا در شمال

امروزه افراد زیادی  به خرید یا ساخت ویلاهایی با متراژهای بالا در شهرهای خوش آب و هوای کشور رو آورده اند. بدین ترتیب طراحی ویلا خصوصاً طراحی فضای سبز ویلا در شمال کشور و در کل ساخت ویلا در شمال، با سرعت و ایده‌های جذابی در حال رشد و پیشرفت است. طراحی و محوطه سازی فضای سبز ویلا می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما مهم است که بدون برنامه  و کمک از افراد متخصص و مجرب شروع نکنید.

محوطه سازی ویلا شمال در واقع یک سرمایه گذاری برای چندین سال آینده است پایه و اساس محوطه سازی فضای سبز ویلا یادگیری در مورد دارایی شما، نوع خاک ویلا شما، شرایط رشد و آنچه محوطه  شما برای شکوفایی نیاز دارد است. در ادامه تیم مجرب سورن بام به شما کمک می‌کند تا به راحتی از تاکتیک‌های محوطه سازی فضای سبز ویلا برای یک محوطه  سالم با کمترین تأثیرات زیست محیطی استفاده کنید.

نقش فضای سبز و اهمیت آن در طراحی محوطه ویلا چیست؟

  1. حفظ حریم خصوصی ویلا
  2. ایجاد دیوار گیاهی و حصار
  3. تفکیک و جداکننده فضاها

گیاهان محوطه سازی

گیاهان مناسب فضای سبز ویلا

گیاهان جزء ضروری در طراحی فضای سبز هستند. اگر به دنبال انواع درختان و سایر گیاهان مناسب برای قرار دادن در محوطه بیرونی ویلا خود هستید، به گیاهان بومی‌یا ارقامی‌که از گیاهان بومی‌گرفته شده اند فکر کنید. آنها معمولاً در آب و هوای محلی شما بهتر زندگی می‌کنند. از این رو، آنها به مراقبت زیادی از جانب شما نیاز نخواهند داشت، که منجر به استفاده کمتر از منابع می‌شود.

فقط به دنبال گیاهانی نباشید که بومی‌کشور شما هستند. محلی‌تر از آن فکر کنید شناخت خاک و اکوسیستم خودیکی از اولین کارهایی که باید قبل از انجام یک پروژه محوطه سازی سبز  انجام داد، آزمایش خاک آزمایش می‌تواند به شما کمک کند تا اسیدیته و سلامت خاک و همچنین مواد مغذی موجود در آن را درک کنید.

محوطه ویلای شما  در واقع یک ریز اقلیم است که  با بررسی زوایای تابش خورشید در محوطه مورد نظر، میزان سایه و نوع زمینی که دارید به شما  کمک می‌کند تا گیاهانی را انتخاب کنید که در شرایط خاص شما بهتر  رشد کنند. هنگامی‌که به پایداری و محوطه سازی ارگانیک  فکر می‌کنید، مهم است که گیاهی را انتخاب کنید که بتواند در منطقه شما رشد کند و همچنین با مقدار آفتاب و سایه ای که حیاط خاص شما فراهم می‌کند،

به خوبی عمل کند. گیاهانی که در شرایط محوطه ویلا شما رشد می‌کنند بدون آفت کش‌ها و علف کش‌ها سالم‌تر می‌شوند. استفاده از یک گیاه عجیب و غریب اشکالی ندارد، فقط مطمئن شوید که در شرایطی مشابه آنچه منطقه و حیاط شما فراهم می‌کند تکامل یافته است.

هرچند بهتر است منابع محلی را برای تامین لوازم باغبانی انتخاب کنید با این عمل شما علاوه بر حمایت از اقتصاد محلی باعث شده اید تا محصولاتی را تهیه کنید که در اکوسیستم شما رشد بهتری کنند. تحقیقات نشان داده است که گیاهان بومی‌و محلی حشرات خوب بیشتری را نسبت به گیاهان وارداتی و غیر بومی‌جذب می‌کنند.

از نرده‌ها و دیوارهای طبیعی استفاده کنید

آیا نام دیوارهای طبیعی تاکنون به گوشتان خورده است؟ چیزی در مورد استفاده از دیوارهای گیاهی و طبیعی می‌دانید؟ با کاشت ردیفی از درختان، یا شاید ساخت  یک پرچین، می‌توانید سدی را که به دنبال آن هستید به دست آورید. علاوه بر آن، شما مکانی برای حیات وحش محلی برای زندگی و شکوفایی فراهم خواهید کرد اگر از این مرحله فراتر بروید.

اگر درختانی را بکارید که در طول زمستان شاخ و برگ‌های خود را در انتهای غربی و جنوبی خانه خود می‌ریزند، می‌توانید یک دیوار ایجاد کنید با ریزش طبیعی و بسیار خیره کننده در حقیقت طراحی دیوارهای طبیعی در محوطه سازی فضای سبز یک تیر و چند نشان است دیواری که در تابستان‌ها با شاخ و برگ‌های در هم تنیده نقش خنک کننده را ایفا می‌کند و باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و در مقابل زمستان‌ها یا ریزش برگ‌ها اجازه ورود نور خورشید را به محوطه ویلا شما می‌دهد تا بتوانید از نور خورشید نیز بهره مند شوید.

نقشه آبیاری قطره ای درختان

آبیاری فضای سبز ویلا

همه ما استفاده از یک چمن زیبا و سبز را دوست داریم. اما نگهداری از چمن در طول گرمای خشک تابستان می‌تواند به طور باور نکردنی بر آبراهه‌های تاثیر بگذارد. مردم در ماه‌های تابستان مقدار وحشتناکی از آب کاملاً خوب را روی چمن و باغ‌های خود می‌ریزند. در مورد اینکه اجازه دهید چمن شما در فصول گرم‌تر سال به حالت خوابیده برود، چطور؟ اگر از چمن محلی و بومی‌استفاده می‌کنید، به هر حال برای انجام این کار در منطقه شما برنامه ریزی شده است. اگر احساس می‌کنید که نیاز به آبیاری دارید، فقط برای اینکه کاملاً از بین نرود.

این کار را به حداقل انجام دهید. شما می‌توانید با استفاده از مقداری کمپوست مالچ ارگانیک که از رشد علف‌های هرز نیز جلوگیری می‌کند، به مرطوب نگه داشتن مناطق باغ خود کمک کنید امروز سعی طراحان حامی‌محیط زیست برآن است تا با جایگزینی مناسب استفاده از چمن را به حداقل رسانده وبه صرفه جویی این گوهر گرانبها کمک کنند.

کاشت مهم ترین گیاهان در محوطه سازی

اصول طراحی فضای سبز باغ چیست؟

اگر بخواهید طراحی فضای سبز باغ خود را به بهترین و زیباترین شکل ممکن چه ازنظر کارایی و چه از نظر زیبایی طراحی کنید لازم است اصول و استانداردهای طراحی فضای سبز باغ را رعایت کنید در ادامه متن به ذکر اصول طراحی فضای سبز می‌پردازیم

  1. بررسی و اندازه گیری دقیق مساحت زمین
  2. بخش بندی کلی محوطه
  3. تعیین مسیر رفت و آمد
  4. اختصاص مساحت ویژه جهت گل کاری و باغچه
  5. ایجاد فضای استراحت
  6. نورپردازی محوطه ویلا

اجرای چمن مصنوعی

چرا از چمن مصنوعی در فضای سبز ویلا استفاده کنیم؟

حقیقتاً به اهمیت و تاثیر چمن‌ها در فضاهای سبز و، زیبایی و راحتی را به زندگی ما اضافه می‌کنند واقف و آگاه هستیم. فضای سبز ویلا به عنوان مکانی که دوستان جمع می‌شوند و کودکان در آن بازی می‌کنند، باید تا حد امکان امن باشند. انتخاب ما از لوازم محوطه سازی ایمن و موثر و محصولات مراقبت از چمن از کودهای ارگانیک گرفته تا کنترل طبیعی علف‌های هرز است که سالم‌ترین و بهترین محیط ممکن را در فضای باز را  ایجاد کرده باشیم.

استفاده از متریال چمن در طراحی محوطه به خصوص محوطه سازی ارگانیک فضای سبز به حداقل رسیده است امروزه جنبش «بدون چمن» در حمایت از محیط زیست به طور پیوسته در حال رشد است; و از تبدیل چمن زارها به مناظری که با کمک کمتری رشد می‌کنند، حمایت می‌کند اگر شما هم قصد دارید به کمپین حفاظت از محیط زیست بپیوندید و در حفظ و نگهداری آن با حذف یا کاهش استفاده از چمن مصنوعی در محوطه سازی باغ یا ویلای خود کمک کنید،

می‌توانید  از گزینه‌های زیادی که جایگزین چمن در طراحی محوطه باغ یا ویلا هستند بهره مند شوید گزینه‌های کم مراقبت جز گزینه‌های  محبوب در محوطه سازی ارگانیک هستند، مانند  چمن‌های مصنوعی و فرش‌های ساده زندگی که از گیاهان پوشش‌دار مانند آویشن و شبدر استفاده می‌کنند.

حفظ فضای سبز حیاط ویلا در فصول سرد

چنانچه حفظ گیاهان و درختان موجود در محوطه ویلایتان به یک دغدغه و چالش تبدیل شده است، وبه دنبال آن هستید که محوطه ویلایتان راکاملاحفظ کنید، توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید. همانطورکه می‌دانید شرایط آب و هوایی دراقلیم‌های مختلف ازعوامل تاثیرگذار در زندگی افراد می‌باشد، بنابراین توجه و بررسی شرایط جوی از مسایل مهم در معماری و محوطه سازی ویلا و جلوگیری از سرمازدگی گل و گیاهان نیز محسوب می‌شود.

در صورتی که شرایط آب و هوایی به عنوان یک اصل مهم در طراحی فضای سبز قرارگیرد قطعاً از ایجادمشکلاتی همچون مصرف بیش از حد منابع و انرژی و نابودی گیاهان جلوگیری می‌شود. طراحی و انتخاب المان و متریال‌های محوطه باید در سمت و سویی حرکت کند که کاملاً سازگار با فصول سردسال نیز باشند.

انتخاب گیاهان و درختان مقاوم در برابر سرما اولین اصل در محوطه سازی خصوصاً در مناطق سردسیر می‌باشد..با انتخابی درست و کارشناسانه اغلب درختان و گیاهان موجود درمحوطه جان سالم به در می‌برند اما گاهی دمای هوا به قدری پایین می‌آید که می‌تواند مقاوم‌ترین درختان را نیز از پای درآورد. مجموعه عواملی از جمله آب و هوا، ویژگی‌های خاک، سلامت گیاه در آسیب‌های وارده به گیاهان در فصول سرد سال دخیل هستند در این بخش به نکات مهمی‌که کمک به حفظ درختان و گیاهان موجود در محوطه ویلا می‌کند می‌پردازیم.

گیاهان محوطه سازی

نکات مهم در حفظ گیاهان و درختان حیاط ویلا چیست؟

در واقع محافظت از محوطه ویلایتان در برابر آسیب‌های سرما هوا باید قبل از طراحی و کاشت گیاهان و محوطه سازی ویلا آغاز گردد. اولین و مهم‌ترین راه برای جلوگیری از آسیب سرمازدگی این است که گیاهانی را انتخاب کنید که در برای آب و هوای سرد کاملاً مقاوم باشند. درگام دوم با توجه به نکات مهمی‌که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌توانید به حفظ محوطه ویلا کمک کنید این اقدامات عبارتند از:

1- کاملاً آماده باشید و مطمئن شویدکه درختان و گیاهان کاشته شده در محوطه ویلا  نور و رطوبت کافی دریافت می‌کنند، و به خوبی بارور می‌شوند، و در طول فصل دربرابر حشرات و بیماری‌ها در امان بوده اند و به طور کلی کاملاً آماده و سلامت هستند تا بتوانند زمستان سرد را به خوبی بگذرانند.

2- از کود دهی و هرس درختان در پاییز خودداری کنید.

3- زهکشی درست و اصولی: قرار دادن مواد زهکشی در اطراف تنه درختان کوچک منجر به آن می‌شود تا درختان علاوه بر بهره مندی از رطوبت کافی، در برابر سرما زدگی نیز حفظ گردند.

4- درفصل پاییز هیدراته کنید چنانچه اواخر پاییز و اوایل زمستان که هوابه نسبت خشک است، گیاهان منظر را آبیاری کنید. این اقدام باعث می‌شود تا زمانی در فصل زمستان خاک محوطه یخ زده، گیاه بتواند با برطرف کردن نیاز سلامت خود را حفظ کند.

5- حفظ برف: آیا می‌دانستید پوشش برف همانندیک عایق طبیعی برای گیاهان عمل میکنداین عمل باعث شده که خاک تغییر قابل توجه و ناگهانی هوا را تجربه نکندو در هنگام ذوب شدن برف نیز رطوبت  مورد نیاز را فراهم کند.

6- مالچ: در صورتی که شما یک زمستان سرد و خشک را بدون بارش برف تجربه می‌کنید باید در غیاب برف، یک لایه ضخیم از مالچ طبیعی، مانند تراشه‌های چوب یا بریده‌های چمن که در پاییز تدارک ببینید، این عمل علاوه بر حفظ قسمت بیرونی گیاهان از ریشه آن‌ها نیز محافظت می‌کند.

برودت هوا بارش برف و باران در کنار سردی و خشکی هوا همگی اتفاق‌های طبیعی هستند اما به معنای این نیست که بتوانند به مناظر سبز محوطه ویلای شما آسیب بزنند. ما خوشحالیم که در سورن ویلا توانسته ایم با تخصص و تجربه کارشناسان خود به کمک بشتابیم تا در بدترین شرایط آب و هوایی چشم انداز محوطه خود را با خیال راحت مدیریت کنید.

طراحی فضای سبز محوطه ویلا

طراحی فضای سبز محوطه ویلا

سبک‌های محبوب طراحی فضای سبز ویلا در ایران

گفتیم که طراحی و اجرای فضای سبز ویلا در هر موقعیت جغرافیایی دغدغه‌ها و نگرانی‌های متفاوتی دارد. ایران نیز جز کشورهایی با اب و هوای چهار فصل است. در نتیجه طراحی و اجرای  فضای سبزهر استان به استان دیگر با شرایط گوناگونی روبه رو است. در طراحی فضای سبز ویلا سبک‌های مختلفی وجود دارد که باید با توجه به نیاز و نظر کارشناس منظر، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. با برخی از بهترین و محبوب‌ترین سبک‌های طراحی و فضای سبز در ایران بیشتر آشنا شویم.

محوطه سازی

طراحی فضای سبز به سبک مدیترانه ای

این سبک الهام گرفته از کشورهای اسپانیا و ایتالیا است و دارای دو نوع طراحی رسمی‌و غیر رسمی‌می‌باشد . ویژگی‌های سبک مدیترانه ای عبارتنداز:

  • استفاده از دیوارهای بلند
  • ایجاد سایه به کمک آلاچیق
  • استفاده از درختان مو و فضاهای دارای طاق
  • استفاده از مصالح بومی‌و طبیعی
  • طراحی برکه، استخر و آبنما
  • گلدان‌های بزرگ و سفالی
  • کاشی‌های طرح دار
  • طراحی فضای سبز به سبک مینیمال

در سبک مینیمال از شیشه و چمن‌های کوتاه استفاده می‌شود استفاده حداقلی و تنوع کم پوشش‌های گیاهی و همچنین استفاده از شمشادها و رنگ‌های خاکستری و مشکی یا سبز فسفری از دیگر ویژگی‌های طراحی فضای سبز به این سبک می‌باشد.

محوطه سازی ویلا مدرن

طراحی فضای سبز به سبک مدرن

برای طراحی فضای سبز به سبک مدرن باید از عناصر و المان‌های مدرن همچون آبنماها و پوشش‌های گیاهی متنوع استفاده کرد. از ویژگی‌های این سبک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از خط‌های منظم
  • استفاده از اشکال هندسی
  • تقارن

شرکت خدماتی سورن بام

شرکت خدماتی سورن بام که فعالیت خود را از سال 1389 به صورت حرفه ای در جهت افزایش فضای سبز شهری آغاز به کار کرده است و به یکی از معتبر ترین و برترین شرکت های طراحی و اجرای محوطه سازی در ایران تبدیل شده است. شرکت سورن بام متشکل از مهندسین و طراحان با تجربه و حرفه ای همواره می کوشند تا با کمترین هزینه و استفاده از متریال مناسب و درجه یک بهترین فضا را در محوطه ویلا برای شما رقم بزنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با کارشناسان سورن لبام ارتباط برقرار کنید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

مقالات مرتبط
پروژه‌های محوطه سازی سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید