طراحی فضای سبز سبک مینیمال

نورپردازی محوطه ویلا

آنچه در این مقاله میخوانیم

اجرای فضای سبز سبک مینیمال

طراحی فضای سبز سبک مینیمال یا طراحی مینیمالیستی یکی از مهم ترین حرکات طراحی قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم است . این سبک پر جنب و جوش و یا محبوب ترین نیست ، اما به طور قابل ملاحظه ای در زمینه های بیشتری از تقریبا هر هنر و یا روند طراحی دیگری به دنیای معماری نفوذ کرده است .

علت اینکه چرا مینیمالیسم در بسیاری از زمینه ها نفوذ کرده است ، شناخت سازندگان از این سبک است . مثلا، هنر پاپ و یا هر چیزی ، به این دلیل است که بیشتر از اصل ، یک سبک بصری است و از آن جایی که تنها یک اصل و جهت طراحی است ، طراحان خارج از معماری و طراحی صنعتی می توانند طرح های خود را نیز اعمال و بهبود دهند . 

بسیاری از خانه های مینیمالیستی یک طرح ساده و کار آمد را با حجم فضاهای جمع شده ای دارند . این باعث ایجاد وضوح در برنامه می شود . جایی که فضاها قابل پیش بینی و ساده هستند . اشکال ساده ، طرح های طبقه باز ، حداقل دیوارهای داخلی ، مکان های ذخیره سازی منحصر به فرد و تأکید بر دیدگاه ها و نور روز ، ویژگی های بسیاری از طرح های مینیمالیستی است .

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

فضای سبز سبک مینیمال

در یک طرح مینیمال ، فضا از ویژگی های دیگر مهم تر است . تعادل بین فضاها در ایجاد وحدت با کل طرح ضروری است و همه چیز باید در راستای تحقق تکامل مینیمالی باشد .

سنگ فرش در فضای سبز سبک مینیمال

سنگ فرش در فضاهای سبز مینیمال باید ساده و صاف و در عین حال بسیار عالی طراحی شده باشد . پرداخت مصالح محوطه سازی باید تمیز باشد . سنگ آهک و ماسه سنگ کم رنگ از مصالح مورد علاقه ی طراحان هستند ، البته بتن براق نیز مناسب است . اگر چه فضای سبز مینیمال باید تا جایی که ممکن است بی نیاز از نگهداری باشد ، اما محوطه باید بکر و دست نخورده باقی بماند تا ظاهر مینیمال آن حفظ شود .

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

کاشت گیاه در فضای سبز سبک مینیمال

در طراحی سبک انتخاب گونه های گیاهی بسیار حائز اهمیت می باشد ، در سبک مینیمال گیاهان کمتری مورد استفاده قرار می گیرد .

نورپردازی طراحی فضای سبز سبک مینیمال

در طراحی فضای سبز برای جلوه بخشیدن در شب می توان از المان نورپردازی استفاده کرد . یکی از راه هایی که می توان فضا را قابل استفاده در شب کرد اجرای نورپردازی می باشد . از آنجایی که بسیاری از مردم بیشتر روز را مشغول کار هستند و زمان کافی برای لذت بردن از محوطه باز را ندارند ، پس طراحی مناسب نورپردازی محوطه نقش مهمی در استفاده از فضای آن در شب بازی می کند . محوطه سازی باغ ویلا ، طراحی و اجرای محوطه سازی با هدف بهبود ظاهر ملک ، باغ ، ویلا و… یا اماکن عمومی و بهبود فضای آن انجام می شود . این اقدامات ، محوطه سازی در چندین مرحله انجام می شود و در دراز مدت نتیجه رضایت بخشی برای شما به ارمغان می آورد . در محوطه سازی ترکیب عناصر و المان ها می تواند در بهینه سازی محوطه تاثیرگذار باشد . به طور مثال ترکیب المان هایی نظیر : چمن ها ، فلاور باکس ها ، تقسیم مرزها و مسیرهای عبور با قلوه سنگ های رود خانه ای ،آلاچیق ،کاشت بوته ها و درختان بزرگ و… می باشد . اجرای محوطه سازی از چشم انداز طبیعی ایجاد شده و از طبیعت تقلید می شود . در نگاه اول به نظر می رسد تجهیز چنین باغ و ویلا و… کار دشواری نیست اما چنین نمی باشد ، داشتن ذوق هنری و هارمونی عناصر در محوطه سازی باغ ویلا به زیبایی آن جلوه ای ویژه می دهد .

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

کف سازی و محوطه سازی از چه متریال و المان هایی استفاده می شود

مسیر ها در  محوطه سازی می توانند از متریال های مختلف استفاده شود و استفاده از سنگ های رودخانه ای برای سنگ فرش  کردن مسیرها استفاده شود  ، علاوه بر آن برای کف سازی می توانیم از چمن طبیعی ، مصنوعی ، واش بتن ، ترموود و … استفاده کنیم . استفاده از پوشش های گیاهی  نیز در محوطه سازی باغ ویلا تاثیر به سزایی دارد لازم به ذکر است که آرایش نیمکت ها ،آلاچیق ، فانوس ها و… در زیبایی ساخت یک محوطه باغ ویلا تاثیر گذار است . یک محوطه سازی می تواند طبیعت را به شکل  طبیعی در یک منطقه خاص تداعی کند و زیبایی آن را در محوطه شما به ارمغان آورد . مهم نیست که باغ در کدام منطقه آب و هوایی و و شرایط اقلیمی واقع شده باشد . برای اجرای ایده ، طراح از خود منظره ، ویژگی های آن ، گیاهان مختلف و هم چنین فرم های معماری کمک می گیرد ، به عنوان مثال آلاچیق ، نیمکت ، مجسمه و… استفاده می شوند .

کاشت گیاهان فضای سبز سبک مینیمال

فضای سبز ، سطوحی از زمین های مسکونی و شهری هستند که بر اساس اصول و طراحی های خاص با استفاده از پوشش های گیاهی پوشیده می شوند ، تا بتوان محیط را از جنبه های مختلف ، زیبا شناختی ، رفاه و آرامش بهبود بخشید ، در فضای سبز از پوشش گیاهان و بوته های مختلفی می توان استفاده کرد ، انتخاب پوشش گیاهی هر منطقه با توجه به سلیقه و اقلیم ، شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد .

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

اصول اولیه در احداث فضای سبز سبک مینیمال

  • آزمایش خاک و مناسب بودن خاک محل
  • در صورت لزوم اصلاح خاک ، مورد توجه قرار گیرد .
  • انتخاب گونه های گیاهی مناسب
  • استفاده از گیاهان مقاوم و عاری از بیماری و آفت
  • کاشت اصولی گیاهان

تراس سبز

گیاهان مناسب در فضای سبز سبک مینیمال

درخت ، درختچه ، گل های فصلی یکساله ، گل های دو ساله ، گیاهان ریشه ای ، درختان همیشه سبز ، درختان خزان کننده

گیاهانی که در کف سازی  فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند :

برای داشتن فضای سبز مقاوم و شاداب در طول سال از چمن های ، متفاوتی می توان استفاده کرد که چمن ها بر حسب شرایط منطقه انتخاب می شوند . چمن ها عبارتند از :  فتوسکا و گیاه فتوسکای آبی ، چمن یال اسبی ، چمن شبدری ،اروموکوا ،چمن (اسپرت ،آفریقایی و … ) و از گیاهان پوششی : مارگریت ، بو مادران ، کروپسیس ، بابونه ، سدوم ، ریزماکیا ، آلیسوم و … استفاده می شود .

به طور مثال در طراحی لند اسکیپ سنگ، چمن، چوب و … هرکدام به طور مستقل رنگ، جنس، خواص و ارزش بصری خود را نشان می دهند و مستقل عمل می کنند.

به طور طبیعی طراحان مینیمالیستی تحت تاثیر طراحی سنتی ژاپنی قرار خواهند گرفت.

طراحی فضای سبز سبک مینیمال

اصول طراحی و اجرای فضای سبز به سبک مینیمال

  • ایده نوآورانه – از تکنولوژی برای نوآوری استفاده می کند
  • محصول را مفید می سازد – بر سودمندی و کارایی تأکید دارد
  • زیبایی شناسی – زیبایی است و باعث می شود افراد احساس خوبی داشته باشند.
  • محصول را قابل فهم می سازد – در بهترین حالت، این خود توضیحی است.
  • سازگار با محیط زیست است – صرفه جویی در منابع و فضا، از لحاظ فیزیکی و بصری به عنوان کوچک ترین طراحی ممکن است – از راه محصول خارج می شود .

نتیجه گیری

طراحی فضای سبز به روش های گوناگونی انجام می گیرد . یکی از پرطرفدارترین این سبک ها سبک مینیمال می باشد . سبک مینیمال به استفاده از خطوط و طرح های ساده مشهور می باشد . استفاده از گیاهانی که حالت تجملاتی دارند در این سبک جایی ندارد .

شرکت سورن بام

مجموعه ی سورن بام در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز و ارائه ایده های نو آورانه در زمینه ی اجرای محوطه سازی تاسیس شد . کارشناسان شرکت سورن بام با داشتن سال ها تجربه در این زمینه آماده ی ارائه ی هرگونه مشاوره و راهنمایی رایگان به شما کارفرمای گرامی می باشند . برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 09122155348 و 44277178-021 تماس حاصل فرمایید همچنین برای مشاهده ی پروژه های بیشتر به اینستاگرام مراجعه فرمایید .

سوالات متداول طراحی فضای سبز سبک مینیمال

اصول اولیه اجرای فضای سبز سبک مینیمال چیست؟
  • آزمایش خاک و مناسب بودن خاک محل
  • در صورت لزوم اصلاح خاک ، مورد توجه قرار گیرد .
  • انتخاب گونه های گیاهی مناسب
  • استفاده از گیاهان مقاوم و عاری از بیماری و آفت
  • کاشت اصولی گیاهان

درخت ، درختچه ، گل های فصلی یکساله ، گل های دو ساله ، گیاهان ریشه ای ، درختان همیشه سبز ، درختان خزان کننده

ایده نوآورانه

محصول را مفید می سازد

زیبایی شناسی

محصول را قابل فهم می سازد 

سازگار با محیط زیست است

مقالات مرتبط
پروژه‌های فضای سبز سورن بام
درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید