طراحی و اجرای پرگولا

اجرای پرگولا

آنچه در این مقاله میخوانیم

پرگولا چیست؟

پرگولا آلاچیق های نیمه سقفی با چارچوبی باز هستند که اولین بار در مصر باستان شناخته شد و یکی از ویژگی های مشترک باغ های اوایل دوره رنسانس در ایتالیا و متعاقباً در سراسر اروپا بود که هدف آنها فراهم کردن پایه ای بود که گیاهان بالارونده روی آن رشد کرده و سایه ایجاد کنند.

آلاچیق همیشه در آب و هوای گرم محبوب بوده اند و در کشورهای مدیترانه ای اغلب با انگور یا پیچک پوشیده شده اند.

امروزه بسیاری از ما دوست داریم زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانیم اما به دلیل کمبود وقت این امکان وجود ندارد. در نتیجه برای تحقق این خواسته می توانیم فضای سبز را به خانه های خود بیاوریم و در کنار آن فضایی برای نشستن و گردش تعریف کنیم.

پرگولا یکی از سازه های پرکاربرد در این زمینه است.

اجرای پرگولا ها بیشتر به عنوان سایبان در فضاهای بیرونی مانند روف گاردن، تراس سبز یا حیاط مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل داشتن سقف مشبک و ایجاد نیمه سایه یکی از سازه های پرطرفدار و کاربردی به شمار می روند.

پرگولا از نظر ساختاری از ستون هایی تشکیل شده است که شبکه سقفی تیرها را پشتیبانی می کنند. پرگولا ها ممکن است مستقل باشند یا به دیوار متصل شوند.

این سازه ها اغلب به صورت چهار ضلعی اجرا می شوند و دارای چهار ستون از فلز، چوب، چوب، پلاستیک یا سنگ هستند و در نهایت با تیرک های سقفی یا قوسی تکمیل می شوند.

اجرای پرگولا

 

تفاوت بین پرگولا و آلاچیق

از آنجایی که هر دو سازه کاربرد مشابهی دارند و فضای نشستن و دور زدن را مشخص می کنند، مواردی وجود دارد که پرگولا و آلاچیق را از یکدیگر جدا می کند. در باور و ذهن اکثر مردم پرگولا و آلاچیق تفاوتی ندارند، اگر دقت بیشتری کنیم از نظر ظاهر و ساختار تفاوت های چشمگیری دارند.

آلاچیق ها اغلب یک فضای بسته و سرپوشیده هستند، در حالی که پرگولا ها سقف مشبکی از چوب، چوب پلاستیکی یا حتی فلز دارند که نیم سایه ایجاد می کند. این چیزها باعث می شود بین آلاچیق و پرگولا تمایز قائل شویم.

اجرای پرگولا

قیمت اجرای پرگولا

اولین چیزی که برای داشتن یک پرگولا زیبا به ذهنمان می رسد برآورد هزینه اجرای این سازه است. به طور کلی قیمت اجرای پرگولا به دلیل مصرف مواد کمتر از آلاچیق مقرون به صرفه تر است.

اما تعیین قیمت مواردی مانند نوع متریال مصرفی، شکل اجرای پرگولا ابعاد و … بسیار مهم است، بنابراین برای دریافت لیست قیمت و مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

انواع پرگولا

پرگولا ها از نظر ساختار و مصالح به کار رفته دارای انواع مختلفی می باشند

پرگولا چوبی

یکی از سنتی ترین مصالح مورد استفاده در سازه های بیرونی چوب است. این ماده طبیعت را تداعی می کند. در سازه آلاچیق از چوب هایی مانند سرو، ساج، چوب قرمز و … استفاده شده است. روغن طبیعی روی این چوب ها استفاده می شود تا در برابر رطوبت، پوسیدگی و جلوگیری از آسیب حشرات مقاوم تر شوند. در نهایت، ما نباید فراموش کنیم که این مواد باید در فضای باز نگهداری شوند.

اجرای پرگولا

پرگولا چوبی پلاست

چوب پلاست یکی از جدیدترین مصالح مورد استفاده در فضای پشت بام، تراس یا حیاط است. از جمله مزایای این مواد می توان به مقاومت بالای آن در آب و هوای مختلف، قابلیت شستشو، مقاومت در برابر حشرات و … اشاره کرد.

پرگولا هایی که با این متریال ساخته می شوند اغلب دارای ستون های فلزی هستند که با چوب پلاست پوشانده شده اند و طبق سلیقه کارفرمای محترم می توان از چوب پلاست به تنهایی یا ترکیب آن با فلز برای توری سقف استفاده کرد.

پرگولا فلزی

فلز یکی از متریال های مدرن و مینیمال محسوب می شود، اما برای استفاده از این متریال علاوه بر زیبایی و استحکام، ممکن است نگرانی از زنگ زدگی نیز وجود داشته باشد. اما این نکته قابل حل است. تمام فلزات مورد استفاده با مواد ضد زنگ یا رنگ پوشانده شده است. ترکیب فلز و چوب پلاست بسیار محبوب است و در طراحی پرگولا استفاده می شود.

کاربرد پرگولا

تعریف ورودی:

پرگولا ها را می توان به عنوان عناصر دعوت کننده در ورودی ها استفاده کرد. برای ایجاد حسی جذاب تر، ترکیب آلاچیق با گیاهان فضای بسیار جذابی ایجاد می کند.

طراحی مسیر سبز:

یکی دیگر از کاربردهای جذاب پرگولا ، علامت گذاری مسیر در کنار ایجاد سرسبزی است. طراحی پرگولا در مسیر و تلفیق آن با فضای سبز می تواند با مسیری سرسبز و هیجان انگیز شما را به مقصد برساند.

تعریف فضای نشستن:

پرگولا ها می توانند حال و هوا را بر اساس شرایط آب و هوایی محیط تنظیم کنند، حریم خصوصی و سایه ایجاد کنند، قسمت های غذاخوری یا فضای نشستن را تعریف کنند و همچنین تاثیر بسزایی در ایجاد زیبایی بصری داشته باشند.

اجرای پرگولا

نکات مهم در طراحی و اجرای پرگولا

اولین قدم در طراحی پرگولا در نظر گرفتن فضای موجود و استفاده از این سازه در آن محیط است. باید مشخص شود که کاربرد این پرگولا چیست و تعداد افرادی که از این سازه استفاده می کنند نیز در نظر گرفته شود. سپس بر اساس آب و هوا، متریال مورد استفاده انتخاب می شود.

البته لازم به ذکر است که در اجرای پرگولا به روش سورن بام نیازی به زیرسازی نخواهید داشت و هیچ گونه اتصالی به پشت بام و تراس انجام نمی شود. می توانید سازه خود را به دیوار متصل کنید یا سازه ای مستقل را در فضای خود اجرا کنید.

شرکت خدماتی سورن بام

مجموعه خدماتی سورن بام که فعالیت خود را در سال 1389 با هدف گسترش فضای سبز در محیط های شری آغاز کرده و امروزه به یکی از معتبر ترین شرکت های طراحی و اجرای محوطه سازی تبدیل شده است. مجموعه سورن بام متشکل شده از طراحان و مهندسین با تجربه است که در تلاش اند با استفاده از متریال مناسب و منصفانه بهترین تجربه را از فضای سبز برای افراد ایجاد کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع حوض آب می توانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید و با متخصصین سورن بام به صورت رایگان ارتباط بر قرار کنید.

همچنین می توانید شرکت سورن بام را در اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های آلاچیق سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست شما با موفقیت ثبت شد.
با ما در ارتباط باشید