گیاهان رونده

گیاهان بالا رونده روف گاردن

آنچه در این مقاله میخوانیم

گیاهان رونده رشد طولی خوبی دارند و ارتفاع آنها به سرعت افزایش می یابد. گیاهان رونده انواع مختلفی دارند و با کمک آنها می توانید منظره ای متفاوت و منحصر به فرد ایجاد کنید. اما گیاه بالارونده همیشه سبز در چهار فصل زیبایی و طراوت را به همراه دارد به همین دلیل طرفداران زیادی دارد.این گیاهان دارای جوانه انتهایی با رشد طولانی هستند که عامل رشد خطی یا طولی گیاه است و رشد آن بدون تکیه بر پایه و نگهبان امکان پذیر نیست. این گیاهان به صورت بوته ای رشد نمی کنند و به دلیل انعطاف پذیری، می توان گیاه را به سمت حصارها، داربست ها،سیم خاردار، دیوارها یا حتی تنه درخت هدایت کرد.در این مقاله از سایت سورن بام به توضیح و بررسی گیاهان رونده و گل رونده آپارتمانی می پردازیم، حتما تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

اجرای دیوار سبز شبکه ای با گیاهان بالارونده

اجرای دیوار سبز شبکه ای با گیاهان رونده

معرفی 8 گیاه رونده همیشه سبز

گیاه رونده پتوس

گل پوتوس Pothos

پوتوس نیز یکی از گیاهان ارزان قیمتی است که به راحتی می توانید آن را تهیه کنید. این گیاه رونده سبز دارای برگ‌هایی با لکه‌های زرد است و یکی از گیاهان کمتر مورد انتظار با مقاومت کم در برابر رطوبت است. پوتوس در طول روز به سایه جزئی و نور غیر مستقیم نیاز دارد و برگ های سیخ دار آن به نور بیشتری نیاز دارند. دمای مورد نیاز این گیاه در زمستان 16 درجه و در تابستان 24 درجه است.

شکل ظاهری گل رونده پوتوس دارای برگ هایی از رنگ سبز تا ابلق با لکه‌های زرد و سفید تغییر می‌کند. ارزان‌قیمت و کم‌توقع است و رطوبت کم را تحمل می‌کند.
نور نیم‌سایه و غیر مستقیم/ رنگ ابلق نور بیشتری می‌خواهد.
دمازمستان 16 درجه و تابستان 24 درجه سانتی‌گراد
آبیاریتابستان 4 روز یک‌بار و زمستان هفته‌ای یک‌بار، خاک گلدان بین 2 آبیاری خشک شود./ غبارپاشی 3،2 روز یک‌بار انجام شود.
تغذیهکوددهی محلول در آب هر ماه طبق دستور و نصف میزان توصیه شده
خاکسبک و لیمونی
تکثیرقلمه ساقه از اواخر بهار تا اواسط تابستان

گل ساعتی

گل ساعتی Passion Flower

گل ساعتی یا پانگانو گیاهی کوهنوردی، زینتی و چند ساله است که بومی برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه است. این گیاه کوهنوردی همیشه سبز نیاز به نگهبان دارد، گل های درشت، معطر و زیبای این گیاه گلدار شهد زیادی دارد و به رنگ های سفید، آبی، بنفش و بنفش است.
این گل زینتی در ماه های گرم سال شکوفا می شود و عمر گل ها یک تا دو روز است. به این نام معروف است زیرا گلبرگ ها، پرچم ها و مادگی های آن شبیه اعداد و عقربه های ساعت است.

گل ساعتی یکی از گیاهان رونده همیشه سبز است که برای بالای خانه، روی نرده ها و سایبان ها استفاده می شود. البته ساعت شنی نیز از انواع گل های خزنده سرپوشیده است و به شرطی که زود هرس شود و در بهار گلدان را به گلدان بزرگتر تغییر دهند، می توان آن را در گلدان قرار داد.

پیچ ساعتی یا پشن فروت،یکی از گیاهان رونده سریع الرشد است که ساقه های بلند چمنی یا چوبی آن توسط شاخه هایی که در آن قرار دارند به دور درخت می پیچند و بین 4 تا 9 متر ارتفاع دارند. ساقه های این گیاه همیشه سبز صاف یا کرک دار است، میوه های بیضی شکل و آبدار آن ابتدا سبز و سپس نارنجی و خوراکی است و محبوب ترین میوه در بین بومیان آمریکای جنوبی است.

شکل ظاهری از جمله گیاه رونده دیواری می توان گل‌های ساعتی را نام برد که این گل در اوایل تابستان ظاهر می‌شود و تا اواسط پاییز گل دارد.
نور زیاد و آفتاب کامل/ در نور کم گل نمی‌دهد.
دما بهار و تابستان 24 درجه و پاییز و زمستان 15 درجه سانتی‌گراد
آبیاری تابستان آبیاری 2 روز یک‌بار و زمستان زمان خشکی خاک (هر 10 روز یک‌بار)/ غبارپاشی در تابستان 2 تا 3 بار در هفته
تغذیهبهار و تابستان کود محلول در آب هر هفته نصف میزان توصیه شده فروشنده
تکثیرقلمه چوب نرم در تابستان، کاشت بذر

بیشتر بخوانید: انواع گل شفلرا

پیچک ناقوس ارغوانی

پیچک ناقوس ارغوانی (Cobaea scandens)

این گیاه در بین گیاهان یکساله بالارونده مقاوم ترین است و در مناطق بدون سرما به صورت دائمی رشد می کند. در طول یک سال، منطقه ای را به طور شگفت انگیزی از طریق دانه های خود پوشش می دهد. از اواخر تابستان تا اولین یخبندان گلهای بسیار زیبا و زنگوله مانند می دهد. ارتفاع این گیاه 1.8 متر است.

دما این پیچک متعلق به مناطقی با آب و هوای استوایی است. در این مناطق این گیاه چندساله به حساب می آید. در مناطقی که زمستان های بسیار ملایم دارد هم، گیاهی همیشه سبز می ماند. در دیگر مناطق که دمای هوا در زمستان به زیر 7 درجه برسد یا گیاه را باید در گلدان کاشت و در زمستان آن را به مکانی گرم تر انتقال داد یا به عنوان یک گیاه یک ساله آن را کاشت.
آبیاریرطوبت خاک را دوست دارد و به آبیاری در حد متوسط نیاز دارد. یعنی اگر خاک آن ها مرطوب بود نیازی به آبیاری نیست.
خاکاین گیاه به خاکی مغذی نیاز ندارد و نسبت به اسیدیته خاک سختگیر نیست. و استفاده از کود حیوانی برای رشد و گل دهی گیاه کافی است و نیاز به کوددهی دیگری ندارد.زهکش خاک باید خوب باشد.
تکثیرراحت ترین روش تکثیر این گیاه، کاشت بذر آن است. می توان بذر ها را پس از آخرین سرمای بهاره در مکان اصلی کاشت یا 10-8 هفته قبل از آخرین سرما، در مکان گرمتری در گلدان های کوچک کاشت. بهتر است هر بذر را در یک گلدان مستقل کاشت.

بیشتر بخوانید: انواع برگ انجیری

پیچ امین الدوله یا گل یاس

پیچ امین الدوله lonicera japonica

پیچ امین الدوله یا گل یاس زیباترین گیاه بالارونده است
Lonicera japonica که اغلب به نام گل یاس یا گل یاس می شناسیم، به این دلیل به این نام خوانده می شود که اولین بار توسط علی خان امین الدوله در باغ امین الدوله کاشته شد.
یاس گیاهی همیشه سبز، پیچ در پیچ و معطر است که دارای گل های زیبا و معطر به رنگ های سفید و زرد و میوه های زینتی کوچک به رنگ های قرمز و نارنجی است. این گل خزنده که بومی چین، ژاپن و تایوان است دارای 180 گونه از جمله L.japonica، L.periclymenum و L.caprifolium است. همه گونه های آن همیشه سبز نیستند، به عنوان مثال، L.fragrantissima یاس برگریز است که تا 3 متر رشد می کند.
گل یاس یک گیاه گلدار چند ساله است که از اردیبهشت تا مهرماه شکوفا می شود. این گل رونده نیازی به هرس ندارد جز برای افزایش زیبایی و منظمی می توان شاخه های مزاحم و خشک را هرس کرد.
آبیاری منظم، کوددهی به موقع، قرار دادن گیاه در مسیر جریان هوای مناسب و نور خورشید، نیاز به نگهبان از جمله نیازهای مراقبتی این گیاه همیشه سبز کوهنوردی است. البته بیشتر انواع یاس عاشق سایه-آفتاب هستند و ترجیح می دهند ریشه آنها در سایه باشد. قرار دادن گیاه در سایه به خصوص در مناطق گرم باعث کاهش حمله آفت شته می شود.
کاشت این گیاه در باغ های کوچک مناسب نیست زیرا یاس سریع ترین گیاهی است که تا ارتفاع 10 متر رشد می کند و قدرت پوشش آن زیاد است و می تواند بر درخت تنومند غلبه کند.
پیچ امین الدوله یکی از گیاهان بالارونده است که نگهداری از آن به عنوان گیاه آپارتمانی مشکل است زیرا به راحتی با محیط اتاق سازگاری ندارد و نیاز به مراقبت و توجه زیادی دارد.
برای نگهداری گل یاس در اتاق، گلدان آن را کنار پنجره قرار دهید یا از یک سبد آویزان استفاده کنید و داخل گلدان را با خاک غنی با ماسه و کودهای گیاهی پر کنید.
گل یاس را می توان یکی از انواع گل های خزنده باغی دانست که می توان آن را در کنار نرده ها، آلاچیق ها، دیوارها، پرچین های چوبی و داربست ها کاشت و علاوه بر ایجاد منظره ای زیبا و جذاب، به کمک ساقه های خزنده آن، می تواند بخشی از محیط باشد. همچنین پوشیده شده به طور کلی گیاه پیچ امین الدوله برای معطر کردن فضا، استفاده از خواص درمانی آن، به عنوان پیچک زینتی و ایجاد پرده و سد گیاهی پرورش داده می شود.

آبیاریخاک گیاه باید همیشه مرطوب باشد
خاک مناسبخاک قلیایی با زهکش مناسب
تکثیر قلمه زنی، خوابانیدن گیاه و کاشت بذر
نور مناسببرای رشد و گل دهی به آفتاب کامل نیازمند است

بیشتر بخوانید: انواع گل آگلونما

گیاهان رونده سیسوس

گیاه سیسوس Kangroo Vine

گیاه سیسوس سبز بالارونده است که دارای 350 گونه مختلف است و گونه سیسوس قطب جنوب رایج ترین نوع آن است که به شکل بوته ای است که با استفاده از پیچک های آن رشد می کند. Cissus discolor یکی دیگر از انواع سیسوس است که باید در دمای ثابت 20 درجه نگهداری شود، تقریباً همیشه سبز است و می توان آن را از سبد آویزان کرد.
سیسوس دارای ساقه گوشتی، برگ های تخم مرغی شکل سبز براق با لبه های دندانه دار تیز است، ارتفاع گیاه به 5-6 متر می رسد. قادر به گلدهی است و اگر دمای اتاق ثابت باشد میوه های کوچک آبی رنگ می دهد.
این گیاه بومی استرالیا است و برخی از گونه های آن خزنده و برخی مسطح هستند. علاوه بر اینکه گیاه آپارتمانی است، برای سایبان، نرده، آلاچیق، سوله، روی ساختمان و سر در منازل نیز مناسب است. برای پوشش دیوار می توان از سیسوس و عشقه استفاده کرد. نور مستقیم خورشید و خاک مرطوب دو عامل مهمی هستند که باعث مرگ گیاه می شوند.
سیسوس گیاهی مقاوم، کم توقع و آسان است که در برابر سایه مقاوم بوده و برای رشد به مکانی سایه دار یا نیمه سایه نیاز دارد (محیط روشن و بدون نور مستقیم خورشید) و بهترین گیاه برای افراد مبتدی به حساب می آید.
این گیاه نوسانات دمایی قابل توجهی را تحمل می کند و می توان آن را در اتاق گرم یا ورودی سرد راهرو نگهداری کرد. پیچ کانگورو به مقدار متوسطی آب نیاز دارد و خاک آن باید همیشه مرطوب باشد.

شکل ظاهری این گیاه بالا رونده دارای برگ‌های براق، مقاوم به سایه است.
نور فراوان و غیر مستقیم و نزدیک پنجره
دمازمستان 15 درجه و تابستان 20 درجه سانتی‌گراد، دمای بالاتر غبارپاشی نیاز دارد.
آبیاریخاک گلدان بین 2 آبیاری خشک شود؛ در تابستان هفته‌ای 2 بار و در زمستان هر 2 هفته یک‌بار/ غبارپاشی در شرایط مناسب هفته‌ای یک‌بار
تغذیهکود محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر 2 هفته یک‌بار
خاکمخلوط خاک باغچه و خاک‌برگ
تکثیرقلمه ساقه در تابستان

گیاه موچسب

گیاه موچسب Chestnut Vine

گیاه موچسب ظاهری زیبا با ساقه های بهاری دارد که در تابستان به سایه جزئی و در زمستان به نور کامل نیاز دارد. اگر به این گیاه زیاد آبیاری شود ریشه های آن پوسیده شده و گیاه می میرد.

شکل ظاهری  گیاه موچسب،ساقه‌های فنرمانند زیبایی دارد. آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود.
نور تابستان نیم‌سایه و زمستان نور کامل
دمازمستان 10 درجه و تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق/ حرارت بالا غبارپاشی نیاز دارد.
آبیاریتابستان 2 بار در هفته و زمستان 10 روز یک‌بار و خاک گلدان بین 2 آبیاری خشک شود. غبارپاشی را 2 بار در هفته در تابستان و در زمستان 2 هفته یک‌بار انجام دهید
تغذیه در فصل رشد هر 10 روز یک‌بار با کود شیمیایی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستورالعمل
خاکلیمونی و خاک‌برگ و زهکش مناسب
تکثیرقلمه ساقه در بهار

 

گیاه رونده پاپیتال

گل پاپیتال English Ivy

گیاه پاپیتال انواع مختلفی دارد، رنگ برگها با توجه به نوع گیاه از سبز تیره به سبز مایل به خاکستری یا برگهای سبز و زرد (ابلق) تغییر می کند.
این گیاه با محیط های مختلف بسیار سازگار است و با دمای بالا و پایین یا نور کم و زیاد به راحتی رشد کرده و زنده می ماند. پوپیتال ها با برگ های سیخ دار در برابر بادهای سرد و شدید مقاومت بیشتری دارند. اگر این گیاه را در کنار یک مانع عمودی قرار دهید، به سمت بالا رشد می کند و بالا می رود. اگر این مانع عمودی درخت است، باید از بالا رفتن بیش از حد درخت جلوگیری کرد زیرا باعث خشک شدن درخت می شود. رشد گیاه پاپیتال در ابتدا کند است،

همچنین رشد این گیاه با برگهای سبز کندتر از برگهای سبز است. در زمستان بهتر است گیاه پاپیتال را در محیطی مانند گلخانه نگهداری کنید زیرا سرمای شدید باعث از بین رفتن این گیاه می شود. گیاه پاپیتال به نور زیادی نیاز دارد اما در اثر قرار گرفتن مستقیم در معرض اشعه خورشید آسیب می بیند و برگ های آن تغییر رنگ می دهد. گیاه پاپیتال در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یکبار نیاز به آبیاری دارد.

شکل ظاهری این نوع از گیاهان برگ‌های سبز یا ابلق دارند و ارزان‌قیمت هستند.
نور نور کامل و غیرمستقیم/ واریته‌های ابلق به نور بیشتری نیاز دارند.
دمادر زمستان 8 درجه و در تابستان 18 درجه سانتی‌گراد/ در هوای گرم‌تر از حد معمول، غبارپاشی شود.
آبیاری تابستان 2 بار در هفته با غبارپاشی هر روزه و زمستان یک‌بار در هفته
تغذیهکوددهی محلول در آب هر 2 هفته
خاکخاک کمپوست لیمونی و پیت
تکثیرقلمه ساقه در بهار و تابستان

 

انجیر چسب

انجیر چسب creeping fig

انجیر خزنده که با نام‌های انجیر خزنده، انجیر بالارونده، انجیر کوتاه، فیکوس چسبنده، فیکوس بالارونده و فیکوس پومیلا نیز شناخته می‌شود، گیاهی همیشه سبز خزنده و بالارونده است که بومی آسیای شرقی است. متعلق به.
این گیاه نوعی گیاه پیچک است که به طور طبیعی در محیط های باز با تکیه بر چیزهای دیگر صعود می کند و به سرعت رشد می کند. انجیر چسبنده به دلیل چشم انداز زیبا و مردم پسندش به عنوان گیاهی تزئینی یا گیاهی خانگی و پوشش نماهای ناخوشایند استفاده می شود. البته این گیاه خاصیت تهاجمی و پوششی دارد و قابلیت پوشش سطوح عمودی و افقی را دارد به همین دلیل باید مراقب رشد آن باشید تا آسیبی به ساختمان وارد نشود.
انجیر چسبنده محیطی روشن اما سایه را دوست دارد و در آب و هوای گرم بهتر رشد می کند، هرچند در برابر سرمای سبک مقاوم است. برگ های آن قلبی شکل و سبز رنگ است، نگهداری از این گیاه چندان سخت نیست و اتفاقات کمی می تواند مانع رشد آن شود، اما در طول سال به چند بار هرس نیاز دارد.

نور مناسبمحیط روشن و به دور از نور مستقیم خورشید
تکثیرقلمه خشبی یا خوابانیدن ساقه
خاک مناسبخاک جنگلی یا مخلوطی از خاک برگ، خاک معمولی و ماسه

8 تا از گیاهان رونده همیشه سبز مقاوم به سرما

گیاهان رونده همیشه سبز مقام به سرما عبارت اند از:

پیچ امین الدوله،یاس زمستانی،پیچ ناقوس ارغوانی،هویا،فیلودندرون،پتوس،عشقه و دیفن باخیا

نگهداری گیاهان آپارتمانی

نگهداری گیاهان آپارتمانی

نگهداری گیاهان آپارتمانی فواید زیادی دارد، از جمله تصفیه هوا، افزایش زیبایی خانه و ایجاد حس آرامش. اما برای اینکه گیاهان آپارتمانی شما سالم و شاداب بمانند، باید به نیازهای آنها توجه کنید.

در اینجا چند نکته کلیدی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی آورده شده است:

نور در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • هر گیاه به مقدار مشخصی نور خورشید نیاز دارد. قبل از خرید گیاه، درباره نیازهای نوری آن تحقیق کنید.
  • گیاهان را در مکان مناسب قرار دهید. گیاهان نور دوست را در مکان های پر نور و گیاهان سایه دوست را در مکان های کم نور قرار دهید.
  • از تابش مستقیم نور خورشید به گیاهان حساس خودداری کنید.

آبیاری در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • به طور کلی، باید زمانی به گیاهان آپارتمانی آب بدهید که خاک آنها خشک شده باشد.
  • میزان آبیاری به نوع گیاه، اندازه گلدان، دمای محیط و فصل سال بستگی دارد.
  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باعث پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه شود.
  • برای آبیاری از آب تصفیه شده یا آب باران استفاده کنید.

خاک در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • از خاکی استفاده کنید که زهکشی خوبی داشته باشد و به راحتی آب را عبور دهد.
  • می توانید از خاک های آماده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.
  • هر چند سال یکبار خاک گلدان را تعویض کنید.

کوددهی در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • برای رشد بهتر گیاهان، می توانید از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.
  • در فصل بهار و تابستان که فصل رشد گیاهان است، به طور منظم کوددهی کنید.
  • از کوددهی بیش از حد خودداری کنید، زیرا این کار می تواند به گیاه آسیب برساند.

دما و رطوبت در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • اکثر گیاهان آپارتمانی دمای بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد را ترجیح می دهند.
  • از قرار دادن گیاهان در معرض تغییرات ناگهانی دما خودداری کنید.
  • رطوبت مناسب برای اکثر گیاهان آپارتمانی بین 40 تا 50 درصد است.
  • برای افزایش رطوبت محیط اطراف گیاهان، می توانید از دستگاه بخور یا روش های دیگر مانند قرار دادن گیاهان روی سینی سنگریزه استفاده کنید.

آفات و بیماری ها در نگهداری گیاهان آپارتمانی

  • گیاهان آپارتمانی را به طور مرتب بررسی کنید تا از وجود آفات و بیماری ها در آنها مطمئن شوید.
  • در صورت مشاهده آفات یا بیماری ها، اقدامات لازم را برای درمان آنها انجام دهید.
  • می توانید از سموم و آفت کش های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

سوالات متداول گیاهان رونده

گیاهان رونده چه گیاهانی هستند؟

گیاهانی با ساقه های چوبی و علفی که قابلیت اویزان شدن دارند و میتوانند فضای مورد نظر شما را پوشش دهند. این گیاهان رشد سریعی دارند. و از مسیری که مشخص کردید پیروی میکنند.استفاده از این گیاهان در طراحی و سبز کردن نماهای خارجی و داخلی ساختمان بسیار رایج است.

کدامیک از گیاهان رونده جز گیاهان اپارتمانی به شمار میروند؟

پتوس سبز /هدرا پاپیتال/ فیلودندرون / اسکاندس/ سیسوس/سروپژیا/عروس چمن/کالیسیا جز گیاهان رونده اپارتمانی هستند که میتوان از این نمونه گیاهان رونده برای دیوار سبز داخل آپارتمان نیز استفاده کرد.

ایا گیاهان رونده همیشه سبز هستنند؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم گیاهان رونده انواع بسیاری دارند که با توجه به نوع و گونه ای که دارند میتوانند همیشه سبز باشند یا در زمستان خزان کنند و مجددا در بهار سبز شونده .

گیاهان رونده به چه صورت تکثیر میشوند؟

بسیاری از گیاهان رونده به راحتی از طریق قلمه ساقه .قلمه برگ و روش خوابانیدن تکثیر میشوند.

گیاهان رونده همیشه سبز که رشد بسیار سریعی دارند کدام گیاهان هستند؟

گیاه پتوس. پاپیتال. موچسب. گل ساعتی .گیاه سیسوس. گل یاس جز گیاهان بالارونده ای هستند که رشد بسیار زیادی دارند.

تزیین ستون ها با گیاهان رونده

تزیین ستون ها با گیاهان رونده

شرکت سورن بام

شرکت سورن بام با بیش از 13 سال سابقه حرفه ای در حوزه محوطه سازی ، اجرای آبنما،روف گاردن و دیوار سبز می باشد.که جزو فعال ترین و برترین شرکت های فضای سبز است. در شرکت سورن بام مهندسین و متخصصین باتجربه ای هستند که با بهترین متریال و کمترین قیمت آماده همکاری با شما هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 02144277178 تماس بگیرید.

برای مشاهده پروژه های انجام شده آبنما توسط تیم سورن بام میتوانید اینستاگرام مجموعه را دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط
پروژه‌های گیاهان آپارتمانی سورن بام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید